[FOTO]De bugel en de trompet: het verschil

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

[FOTO]De bugel en de trompet: het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:18

Een bugel? Wat is dat? Hoe zien die er eigenlijk uit?
Slechts 2 vragen van de vele die ik vaak krijg als ik vertel wat voor muziekinstrument ik speel.
Oh, dat is dus een soort trompet! Ja, dat klopt. Maar toch ook weer niet.

De bugel, een solo instrument in een fanfare met een warme, zachte klank.
Een trompet, een signaal/solo instrument die zeer veelzijdig is. Met een schelle, harde klank.

Zoveel overeenkomsten, tegelijk zoveel verschillen. Dag en nacht, licht en donker, hard en zacht. Letterlijk.

Beide speel ik ze. Op m'n 3e speelde ik voor het eerst op een bugel. Sindsdien ben ik verkocht.
Een aantal maanden geleden ben ik gevraagd in een dweilband trompet te gaan spelen.
Sindsdien zijn de verschillen mij helemaal helder.

Ze zijn gewoonweg niet met elkaar te vergelijken. En toch doe ik het. Want dat is zo makkelijk om uit te leggen wat een bugel is.

Daarom deze kleine fotoserie. De ingrediënten: een Sony Alpha a330, een Yamaha YFH8310ZG (de bugel) en een Yamaha YTR4335G (de trompet). En een snufje Photoshop CS6.

Afbeelding

Links de beker van de Yamaha, een Custom Z model. Rechts de ventielen en de beker van de trompet.

Afbeelding

Links de ventielen van de bugel. Rechts die van de trompet. Let ook op het verschil in lak. De bugel heeft een gewone lak, de trompet een goudlak.

Afbeelding

De waterbuizen van de beide instrumenten. Links de bugel, rechts de trompet. Hier zie je duidelijk het verschil in grootte.

Afbeelding

Links de stembuis van de bugel (induwen als de klank hoger moet, uittrekken als de klank lager moet) en rechts het ventielhuis en de duimsteun van de trompet.

En de modellen van de avond, even in een linkje. Zijn niet de mooiste foto's, maar zo zie je toch het duidelijkst het verschil.
http://i117.photobucket.com/albums/o57/Warbling/Bugel.jpg de bugel
http://i117.photobucket.com/albums/o57/Warbling/Trompet.jpg de trompet

Bedankt voor het kijken, een reactie zou leuk zijn maar hoeft natuurlijk niet :Y)

Warbling

cato1

Re: [FOTO]De bugel en de trompet: het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:47

Wauw, vind het erg mooie foto's geworden!
Knap gedaan.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:01

Mijn vader is instrumentenmaker en we hebben altijd een eigen zaak gehad in koperen houten blaasinstrumenten. Ik ben tussen de toeters opgegroeid en weet gelukkig het verschil tussen een bugel & trompet, maar je hebt 't echt heel mooi vastgelegd! Complimenten!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:12

Thanks allebei!

@Mabotje: gaaf! Er zijn helaas niet veel mensen die het verschil weten, of überhaupt weten wat een bugel is :D

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 20:50

Ik heb het idee dat er ook veel minder korpsen zijn dan vroeger, minder mensen die 'echte' instrumenten bespelen.
Zo weet ik nog dat wij een Contrabas-saxofoon in de zaak hebben gehad, dat was een ware bezienswaardigheid en erop spelen vreselijk moeilijk vanwege de hoeveelheid lucht die je nodig had voor dat ding. Ik kan me ook nog wel herinneren dat mensen niet eens wisten dat een piccolo-trompet bestond :D Ik vond het alleszins een prachtige tijd en ik heb heel veel van mijn vader geleerd. Jammer dat hij repareren niks voor meisjes vond, anders had ik dat graag willen leren...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 21:49

Wauw, een contrabassaxofoon. Dat is supergaaf :D :D Wij hebben wel een bassax in de fanfare.
Piccolo trompetjes zijn ook leuk :j

Mijn vader en ik doen het instrumentenbeheer van de fanfare, dus een beetje basic reparaties wel, maar niet hele uitgebreide. Ooit een keer bij het maken van een trompet mogen kijken, gaaf was dat :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 23:05

leuke serie! en verschil mooi weer gegeven zo! :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 09:47

Ik heb er nog ergens een oude foto van. Moet ik gaan zoeken. Echt een loei van een sax.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:44

Gaaf, ben benieuwd! :D

Overigens is de bugel uit de openingspost pas een week oud :+ splinternieuw dus nog..

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:01

Gevonden! Alleen Imageshack deed het niet, dus heb iets anders moeten nemen.
Er zijn maar een paar contrabas-saxen op de wereld. Ernaast staat een bas saxofoon.
Ben maar zuinig op je bugel!

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 19:05

Wauw, wat een onwijs gave foto! Wat een ding! Echt heel gaaf. Wil alleen niet weten wat zo'n koffer weegt!
M'n moeder speelt tenorsaxofoon, en die koffer is al best zwaar.

Ben er zeker heel erg zuinig op! Elke keer als ik erop gespeeld heb maak ik 'm schoon en geef hem even een oliebeurtje nu die nog zo nieuw is. Afgelopen woensdag voor het eerst in het orkest ermee gespeeld, iedereen was helemaal enthousiast <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:15

hehe, nog iemand die het verschil weet. ik krijg die vraag ook vaak. voor het gemak zeg ik ook maar dat het een soort trompter is maar dan ietsjes anders :D

ik heb btw een zilveren bugel :)