Welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

WildJes

Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:15

Hey Bokkers :wave:,

Ik wil graag tekeningen maken met pastelkrijt of potloden.
Ik heb het nog nooit gedaan, dus wat zouden jullie mij aanraden? en waar moet ik dat kopen?

Alvast bedankt voor de reactie's!

Sorry als dit verkeerd staat :=

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:26

Gohja, ik veronderstel dat je van Nederland bent dus waar kan ik je niet aanraden.
Ik heb nu een doos van 48 potloden voor 100 euro :') zij best wel goede maar moet een goede slijper hebben voor pastelpotloden. Het merk is conté a paris depuis 1795 (nou dat staat op de doos). Maar heb nog geen ervaring met verschillende soorten, kost ook wel geld hé :)

Ohja, voor gewoon kleurpotloden heb ik farb riese lyra. Ben ik wel tevereden over maar heb het nog niet gebruikt in mijn serieuze werkjes, meer voor school heb ik het al gebruikt (zit wel meer op een kunstgerichte school en daar gebruiken ze die potloden ook)
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 31-07-12 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

WildJes

Re: Welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:28

100 euro.. ja dat is best veel :')

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:32

Achja, als het je leuke resultaten geeft vind ik het de 100 euro waard :) (en bij mij is het ook handig dat je ze per stuk altijd kan terugkopen want wit en zwart die zijn zo op :') )

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:34

haha.. Maar je hebt geen pastelkrijt?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:36

Ja die heb ik ook, daar kan je uiteindelijk ook wel fijn mee werken maar pastelpotloden zijn toch wel handiger!
Pastelkrijt daar heb ik geen idee van hoeveel het kost want ik heb die nog van mijn ouders die op een kunstschool hebben gezeten, je kan de prijs misschien effe opzoeken?

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 13:38

Ik heb ze nu voor €8,99 gezien :D

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:56

Das goedkoop :')

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:34

haha ja.. :') alleen dat zijn 8 stuks dacht ik :roll:

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:39

Pastel krijt is moeilijker werken. Je kan er niet zo fijn mee werken als potlood.
vlekt ook veel meer o.a.

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 16:41

oke, Bedankt voor je reactie :) Ik zou ook even kijken hoe duur potlood is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:50

aerdenhout1 schreef:
Pastel krijt is moeilijker werken. Je kan er niet zo fijn mee werken als potlood.
vlekt ook veel meer o.a.

Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ik zou het een hel vinden als ik geen krijt had voor ondergronden. Ik gebruik namelijk eerst krijt en ga er dan met potlood overheen voor details. Alleen met potlood werken zou ik absoluut niet fijn vinden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 17:47

Wuis schreef:
aerdenhout1 schreef:
vlekt ook veel meer o.a.

Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ik zou het een hel vinden als ik geen krijt had voor ondergronden. Ik gebruik namelijk eerst krijt en ga er dan met potlood overheen voor details. Alleen met potlood werken zou ik absoluut niet fijn vinden.

Zo doe ik het ook, maar alleen om potlood te sparen :')

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 20:19

Welke winkel hebben jullie de potloden en krijt vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:02

xTitanic schreef:
Zo doe ik het ook, maar alleen om potlood te sparen :')

Maar krijt geeft ook veel meer pigment af. Het kom regelmatig voor dat ik er met potlood niet meer over kan maar met krijt wel.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:03

Pastelkrijt kan je ook kopen bij de action, ik weet niet of die van slechte kwaliteit zijn ofzo, want ik heb nog nooit andere gebruikt en ik doe er ook niet echt veel mee. (kan zijn dat ze nu niet meer te koop zijn want ik heb ze al heel lang). Potloden weet ik niet.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:04

Bedoel je kiezen tussen kleurpotlood en pastel of tussen pastelkrijt en pastelpotloden?

Ik heb in het begin alleen met krijt gewerkt. En doe dat nu liever nog steeds. Ik vind de pastelpotloden te hard. Zowel voor de krijtjes als de potloden geldt imo, probeer een aantal merken uit. Koop van elk merk een paar potloden. Mocht je dan willen uitbreiden weet je welke jij het lekkerste vindt werken. Tussen de bokkers hier verschillen de meningen al enorm.

Hetzelfde geldt voor krijt, die varieren ook in hardheid. Rembrandt pastel is ongeveer de middenmoot, waar conte krijt (de vierkante krijtjes) dan weer hard is en schmincke heel zacht.

Kleurpotloden weet ik weinig van. Wel dat je nog veel meer geduld moet hebben dan met pastel. En dat half bokt zweert bij de Derwent coloursoft.

De meeste materialen zijn goed aan de prijs, surf wat webwinkels af naar aanbiedingen. Of koop steeds een beetje. Spul van de action/xenos/blokker zou ik lekker laten staan. Je hoeft niet meteen het duurtste van het duurste te kopen. Maar het zou zonde zijn als het materiaal zo slecht is dat het je plezier in tekenen verpest.

Ik geloof dat giaconda/koh i nor redelijk betaalbaar is en ook kwalitatief goed, potloden en krijt, naar wat ik op een ander forum heb gelezen. Zelf heb ik dat merk niet gebruikt. :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 08:58

Ik heb ze nog nooit bij de action gezien ??

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 17:22

Gelijk, de achtergrond, dus de grote vlakken zijn met krijt inderdaad makkelijker!

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 18:24

Oke, Bedankt voor je reactie :)