[FOTO] Nieuwe telelens uitproberen - tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

[FOTO] Nieuwe telelens uitproberen - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:30

:wave:
Ik heb een nieuwe lens in mijn bezit, namelijk de Tamron AF70-300 mm, F/4-5.6, LD macro. Dit is de eerste keer dat ik een telelens heb, en het is nog erg uitvinden hoe ik hier de beste plaatjes mee kan maken. Ik heb vanochtend een hoop vogeltjes proberen te schieten, maar ik krijg ze gewoon níet scherp. Hier onder even een foto ter illustratie.
http://i46.tinypic.com/2rnfmg4.jpg
Dit is niet de beste foto die ik geschoten heb, maar deze foto is vergelijkbaar met de rest. Er zit gewoon geen scherpte in en ik weet niet goed waar het aan ligt.
De instellingen waarmee ik de foto heb gemaakt;
ISO-100, F/5.6, 1/80 sec

Vervolgens ben ik de tuin in gedaan, en gedaan waar ik het beste in ben, bloemetjes op de foto zetten :+ Deze is dan weer wél scherp. De instellingen waarmee ik deze foto gemaakt heb;
ISO-200, f/8, 1/500 sec

Afbeelding

Ik zou graag tips krijgen waarmee ik het maximale uit mijn nieuwe lens kan halen. Over een paar weken vertrekken we op vakantie naar Amerika en dan wil ik natuurlijk de beste foto's kunnen maken, en dan niet allleen van bloemetjes :D

Milan_lover

Re: [FOTO] Nieuwe telelens uitproberen - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:35

Ik weet het niet precies, daar kunnen anderen je beter bij helpen, maar ik heb vaak gehoord dat de tamron lenzen nogal wat te wensen overlaten en scherpte kunnen missen...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:38

Maar bij de bloemen foto is hij wel weer haarscherp. Dus daarom ben ik toch echt bang dat het aan mij ligt :+ Met mijn oude lens van Sony had ik namelijk vaak hetzelfde probleem.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:39

Je sluitertijd was met de vogelfoto ook wel erg lang, dat kun je eigenlijk niet meer uit de hand schieten, dus ISO iets omhoog, sluitertijd omlaag, en dan zou het al beter moeten zijn :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:44

Milan_lover schreef:
Je sluitertijd was met de vogelfoto ook wel erg lang, dat kun je eigenlijk niet meer uit de hand schieten, dus ISO iets omhoog, sluitertijd omlaag, en dan zou het al beter moeten zijn :)

Oké :j Met een hogere sluitertijd kreeg ik donkere foto's, maar toen had ik inderdaad de ISO omhoog moeten gooien. Die combinatie vergeet ik af en toe nog :+ Maar ik vind het toch altijd knap hoe mensen haarscherpe foto's hier plaatsen van allerlei vogeltjes waarbij geen enkele ruis te bekennen is. Dat wil ik ook :')

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:53

Bij ISO 200 zie je nog geen ruis hoor :P Hihi :P
Maar dat moet wel met elkaar blijven kloppen inderdaad :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:55

Je sluitertijd bij de vogel is idd veel te langzaam. Hoe hoog je je ISO kunt instellen zonder ruis ligt aan de camera. Mijn ene camera geeft al ruis bij ISO 800, de andere nog amper iets bij ISO 3200.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:06

Mijn camera laat bij ISO 800 al redelijk wat ruis zien.
Waar ik nog mee stoei is de sluitertijd instellen. Ik fotografeer dan in P stand en stel ik zet hem op 1600. Als ik dan een foto heb gemaakt zet hij hem automatisch terug naar een eigen getal, meestal rond 400/600. Dan kom ik er dus telkens aan het eind achter dat ik maar 2 foto's met 1600 s heb en de rest 400 of 600. Ligt dit aan mij of is dit echt iets van mijn camera?

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:07

De P stand stelt zichzelf al automatisch in, dat kan dus, beter kun je op de M stand fotograferen.
Speel eens wat met de knopjes en de wieltjes en je komt er vanzelf :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:24

Grove richtlijn is 1/x aan sluitertijd waar x je aantal mm's is.

De vogelfoto is gemaakt op 300mm dus moet je minimaal een sluitertijd van 1/300s of korter hebben. Jouw foto is gemaakt met 1/80s. Dat is waarschijnlijk de reden dat deze foto onscherp is.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:25

Milan_lover schreef:
De P stand stelt zichzelf al automatisch in, dat kan dus, beter kun je op de M stand fotograferen.
Speel eens wat met de knopjes en de wieltjes en je komt er vanzelf :)

A of Tv als tussenstap voordat je in M gaat schieten werkt ook prima. Ik fotografeer voornamelijk in A. Behalve als ik bij concerten sta te fotograferen, want dan snap camera er vaak niets van en ben ik vaak aan het onderbelichten. :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:37

A stand is in mijn geval niet handig, toch? A stand stel je diafragma in en de camera de rest terwijl ik juist echt de sluitertijd wil hebben. Dan kan hem dus beter op M zetten?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:45

Als je knopje half indrukt in A zie je de sluitertijd. Als deze te lang is zet je ISO wat hoger of diafragmagetal kleiner.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:13

En niet onbelangrijk..in welke modus staat je camera met vogeltjes..one shot, AI servo of AI focus?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:27

judithh schreef:
En niet onbelangrijk..in welke modus staat je camera met vogeltjes..one shot, AI servo of AI focus?

Eh.. Wat? :') Deze termen komen mij niet bekend voor := Maar ik gok zo op one shot? Ik zit inmiddels als een ware vogelspotter alweer klaar met vernieuwde instellingen, namelijk een hogere ISO, een andere stand en een hogere sluitertijd. Dus hopen dat ze nog honger hebben vanavond :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:31

Buiten dat je sluitertijd van 1/80 voor in dit geval vogels te langzaam is heb je ook de keuze voor..

One shot: dit is voor stilstaande onderwepen, waneer je de ontspanknop half indrukt stelt de camera maar 1x scherp.
AI Servo: dit is voor bewegende beelden waarbij de scherpstelafstand steeds verandert, zolang je de ontspanknop half ingedrukt houd blijft de camera op het onderwerp scherpstellen.
AI Focus: hierbij schakeld de automatische focus automatisch van one shot over op AI Servo als je onderwerp in beweging komt.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 10:08

Oh oké :j Nou ja ik stel meestal scherp met de hand dus dan gaat dat denk ik niet op. Maar anders denk ik AI Servo? Want zolang ik de knop ingedrukt houd om te focussen focust hij telkens opnieuw op het onderwerp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:59

judithh schreef:

Voor zo'n stil zittend vogeltje maakt 't nou juist niet zo veel uit op welke focus modus hij staat ;)
Bij bewegende vogels wel natuurlijk :j

@TS: Je sluitertijd was inderdaad te traag bij de vogel.
Normaal gesproken heb je minimaal 1/60e nodig om uit de hand (zonder statief) te kunnen fotograferen. Anders krijg je last van je eigen bewegingsonscherpte.
Maar met een telelens wordt dat effect van je eigen trillingen versterkt. Het is daarom verstandig om met het aantal mm's van je brandpuntafstand ook een bijpassende snellere sluitertijd te kiezen.

Voor 100mm is dat dus minimaal 1/100e, voor 200mm minimaal 1/200e, voor 300mm is dat minimaal 1/300e.
Ga je langzamer? Dan heb je een statief nodig om je eigen beweging te bevriezen.

Dat staat overigens ook nog los van wat je onderwerp doet.
Want sommige onderwerpen bewegen zelf al zo snel (bijv. een paard in galop) dat je sowieso een snellere sluitertijd nodig hebt dan deze minimale die hierboven staan.

De P stand is eigenlijk niets meer dan een "automatische" stand, waarbij je in het menu nog wat aanpassingen kunt doen, die je op de normale automatische stand niet hebt.
Heb in 8 jaar tijd die P stand daarom ook nooit aangeraakt.

Ik vind de M stand buiten ook niet fijn werken.
Omdat je continu ander licht hebt. Je bent dan vaak meer bezig met lichtmeten dan dat je aan fotograferen toe komt (tenzij je natuurlijk speciaal op zoek bent naar een bepaald effect, maar dat is bij jou nog niet aan de orde op dit moment).
Bij ieder wolkje dat voorbij komt, of iedere centimeter dat je iets naar links of rechts gaat (of boven of onder), verandert je belichting al.

De Tv of Av stand zijn daarom ideaal.
Die kunnen ook gewoon prima het licht meten (en mocht dat een keertje fout gaan, dan kun je zelf alsnog ingrijpen met je belichtingscorrectie). En dan ben je vrijwel altijd verzekerd van een correcte belichting op het cruciale moment dat je de foto wil maken.

Let er bij Tv wel op, dat als je een vrij snelle sluitertijd kiest, en je iso staat ook vrij laag (bijv. iso 100 of 200), dat je in sommige gevallen eigenlijk een grotere diafragma opening nodig hebt, dan je lens heeft.
Bijv. voor een correct belichte foto heeft je camera diafragma f1.4 nodig, maar je lens gaat maar tot f5.6.
Dán krijg je dus inderdaad een te donkere foto... Want je lens kan het diafragma niet verder open doen dan het maximum van jouw lens.

Dat gaat bij Tv dus wel eens mis.

Verder heeft een sluitertijd na het bevriezen helemaal geen "functie" of invloed meer op je foto.
Bevroren is bevroren... Als je bij 1/500e bevriezing hebt, kun je wel op 1/1.000e of 1/8.000e instellen, maar dat maakt verder niet meer uit. Het enige waar het dan nog invloed op kan hebben is je diafragma.
En DAT maakt nou juist wél veel uit in je beeld. Want het diafragma bepaald hoeveel scherpte diepte je krijgt in de foto. En dat kan nou juist 't verschil maken tussen een foto die er uit ziet als een snapshot of een professioneel ogende foto.

Zet 'm dan dus liever op Av....
Kies je diafragma lekker ver open (= klein getal), zodat er veel licht naar binnen kan.
Dan zet je je iso zo laag mogelijk, maar wel aangepast aan de weer situatie.

Bij super zonnig weer is dat ongeveer iso 100 / 200
Bij lichte bewolking 400
Zwaardere bewolking 800
Later op de dag met zware bewolking of binnen of bij donkere onderwerpen met bewolking 1600.

Dat zijn schattingen.
Je stelt dus je diafragma in, daarna kijk je naar de omstandigheden en kies je de iso die daar ongeveer bij hoort.... En dán maak je de uitsnede die je wil fotograferen en kijk je wat de camera voor sluitertijd aangeeft.

Is die goed? Prima... Dan kun je gaan fotograferen.
Is die te traag om je onderwerp of jezelf te bevriezen? Dan zet je de ISO wat hoger (bijv. van 400 naar 800 of tussenstapjes als je die hebt).
Is die veeeeeel te snel (bijv. 1/8.000e)? Dan staat je iso wat te hoog en kun je 'm wat lager zetten, zodat je zo min mogelijk ruis op je foto krijgt.

Klinkt ingewikkeld. Maar als je dit 3x doet, wordt het vanzelf routine en is het een makkie. ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 20:08

Femke schreef:
judithh schreef:

Voor zo'n stil zittend vogeltje maakt 't nou juist niet zo veel uit op welke focus modus hij staat ;)
Bij bewegende vogels wel natuurlijk :j

Vogels zitten doorgaans niet stil en ik zie ook nergens staan dat het een vogel was die doorstil zat of juist bewegelijk was, bij dieren of objecten die snel in beweging kunnen komen zou ik dus geen one-shot selecteren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 08:39

Mijn ervaring is dat vogels juist heel keurig stil zitten als ze ergens pauseren om rond te kijken.
Ja, ze kijken een beetje om zich heen, maar de sluitertijd zorgt voor bevriezing daarvan.
Omdat z'n lijfje op dezelfde plek blijft, hoeft de scherpstelling niet aangepast te worden en is one-shot in dat geval gewoon een prima instelling als hij daar per ongeluk op stond.

Het ging hier namelijk om de vraag waardoor de vogel onscherp was.
Als reactie gaf je dat de focus modus niet onbelangrijk was. Maar in dit geval is dat wél onbelangrijk.
Want ongeacht de focus modus: Déze betreffende foto zou daar altijd scherp mee zijn geworden.
En dáár ging ik even op in...

Als de vogel plotseling weg vliegt is het reactie vermogen van een mens toch te traag om dat directe moment goed te fotograferen. En nog erger; je camera/lens is daar in de meeste gevallen ook niet snel genoeg voor om dat scherp in beeld te brengen.

Persoonlijk zet ik mijn Nikon altijd op AF-C (in canon taal: AI Servo).
Nooit op AF-S (one shot).

Maar om de vraag van de TS te beantwoorden: Het is voor de onscherpte van deze foto niet belangrijk geweest in welke focus modus de camera stond.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 15:56

Bedankt voor de tips, deze zijn echt fijn en heb ik wat aan :j Zeker het verband tussen brandpuntsafstand en sluitertijd kende ik nog niet, dus dat is zeker iets waar ik mee aan de slag kan gaan :D De vogel-foto's waren allemaal met 300 mm genomen dus mijn sluitertijd is dan inderdaad véél te kort. Ik ga aan de slag met de Av stand en het soort stappenplannetje van Femke.