Betaald willen worden om te oefenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Betaald willen worden om te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 08:22

Sorry als het hier niet goed staat, dit leek mij de meest logische plek :P

Steeds vaker, zeg maar aldoor zie ik adevertenties voorbij kopen van mensen die een mooie camera gekocht hebben en graag willen oefenen.
Prima toch? Maar waarom vraagt iedereen dan al meteen een bijdrage? Je bent notabene aan het oefenen, je krijgt nog niet de beste, mooiste kwaliteitsvolle foto's als bij een echte doorgewinterde fotograaf.

Ik vind het ronduit schandalig dat oefenen al meteen 15 euro mag kosten+de rest die ze vragen.

Ben ik de enige die daar zo over denkt. En zouden jullie wel geld betalen voor een oefenfotograaf waar misschien op goed geluk mooie foto's uitkomen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:28

Ik heb een eigen fotograaf ( :+ ) die nog niet professioneel bezig is, weet niet of ze het onder de noemer oefenen schaart zelf maar oke, maar die maakt zulke mooie foto's dat ze die 15€ helemaal waard is.

Blij juist dat iemand van 15€ net zulke goede fotos maakt als de fotograaf die ik er eerder altijd bijhad en die vroeg er 50€. :)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-07-12 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:29

Aan de ene kant ze maken toch ook kosten aan de andere kant heb je gelijk

Thats_Me

Re: Betaald willen worden om te oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:39

Je maakt nog altijd zelf de beslissing om zo iemand foto's te laten maken en dus er voor te betalen. Ik snap trouwens best dat er voor foto's betaald moet worden dus een kleine tegemoetkoming in de kosten vind ik niet vreemd.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:45

Ik herken je gevoel hier bij wel.
Maar snap de fotograaf ook.

Je maakt niet zomaar '10' foto's. Nee, bij de meeste foto-shoots zit je gemiddeld op de 600 (tenminste... dat heb ik minimaal :P ) en daar kies je de mooiste 100 op uit die je op een cdtje kan geven.
Een cd'tje kost geld en daar voor kunnen ze wel wat voor vragen.
Bewerken kost ook tijd (en dus geld) dus hoppa: 10 euro er bij.

En daar komt bij: de lenzen zijn echt heel duur, en op deze manier kan je het proberen terug te verdienen.

Maar: ik snap jou ook! Je oefent, maakt verschillende foto's (ook niet mooie) en je vraagt/vangt er wel geld voor!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:47

Waarom niet? Iemand steekt er tijd en energie in en die apparatuur is gewoon duur. :) Waarom zou je 'gratis' mooie foto's verwachten? :)

DaphnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:48

Als fotograaf mag je best investeren in je fotografie. Alles is misschien duur en kost tijd, maar daar kies je voor bij deze hobby.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:49

Er zit hem trouwens ook verschil in of je gevraagd wordt, of je vraagt voor mensen te mogen fotograferen.
Als mensen graag willen dat ik foto's maak, dan overleggen we evt. de prijs.
Maar vraag ik, of ik iemand op de foto mag zetten, dan krijgt die gene de foto's voor niets :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:36

Als mensen die 15 euro willen betalen is dat natuurlijk hun keuze. Overigens zie ik ook vaak genoeg mensen die alleen een vergoeding in reiskosten vragen, en verder niets, omdat ze nog moeten oefenen of hun portfolio willen uitbreiden.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:03

Nou, ik ben zelf hobby/amateur fotograaf, en ik snap het wel, al zou ik zelf geen geld vragen voor een shoot, hooguit reiskosten. Maar je steekt als fotograaf toch een hoop tijd in die foto's, moet allemaal nabewerkt worden, etc. En tjah, als je kijkt naar de kosten van een 'echte' fotograaf t.o.v. een amateur, ben je met die 15 euro echt wel goedkoop uit.

Ik erger me zelf veel meer aan de mensen die alleen maar op automatisch schieten, en ook geen enige minpunten aan hun eigen foto zien (waar die er toch in vele maten wel zijn), en dan toch geld vragen voor een shoot en zelfs nog door iedereen de hemel ingeprezen worden om hun foto's.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:31

Ja je steekt er tijd en energie in, maar je bent aan het ''oefenen'' dat is een investering van je hobby. Stel nou dat er nauwelijks een mooie foto uit komt, heb je wel voor betaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:35

Ik vind het zelf ook reëel om alleen de reiskosten te vergoeden, t is toch immers oefenen :)
Mocht het oefenobject denken; ik wil graag die foto's op een dvd oid, dan kun je daar ook prima wat onkosten vergoeding voor vragen.

Maar ik vind het inderdaad ook investeren in jezelf, het oefenobject maakt er immers al tijd voor vrij :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:37

Toen ik oefende voor mijn portfolio deed ik alles gratis, tenzij het verder dan 10 km was, dan vroeg ik wel een reiskosten vergoeding.
Foto's kregen de mensen een aantal via de mail, wilden ze alle foto's op cd dan vroeg ik 5,-. Lijkt me reeël, dan betaal je enkel het materiaal, niet de man-uren.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:38

dat ze soms reiskosten vragen snap ik heel goed hoor. tja, ze hebben er wel veel werk aan, maargoed ik vraag ook geen geld van de eigenaar als ik op mijn verzorgpony ga rijden. haha, ik denk dat veel mensen er aan beginnen omdat ze denken dat het leuk is en dat ze er geld aan kunnen verdienen. maar het is en blijft een hobby en hobby's kosten bijna altijd geld en tijd.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:42

Tsj het is maar hoe je het bekijkt denk ik :-)
Een fysio die net is afgestudeerd moet ook nog oefenen om goed te worden en die doet het ook niet voor gratis maar vraagt over het algemeen niet direct de jackpot en dat vind ik heel reëel

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 12:43

Sja.....het kan ook andersom hoor.....ik stel mijn paarden tegen betaling ter beschikking om mooie plaatjes van te maken.......

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 12:47

feliciaa schreef:
Een fysio die net is afgestudeerd moet ook nog oefenen om goed te worden en die doet het ook niet voor gratis maar vraagt over het algemeen niet direct de jackpot en dat vind ik heel reëel

Die heeft in zijn opleiding meer dan genoeg geoefend, denk aan stage etc.
Een fotograaf die een opleiding heeft gedaan krijgt ook een papiertje. En heeft er dan ook veel verstand van.

Een hobbyist die een camera aanschaft en wil oefenen is een hobbyist, wellicht met ambities. Maar daar stop je toch zelf tijd, geld en energie in om beter te worden. Net als iemand die een dure opleiding heeft gedaan. Die heeft al een investering gemaakt ;) Klein verschil

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 20:43

belle_boef schreef:
feliciaa schreef:

Die heeft in zijn opleiding meer dan genoeg geoefend, denk aan stage etc.
Een fotograaf die een opleiding heeft gedaan krijgt ook een papiertje. En heeft er dan ook veel verstand van.

Als fysio moet je in je opleiding al heel veel oefenen, praktijkexamens doen en veeeel stage lopen inderdaad. Ik werk niet in de 1e lijn maar volgens mij zit daar geen verschil in tarief in hoor! Het is wel lager dan bij een therapeut die nog vervolgopleidingen heeft gedaan (kinderfysio/manuele therapie etc).

Ik ben een paar keer benaderd door fotograven om foto's te maken van mijn paarden voor hun portfolio, ik heb daar nooit wat voor hoeven betalen eigenlijk. Hele mooie foto's van gekregen! Bij bijbestellen moest ik uiteraard wel wat betalen, maar dat is toch logisch..
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er veel reactie komt op degenen die er bijv. 15 euro voor vragen om foto's te maken voor hun eigen portfolio, gezien de hoeveelheid aanbiedingen? Zou er zelf niet op reageren, dan liever iemand die professioneel is en wat meer betalen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:50

NM > FK

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:20

Ik ben nu aan het oefenen om mijn studiofotografie helemaal in orde te krijgen. Wat ik dan doe is portfolioshoots aanbieden. De fotoshoot zelf is gratis en de bewerkte verkleinde versies met logo ook. Wil iemand vervolgens nabestellen, dan moeten ze daar voor betalen, maar ja, dan is die foto kennelijk mooi genoeg, al is het dan een oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:23

EngeltjeS schreef:
Ik herken je gevoel hier bij wel.
Maar snap de fotograaf ook.

Je maakt niet zomaar '10' foto's. Nee, bij de meeste foto-shoots zit je gemiddeld op de 600 (tenminste... dat heb ik minimaal :P ) en daar kies je de mooiste 100 op uit die je op een cdtje kan geven.
Een cd'tje kost geld en daar voor kunnen ze wel wat voor vragen.
Bewerken kost ook tijd (en dus geld) dus hoppa: 10 euro er bij.

En daar komt bij: de lenzen zijn echt heel duur, en op deze manier kan je het proberen terug te verdienen.

Maar: ik snap jou ook! Je oefent, maakt verschillende foto's (ook niet mooie) en je vraagt/vangt er wel geld voor!

600 foto's per fotoshoot is wel enorm veel... Ik vind dat er best een bijdrage voor het oefenen mag worden gevraagd, mits het oefenen alsnog mooie foto's voor de 'klant' over houdt. Als je in het begin bij vriendinnen wat gaat proberen en er allebei veel moeite in stopt, dan vind ik niet dat je er een bedrag voor hoeft te vragen, maar niemand is perfect. Zolang je kwaliteit-prijs verhouding maar in orde is ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:52

Ik oefen bij de menvereniging waar ik lid van ben. Vervolgens plaats ik de foto's gratis op de site van de vereniging, en kunnen mensen daar gratis hun foto af halen. Al verschillende keren vraag gehad of ik foto's toe wil sturen, maar dat doe ik niet. Juist omdat ik de kwaliteit niet zodanig vind dat ik er geld voor kan vragen, maar het mij wel een hoop tijd zou kosten die foto's naar verschillenden toe te sturen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:57

Juut schreef:
Ik oefen bij de menvereniging waar ik lid van ben. Vervolgens plaats ik de foto's gratis op de site van de vereniging, en kunnen mensen daar gratis hun foto af halen. Al verschillende keren vraag gehad of ik foto's toe wil sturen, maar dat doe ik niet. Juist omdat ik de kwaliteit niet zodanig vind dat ik er geld voor kan vragen, maar het mij wel een hoop tijd zou kosten die foto's naar verschillenden toe te sturen.

Maar daar zou je dan toch geld voor kunnen vragen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:00

Nee, want daar vind ik mijn foto's te slecht voor ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:23

Maar als ze 'm willen hebben, is ie kennelijk goed genoeg? Zo kun je natuurlijk ook redeneren. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten hoor ;)