[VER] De kasteeltuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

[VER] De kasteeltuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 19:09

Hoi,

Ik heb een deel van een verhaal geschreven dat ik in mijn hoofd heb.
Het is de eerste keer dat ik iets schrijf, dus ik hoop dat het een beetje meevalt.
Ik probeer zo spoedig mogelijk het vervolgstuk te schrijven.
Veel plezier, tips zijn altijd welkom!!

HOOFDSTUK 1: DE SHOOT

Het was al half 2 gepasseerd, ik keek om me heen en zag hoe de herfstzon de bomen in de straat deed oplichten. De zwoele najaars wind liet de felgekleurde blaadjes zacht wiegen. Hier en daar begaf een nerf het en dwarrelde een eenzaam dor blad naar beneden. Het zou niet lang meer duren eer de bomen er kaal en troostloos zouden bijstaan. Maar momenteel scheen de zon en was het aangenaam warm. Warm genoeg om geen jas aan te moeten doen. Ik borstelde de pony nog een laatste keer. Het jonge dier blonk als een spiegel en keek me vragend aan. "T is goed hoor, knappe meid" fluisterde ik haar toe. Ze bleef geduldig wachten aan het touw waarmee ik haar had vast gemaakt aan een sterke boom. Ik keek nogmaals op mijn horloge. Nu zouden ze toch mogen gaan komen, bedacht ik me. In de verte hoorde ik het zacht gebrom van een auto die de verlaten weg in reed. Aha, dat zullen ze zijn. Om de hoek verscheen een oude wagen, hij vertraagde bij het zien van de vastgebonden pony die nu onrustig haar hoofd ophief om te kijken wat daar aankwam. De grijze wagen parkeerde zich schuin tegenover de boom waar de pony stond. Het portier sloeg open en de bestuurster stapte uit. "Hoi" klonk het. "Hé Ina" begroete ik het meisje terug. Ina lachte breed. Ondertussen was ook de passagier uit de wagen gestapt. "Dit is Anke" zei Ina. Een fijn roodharig meisje stak haar hand naar me uit en zwaaide kort. "Hallo, fijn dat jullie er zijn" beantwoorde ik het gebaar. Rond Anke's hals hing een veel te groot zwart fototoestel. Ze had een bloemig kleedje aan waarvan ik vond dat het daarvoor nu net wel wat te fris aan het worden was. Aan haar slanke voeten droeg ze slippers. Ik kreeg kippenvel bij het aanzien van dit luchtig gekleed meisje.

"Zullen we er aan beginnen?" stelde ik voor. De meisjes knikten eenstemmig. Ik maakte de pony los en wandelde langs een smal pad door de bomen. De meisjes volgden stil achter mij aan. Het gras onder mijn voeten was kort en er was al zoveel over heen gewandeld dat het een dorre afgeleefde indruk gaf. Naast het pad stond een lange bomen rij netjes naast elkaar. Onder de bomen woekerde onkruid. "Auws, verdomme!!", ik keek om en zag het zuur gezicht van Ina. "Ik heb me geneteld" verduidelijkte ze bij het zien van mijn vragend gezicht. "Gelieve armen en benen tijdens de rit niet uit te steken", grapte ik. Ina kon duidelijk niet lachen om mijn grapje en wreef zuur over haar arm. Anke haalde snel haar veel te grote fototoestel uit en maakte een foto van het zure gezicht van Ina. "Hé, toe nou", snauwde Ina. "Ach, eentje voor later de sfeer terug te kunnen opsnuiven", lachte Anke. Ik grinnikte, ik mocht die Anke wel.

Aan het einde van het korte pad stond een enorme meidoornhaag. Links van het pad was een doorgang in de stekelige haag gemaakt net breed genoeg om een mens door te laten. Gelukkig kon ook de pony vlot door de haag heen. Gewillig stapte ze mee aan het touw, Anke en Ina volgend in haar kielzog. Eenmaal door de haag wachtte ons de ruïnes van het kasteel.

Kasteel Zwaanhoek, zoals de naam van het kasteel klonk werd gebouwd in de 16e eeuw en decennia lang bewoond door een adellijke familie die de Du Denicques heetten. Sinds de dood van de laatste afstammeling in de jaren '50 was het kasteel verlaten. Nu ja, "verlaten" er schoot eigenlijk weinig over van wat ooit een machtig slot was. Rond de dood van die laatste afstammeling, Jerome Du Denicques hangt een raar verhaal. Het enige wat ik er ooit van hoorde waren flarden van het verhaal maar hoe het juist zit, dat krijg je hier in Melbrug uit geen mond te horen. Het lijkt wel alsof de dorpelingen schrik hebben om erover te praten. Iedereen blijft er weg en mijdt het onderwerp. Ik heb ooit wel eens een poging ondernomen om via internet op te zoeken wat er juist gebeurd is, maar ik werd niet veel wijzer. Ach voor mij maakte het niet uit. De ruïnes waren mijn favoriete plek. De totaal overwoekerde kasteeltuin met statige bomen en oude struiken brachten mij tot rust. Het was er vaak zo stil dat je de wind tussen de stenen van de ruïne kon horen fluiten. Nooit geen mens te bekennen!

Het lange gras sneed in mijn vingers, de tintelende pijn bracht mijn gedachten meteen weer bij mijn gezelschap. We liepen door de grote parktuin. Het gras en onkruid stond er metershoog en erdoor waadden bleek een grotere opgave dan gedacht. Gelukkig maakte de pony het pad vrij voor de volgende meiden. "Wauw, hoe kom je hier terecht", hoorde ik vragen. "Gewoon," antwoordde ik, "ik woon hier vlakbij en het is hier steeds zalig vertoeven, altijd rust, natuur,...". Anke werd dol enthousiast bij het zien van dit prachtige decor voor de fotoshoot van de pony. "Dit wordt vast een topper in mijn portfolio!", juichte ze. Ik stopte even, ritste uit gewoonte mijn mobieltje uit mijn broekzak, toen ik besefte dat ik al even over de "lijn" was en ik hier dus niet mijn berichtjes zou kunnen checken. "Crap", riep ik uit, "we zijn al te ver, nu kan ik mijn vriend niet smsen". "Hoezo", vroeg Ina. "Niets speciaals," legde ik uit, "maar als je te dicht bij de ruïnes komt, heb je geen gsm-ontvangst meer". "Vreemd", vond Anke, "vast iets met de operator". Ik stak mijn mobieltje terug in mijn broekzak en wandelde verder.

"Anke, zeg jij maar waar je ze wilt, hier zijn tal van mooie struiken die net in bloei staan, of als we even door lopen is er ook nog een prachtige vijver ..." "Hier", onderbrak Ina, "hier is het prachtig, zou hier geen foto's nemen, Anke?". Anke knikte instemmend. Ik wandelde met de pony naar een prachtige hoge Rhodedendron-struik. De fel paars gekleurde grote bloemen en het diepgroene blad van de struik staken fel af. Een perfecte achtergrond. Als een volleerd model poseerde de pony met haar oortjes recht en haar immer vrolijke zachte blik. "Volgende locatie?" vroeg Anke na een aantal shots. "Waar is die vijver waar je over sprak?".

Kom, gebaarde ik. Terwijl Anke haar fotomateriaal terug bij elkaar raapte, stond Ina al bij de pony "Mag ik haar even nemen?". Nog voor ik kon antwoorden, voelde ik hoe Ina de rood-gele gevlochten touw met een ruk uit mijn handen trok en alvast begon te stappen met de pony. "Welke kant op?" vroeg ze giechelend. "Volg mij maar", en ik stapte richting de ruïne. Rechts van de ruïne lag een oud verhard pad dat verbinding maakte tussen de ingangspoorten van het kasteel en het kasteel zelf. Langs hier konden we snel de vijver bereiken. Het pad was overgroeid met mos en kleine onkruidplantjes, maar het in elk geval veel aangenamer stappen dan door het hoge gras. "Toe nou, wacht op mij". Anke kwam op een drafje naar ons gelopen.

Na een 300 tal meter kwam de vijver in ons vizier. Je kon eigenlijk amper over de gigantische waterpartij heen kijken. De oevers van de vijver waren ooit verhard met hout, dat kon je zien, maar door de jaren heen is van deze verharding niet veel meer overgebleven. De zon schitterde op het wateroppervlak en kaatste een fel licht terug. Het water was helder en als je even wachtte en goed keek zag je grote karpers rustig zwemmen in de zon. "Jakkes, wat een vieze beesten zitten in dat water" hoorde ik Ina zeggen, "precies haaien" en ze wees naar de grote vissen. Anke en ik proesten het uit, "Haaien??". "Ja", bevestigde Ina, "mij zou nooit in dat water krijgen hoor!". Op het wateroppervlak groeiden prachtige gele en roze waterlelies. Je kon zien dat de natuur in de war was door het prachtige weer dit najaar want zoveel bloemen aan het einde van de zomer kwam je zelden tegen. Een libel zoefde van de ene plant naar de andere, om nu en dan eens een paar seconden te blijven hangen. Ik genoot telkens opnieuw van het prachtige aanzicht. Ook de andere meiden moeten aangedaan geweest zijn, want het was verdacht stil. "FOTO's!!" abrupt werd ik uit mijn gedachten gehaald en maande Anke Ina aan om de pony voor de vijver te positioneren. Gedwee gehoorzaamde het beest haar en volgde door het lange gras naar de oever van de vijver. "Prachtig", riep Anke uit, terwijl ze zich met de camera rond de pony verplaatste om vanuit zoveel mogelijk invalshoeken een mooie foto te kunnen maken. Na 10 minuten vond de pony het welletjes geweest en begon geënerveerd rond te stappen. "Toe, nog eentje", smeekte Anke de pony. Ik piepte snel op mij horloge en zag dat het al tegen 6u aanliep. "Genoeg", zei ik, " ik moet om half 7 thuis zijn voor het eten!". Anke raapte ontgoocheld haar fotomateriaal terug op en stak alles in een grote rode tas die ze de hele tijd op haar rug had gedragen. "Oké, dan zijn we terug weg" bond ze in. Ina nam de pony korter aan het touw en stapte terug in de richting van het oude pad.

"Hé, wat zou je denken, mochten we hier eens komen slapen? Met de tent, het is hier prachtig en,.." "Zot", onderbrak ik Ina, " ik mag hier niet komen, weet je wel. Dit is privé terrein, daarbij, overdag is het mooi maar snachts en s avonds hoor ik vaak rare geluiden hier vandaan komen". "Komaan, doe toch niet eens zoals een angsthaas" zei Anke, "het lijkt mij een super leuk idee". "Mmmm, we zien wel" antwoordde ik kort. De tocht terug naar de auto's duurde niet lang en na een kleine 10 minuten stond de jonge pony weer aan de boom bij de auto. "Ik zie jou dan vanavond om 8u hier terug", vroeg Ina. "Wat? Waarom dan?" antwoorde ik. "Wel, we gaan toch kamperen in die mooie kasteeltuin?" zei ze hoopvol terug. "Ik weet niet, hoor. Het mag echt niet. Mijn moeder zou het nooit goedkeuren en... " "Toe nouuu" onderbrak Anke, " dan zeg je toch gewoon dat je bij Ina gaat slapen". Daar had ze een punt, als ik echt zou willen, zou ik mijn moeder gerust iets kunnen wijsmaken. Maar ik had helemaal geen zin in een slaappartij in een kasteeltuin waarvan ik alleen maar rare dingen had gehoord. Bij het idee alleen al kromp mijn maag ineen. "Oké" hoorde ik mezelf zeggen. Verdomme toch, waarom stem ik nu in? "Oké, tot vanavond, 8u hier aan de boom terug", riep Ina enthousiast. Voor ik iets kon terug zeggen, zag ik de meiden de auto instappen en weg rijden. "pfffff" zuchte ik. Dit is geen goed idee...

Mijn gedachten gingen voluit en dat maakte mij nog banger. Ik leidde de pony de verlaten zandweg af en zette haar terug op de weide die daar kort bij gelegen was. Zonder er bij na te denken, maakte ik de halster los en liet de pony vrij op de weide. Ze schudde met haar hoofd en snoof enthousiast het gevoel van vrijheid op om dan in ren galop naar de andere paarden te lopen. De kudde keek even op maar richtte al snel weer de aandacht op het gras.
Ik draaide me om en wandelde richting het bruine hek. Met een klap trok ik het open en wandelde erdoor, mijn gedachten waren reeds bij het slaappartijtje dat later die avond zou plaats vinden...

Sill_Monster

Re: [VER] De kasteeltuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:04

Leuk verhaal :)
Spannend wat er gaat gebeuren als ze gaan slapen :D

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:21

upjeee :D

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:50

HOOFDSTUK 2: SLAPEN?

Het was al kwart na 8 toen ik aankwam op de afgesproken plaats. Ik had zo lang mogelijk proberen treuzelen en mijn hersens gebroken op tal van uitvluchten die ik zou kunnen verzinnen. Buikpijn, een afspraak met mijn vriend,... maar uiteindelijk besloot ik te gaan. Hoewel ik geen grote held ben in het donker laat staan in een donker, verlaten kasteeltuin waar tal van verhalen de ronde over doen. "Sterk zijn", dacht ik bij mezelf terwijl ik in mijn buik een ongemakkelijk gevoel voelde opkomen. Ina en Anke stonden al te wachten.

"Haa, eindelijk, we dachten dat je niet meer zou komen", grinnikte Ina. "Nee hoor", antwoordde ik stoer terug, " ik moest gewoon nog een en ander bij elkaar zoeken". Ik zette mijn zware rugzak op de grond en ging het lijstje in mijn hoofd nog eens na tot ik besloot dat ik alles bij me had en we konden vertrekken. "Oké dan", riep Anke enthousiast uit, "here we go!!". We legden hetzelfde pad af als deze middag. De zon stond erg laag en de hemel kleurde prachtig rood-oranje. Even vergat ik waar we heen wandelden en genoot ik van het uitzicht en de laatste warme zonnestralen op mijn gezicht. Ik snoof de geuren van de bomen op.

Al snel kwamen we aan de grote verwilderde tuin. Het ongemakkelijke gevoel van daarnet kwam nu in alle hevigheid terug. "Laten we onze tenten opzetten aan de vijver", stelde Ina voor. " Euh, oké dan" , stemde ik in. Het kon met niet schelen waar we de tenten zouden opzetten, als deze vreselijke dag maar snel voorbij zou zijn. Gewoon tent opzetten, beetje praten, ogen dicht, slapen en voor ik het wist zou het ochtend zijn, stelde ik me voor.

De vijver was reeds gehuld in de schemering toen we aankwamen. "Komaan, snel de tenten opzetten, straks is het donker" jutte Anke aan. Ik haalde mijn rode tent te voorschijn. En in een wip gooide ik ze uit en stond ze klaar. Blijkbaar hadden Ina en Anke een tent van het zelfde merk mee en na nog geen 10 minuten zaten we met zijn drieën op de grond voor de tenten. "Ohhh, een kampvuur, dat zou zooo fijn zijn", mijmerde Ina. Ik haalde mijn schouders op. Waar zouden we nu nog voldoende hout vinden? "Joehoeeee", zei Anke terwijl ze me aantikte, "Wat is er met jou, je bent zo stil?" Ik haalde opnieuw mijn schouders op. "Kom op!!" Ina sprong recht en stak haar hand naar me uit om me recht te helpen, "we gaan hout sprokkelen!!". Voor ik wat kon zeggen stond Anke al naast haar en besloot ik wijselijk om met hen mee te gaan. Aan de andere kant van de vijver stonden een hele hoop bomen en struiken. Terwijl Ina en Anke koers zetten in die richting, ritste ik nog snel mij zaklamp uit mijn tas en holde hen achterna. Het was ondertussen aardig donker geworden en de nachtinsecten vlogen naarstig in het rond. Hier en daar zag je in het licht van de opkomende maan een vleermuis vliegen.

De dorre bladeren en takjes kraakten onder onze voeten als we het bosje ingingen. "Hier vinden we vast genoeg hout voor een leuk vuurtje", zei Anke met haar handen vol takjes. Ina en ik volgende haar voorbeeld en begonnen hout te zoeken. Na amper een kwartiertje hadden we meer hout dan we dragen konden. We legden alles op een grote hoop en droegen wat we konden samen naar de tenten. "Okayyyy", riep Anke enthousiast, " zo zal het wel lukken". Ze haalde een aansteker te voorschijn en gaf die aan Ina. "Ik ga snel de rest van het hout halen" riep ze terwijl ze terug naar de vijver en het bosje wandelde. Ik keek op en zag hoe ze verdween in de duisternis. "Licht eens even" vroeg Ina, "ik ga het vuur aanmaken". Ik lichte met mijn zaklamp naar Ina die met de aansteker probeerde om enkele takjes in brand te steken. Vroeger had ik veel kampvuurtjes gemaakt met mijn opa dus ik kon meteen zien dat het Ina op die manier nooit zou lukken. "Wacht" zei ik, en ik haalde enkele oude papieren tevoorschijn die nog in mijn jas zaten. Ina snapte meteen wat ik bedoelde en stak het papier in brand en legde het daarna bij de takjes. Na nog geen minuut begon ons vuurtje aardig te branden. Trots glunderde Ina bij het zien van al dat licht en warmte.

"He, zeg, waar blijft Anke nu", merkte ik na een 10tal minuten op. Ina haalde haar schouders op en gooide nog wat hout op het vuur, "die komt wel". "Ankeeee" riep ik in de richting van het bosje. "Anke, kom nou, waar ben je?". Ik kreeg geen gehoor. Ook Ina's gezicht veranderde naarmate ik bleef roepen en geen reactie kreeg. "We moeten gaan kijken,", merkte ik op. "Ach nee", zei Ina, "Anke dolt maar wat, ze wil ons bang maken". "Ben je zeker?" vroeg ik. "Tuurlijk", lachte Ina. Maar toen na nog tien minuten Anke nog steeds niet terug was, begon ik me toch wat meer zorgen te maken. "We moeten écht gaan kijken waar ze is, Ina" drong ik aan. Ook Ina was nu ongerust geworden en stemde toe.

Samen wandelden we terug naar de plaats in het bosje waar we de stapel hout hadden gelegd. "Anke, Ankeeee", riep Ina. "Anke, als we je vinden dan gooien we je in het water, kom te voorschijn, het is echt niet leuk". Ik hoorde hoe de sfeer in Ina's stem veranderde. Paniek maakte zich meester van haar. Een zachte wind stak op en deed de dorre blaadjes aan de bomen akelig ritselen. In het licht van de halve maan zag ik iets glinsteren in mijn rechter ooghoek. "Hé, wat is dat", wees ik naar de glinstering. Ina raapte het glinsterende spul op. Het was een medaillon. "Dit is van Anke", riep Ina ontzet uit. "Anke, Ankeee, waar ben je?" Ina's paniek sloeg om naar hysterisch geroep. "Sttt", ik legde mijn vinger op mijn lippen en maande Ina aan tot stilte. "Hier klopt iets niet". Ik voelde hoe angst mij overmeesterde. "We moeten terug, we moeten hulp halen" prevelde ik. "O-Oke" stamelde Ina. Gehaast wandelden we terug, Ina liep achterop maar al snel kwam ze naast mij lopen. Ik lichte met de zaklamp op de grond. Onze passen versnelden en al snel waren we aan de tent. "Wat nu?" hoorde ik Ina vragen. "Weet ik veel", snauwde ik, "het was jullie idee om hier heen te komen, niet dat van mij!!". Nog voor mijn laatste woorden had ik al spijt. Het was niet Ina's fout dat Anke weg was, we moeten elkaar steunen. "Sorry", zei ik beschaamd. "Wat nu?" herhaalde Ina. Ik haalde in een hopeloze poging mijn gsm uit mijn broekzak om vast te stellen dat ik geen bereik had. "Helpt niet", reageerde Ina op mijn handeling, "ik heb al geprobeerd om te bellen, te smsen,.. ik heb geen bereik". "Weet ik" antwoordde ik hopeloos. "Iemand moet hulp halen" zei Ina "en, iemand moet hier blijven, voor als Anke terug komt", ging ze verder. Een koude rilling ging over mijn rug bij het aanhoren van haar plan. "Splitsen?" vroeg ik vol ongeloof, "Nee! We moeten samenblijven!". "Nee, iemand moet hier blijven, Anke is vast niet ver weg", antwoordde Ina. "Nou", zei ik geïrriteerd, "blijf jij maar vast hier, misschien komt diegene die Anke ontvoert heeft, jou ook wel halen!". Ina keek me verschrikt aan. Uit haar blik kon ik afleiden dat ze met die mogelijkheid geen rekening had gehouden. "Wat had je dan gedacht?" vroeg ik bot. "Dat ze verloren gelopen is?" antwoordde Ina onzeker. "Ach, dan zou ze ons vast wel horen roepen hebben" reageerde ik nu iets vriendelijker. Ina's ogen vulden zich en een traan liep over haar wang, ze beet op haar lip. 'Toe nou", probeerde ik, "niet huilen, we vinden haar vast wel". Ik probeerde niet angstig over te komen maar hoorde dat mijn stem oversloeg en onvast de hoogte in ging. "We kunnen..." begon ik, toen ik op het loof van de bomen lichtflitsen opmerkte. Ook Ina had ze gezien. Haar gezicht klaarde op. "A..." nog voor ze verder iets kon uitbrengen trok ik haar tegen de grond en drukte mijn hand stevig op haar mond. "Wat?" fluisterde ze verschrikt. "Ina, Anke had geen zaklamp bij zich, dus die lichtflitsen kunnen niet van haar zijn..." Ina's ogen sperden zich wijd open en keken mij niet begrijpend aan. "Komaan, Ina", fluisterde ik, "denk eens na. We moeten hier weg, de tenten vallen veel te hard op".

Koelbloedig ging ik op mijn knieën zitten en speurde met mijn ogen in de duisternis naar een potentiële vluchtroute. Een lichtflits kruiste mijn gezichtsveld en ik dook verschrikt tegen de grond. "Kom, we moeten nu weg", paniekerig nam ik Ina bij de hand en kroop op handen en voeten door het hoge gras. "Probeer zo dicht mogelijk tegen de grond te blijven en maak geen lawaai". Ina knikte en volgde gedwee. We kropen door het hoge gras richting de bomen die naast het oude pad stonden. Ik stopte met kruipen toen ik opmerkte dat de lichtflitsen zich ook verplaatsten. Ina botste tegen mij aan. "Stttt" en ik wees naar de lichtflitsen die dichter bij kwamen. "Omdraaien" siste ik paniekerig. Ina twijfelde geen minuut en kroop op handen en knieën vliegensvlug door het gras. Door al dat gedraai kon ik me niet meer oriënteren. We moeten ergens aan de rand van het oude pad zijn, beelde ik me in. Maar het gras rond ons werd stugger en ik besefte dat we niet richting het pad maar richting de vijver aan het kruipen waren...

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 09:40

Wauwieee!!
Spannend <3

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:51

upje?? :A

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:28

Het volgende is enkel tips en eventuele verbeteringen die je door zou kunnen voeren. Zie dit niet als aanvallend commentaar. :) Vaak is het handig om objectief commentaar te ontvangen.

Citaat:
Het was al half 2 gepasseerdHet was al half twee geweest, ik keek om me heen en zag hoe de herfstzon de bomen in de straat deed oplichten. De zwoele najaars wind liet de felgekleurde blaadjes zacht wiegen. Hier en daar begaf een nerf het en dwarrelde een eenzaam dor blad naar beneden. Het zou niet lang meer duren eer de bomen er kaal en troostloos zouden bijstaan. Maar momenteel scheen de zon en was het aangenaam warm, warmAfwisseling van lange en korte zinnen. genoeg om geen jas aan te moetenhoeven doen. Ik borstelde de pony nog een laatste keer. Het jonge dier blonk als een spiegel en keek me vragend aan.
"T is goed hoor, knappe meid""Het is goed hoor, knappe meid,"Let op: Enter, aanhalingsteken openen, GEEN afkortingen gebruiken en als er na het stukje spraak 'zei ik' geschreven wordt, dient er voordat de aanhalingstekens sluiten een komma neergezet te worden. fluisterde ik haar toe. Ze bleef geduldig wachten aan het touw waarmee ik haar had vast gemaakt aan een sterke boom.Geen noodzakelijke toevoeging en zorgt in dit geval vooral voor een niet lekker lopende zin. Ik keek nogmaals op mijn horloge. Nu zouden ze toch mogen gaan komen, bedacht ik me. In de verte hoorde ik het zacht gebrom van een auto die de verlaten weg in reed. Aha, dat zullen ze zijn.Zou eventueel cursief kunnen om aan te tonen dat het door de ik-persoon gedacht wordt. Om de hoek verscheen een oude wagen, hij vertraagde bij het zien van de vastgebonden pony die nu onrustig haar hoofd ophief om te kijken wat daar aankwam. De grijze wagen parkeerde zich schuin tegenover de boom waar de pony stond. Het portier sloeg open en de bestuurster stapte uit.
"Hoi""Hoi," klonk het.
"Hé Ina""Hé Ina," Zodra er door een ander persoon gesproken wordt (Bijv. eerst Piet, daarna Henk) komt het tweede citaat (In het voorbeeld dus de zin van Henk) op een nieuwe regel. begroette ik het meisje terug. Ina lachte breed. Ondertussen was ook de passagier uit de wagen gestapt.
"Dit is Anke" "Dit is Anke," zei Ina. Een fijnmooiFijn komt in dit geval al een regel later aan bod en is een bijvoeglijk naamwoord wat vaker wordt gebruikt als synoniem van 'prettig'. Hier zou 'mooi' dus passender zijn. roodharig meisje stak haar hand naar me uit en zwaaide kort.
"Hallo, fijn dat jullie er zijn""Hallo, fijn dat jullie er zijn," beantwoorde ik het gebaar. Rond Anke's hals hing een veel te groot zwart fototoestel. Ze had een bloemig kleedje aan waarvan ik vond dat het daarvoor nu net wel wat te fris aan het worden was. Aan haar slanke voeten droeg ze slippers. Ik kreeg kippenvel bij het aanzien van dit luchtig gekleed meisje. Leuk stukje!

"Zullen we er aan beginnen?""Zullen we beginnen?"Het woordje 'er' doet in dit geval in eerste instantie vermoeden dat er een 'zware taak' gedaan moet worden. De klemtoon ligt dan niet helemaal fijn. stelde ik voor. De meisjes knikten eenstemmig. Ik maakte de pony los en wandelde langs een smal pad door de bomen. De meisjesZeProbeer te voorkomen dat je twee of meer keren een woord kort achter elkaar herhaalt. volgden stil achter mij aanvolgden mij stil/kwamen stil achter mij aan. Het gras onder mijn voeten was kort en er was al zoveel over heen gewandeld dat het een dorre afgeleefde indruk gaf. Naast het pad stond een lange bomen rijrij bomen netjes naast elkaar. Onder de bomen woekerde onkruid.
"Auws, verdomme!!","Shít, auw!"Met een dergelijke woordkeuze schrik je sneller een bepaalde groep lezers af. Daarnaast ligt het ook niet goed in het verhaal dat je schrijft. Er hangt een onschuldige sfeer over het verhaal heen. Zodra een dergelijk woord dan passeert, past dat niet in het geheel. Ik keek om en zag het zuurhet zure gezicht van Ina. "Ik heb me geneteld""Ik heb me geneteld,"Even ter verduidelijking; Voor het citaat van Ina stond er een zin die aangaf dat de aandacht op dat moment op haar gevestigd is. Wat er dus voor zorgt dat er in dit geval geen enter nodig is. verduidelijkte ze bij het zien van mijn vragendvragende gezicht.
"Gelieve armen en benen tijdens de rit niet uit te steken",,"Bijna goed! grapte ik. Ina kon duidelijk niet lachen om mijn grapje en wreef zuur over haar arm. Anke haalde snel haar veel te grote fototoestel uit en maakte een foto van het zure gezicht van Ina.haar gezicht.Zuur is al drie keer in een korte tijd voorgekomen.
"Hé, toe nou","Hè, toe nou,"Hier heb ik ook even 'Hé' verandert in 'Hè'. snauwde Ina.
"Ach, eentje voor later de sfeer terug te kunnen opsnuiven","Ach, eentje om later de sfeer terug te kunnen opsnuiven," lachte Anke. Ik grinnikte, ik mocht die Anke wel.

Niet alles heb ik kunnen verbeteren en niet alle verbeteringen zijn noodzakelijk. Dingen als spelfouten en aanhalingstekens kun je beter wel veranderen. Zeker als je wat grotere plannen hebt voor dit verhaal, loont het de moeite om het nog eens een paar keer door te lezen.

Daarnaast wilde ik nog even toevoegen dat je een fijne schrijfstijl hebt. Er hangt een lichte sfeer van humor in en de manier waarop je actie's en omgeving beschrijft moedigt de lezer aan om verder te lezen.
Op Bokt lees ik wel vaker een beginnend verhaal om de schrijver op weg te helpen bij kleine verbeteringen, maar niet vaak heb ik het desbetreffende verhaal met een glimlach gelezen. Hierbij dus een compliment voor je schrijven!
Als je je wat meer focust op de kleine foutjes, denk ik dat je bij een goede verhaallijn al behoorlijk ver kan komen. :)

Voor vragen mag je mij natuurlijk altijd een berichtje sturen. Laat het maar weten! :)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:42

Ooh wauw, spannend!
Ik volg :j

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:40

Ik probeer er deze week aan te schrijven, rekening houdend met de tips die ik gekregen heb.
Bedankt voor de moeite, Leonyr! :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:33

HOOFDSTUK 3: DE ACHTERVOLGING

Mijn knieën en handen deden al aardig pijn van al dat kruipen toen Ina ineens stopte en ik met een doffe plof tegen haar aan botste. Ina dook in elkaar en ik boog me soepel rond haar om te kijken wat haar deed stoppen met kruipen. Wist ze dan niet dat we moesten vluchten en stoppen geen optie was? Bij het aanzien van de grote plas water drong het opeens tot me door dat dit wel eens het einde van onze kruiproute zou kunnen zijn. We waren aan de rand van de vijver gekomen. De maan scheen troostloos over het gladde wateroppervlak. Denk snel, denk snel probeerde ik mijn hersens aan te manen.
"Wat nu? Wat nuuu??", Ina mekkerde zenuwachtig aan mijn hoofd. Ik probeerde haar te negeren en snel iets te bedenken.
"Het water in...",siste ik.
"Wat? Zwemmen?", Ina staarde me weigerachtig aan.
"We hebben geen keuze," motiveerde ik de beslissing, " we moeten erin!". Ik voegde daad bij woord en kroop nu naast Ina naar de rand van de vijver. Zachtjes liet ik mijn beide voeten in het water zakken om vervolgens geluidloos de rest van mijn lichaam te laten volgen. Het water was koud en omhelsde mij als een frisse sluier. Ik rilde en voelde de haren op mijn rug recht komen. Mijn voeten zochten en vonden al snel de bodem van de vijver. Erg diep was die gelukkig niet. Als ik me zou recht stellen zou het water vast tot aan mijn borst reiken, schatte ik. Ondertussen treuzelde Ina om het water in te gaan.
Kom op nu", fluisterde ik. Ina schudde hevig haar hoofd.
"Ik doe het niet," prevelde ze, "ik ga er echt niet in".
"Waarom niet? Heb je liever dat ze je te pakken krijgen?", snauwde ik kort.
"De vissen... Ik ben bang van de vissen", fluisterde ze beschaamd. Ik herinnerde mij het gesprek van gisteren. Ina heeft een panische angst voor vissen. Ik zuchtte, wat zouden we nu doen?
"Ik zal voor gaan en dan zullen de vissen vast weg zwemmen", probeerde ik. Maar Ina schudde opnieuw het hoofd. Rststststtts, een dof geritsel kwam onze richting uit. Muisstil en onbewogen zaten Ina en ik elkaar met bange ogen aan te staren. In paniek greep ik Ina's hand en poogde haar mee in de vijver te trekken. Maar Ina weigerde halsstarrig en ik verloor de grip op haar hand waardoor ik met veel gespetter met mijn bovenlichaam achterover viel in het water. Het lawaai trok meteen de aandacht van onze achtervolgers en toen ik weer bovenwater kwam zag ik een licht zoekend over het water schijnen.

Mijn ogen zochten Ina in de duisternis aan de waterkant maar vonden haar niet. Opnieuw scheen het licht over de vijver. Ze hadden Ina niet gevonden bedacht ik me, anders zouden ze niet blijven zoeken. Opnieuw probeerde ik wanhopig Ina te vinden. Het riet aan de kant maakte mijn zoektocht niet gemakkelijker. Ik moest hier weg, het zou maar enkele minuten duren voor de achtervolgers mij in het vizier zouden krijgen. Snel keek ik rond, opzoek naar een uitweg, een oplossing voor mijn benarde situatie. Twijfel overmande mijn denkvermogen en maakte mij zenuwachtig. Waar zou Ina nu zijn? Misschien is ze weggekropen en is ze veilig. Het riet en de dichte begroeiing zouden eigenlijk een prima verstopplaats vormen. Die gedachte maakte mij iets rustiger en ik besloot mezelf in veiligheid te brengen. Ik moest zo dicht mogelijk tegen de kant van de vijver geraken en beschutting zoeken in de begroeiing. Als een vinnig visje waadde ik door het water, hoewel mijn lichaam tintelde door het koude water. Ik probeerde mijn voeten zo behendig mogelijk te verschuiven over de drassige bodem. Mijn kledij bemoeilijkte mijn gang en ik probeerde in opperste concentratie om mijn evenwicht niet te verliezen.

Met een korte beweging wierp ik een blik achter mijn schouder om te kijken waar de lichten zich nu bevonden zodat ik overzicht bleef hebben op de situatie. Als radars speurden mijn ogen in het donker de dichte begroeiing af. Na een eerste ronde zag ik niets, enkel duisternis. Ik neep mijn ogen tot spleetjes en probeerde beter te kijken. In mijn ooghoek zag ik een flauw schijnsel door het gras. Hoewel afstand schatten niet mijn beste eigenschap was, probeerde ik in mijn hoofd een inschatting te maken van waar de belagers zich bevonden. Mijn verstand draaide op volle toeren en ik stelde me voor dat de lichten zich verder van mij af verplaatsten. Ze keerden dus terug! Plotseling overviel mij een gevoel van koude, angst maar ook een beetje opluchting, ik beet op mijn lip om te voorkomen dat ik in snikken zou uitbarsten. Een straaltje bloed vermengde zich in mijn mond met speeksel en ik slikte de bittere smaak snel weg. Kom op, verman je, probeerde ik. Het leek me het beste om terug het water uit te gaan en op zoek te gaan naar Ina en Anke. Sneller dan verwacht bereikte ik de oever van de vijver. Op een plek waar de begroeiing minder leek, probeerde ik stil de vijver uit te klauteren. Hoewel de vijver jaren lang niet onderhouden was, kon je duidelijk zien dat hij vroeger netjes was afgemaakt met planken. Het rotte hout werkte me op dit moment echter enkel tegen. Met een klein sprongetje gooide ik mijn bovenlichaam op het droge om me vervolgens vast te grijpen aan het riet. Na wat getrek kreeg ik ook mijn benen op de oever. Uitgeput bleef ik op mijn rug in het natte gras liggen. Eventjes sloot ik mijn ogen en beeldde ik me in dat ik in mijn bed lag. Mijn lichaam ontspande zich.

IEEEEAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, een luid geschreeuw wekte me uit mijn verbeelding en bracht me terug in de realiteit. Ina, spookte het door mijn hoofd, ze hebben Ina! . Mijn oren spitste zich en ik probeerde nog geluiden op te vangen die me zouden kunnen helpen een einde te maken aan deze vreselijke situatie. Maar het bleef stil. Angstaanjagend stil. Ik zette me op mijn hukje en keek behoedzaam over het lange gras opzoek naar aanwijzingen. Niets te zien. Alles leek vreedzaam en stil. Krtssst krrrrtts, een gekraak kwam vanuit de richting van het bosje. Ik dook in elkaar en wachtte tot het weer stil was. Na elke seconden durfde ik het aan om opnieuw een kijkje te nemen. In de duisternis zag ik een frêle gedaante uit het bosje komen. Halverwege de vijver en het bosje bleef de gedaante staan en keek rond. Ik schrok, de adrenaline vloog door mijn lichaam en in een ruk lag ik weer stevig tegen de grond gedrukt.

Zou de gedaante mij gezien hebben?, ik voelde hoe mijn hart te keer ging in mijn borst en mijn ademhaling sneller werd. Opnieuw verplichte ik mezelf om te bedaren. Hoewel ik ondertussen flink misselijk was van al de emoties waarmee mijn lichaam te kampen kreeg, kon ik vrij snel tot rust komen. Voorzichtig bewoog ik me omhoog en wierp ik een blik naar de plaats waar de gedaante stond. Tot mijn grote verbazing was de gedaante verdwenen. In paniek speurden mijn ogen de vlakte af. oliebol, oliebol, waar is die heen? Een grote wolk schoof voor de maan en de donkere nacht werd nog zwarter. Een flauw briesje deed het gras en de begroeiing op de vlakte ritselen. Ik rilde, ik was nog door en door nat en elk zuchtje wind, hoe klein ook, deed mijn lichaam verstijven van de kou. Mijn huid trok zo hard samen dat ik vast meer kippenvel had dan een vers geplukte kip. De gedachte aan een dode kip deed me huiveren. Wie weet wat me nog te wachten zou staan. Tot mijn grote opluchting vond het licht van de maan vrij snel opnieuw een weg door de wolken en lichtte het de donkere nacht een beetje op.

Een stil gesnik trok mijn aandacht en als een sluwe vos bewoog ik me door het gras. Mijn ogen piepten kort boven de begroeiing uit en ik was opgelucht toen ik de gedaante van daarnet in mijn vizier kreeg. Hij of zij, dat kon ik nog niet opmaken, liep gebogen en met een snelle pas langs de vijver. Snel probeerde ik te zien waar de gedaante zou heen wandelen en tot mijn verbazing merkte ik op dat die recht op de tenten afliep. Eventjes kreeg ik een vertrouwd gevoel en dacht ik de gedaante te herkennen maar mijn gevoel was niet sterk genoeg en mijn wantrouwen te groot. Zou het kunnen? Zou het Anke zijn? Ik positioneerde mij op handen en knieën en kroop door het gras in de richting van de tenten. Na enkele minuten was ik op een 3tal meter van de tenten aanbeland. Ook de gedaante was nu heel dichtbij. Ik maakte me zo klein mogelijk en focuste al mijn zintuigen. RRRRRRRRR ik hoorde hoe de tent werd opengeritst. Voorzichtig gluurde ik door het gras naar de tent. In een poging om dichterbij te komen, duwde ik me af met mijn voet. krssssststsss. oliebol, ik had een dorre tak met een stil kort lawaai dat oorverdovend leek, vertrapt.
"Wie,... Wie is daar?" hoorde ik prevelen. Ik herkende de zachte angstige stem meteen.
"Anke? Anke, ben jij dat?", fluisterde ik. Voorzichtig ging ik rechtop zitten in het gras. De gedaante was nu uit de tent gekomen en stond rond te kijken, opzoek naar mij. Eventjes twijfelde ik, maar toen herkende ik haar duidelijk.
"Psssst, Anke, hier ben ik!", zei ik zacht. De gedaante draaide zich met een ruk om. Ik stelde me recht en liep naar haar toe.
"Anke, waar ben jij geweest? Wat is er gebeurd?".

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:09

Spannend! Leest echt lekker weg, ik word helemaal meegesleept in je verhaal :j