[DIGI][WIP] Hope is nearby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaVZ

[DIGI][WIP] Hope is nearby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 22:20

Hee!

Ik ben een poosje geleden weer eens begonnen met een nieuwe tekening.
Ik wilde het deze keer eens wat creatiever aanpakken dan de normale "saaie"
paardenhoofdjes die ik altijd maak.

Ik maak deze tekening met GIMP en een gewone muis. Ben er nu ongeveer
al 5(!) uur mee bezig. Dat ik het geduld heb, zeg! :oo

WIP 1 - De schets, vind hem erg goed gelukt :)
(Touwen op de rug moet ik nog anders doen) Het ras van het paard is Akhal-Teke.
Afbeelding

WIP 2 - De basis + shading neus, redelijk gelukt
Afbeelding

WIP 3 - Verdere shading + oog. Oog ben ik erg tevreden over, al
vind ik het ietsje teveel op een menseoog lijken. Verdere shading lijkt echt
nergens op, maarjah, beter dan dit lukt me niet.
Afbeelding
Oh, highlight vergeten in het oog.

Ik hoop dat ik deze tekening voor 1 juli af heb, want dan teken ik 2 jaar digitaal *\o/*
En dan heb ik een mooi iets voor vergelijkings middel vergeleken mijn 1 tekening :P

Ik hoor graag tips/kritiek, daar leer je alleen maar van :D

Groetjes, Emma

Lara

Re: [DIGI][WIP] Hope is nearby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:23

Ik vind 'm erg gaaf tot nu toe en doe het je echt niet na hoor ! Oog is idd iets te menselijk en zou wat meer opvulling mogen maar ga zo door :))

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:33

ik vind het al wel een mooi begin.!
ik volg

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 06:35

Prachtig! De schets is ook al heel leuk :j

.. ik zou zeggen.. koop meteen een wacom gaat sneller en is ook nog eens beter voor je arm/pols/hand! :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 07:23

Dankjullie wel allemaal :D

Kaaaren schreef:
Prachtig! De schets is ook al heel leuk :j

.. ik zou zeggen.. koop meteen een wacom gaat sneller en is ook nog eens beter voor je arm/pols/hand! :)

Hmm, ik weet niet, ik denk dat ik niet beter zou werken met een tablet. Daarbij heb ik juist helemaal geen last van mijn arm/pols/hand omdat die die voldoende steun geef :)

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:55

emma, je weet onderhand al wat ik van je Da's vind, maar zal het maar nog eens zeggen :=
hij is echt geweldig <3

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:05

Wow doe jij dit met je muis en GIMP!
Echt respect! het is super mooi ;)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:42

Jep, en dat doe ik al bijna 2 jaar :P
Maar het gaat mij makkelijker af dan met Photoshop, daar kan ik gewoon niet mee werken. :n

Nieuwe WIP, alleen ben ik er echt niet tevreden over. Ik heb nu haartjes toegevoegd, voor wat meer realisme, maar weet niet of het wat toevoegd. Wat denken jullie?
Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-12 22:38

Niemand?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 22:42

Ik vind de neus heel erg mooi en de haartjes zijn ook realistisch in mijn ogen. Ik vind alleen het gezicht (dat stuk waar ook de bles kan zitten zeg maar) wat bol (of hoort dat zo?) en het oog nogal angstig kijken. Maar dat kan natuurlijk beide wat bijtrekken als je verder op gang bent misschien :)

Ben je een foto aan het natekenen of uit je hoofd?

Goed bezig in elk geval!

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 00:47

Het klopt dat het daar wat bol is, ik denk dat dat idd wel wat rechter kan. En het klopt dat het oog angstig is, dat is de bedoeling. Vandaar ook de touwen enzo op de schets, het paard moet bang lijken, want hij zit vastgebonden.
De roos in zijn mond staat dan voor hoop. En daarom ook de titel: "Hope is nearby" :)

Ik heb alleen voor de schets een voorbeeld foto gebruikt, deze gebruik ik niet als ik de schaduwen enzo toevoeg. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 01:16

ik vind hem mooi! ik snap de boodschap! de neus is wel oké juist! gewoon een ramsneusje! dat versterkt het angstige gevoel wel, als je er zo'n sierlijke arabische neus op zet krijg ik meer zo'n macho paard die een merrie probeert te verleiden met een roos in zijn mond :+ beetje vergezocht maar oké :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:17

Amy8super schreef:
Het klopt dat het daar wat bol is, ik denk dat dat idd wel wat rechter kan. En het klopt dat het oog angstig is, dat is de bedoeling. Vandaar ook de touwen enzo op de schets, het paard moet bang lijken, want hij zit vastgebonden.
De roos in zijn mond staat dan voor hoop. En daarom ook de titel: "Hope is nearby" :)

Ik heb alleen voor de schets een voorbeeld foto gebruikt, deze gebruik ik niet als ik de schaduwen enzo toevoeg. :P

Oohhh oke! Sorry, dat had ik niet helemaal begrepen, mijn fout.. Maar dan is het oog inderdaad goed gelukt :P

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 09:07

Ik vind 'm gaaf worden! Vanaf de schets kan je al heel goed zien dat het Akhal Teke is (tenminste, voor mij als leek op het Akhal Teke gebied), dus wat dat betreft is ie al goed gelukt!

Qua shading is het een mooie basislaag, maar ik denk dat je nog wel wat meer gebruik kan maken van lichtinval om het realistischer en wellicht ook dramatischer te maken. Juist met wat meer contrast en sterke schaduw kan je het geheel een beetje extra geven. Nu is het wel mooi, maar mis ik een lichtbron. Ik vind trouwens juist het oog wel goed. Het is misschien niet helemaal realistisch, maar het geeft wel drama. Zeker in deze setting hou ik daar wel van.

Ik vind zelf trouwens de haartjes op het hoof voor het mooie te lang. Het lijkt alsof hij een echte vacht heeft op het hoofd (een beetje wolfachtige ruwe vacht).

Als ik nog heel kritisch mag zijn, heb ik nog een puntje van aandacht. Wat wil je uitbeelden? Het paard dat hopend afwacht? Is hij in gevecht met de touwen of niet? Want wat me nu wel een beetje stoort, is dat qua houding het een oplettend paard is, alsof hij iets in de verte ziet, met een stel touwen eromheen. Alleen het oog straalt angst uit, de lichaamstaal niet. Ik denk dat als je hem iets meer zou laten "hangen" in de touwen (misschien door de hals nog wat hoger te laten komen?), je wat meer beweging krijgt in het geheel. Het lijkt nu wat statisch.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik vind 'm echt wel stoer worden, maar dit waren wat puntjes die mij opvielen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 15:01

mylittlejoy , dankje voor je kritische blik, dat heb ik nodig :P
Contrast maken vind ik erg moeilijk, ik vind het dan al snel te licht, maar ik denk dat ik me daar maar eens overheen moet zetten.

Haartjes vond ik zelf ook te lang, zeker voor een Akhal-Teke, een woestijnspaard heeft denk ik niet erg lange haren, zou snel warm worden :+ Dat ga ik dus ook veranderen. :)

Inderdaad heb ik daar ook aan gedacht, ik wilde dus het paard in de touwen laten handen en dan hopend achtig laten kijken. Zo te zien is het niet zo erg gelukt :') Ik had de hals al wat meer rechtop gezet vergeleken de voorbeeld foto die ik gebruikte voor de schets. Of ik ga de hals nog rechter zetten, of ik doe meer touwen aan de rechterkant van de hals zodat hij meer hangt. Misschien dat helpt.

Ik vind hem idd ook te alert kijken, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan veranderen. Oren anders, maar hoe?

Amigo20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:28

ik vind met haartjes mooier :j
misschien de oren naar achter :Y)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:30

Graag gedaan!

Ik zou gewoon eens een beetje brutaal wat uitproberen met kleur en licht en donker. Als het niet bevalt, kan je altijd weer terug naar je laatste save. Kan je ook met lagen werken in jouw programma? Anders kan je ook nog wat dingen uitproberen in een nieuwe laag bovenop je tekening. Ik zou trouwens in dit geval een beetje kille kleuren gebruiken denk ik, zodat je roos straks extra "popt" met dat felle rood.

Voor de houding kan je anders de schouders wat veranderen. Als je zorgt dat de achterhand wat lager komt en hem van voren wat omhoog laat komen (met één of twee benen), krijg je al meer het idee van hangen. Denk maar aan een paard dat aan z'n halster hangt, die gaat zitten van achter en brengt z'n voorhand en hoofd omhoog.

Hebben Akhal Tekes trouwens manen, of zijn deze afgeschoren? Anders kan je hier ook mooi beweging mee toevoegen.

Ik zou idd z'n oren veranderen. Niet helemaal in z'n nek naar achter (dan wordt het denk ik meer agressief dan angstig), maar wel naar achter. En misschien z'n mond iets meer open, iets meer gespannen?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 17:47

Ik werk met gimp, dus gebruik lagen ja :) Ik ga zometeen eens dat van dat contrast doen.

Hmm.. hele schets veranderen ben ik eigenlijk iets te lui voor := Ik denk dat ik dan z'n hals en hoofd iets verander zodat ie meer in de touwen hangt zonder benen enzo erbij te tekenen, die schets koste namelijk verekte veel tijd :')

Akhal-Teke's hebben wel manen, maar die zijn vaak dun en schaars. Meestal worden ze afgeschoren, zo teken ik ze meestal ook :P misschien dat ik een klein beetje manen teken, ik weet het nog niet.

Ik ga even googlelen naar bange paarden foto's naar hoe die oren staan :+

Edit: Owjah, en mond open wilde ik eerst ook, maar hoe zit dat dan met de roos? :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:02

Kan ik begrijpen, haha. Is dan een mental note voor een volgende keer. Wbt de roos heb je idd een punt....dan zou ik dat zo laten. Mocht 't echt niet werken kan je daar later altijd nog mee spelen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 23:29

Inderdaad, dat zie ik dan nog wel :P Eerst dat paard eens bang laten lijken :=

Stiekem vond ik die oren juist zo goed gelukt, ga ik ze weer veranderen :')

C_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 07:39

Wauw ik vind hem erg gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:38

Wow, hele mooie details. Ik ben benieuwd hoe 't straks is als je'm helemaal af hebt :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:42

Wauw!
Ooit ben ik ook begonnen in Gimp, maar mij lukt het echt niet zo goed haha. Ben benieuwd!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:47

heel erg mooi, je ziet echt heel goed dat het paard angstig is,

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 17:17

Dankjulliewel :D
Heb nog geen tijd gehad om verder te gaan, zal er eens snel tijd voor maken :P