© wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Amytj

© wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:45

Hallo allemaal,

Een tijd geleden heb ik voor een stel handelaren hun paarden op de foto gezet voor verkoopadvertenties. Op de foto's stond rechts onderin een vermelding van mijn site. Nu kwam ik op sporthorses een advertentie tegen met daarin mijn foto's, die van de vorige eigenaar dus, dat vind ik nog niet zo erg, maar wat ik wel erg vind is dat ze mijn copyright eraf hebben gefotoshopt.. Ik heb deze mensen een paar dagen geleden al een mailtje gestuurd, maar hierop heb ik tot op heden geen reactie gehad. Op mijn site staat duidelijk vermeld bij de algemene voorwaarden dat dit niet mag.

Mijn vraag is nu, hoe moet ik dit aanpakken? Want ik zou wel graag willen dat ze die foto's eraf halen en er niet meer opzetten, ook al staat er dan wel copyright op.

Alvast bedankt,
Amy

Brittneyx

Re: © wordt verwijderd en foto's worden gebruikt wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:47

ik zou in de eerste plaats de mensen contacteren die geshopt hebben
en vragen waarom ze het weggeshopt hebben

mss kun je voor dit soort fotos je site op de foto zetten waardoor het niet zo makkelijk weg te shoppen is
voor privegebruik zou ik dan wel in de hoek plaatsen
succes met het vinden van een oplossing !

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:48

Misschien in het vervolg je copyright op het paard zetten en dan een beetje doorschijnend maken. Het is nl redelijk lastig om die te verwijderen..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:03

Ik heb destijds een keer gefotografeerd bij een musical van een bepaalde school. Was een of ander project en had foto's netjes aangeleverd met copyright later. Zie ik ze na 2 maand ineens voorbij komen, zonder copyright. Ik mail erheen, werd ik meteen gebeld door een advocaat dat ik een contract had aangetekend ( nooit gebeurt ) dat ik ze over had gedragen en hun niet in de fout zaten. Ja, doeg, daar trap ik niet in :') Ik naar een bedrijf wat gespecificeerd is in dit soort zaken, die gaven mij groot gelijk. Deze verklaring doorgestuurd, nooit meer wat vernomen en foto's zijn verwijderd.

Ze hebben 't recht niet, anders zou ik het beheer mailen mocht je geen gehoor krijgen ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:20

Ik heb het zelfs met een bokker meegemaakt.
Heel vervelend en ontzettend jammer.
Je geeft duidelijk van te voren aan dat het niet is toegestaan.
En toch heeft de persoon in kwestie het wel gedaan. "Vond ik mooier"was het antwoord...
Ik zat op dat moment ook met de handen in het haar. Want ja hoe pak je het aan?
Ben dan ook erg benieuwd naar meer reacties hoe je hier juist mee om kunt gaan.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:39

Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar!
Ik heb Amy Fotografie ook als hobby erbij zeg maar en er geen kvk van oid, maar geef dat altijd apart aan bij de belasting, hadden ze ook liever bij kleine bedrijfjes. Heb Creative Creativity wel echt voor het commerciele gebeuren, is ook gewoon bij de kvk geregistreerd. Op de foto's stond alleen de link naar Amy Fotografie, daarom ben ik benieuwd wat hierin mijn rechten zijn aangezien dit dus niet bij de kvk geregistreerd is.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:40

moelly schreef:
Misschien in het vervolg je copyright op het paard zetten en dan een beetje doorschijnend maken. Het is nl redelijk lastig om die te verwijderen..

Dat heb ik normaal gesproken ook als ik op wedstrijden heb gefotografeerd, maar heb dat toen voor die verkoopfoto's niet gedaan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:50

Door blijven dringen.
Klinkt misschien heel bot, maar ze hebben het recht niet jou foto's zonder copyright te gebruiken ( althans, eraf te slopen ).
Mocht er iets schriftelijk getekend zijn, waarin je bijv. de rechten overdraagt o.i.d, mag dit wel.
Maar zo te lezen is hier geen sprake van.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:53

Nee absoluut niet, ik ken de mensen niet eens. Ze hebben de foto's van de verkoopadvertentie van de vorige eigenaren gewoon opgeslagen en gebruiken ze nu dus weer opnieuw..
Ga zo nog maar is een mailtje wagen, wanneer ik morgen nog niks heb gehoord ga ik bellen.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:03

Je staat wettelijk gezien in je recht om een zaak aan te spannen maar ja heb je dat ervoor over? Wel vervelend zeg, bah.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:23

Irritant is dat altijd ja! Heb het ook een paar keer gehad... Copyright zal er niet voor niks op staan of wel?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:38

Gewoon een nota sturen. Ook ik ben geen bedrijf, maar ik val nog altijd wel onder auteursrecht. Ze hadden mijn foto gebruikt in een filmpje (alleen voor youtube gebruikt) en mijn copyright eraf gehaald en zelfs gezegd dat alle rechten van hun waren (aan het einde kwam een 'rechten voorbehouden aan' stuk).

Weten jullie dat copyright eraf halen strafbaar is? Het is namelijk het stelen van de eigendom van de fotograaf. Google er maar eens op.

Ik heb contact met de mensen opgenomen (was een bedrijf dus kon ook makkelijker een nota bij hen neerleggen) en uitleg gegeven van datgene wat ik geconstateerd heb en dat ik graag de gelede schade vergoed krijg. Was een mooi bedrag :) . Uiteindelijk kwamen ze terug dat ze de foto van een stocksite hadden (wat niet kan) en omdat ze niets konden bewijzen hebben ze maar braaf betaald. Anders had ik rechtsbijstand erop gegooid.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:29

Als hobbyfotograaf hoef je geen kvk te hebben en rechten heb je áltijd :) tenzij je anders afspreekt met je klant (en dit dus schriftelijk is vastgelegd :) ) Je kan deze mensen dus een mooie nota sturen voor het commercieel gebruiken van foto's zonder toestemming, zij verkopen namelijk een paard aan de hand van JOUW foto's :)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 07:12

En hoe moet ik dan zo'n nota in elkaar zetten? :)

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:35

En wellicht als dat niet 1,2,3 wil dat je Sporthorses kan mailen of ze de advertentie kunnen verwijderen ivm onjuist gebruikte foto's?
Vervelend joh, hopelijk krijg je het fatsoenlijk opgelost..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:12

@Amytj: google eens naar "voorbeeldbrief auteursrechten schending".
Dan krijg je ongetwijfeld een aantal voorbeelden :)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 20:22

Ze hebben op mijn mail gereageerd en de foto's verwijderd. Zijden ze: We wisten niet dat we de link er niet af mochten halen... :') Nee wat dacht je dan, ik zet het erop zodat jij het weg kan halen. :+

Iig bedankt voor alle tips/reacties, zeker handig voor als er in het vervolg weer zoiets voorvalt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:51

En daarom heb ik een onzichtbaar copyright en geen copyright die je kunt verwijderen. Ik zou de mensen nogmaals een mailtje sturen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:21

Babeth schreef:
En daarom heb ik een onzichtbaar copyright en geen copyright die je kunt verwijderen. Ik zou de mensen nogmaals een mailtje sturen.

Onzichtbaar? Daar heb je toch helemaal niks aan?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:47

Jahwel hoor. Als je naar de exif kijkt of op facebook wilt plaatsen bijvoorbeeld zie je ten alle tijden mijn copyright. Van mij hoeft een copyright echt niet duidelijk in beeld te staan. Dat vind ik zo'n rare hype...

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 09:25

Bedoel je het hoe het ook in je portfolio staat?
Mijn copyright op die foto's was overigens ook niet heel groot of storend.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:37

De meeste daar zijn zonder zichtbaar copyright ja. Ik gebruik dat echt alleen als een foto gebruikt wordt voor reclame, zodat mensen mijn website zien. (De zichtbare dan.)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:32

Ach so, dat kun je volgens mij instellen op je camera (tenminste, ik dacht dat ik dat bij de mijne heb gedaan).

Maar wie kijkt er nou naar de exif? Dat doen vaak alleen maar andere fotografen. Nee, ik vind die "hype" wel logisch eigenlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 07:26

De auteursrecht informatie in de EXIF kan met 1x opnieuw opslaan direct gewist worden.
En veel mensen hebben niet eens in de gaten dat ze dat doen.

Ik zie 't heel vaak gebeuren dat mensen die de foto's op facebook zetten, daarmee gelijk de volledige EXIF wissen. Dus dan heb je er alsnog niets aan.

Een copyright LOGO (laten we even duidelijk zijn over de term, want alleen het woord copyright zegt helemaal niets in NL) op de foto's is eigenlijk vrij logisch.
Zeker omdat particulieren niet bij iedere foto een naamsvermelding zullen plaatsen. Zo krijg je als fotograaf toch nog je recht op naamsvermelding.

En bij de afdrukken die de klanten krijgen, staat het er niet op... Dus ik zie het "probleem" van de "hype" niet zo.

Overigens is het niet echt een hype hoor...
Professionele fotografen signeren hun foto's al decennia lang op de voor- of achterkant. Ook in het analoge tijdperk. ;)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:07

Werkelijk Femke, signeren professionele fotografen hun foto? Ik heb vrijwel nooit een gesigneerde foto gezien .(Behalve dan op Bokt, maar dat zijn vaak geen professionele fotografen)
Als ik " bekende fotograaf foto" en dan afbeelding intoets, krijg ik ook geen foto's te zien met logo's erop.
Ook ging ik vroeger wel naar tentoonstellingen van bekende fotografen en hun stijl herken je, maar wordt niet op de foto vermeld...maar het kan natuurlijk zijn dat ik naar andere foto's heb gekeken als die jij bedoelt?

Op foto's zit vrijwel altijd automatisch auteursrecht voor degene die de foto genomen heeft. Maar er is ook nog portretrecht en citaatrecht. Daardoor is het niet altijd duidelijk wat wel en niet mag.
Mij is hier niet duidelijk, of TS de foto's verkocht heeft. Dat maakt namelijk wel verschil. Ook zijn het niet haar paarden?
Maar natuurlijk mag niet zomaar een logo weggehaald worden. Ik heb begrepen dat de foto's inmiddels verwijdert zijn.
Anders zou ik haar aanraden een factuur te sturen. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat er boze opzet in het spel is en er sprake is geweest van onwetendheid.
De gang naar de rechter...wat ik vaker lees op Bokt... is niet gratis en in dit geval is het sop de kool niet waard. Indien er sprake was geweest van groot nadelig gevolg, is het te overdenken.