[DIGI][WIP] Traditionele, chique stalling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

[DIGI][WIP] Traditionele, chique stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:59

Leuk dat je even komt kijken *\o/*

Nu het vakantie is en ik me vreeeselijk verveel, had ik wel weer eens zin om met Sketch Up een stal te maken. Nu doe ik dit wel vaker, maar die zet ik nooit op Bokt. Had er een tijdje geleden één op Bokt gezet, maar nu heb ik een nieuwe laptop dus SU doet het veel beter :)

Hoe dan ook, normaal probeer ik een zo paardvriendelijke stalling te maken; Duostallen, groepstallen, grote paddock, veel weide etc. Nu heb ik besloten eens wat anders te maken :D
Een traditionele 'zielige' ophok-stal! Stalletjes van 3 bij 3, met veel tralie en metselwerk. Hoe toepasselijk ook dat ik hem heb opgeslagen als 'Horse-Prison' := Wat ik echter wél wil, is een luxe uitstraling, echt zoals het 'vroeger' was. Luxe voor de mens, niet voor het paard. En praktische toevoegingen wat alles handiger maakt voor de mens. Dus bij deze, gelieve dus géén commentaar op de paardvriendelijkheid!

Begin van de box. De achterste (buiten)muur is 4 meter hoog. De zijwand is 3,5 meter hoog. De voorwand is tot de tralies 1,40 meter en met tralies 3 meter.
Afbeelding

De binnenkant. In de stal voerbak, liksteen en automatische drinkbak. Ook zie je nu goed het traliewerk in de zijwand voor wat sociaal contact. In de deur komt waarschijnlijk een ander soort/kleur/vorm hout, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Afbeelding

De voerbak, dit is één van die 'praktische toevoegingen'. Je kunt via buiten voer in de bak doen. Door de inkeping aan de voorkant kan het paard er makkelijk bij en een achterrand van 10cm voorkomt dat het voer naar achter (buiten bereik v/h paard) schuift.
Afbeelding

Zo kom je er dus bij via de buitenkant. Er zit een metalen klep voor die heel simpel te openen is, met een simpel schuifje. Dan doe je het voer er in en voila :D
Afbeelding

Nog even de hoek van de stal, met liksteen. Hier kun je ook nog even goed de muur/traliewerk zien.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken en er komt gauw een update! Een reactie zou leuk zijn, ben benieuwd wat julle van het zwarte metaal vinden, had eigenlijk gewoon licht/zilver metaal maar vond 'm zo zwart ook wel wat hebben. En hebben jullie eventueel nog praktische/luxe toevoegingen :) ?

Anoniem

Re: [DIGI][WIP] Traditionele, chique stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:01

Heb je knap gedaan vind ik, enkel de voerbak lijkt mij wat klein ;)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:12

Ja wist niet goed hoe groot die moet zijn, omdat wij zelf niet zo'mn voerbak hebben := Hij is 21x22 lxb en 25 hoog. Hoe moet het ongeveer qua afmetingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:49

De breedte van zo'n 3 balkjes? Geen idee eigenlijk heb er nog nooit bij stilgestaan :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:51

Je boxen zijn wel errrrrug hoog. Zelfs voor hengsten, haha! Dat maakt dat ze nog kleiner lijken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:05

Robin_S schreef:
De breedte van zo'n 3 balkjes? Geen idee eigenlijk heb er nog nooit bij stilgestaan :)

3 balkjes zijn bij elkaar 450 cm , bijna een halve meter dus := Lijkt mer wel erg groot hihi

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:06

Chaos schreef:
Je boxen zijn wel errrrrug hoog. Zelfs voor hengsten, haha! Dat maakt dat ze nog kleiner lijken.

Haha ja ze zijn wel hoog he :P Zat ik ook al naar te kijken maar om het nu nog allemaal te gaan veranderen := Ik kijk wel ff naar de zijwanden, dat gaat misschien nog wel om dat te veranderen :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:45

UPDATE;

Heb de wanden verlaagd en de deur afgemaakt. Heeft veel tijd in gezeten want wilde er een 'mooi' detail op hebben. Is uiteindelijk niet zo mooi geworden maar er zat wel veel werk in dus ga 'm niet verwijderen :') Hihi. De zijwand is nu 3,1 meter hoog.

De deur. Ben nog niet helemaal zeker van de houtkeuze, wat vinden jullie? De deur is btw 1200 mm breed, 1.2 meter dus.
Afbeelding

Hier even goed het detail van de deur. Het hout is dezelfde kleur als het hout aan de wanden. De lichte rand zijn htezelfde patroontje als die in het midden, maar dan in het klein.
Afbeelding
Afbeelding

En nog even het geheel nu. De andere wanden moeten hun 'houtlaag' nog krijgen, dat ga ik nu doen.
Afbeelding

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:47

Heel mooi zo!
Al zou ik ze voor het beeld toch echt 3.5 meter maken! :oo

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:48

Ik zou erzelf niet staan :n Omdat je al zegt dat het alleen luxe voor mens is!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:50

Ziet er mooi uit. Ik vraag me alleen af of de voerbakken echt zo praktisch zijn.
Je wilt natuurlijk niet uren over het voeren doen en gewoon de stallen langs om er eten in te gooien. Nu moet je bij elke stal het klepje open maken, voer erin en klepje weer dicht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:51

Ja, ik zou het zelf ook gewoon goed voor het paard maken. Echt een mooie luxe diervriendelijke stalling. Zo heel veel hoef je dan aan je huidige box nog niet eens te veranderen. Ietsje groter, meer licht.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:51

Hihi nee ik zou er zelf ook nooit staan, maar het leek me gewoon eens leuk om eens zo een echte tradiotionele stalling te maken := Er komen wel wat paddocks/kleine weitjes. Ook misschien omdat er in werkelijkheid nog steeds zat (ook grotere!) paarden in een boxje van 3 bij 3 staan... Zielig, maar de werkelijkheid!

En wat ik normaal doe, dus echt grotere groepstallen, kan je niet zoveel details aanbrengen dan ben je véél te lang bezig. In zo'n klein stalletje gaat dat wel :j Nogmaals, staat ook in de OP, dit is dus ook niet het beeld dat ik graag zie :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:53

Jenkins schreef:
Ziet er mooi uit. Ik vraag me alleen af of de voerbakken echt zo praktisch zijn.
Je wilt natuurlijk niet uren over het voeren doen en gewoon de stallen langs om er eten in te gooien. Nu moet je bij elke stal het klepje open maken, voer erin en klepje weer dicht.

Ken hele grote stallen waar dergelijke systemen het heel goed doen.
Je hebt ze ook nog makkelijker. Een klepje waar je voer door naar binnen kunt duwen met je hand en de schep, maar het paard kan het klepje vanuit de stal niet open duwen.

Bovendien heb ik nu al op 2 stallen een paard met een gebroken kaak gezien na dat ze met hun kop half door het voerluikje naar buiten hingen en terugschrokken of een rare beweging maakten.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 11:54

Jenkins schreef:

Anders moet je deur open, in de box lopen, voer erin, eruit lopen, box dicht :P Want ik vind zelf die soort gaatjes in de tralies boven de voerbak verschrikkelijk onhandig :P Nu kun je in principe eringooien en heel het stallenblok afgaan en als je terugloopt alle klepjes weer dicht doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:54

Ik bedoel meer dat stallen niet slecht hoeven te zijn.

En meerdere weitjes+ paddocks, de meeste boeren gooide het spul gewoon bij elkaar.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:56

BaileyMix schreef:
Jenkins schreef:

Anders moet je deur open, in de box lopen, voer erin, eruit lopen, box dicht :P Want ik vind zelf die soort gaatjes in de tralies boven de voerbak verschrikkelijk onhandig :P Nu kun je in principe eringooien en heel het stallenblok afgaan en als je terugloopt alle klepjes weer dicht doen.

Persoonlijk ben ik dan nog van mening dat die gaatjes boven de voerbakken, toch handiger en sneller werken.
Tijd kost geld, dus alle klepjes op en en dicht maken zou mij te veel tijd kosten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:02

Die gaten zijn super handig, echter niet altijd veilig.
Overigens als je met 50 paarden bent heb je een voerkar dus dan is het niet zo dat je de brok steeds weg moet zetten, maar het is niet efficient.

Ik ken ook het schuifsysteem, weer wat anders dan het klep-systeem van hierboven, dat is gewoon tralies die je omhoog schuift, eten erdoor gooien en je laat de tralies weer naar beneden glijden. Gewoon net zo'n vierkantje als normaal gesproken zeg maar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 12:13

Afbeelding

De stallen toch maar iets groter gemaakt :)) Nu is 'ie 3x4. Het is ook niet de bedoeling dat het zoals vroeger bij de boeren wordt :P Gewoon meer een wat luxere stal, 20 jaar geleden dachten ze nog lang niet zoveel aan het naar buiten gaan van paarden. Dus gewoon echt traditioneel, 's winters en 's nachts op stal, zomers overdag in de wei.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:14

Ja maar hoe kom je erbij dat dat traditioneel is? De boeren hier in de omgeving en zo ook mijn opa die vroeger een manege had hield de paarden voor huidige begrippen toch aardig paardvriendelijk. Een eigen box, voor huidige maatschappij wat klein maar ach, veel contact met andere paarden in de boxen, gewoon met zijn allen buiten in winter. Misschien niet elke dag en misschien wel in een modderpoel maar ze kwamen gewoon buiten hoor.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 12:31

Ja maar dat vind ik ook niet traditioneel, bij een boer zegmaar. Ik doel meer op de gewone pensionstallingen etc. Ik vind aparte boxen 3x3 winter binnen zomer buiten aardig traditioneel, het is nu meer iedere dag minstens 6 uur buiten, ruime boxen naar buiten kijken etc. Misschien is traditioneel niet helemaal het juiste woord, maar ala.

Stro erin :D Iemand nog toevoegingen, dingen die ik vergeten ben in de stal?
Afbeelding

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:48

Welke vloer voor gangpad zou mooi staan? Kom er echt niet uit :n Gewoon grijs/wit beton, of schuine stenen tegels? Wat staat t chiquest?

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:55

stenen tegels lijkt me mooier dan beton

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:07

beton is vele malen efficienter met vegen/blazen etc.
Wel grof beton, hoe noem je dat ook al weer?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:22

Ik heb nu betonnen tegels gedaan, wat grotere zonder brede voegen.