HELP!! Spoedcursus Pastelpotloden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

HELP!! Spoedcursus Pastelpotloden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 23:39

Hoihoi!
Ik heb dringend hulp nodig.. Ik krijg al 11 jaar les van mijn instructriece.. Bij haar kwam ik 11 jaar geleden als kleind meisje van 6 aan en ze heeft me gebracht tot waar ik nu ben.. Maar al een paar jaar was ik bang. Bang dat er aan dit begin en al die jaren een eind zouden komen.. En gister drong dan ook het bericht dat ze voorlopig uit de paarden zou gaan en zou stoppen hard tot mij door. Haar paard die inmiddels is overleden kende ik ook al 11 jaar, en ik wil haar een mooi afscheidscadeau geven. Als meisje van 6 kwam ik altijd wel aan met een tekening.. Ze zag mijn tekenen verbeteren en verbeteren. (Er hangt een portret dat ik aan haar gaf en zelf had gemaakt met aquarell potloden op de manege in de kantine. Onwijs gaaf om dan een vreemd iemand aan de bar te horen zeggen dat ie t portret zo gaaf vind!) Ik wil haar dus een portret geven van haar paard. Maar ik krijg vrijdag pas mijn pastelpotloden en ik wil de kans niet laten liggen om daar wat mee te maken.. Alleen zou ik wel onwijs hard aan de slag moeten en snel moeten leren...
Wie kan mij vertellen wat de belangrijkste dingen zijn met pastelpotloden? Kan je dit ook doen op stevig A3 papier? Hierop heb ik al een schets staan. Of moet ik er echt speciaal papier voor hebben? Hoe kan je het mooiste bijv de botjes van de neus van het paard laten zien? Wie kan mij handige tips en trics geven..?

Ik weet dat er een apart vragentopic hiervoor is.. Maar ik heb dinsdag mijn laatste les (het liefst heb ik hem dan af dus deadline 1) en donderdag is er een afscheidsfeestje voor haar. Dus mijn uiterlijke deadline... Ik hoop dat jullie mij zoveelmogenlijk willen helpen..!! Want voor mij is het heel belangrijk. Ik heb niet alleen paard leren rijden, ik heb ook geleerd ze te begrijpen, en het belangrijkste... Dankzij haar ben ik erachter gekomen wie ik echt ben....

mick75

Re: HELP!! Spoedcursus Pastelpotloden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:03

Ik zou geen tips weten, maar stevig tekenpapier is geschikt voor pastelpotloden, ikzelf vind het wel fijn als het papier is met een stevige structuur. Ik gebruik voor pastel ook wel eens aquarelpapier, werkt ook erg fijn (vind ik), al dan niet met een laag gesso.

Heb je ervaring met pastelkrijt? Het werkt wel ongeveer hetzelfde, alleen kan je fijnere lijntjes tekenen en worden de grotere oppervlakten wat groffer van structuur. Wel heel geschikt om detail mee aan te brengen dus. Sommige mensen zweren bij een doezelaar, ikzelf gebruik liever sponsjes en watten en tissues of toiletpapier. Je kan ook goed werken met pastelkrijt en de details (ogen, mond, neus, oortjes, manen) met pastelpotlood accentueren. Wees dan niet te royaal met de potloodlijnen. Voor dieren en mensen vind ik die combinatie wel heel geschikt, doordat je met het krijt eenvoudig grote oppervlakten kan maken werk je ook sneller dan met alleen potlood. Zet niet meteen te dikke lijnen op. Begin heel voorzichtig de detaillijnen in te tekenen, je kan ze altijd scherper/ harder/ breder maken, afzwakken is een stuk lastiger als je nog niet veel ervaring hebt met het materiaal. Ik slijp m'n potloden met mesjes, een "scherpe" kant, en een minder scherpe kant. Zo kan ik heel voorzichtig de details intekenen en zijn de meeste fouten nog makkelijk te verbergen.

Maar het is enige tijd geleden dat ik met pastelpotloden gewerkt heb. Ik werk zelf toch het liefste met "gewoon" kleurpotlood.

Ik zou, ondanks dat je krap in je tijd zit, toch een paar uurtjes investeren in uitproberen. Verschillende papiersoorten (aquarel, "gewoon" papier, pastelpapier, eventueel gekleurd papier, acrylpapier), diverse soorten doezelaars (tissues, watten, sponsjes (make-up sponsjes zijn voor mij onmisbaar in zowel mijn tekenkisten als mijn schilderskisten, heb ze in alle soorten en maten), toiletpapier, wattenstaafjes, van die oogschaduwdingen, doezelaars... Bedenk het maar). Kijk wat er gebeurt, mix. Als je ook pastelkrijt hebt, mix dat er ook tussen. Je merkt vanzelf wel wat werkt voor wat jij wilt. Als je in die paar uurtjes oefenen net DE truc vindt die voor jou werkt, dan zijn het zeker geen verloren uren (en ook als je ze niet vindt, je krijgt allicht ideeen over hoe met het materiaal om te gaan).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:06

Bedankt! Ik was zowieso van plan om ff te oefenen. Ook tijdens dat ik bezig ben met de tekening op een apart blad eerst oefenen. Ik heb wel wat pastelkrijt maar niet veel.. Stuk of 7 kleuren.. XD maar bedankt voor je tips!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:29

Waar ik pas achter ben gekomen:
*ga naar dat vragentopic
*scroll helemaal naar beneden
*kijk onder het balkje `Wie is online` linksonderin en daar kun je achter `zoek naar`pastelpotloden intikken.
*Vervolgens heb je een overzicht van alle pastelpotlodentips uit dat topic

Ik zou dan voornamelijk naar de antwoorden vooraan in het topic kijken, daar staan de meeste algemene tips. Ook over het papier enzo. En specifieke vragen krijg je daar nog steeds snel beantwoord, dat topic staat bij velen nog tussen hun eigen berichten, ook bij mensen die niks meer met UK doen.
Veel succes met je spoedklus!

Edit: Op youtube staat het vol nuttige tutorials! Als je bijv. pastelpotloden intikt: http://www.youtube.com/results?search_q ... NP9kLeiO9I

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:34

Bedankt! Ik ga eens kijken!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:26

Vandaag dus eindelijk mijn pastepotloden gekocht.
Gioconda soft pastel potloden van Koh-I-Noor.
HEEEEL ERG BLIJ MEE!
Ik had al pastelkrijt liggen voor school. Het kaartje dat erbij zat is inmiddels kwijt maar op de krijtjes staat: Contt A Paris.. xD
Ik ben dus inmiddels begonnen aan de tekening en zal jullie hier een beginnetje laten zien.
Verwacht AUB geen topqualiteit, want wat pastel betreft met en de beginner onder de beginners.
Maar ik ben al aardig tevreden over mijn beginners werkje!
Afbeelding
voorbeeldfoto

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:50