Welke Nikon spiegelreflex kopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

petradek

Welke Nikon spiegelreflex kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:22

Van mijn werkgever mag ik een leuk cadeau uitzoeken van ongeveer 1000 euro. *\o/*

Graag koop ik hiervoor een spiegelreflex camera, het liefst van het merk Nikon ivm de gebruiksvriendelijkheid (van horen zeggen). Ik heb mij niet eerder bezig gehouden met fotografie, maar wil mij hier wel in gaan verdiepen, en aangezien ik voor een leuk bedrag iets uit mag kiezen, kies ik het liefst iets uit wat gelijk goed is.

Hebben jullie goede adviezen? :)

Saskiaa_

Re: Welke Nikon spiegelreflex kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:26

Nikon is imo een goeie keus. Ik heb gemerkt dat Nikon fijner en degelijker aanvoelt dan bijvoorbeeld Canon als je camera's vergelijkt van hetzelfde segment. (sorry Canon liefhebbers. :D )

Maar je moet weten wat je wil. Heb je aan een instapmodel genoeg of ga je voor een semi-professionele? En wat voor lenzen wil je erbij (bespaar daar niet op!!!!).

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:34

Saskiaa_ schreef:
Nikon is imo een goeie keus. Ik heb gemerkt dat Nikon fijner en degelijker aanvoelt dan bijvoorbeeld Canon als je camera's vergelijkt van hetzelfde segment. (sorry Canon liefhebbers. :D )

Maar je moet weten wat je wil. Heb je aan een instapmodel genoeg of ga je voor een semi-professionele? En wat voor lenzen wil je erbij (bespaar daar niet op!!!!).

Eens, Nikon is een geweldig merk :j

Wat betreft camera, probeer ze eens uit in de winkel, welke ligt het lekkerst in de hand? Ikzelf vind de D90 en D7000 namelijk erg fijn in de hand liggen (zijn ongeveer even groot, de D7000 is een tikkie groter en zwaarder), terwijl ik een D300 net weer iets tè groot vind om een hele dag mee rond te lopen. Maar dat is puur persoonlijk. In principe zijn alle Nikon-body's goed. De lenzen zijn in principe belangrijker dan de body, dus bezuinig daar niet op.

Overigens heeft een body met een ingebouwde scherpstelmotor het voordeel dat je ook oude(re) MF (manual focus, d.w.z. handmatig scherpstellen, zo deden ze dat vroeger) lenzen erop kan draaien. Die zijn tweedehands vaak relatief goedkoop te krijgen en doen kwalitatief niet onder voor de moderne AF lenzen. Overigens kan je deze ook op body's zonder ingebouwde scherpstelmotor schroeven, maar dat werkt niet echt handig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:37

Nikon is een zeer goed merk, maar gebruiksvriendelijk??? Persoonlijk deel ik die mening niet en met mij velen. Canon werkt veel logischer en is ook nog eens goedkoper. Nikkor objectieven zijn in verhouding erg duur.
Persoonlijk zou ik eerst met meerdere camera's gaan fotograferen voordat ik er één kocht (en al helemaal zo'n dure).
Wel supergaaf dat je zo'n kado mag uitzoeken!!!

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:40

Hier iemand die met Canon fotografeert. :+ Het maakt niet uit waar je mee fotografeert. Als de camera jou maar ligt. Jij moet de camera snappen en de camera moet jou snappen. Het voordeel van Canon en Nikon is dat er veel te verkrijgen is aan extra's en ook 2e hands makkelijk aan spullen te komen is of te verkopen is.

Voor dit onderwerp is een speciaal topic:
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:40

Ik heb ook een D90 :+: Wel met een grip eronder. D70 is ook heel fijn, maar hoogbejaard. :D De D5000 bijvoorbeeld, vind ik een stap te klein. Ook zit daar bovenop geen schermpje waarop je je instellingen ziet. Als je je camera niet handmatig instelt is dat niet zo belangrijk, maar als je dat wel doet onmisbaar! Ga dus goed na wat je ermee wilt en wat je er in de toekomst mee denkt te gaan doen. :)

Gabyfedde. Wat bij een Nikon bijvoorbeeld logischer is, is dat je twee tandwielen hebt (een voor sluitertijd en een voor diafragma), bij de Canons die ik gezien/vastgehouden heb zit er maar eentje en moet je een knopje indrukken voor de andere optie. Is imo minder handig dan de Nikon. Verder zullen de knopjes hier en daar wat anders zitten, wat maakt dat je moet wennen als je overstapt van merk. Maar dat is niet dat de ene per se handiger of gebruikersvriendelijker is. Dat is een kwestie van wennen. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:43

De instap Canons hebben maar 1 wieltje om in te stellen. De andere Canons hebben gewoon wel 2 wieltjes om in te stellen. ;)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:43

Ah, oke. Vandaar dat ik er al bij heb gezet dat het die Canons waren die ik vastgehouden heb. :+

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:46

Canon 1000D/1100D/550D/600D hebben dat idd niet. Vanaf Canon 60D wel. ;)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 20:54

Iemand die ik ken heeft een Nikon d300 en is daar erg tevreden over. Ik zoek geen instapmodel (ook aangezien ik met dit budget iets uit mag kiezen), maar vind het lastig om te beslissen welke versie beter is van Nikon en welke binnen mijn budget ligt. Inderdaad moet er ook een goede lens bij zitten. Tips zijn welkom :)

Uiteraard ga ik naar de winkel om ze in de hand te voelen etc., maar dan is het handig als ik al wat camera's in gedachten heb. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 20:57

Als 1000 euro jouw budget is zullen de Canon 60D en Nikon D7000 net wel/niet passen als je er ook de kitlens bij neemt. Hou er rekening mee dat je voor bij de paardjes wss nog een telezoom bij nodig hebt. Dat kost je minstens ook 200 euro. De optie is dan om 1 segment lager te gaan naar Canon 600D of Nikon D5100 zodat je meteen kitlens en telezoom kunt kopen. Net wat jij wilt.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:04

Bagheera: ik denk dat ik de body los koop en daarnaast wellicht zelf een goede lens. In een kit zitten vaak net wat minder goede lenzen las ik.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:07

Een D300 ligt boven dit bedrag. En ik zou liever een D300s willen dan een D300. Met bijvoorbeeld een D90 (is wel een wat oudere) hou je nog ongeveer 400 euro over voor je lens. Je kan natuurlijk geld bij leggen, maar ik kan niet in jou portemonnee kijken of dat ook mogelijk is. :)
Qua tele raad ik je een 70-300 VR aan. Heb ik zelf ook, prima kwaliteit. Als je professioneel wilt gaan volstaat ie niet uiteraard, maar je kan er een poos mee vooruit. En ik zou als ik jou was ook nagaan of je die kit wel nodig bent. Ik heb er zelf ook één, maar de keren dat ik hem gebruikt heb, zijn op 1 hand te tellen.. Gebruik alleen die 70-300 VR, mijn 50mm en 85mm. Als je bijvoorbeeld paarden gaat fotograferen, is dat mooier met een tele. :)

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:08

Gabyfedde: ik ga idd mezelf eerst goed inlezen en naar fotowinkels om te testen etc. Idd echt gaaf hè? :))

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:10

Als je alleen voor een body gaat, dan lijkt een D7000 mij een goede keuze :) Ik ben zeer tevreden over die van mij iig!
Nadeel van de 70-300 is dat ie na 200 mm wat soft wordt.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:11

Ik heb de D7000 in mijn handen gehad met de Nikkor 70-200mm f/2.8 VR2. Het is dat ik met Canon fotografeer, want anders had dat best mijn setje kunnen zijn. :)

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:12

Klopt. :j Maar de VR is een hele vooruitgang op de 70-300 zonder VR. :)) Mijn droom is ook nog steeds een 70-200 2.8, maar dat laat de bankrekening niet toe. :D

Kitlenzen zijn wel vaak wat minder inderdaad. Ik raad je de 18-105 ook behoorlijk af. Die heb ik hier zelf thuis liggen, maar gebruik ik dus nooit.
Laatst bijgewerkt door Saskiaa_ op 02-06-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:13

Als je ook voor paardenfotografie gaat is de kitlens samen met leuke telezoom prima starset hoor. ;)

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:19

De 70-300mm heeft overigens wel een redelijk snelle AF. Het is verder wel een goede lens hoor, zeker voor die prijs! Ik gebruik 'm redelijk vaak. De 18-105 mm heb ik ook, maar qua bouwkwaliteit vind ik die niet echt top. Niet in combinatie met mijn D90 iig.

Wat een heel geinig kitlensje is, is de 18-55 mm zònder VR, dat ding maakt scherpe plaatjes joh :D ! Het weegt niks, is hartstikke plastic, maar je krijgt er leuke plaatjes mee.

Verder heb ik een 50 mm f2.0 Ai lens (manual focus lens), heel gaaf ding. Het is echt de moeite waard om je tzt 's te verdiepen in de manual focus lenzen van Nikon. Daar zitten hele gave exemplaren tussen.

Het nadeel is alleen dat hoe beter de lens, hoe dieper je in de buidel moet tasten -O-

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 21:22

Bedankt voor jullie reacties! Wat is het grote verschil dan tussen de d90 en de d7000?

Saskiaa: waarom pak je die lens nooit?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:33

De D7000 kan gezien worden als de opvolger van de D90. De D7000 heeft bijv. een betere sensor, robuustere bouw (magnesium body), 2 slotjes voor geheugenkaartjes, beter AF-systeem etc.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:31