[FOTO] Goed genoeg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xXxXsasxXxX

[FOTO] Goed genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 16:03

Ik ben wel benieuwd wat jullie van mijn foto's vinden, en of jullie het goed genoeg vinden om er geld voor te kunnen vragen.
En zoja, hoeveel ik er dan voor zou kunnen vragen.
Ik fotografeer met de Nikon D40, en ik heb een 18-55mm lens en een 55-200mm lens.
Ik ga binnenkort een cursus doen om meer uit de camera te kunnen halen.

Tips zijn ook meer dan welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

beautytje37

Re: [FOTO] Goed genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:19

Ik vind persoonlijk de laatste en de eerste het mooist! Proficiat daarvoor!
Alle foto's zijn mooi scherp maar moest ik jou zijn zou ik nog wat meer oefenen en spelen met composities.

Echt geld zou ik er zelf nog niet voor geven/vragen.
Zeker niet slecht bedoeld maar gewoon nog wat meer oefenen ;)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:28

Bij de laatste foto had ik zelf niet zo het oor 'afgeknipt' of helemaal of helemaal niet naar mijn mening.
Verder vind ik je foto's mooi scherp (op foto 2 na, misschien had je daar iets meer met ISO kunnen spelen?)
Met wat slechter weer worden je foto's ook donkerder, daar moet je nog even mee oefenen of je moet goed na kunnen bewerken. Want ook in slecht weer moet je goede foto's kunnen leveren als je het betaald doet.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:50

Best nette foto´s, maar ik denk dat je beter nog even kunt oefenen helaas.
Het eerste fjordenoog vind ik erg mooi, mis net de laatste scherpte. Verder wat meer en andere compositie´s proberen!
Is dit trouwens in de Groene weelde?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:52

1,6,9,

Zou ik voor willen betalen als 6 en 9 mijn paard zou zijn.

Netjes!

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:41

Dat de foto's met slechter weer donkerder worden klopt. Deze foto's zijn allemaal op de automatische stand gemaakt.
Qua zelf instellen heb ik nog niet genoeg ervaring, en daarom ga ik ook een cursus doen om daar meer bekend mee te worden.

Foto 2 heb ik 3 jaar terug gemaakt dus dat kan wel kloppen dat hij niet scherp is.
Verder stoor ik me bij foto 9 ook erg aan de oren. Zag de foto's in het klein toen ik ze uitkoos om ze hier neer te zetten, en toen zag ik dus niet dat de oren er ook voor een deel op stonden. Ga daar nog even wat aan doen!

Jullie zeggen meer spelen met composities kunnen jullie daar bij deze foto's wat meer uitleg bij geven wat jullie dan zouden doen?
Dit zijn overigens wel maar een paar foto's. Die foto's van die fjord daar heb ik ook hele andere foto's van.
Het is dus niet zo dat ik alleen 'dit soort' foto's maak.

Ik had deze vraag ook eigenlijk omdat ik gister de vraag kreeg of ik een shoot van iemand haar paard wil doen, en wat ik daar voor vraag. (Ze weet wat voor foto's ik maak)
Ik heb aangegeven dat ik nog een cursus ga doen dus dat ik zou wachten totdat ik die gedaan heb.
Bij een shoot krijg je de foto's op groot formaat, zonder copyright op een cd.
Ze worden zo nodig bewerkt, en als de eigenaar dan later nog een foto heeft waar ze liever heeft dat het touwtje o.i.d. weg is, dan bewerk ik dat nog.
Ik kan stand-, portret-, rij-, losgooi-, en blackfoto's maken, en degene voor wie de shoot is kan zelf beslissen wat voor foto's hij wil.
(Kan dus alles zijn, maar ook bijvoorbeeld alleen stand-, en portretfoto's zijn)
Wat zouden jullie dan zeggen qua prijs? Heb van haar vaak gehoord dat ze mijn foto's mooi vindt, maar weet niet zo goed wat ik dan zou moeten vragen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:44

Het hangt er een beetje vanaf hoe hoog je successie-rate is.
ZIjn dit mazzelkiekjes geselecteerd uit 2000 foto's, of ben je redelijk constant?

Ik mis nog wat warmte in je foto's en de compositie mag uitdagender, dus speel lekker verder.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:33

F_Orumster schreef:
Het hangt er een beetje vanaf hoe hoog je successie-rate is.
ZIjn dit mazzelkiekjes geselecteerd uit 2000 foto's, of ben je redelijk constant?

Ik mis nog wat warmte in je foto's en de compositie mag uitdagender, dus speel lekker verder.

Het is niet zo dat dit mazzelkiekjes zijn. Ik heb gister een shoot gedaan voor een vriendin (die fjord), en het zijn eigenlijk vrijwel alleen maar dit soort foto's. Tuurlijk wel is andere soort foto's, maar dat heeft iedereen wel. (paard werkt niet mee etc. dan kan je ook niet altijd elke foto perfect maken).

Hoe zou ik meer warmte kunnen creeëren in de foto's?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:19

Ik zou hier niet voor willen betalen.

Paardenoog-foto's zijn inmiddels zo standaard dat je ze wel echt mooi moet maken om nog op te vallen, vind ik. Beide oog-foto's zijn niet echt sprankelend voor mij. Foto 4 is geen ideale compositie, en de achtergrond is niet zo mooi. Bij foto 5, 6 en 8 zit de brug in de weg en sta je niet lekker voor het paard, de hoek doet 't 'm voor mij niet. Van die drie vind ik 8 wel de beste. Bij foto 9 vind ik de uitsnede niet prettig.

Maar goed, ik ben niet heel snel tevreden. ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 12:53

Stel je zelf je witbalans in?
Door deze op bewolkt te zetten stel je de witbalans al warmer in. Je kan ook handmatig de warmte kiezen, maar dan moet je even experimenteren met deze gradienten. Dit kun je wel vinden onder de witbalans.

Een heel correcte witbalans kun je instellen door mbv een grijskaart je camera in te stellen op de juiste witbalans.
Met dit kaartje stel je je camera in op de kleurtemperatuur van dát moment.

Je kan achteraf ook fotoshoppen, maar ik geef voorkeur aan een fijn ingestelde witbalans.
Als je wel wilt corrigeren/bijstellen in photoshop kun je beter in RAW schieten.

Hier nog wat info: http://www.fotocube.nl/content/31-grijskaart

Ga voor foto's in het donker nog even spelen. De 2e foto laat weinig zien.
Door langere sluitertijden (denk aan een statief) kun je spannendere kleurschakeringen weergeven.
(ga bv eens bij een kermis het reuzenrad fotograferen, of een mooi kruispunt het verkeer en laat de autolichten strepen vormen).