Je bent absoluut vooruit gegaan.
Mag ik je nog de tip geven om wat zuiniger te doen met 't aantal foto's dat je op 1 dag maakt?

Als je er zo veel maakt, kun je je na een aantal foto's niet meer goed concentreren. En het kost je veel sluiterclicks (je camera gaat niet eeuwig mee natuurlijk). Bovendien moet je er ook weer heel veel weg gooien.
Natuurlijk is het "makkelijk" om er zo veel te maken. Het kán tegenwoordig gewoon. Het kost je eigenlijk niets extra, behalve wat tijd.
Maar je leert er veel meer van als je wat bewuster gaat fotograferen.
Maak er bijvoorbeeld bij een shoot met portretten maar eens maximaal 25.
Dan moet je dus zorgen dat ze (bijna) alle 25 helemaal goed zijn. En je zal merken dat je dan veel beter gaat letten op de omgeving, op de oortjes, op de houding van het paard, etc.
mmm ja iksnap het al doe ik dat nu ookL wel beetje,
weet iemand hoeveel clicks mijn nimon d5000 kan hebben??
en waar je het kan zie.
Ik heb het "vroeger" ook zo geleerd...
Ik had als klein meisje al een analoge spiegelreflex camera (ooit van mijn opa gekregen voor m'n verjaardag). En daar spendeerde ik al mijn zakgeld aan. Dat betekende dat ik iedere 2 weken 1 rolletje kon laten ontwikkelen en afdrukken.
Dat zijn dus 24 foto's voor 2 weken.
Dan MOEST ik dus zorgen dat ze ook echt alle 24 goed waren...
En in 't analoge tijdperk had je nog niet de "luxe" dat je tussendoor even kon spieken al je instellingen wel goed waren, want dat zag je pas als het rolletje terugkwam van het lab. Dagen of zelfs weken later.