Hoe werk ik mijn tekeningen af?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Hoe werk ik mijn tekeningen af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:23

Hoi Bokkers!
Misschien zagen jullie dit al in het Resultaat Topic Paarden tekenen voorbijkomen, maar ik wil (en dankzij advies van anderen) mijn tekeningen af kunnen werken. Ik weet alleen niet hoe. Nou heb ik wel een foto van een tekening die ik vanmiddag heb gemaakt die ik zelf al erg mooi vindt. Maar anderen merkten op dat dit voor sommigen zo een schets zou kunnen zijn.
Dus, hoe werk ik deze (en andere) tekeningen mooi af?
Afbeelding
Alvast bedankt!

licorneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:27

Je verhoudingen kloppen redelijk, dat is een goed begin! Maar je hebt inderdaad alleen buitenlijnen gezet, ook voor mij zou dit pas de beginschets kunnen zijn. Als je gaat kijken naar een foto van een paardenhoofd zie je over het gehele beeld lichtere en donkerdere vlakken in elkaar overlopen, het is veel meer dan alleen buitenranden. Probeer de vlakken tussen de schetslijnen te vullen, door zachtjes, met streepjes of met ronde beweginkjes, je potloodpunt te gebruiken waar het lichter is, of juist wat steviger om het donkerder te maken. Als het het vloeiend in elkaar laat overlopen (een beetje uitvegen met je vinger kan in het begin helpen) breng je contrast en daarmee diepte aan in je tekening. Teken met de haarrichting mee, of bijvoorbeeld met de welving van het leer van het hoofdstel mee, anders krijg je hele rare effecten :P

Verder staat je tekening op z'n kant op de foto, dat maakt beoordelen er niet makkelijker op :P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:31

Je hebt nu eigenlijk de eerste stap alleen gezet. En natuurlijk kun je het hierbij laten, maar je tekening zal veel realistischer worden en meer diepte en uitstraling krijgen als je hem ook nog 'in gaat vullen'. Door je tekening te arceren krijg je donkere en lichte stukken, hierdoor krijg je diepte in je tekening. En zal het paardenhoofd veel echter gaan lijken. Kijk eens rond hier op UK en op internet hoe andere mensen een tekening verder 'invullen'. Het hoeft niet super gedetailleerd hoor! Soms met wat eenvoudige extra vlakken en lijnen spat je tekening al veel meer van het papier af.

meikiera

Re: Hoe werk ik mijn tekeningen af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:38

zo ben ik ook begonnen een half jaar geleden. tip: probeer de posters van de penny is naa te tekenen gewoon voor je zelf al ben je er een maand mee bezig probeer gewoon is bijv. 5 tekeningen te maken van die ene poster om te kijken wat jij het beste kunt, en dit verder uitwerken, en kijken wat het mooiste is deed ik eerst ook. hint: probeer eerst eens wat foto's vanaf de zijkant zegmaar. daar zit iets minder diepte probleem in en dus kun je je eerst focussen op licht en donker werking...

nu lijkt het alsof ik er veel van weet maar ben zelf ook pas net begonnen dus, mag ik in het algemeen geen commentaar geven, maar dit waren de punten waar ik in het begin heel veel tegenaan liep. nu is mijn dilemma een niet stilstaand paard, en diepte . maar als je de licht donker werking hebt lijkt het al een beetje vind ik, en dan hoor je al veel mensen: wauw jij kunt tekenen zeg. en dan denk ik : jaja je hebt zeker bokt nog nooit bekeken dat van mij lijkt nergens na.... zelfs niet een klein beetje.

de foto van Daks op het aanvraag topic voor tekenen met die ( I think) fries is er leuk om te oefenen heb ik gisteren ook gedaan. want je ziet goed het licht donker verschil door dat hij zwart is en het licht er percies goed op valt, en er zit heel weinig diepte in.

xx LM ik hoop dat je er wat mee kunt. Verder blijf ik ook verder mee kijken over diepte want daar kom ik echt niet uit...