[FOTO] details paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

[FOTO] details paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:32

Zo mijn eerste topic op fotokunst :) Ik wou graag tips over deze foto's. Ik ben nog maar pas bezig met fotografie.
Ik heb een nikon coolpix S9100, een van de beter compact digitale camera's. Voorlopig neem ik gewoon mijn simpele sony cybershot dsc-s930 mee voor de paarden te fotograferen. Eens als ik weet dat de plaatjes de moeite gaan zijn gaat de andere camera mee :+ Liever deze kapot dan de andere.
Maar goed, ik vind het allemaal best moeilijk omdat ik niet zelf kan scherpstellen, 2 plaatjes zijn min of meer gelukt.
Enkel de onderste heb ik een zwart stukje weg gewerkt bovenaan. Verder zijn ze onbewerkt.

Waar ik zeker tips voor wil, is hoe je kan zorgen dat je niet in de reflectie van het oog staat. Ik heb er een stuk of 20 getrokken waar ik er steeds in stond. Deze gelukkig niet. Maar dan weer wel de bijrijder van het paard. Nu... het valt niet erg op, het is aan de onderkant. Volgende keer gaan we wel in de weide en zorg ik dat we een mooiere reflectie hebben. (Al hebben die deuren wel een mooie betekenis voor ons, het is niet de interessantste reflectie )
Composities kunnen misschien wat afgezaagd zijn, maar ik wil hier gewoon graag op oefenen.

Afbeelding

Afbeelding
We hadden ook net geoefend op roosjes maken met naald en draad, dus die zijn ook niet 100%
Tips en commentaar heb ik heel graag, hou er wel rekening mee dat ik pas begonnen ben :)

Goof

Re: [FOTO] details paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:06

Zowel het oog als de knotjes zijn niet scherp, jammer.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:19

Wat is dat nou voor een reactie, ze opent toch een topic om opbouwende kritiek te krijgen en daar weer van te leren? Ja de fotos zijn niet de scherpte zoals de meeste gewent zijn, maar ze geeft toch aan dat ze met een compact camera fotografeert? Ik vind dat je dan met beoordelen wel even door de scherpte heen mag kijken...! :j

Ik vind de composities die je gebruikt zeker niet verkeerd als beginner!
Wat ik jammer vind is dat bij de 1e foto het paard wat angstig lijkt te kijken, dit komt doordat je het oogwit ziet, wat vaak geassocieerd word met angst. Verder was het mooier geweest als het oog wat meer van voren was gefotografeerd, nu sta je achter het oog.

Bij de 2e foto vind ik het oor wat storend, met name omdat hij ook niet helemaal op de foto staat, het was mooier geweest als je of alleen de knotjes had gefotografeerd of het oor er helemaal op zet.

Heb je de foto's in stal gemaakt? En heb je een macro stand op je camera en heb je die met deze foot's gebruikt?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:46

Dankjewel daar kan ik wat mee!
Het is inderdaad in de stal gemaakt. Ik heb het met een close-up stand gemaakt. Marco stand heb ik op deze er niet opstaan. Op de andere wel. Zou ik dat dan in het vervolg gebruiken?
Ik heb nog wel foto's die buiten gemaakt waren, maar daar was de reflectie helemaal niet mooi.

Mijn eigen paard heeft zoals ze noemen een mensenoog, dus veel zichtbaar wit. Daarmee dat ik op het wit aan het oog van dit paard niet echt lette. Ben dat al een beetje gewoon, maar nu je het zegt zie ik het wel.

Bij de 2e had ik niet zo echt op het oor gelet. Ik had zo ook maar 1 foto gemaakt. Maar dat is zeker een puntje waar ik op kan letten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:53

Misschien als je wat verder weg van het oog was gaan staan dat hij scherper was geweest.
Je 2e foto vind ik wel wat hebben, leuk zo die diepte. :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:00

Dankjewel :) Ik ga volgende keer sowieso de andere camera meenemen... Dan moet ik maar extra voorzichtig zijn. Ik merk wel dat alle foto's niet echt scherp zijn. Best wel jammer eigenlijk.

Ik denk ook dat ik volgende keer ga proberen die tasthaartjes, of wat is het daar onder het oog, er helemaal op te zetten.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:09

Buiten zou de kwaliteit van de foto en de kleuren sowieso beter zijn, de reflectie in het oog vind ik nu zelf juist niet zo mooi (staldeur?) maar ik weet natuurlijk niet hoe het er daar buiten uitziet :) wat je misschien zou kunnen proberen is om eens vroeg in de ochtend of wat later in de avond buiten een oog foto te maken, dan staat de zon nog laag en dan krijg je vaak net een mooi licht puntje van de zon in hun oog, dat geeft vaak wat extra power! :)

Een Macro stand zorgt ervoor dat de camera weet dat hij van (heel) dichtbij moet scherpstellen, het zou dus kunne helpen! en wat Bellatrix ook zegt, je zou ook wat verder weg kunnen gaan staan, mocht je camera het toch te dichtbij vinden :+

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:06

Oke dankjewel :)
Buiten is het heel erg mooi, maar dan had ik altijd de reflectie van mezelf. Deze reflectie vond ik ook niet echt mooi, maar het was het mooiste wat er tussen zat.
Ik ga binnenkort nog eens oefenen op mijn eigen paard. Dan zal ik jullie tips zeker gebruiken.