Leren tekenen, kan dat of moet het in je zitten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Leren tekenen, kan dat of moet het in je zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:09

Hee,
Ik ben even benieuwd :D Ik wil heel graag leren tekenen. Maar ik heb gewoon geen goede techniek en kan er ook niets van.
Veel mensen hoor ik zeggen van: "dat kan je niet leren, dat zit in je" of "als je echt wil leren tekenen kan dat pas na jaren lang niet anders te doen dan tekenen".
Hoe denken jullie erover?
Ik geef de moed niet op ik blijf door tekenen haha :P
Edit:
Wat zal een beginnetje kunnen zijn om mee te beginnen?
Mijn doel is om bijvoorbeeld een foto van iemand goed na te kunnen tekenen.

Liefs
Laatst bijgewerkt door SuzanH op 23-06-12 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

ZONNEbrill13

Re: Leren tekenen, kan dat of moet het in je zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:09

Ik denk dat je dat wel kunt leren hoor !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:10

Tekenen kun je leren. De verhoudingen kun je leren, wat je wanneer wel of niet moet doen kun je leren.

Of het mooie en gevoelvolle tekeningen worden is een tweede.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:11

Ik ben van mening dat technisch tekenen door iedereen te leren is. Voor de een zal het misschien wel langer duren dan voor de ander, maar de techniek moet in principe iedereen wel kunnen leren.
Creativiteit, 'feeling' en fantasie, dat heeft echter niet iedereen (in dezelfde mate) en dat is uiteindelijk het belangrijkste. :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:11

Wat ik gewoon graag wil kunnen is het na tekenen van bijvoorbeeld een foto. Lijkt mij ontzettend gaaf als ik dat goed kan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:12

Er is onwijs veel techniek te leren denk ik :)
Hoe snel je het kan leren en hoe ver je kan komen zit in talent. En natuurlijk de creativiteit die je hebt.
Natuurgetrouw tekenen kan iedereen leren denk ik :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:14

vosje456 schreef:
Wat ik gewoon graag wil kunnen is het na tekenen van bijvoorbeeld een foto. Lijkt mij ontzettend gaaf als ik dat goed kan.

Dat kan iedereen leren. Het gaat alleen niet puur om techniek, maar ook om het gevoel dat een tekening kan overbrengen - en dat kan niet iedereen er zo gemakkelijk in leggen.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:19

Wat zou dan bijvoorbeeld een goed begin zijn om mee te beginnen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:23

Veel schetsen. Veel doén. Enige manier om het echt te leren :) je moet het echt "in de vingers" krijgen, verhoudingen weten, en als je uiteindelijk ook uit je hoofd correct anatomisch kan tekenen helpt dat zeker.
Daarnaast gaat natekenen vooral om waarnemen, dus je kunt natuurlijk ook gaan oefenen met natekenen. Maar persoonlijk vind ik de basis het belangrijkst omdat je daarna ook nog andere kanten op kunt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:24

Fiffill schreef:
Veel schetsen. Veel doén. Enige manier om het echt te leren :) je moet het echt "in de vingers" krijgen, verhoudingen weten, en als je uiteindelijk ook uit je hoofd correct anatomisch kan tekenen helpt dat zeker.
Daarnaast gaat natekenen vooral om waarnemen, dus je kunt natuurlijk ook gaan oefenen met natekenen. Maar persoonlijk vind ik de basis het belangrijkst omdat je daarna ook nog andere kanten op kunt.

Okeej, dankjewel!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:31

Ik heb ooit gehoord dat het ook goed is om als je begint met tekenen je tekening onderste boven te maken zodat je goed de verhoudingen leert. Ik vond dit een erg vaag verhaal, maar klopt het wel?
Heb ook gehoort dat het makkelijker is om je tekening is stukken op te delen en dan elke x een stukje te tekenen, dat vond ik op zich wel een goed :j

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:45

Het onderste boven tekenen gaat vooral het 'nadenken' uit de weg. Je denkt vaak te weten hoe bijvoorbeeld een lijn van de neus loopt en tekent dat dan. Terwijl het vaak anders loopt wanneer je het goed waarneemt. Door een voorbeeld ondersteboven te houden, ga je beter kijken.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 13:46

SIEMxFUNNY schreef:
Het onderste boven tekenen gaat vooral het 'nadenken' uit de weg. Je denkt vaak te weten hoe bijvoorbeeld een lijn van de neus loopt en tekent dat dan. Terwijl het vaak anders loopt wanneer je het goed waarneemt. Door een voorbeeld ondersteboven te houden, ga je beter kijken.

Okeej haha wel slim bedacht dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:50

iedereen kan het leren, en denk ook wel dat bijna iedereen op hetzelfde niveau kan komen. Maar de één heeft er waarschijnlijk véél meer oefening voor nodig dan de ander....

Sommige mensen kunnen het gewoon. En andere mensen zijn jaren bezig om datgene te bereiken. Dan heb ik het over natekenen inderdaad :) .

Ik heb zelf bv. heel veel gevoel voor schaduwen, belichting en kleur. Daar hoef ik weinig voor te doen. Een beetje kliederen en het komt altijd goed.
Maar van verhoudingen heb ik niet zoveel kaas gegeten. M'n docent vond echter dat mijn verhoudingen nog best ok waren. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met mijn vele oefening dan met mijn 'talent' ervoor te maken. Het blijft echter mijn zwakke punt :Y)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:14

Ik ben van mening dat iedereen kan leren tekenen en doe daarom ook nooit zo enthausiast over mijzelf over het feit dat ik een beetje kan natekenen, het is toch niet zo bijzonder :)
Het is gewoon puur goed leren kijken, je verstand op 0 zetten en een beetje geduld, wat ik ook vaak niet heb.
Een kwestie van goed oefenen en iedereen kan natekenen :j

Uit je hoofd tekenen en fantasie is dan weer niet voor iedereen weggelegd volgens mij :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 14:19

_Bitje_ schreef:
Ik ben van mening dat iedereen kan leren tekenen en doe daarom ook nooit zo enthausiast over mijzelf over het feit dat ik een beetje kan natekenen, het is toch niet zo bijzonder :)
Het is gewoon puur goed leren kijken, je verstand op 0 zetten en een beetje geduld, wat ik ook vaak niet heb.

Uit je hoofd tekenen en fantasie is dan weer niet voor iedereen weggelegd volgens mij :)

Ik heb net je website gezien!
Wat een prachtige tekeningen _/-\o_
Ontzettend gaaf zeg!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 14:34

Menino schreef:
iedereen kan het leren, en denk ook wel dat bijna iedereen op hetzelfde niveau kan komen. Maar de één heeft er waarschijnlijk véél meer oefening voor nodig dan de ander....

Sommige mensen kunnen het gewoon. En andere mensen zijn jaren bezig om datgene te bereiken. Dan heb ik het over natekenen inderdaad :) .

Ik heb zelf bv. heel veel gevoel voor schaduwen, belichting en kleur. Daar hoef ik weinig voor te doen. Een beetje kliederen en het komt altijd goed.
Maar van verhoudingen heb ik niet zoveel kaas gegeten. M'n docent vond echter dat mijn verhoudingen nog best ok waren. Maar dat heeft waarschijnlijk meer met mijn vele oefening dan met mijn 'talent' ervoor te maken. Het blijft echter mijn zwakke punt :Y)

Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:52

_Bitje_ schreef:

Maar er is toch wel verschil tussen talent hebben, en heel geoefend zijn. En ik denk dat je, als je op zo'n jonge leeftijd al zo goed kunt tekenen, je toch zeker mag spreken van talent :D
Niet zo bescheiden zijn :D Je kunt oprecht trots zijn op jezelf dat je dat kunt!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 14:57

Menino schreef:
_Bitje_ schreef:

Maar er is toch wel verschil tussen talent hebben, en heel geoefend zijn. En ik denk dat je, als je op zo'n jonge leeftijd al zo goed kunt tekenen, je toch zeker mag spreken van talent :D
Niet zo bescheiden zijn :D Je kunt oprecht trots zijn op jezelf dat je dat kunt!

inderdaad! :P

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:59

Hmmm.. ik en mijn twee linkerhanden zijn het er niet helemaal mee eens. :')
ik vrees dat ik nooit beter ga worden dan groep drie niveau.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 15:08

xAlice schreef:
Hmmm.. ik en mijn twee linkerhanden zijn het er niet helemaal mee eens. :')
ik vrees dat ik nooit beter ga worden dan groep drie niveau.

Hahaha

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:37

haha lotte, een beetje kan natekenen :+

Zoals iemand hierboven schreef ben ik ook wel 'goed' in schadwen/contrast, maar verhoudingen is een ramp := Dat is iets waar ik totaaaal geen talent voor heb, niks, noppes, maar puur alleen met oefenen het wel wilt lukken.

Iedereen kan inderdaad leren tekenen en of je er talent voor hebt, daar kom je wel achter :j Dat het in het begin even niet lukt, lijkt me logisch. Je moet er gevoel voor krijgen.
Mijn tip is: vooral kijken, kijken, kijken en nog eens kijken. Niet denken dat je het wel weet, of beter weet.. :P Spreekt uit, helaas, ervaring :o

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-12 21:00

saskiakefie schreef:
haha lotte, een beetje kan natekenen :+

Zoals iemand hierboven schreef ben ik ook wel 'goed' in schadwen/contrast, maar verhoudingen is een ramp := Dat is iets waar ik totaaaal geen talent voor heb, niks, noppes, maar puur alleen met oefenen het wel wilt lukken.

Iedereen kan inderdaad leren tekenen en of je er talent voor hebt, daar kom je wel achter :j Dat het in het begin even niet lukt, lijkt me logisch. Je moet er gevoel voor krijgen.
Mijn tip is: vooral kijken, kijken, kijken en nog eens kijken. Niet denken dat je het wel weet, of beter weet.. :P Spreekt uit, helaas, ervaring :o

Bedankt voor je reacite (=

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 08:54

Boel zinnige dingen zijn al gezegd :)
Ik ben van mening dat iedereen een heel eind kan komen wat betreft tekenen; door te kijken, door vooral veel te doen, en wat ook belangrijk is; doorzettingsvermogen. Het is net als met zoveel dingen; het gaat niet vanzelf.
Dan is er nog het puntje wat -ik geloof dat het Fiffil was- aanhaalde; het gevoel. Dat is iets wat wat minder vanzelfsprekend is. Maar er is maar één manier om d'r achter te komen of dat je gaat lukken; en dat is door te doen :)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:44

Okeej! bedankt voor de reacties,
Ik merk idd dat ik ook erg veel moeite heb met de verhoudingen :P