Wanneer kun je jezelf nu 'goed' noemen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Wanneer kun je jezelf nu 'goed' noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 03:16

Sinds twee jaar heb ik nu een spiegelreflex, al jaren wilde ik er 1 hebben maar toen had ik dan eindelijk genoeg geld bij elkaar gespaard! Bij mijn canon eos 100D kwam een mooie kitlens maar al snel wist ik dat ik meer nodig had dan dat :Y) Gelukkig snapte mijn vader het helemaal dus na twee weken had hij me geholpen een leuke 75-300mm tamron lens op de kop te tikken.

Al snel kwam ik er achter dat het niet zo makkelijk was als ik eigenlijk had verwacht, toen ik te horen kreeg dat ik met mijn dyscalculie het nooit zou leren stond ik helemaal verloren -O-
Eigenwijs als ik ben ben ik toch aan de gang gegaan, hoe dan ook ik zou het leren. Met mijn vriend die veel voor me leest en het me daarna uitlegt en een flinke dosis koppigheid word ik steeds een beetje beter. Zoals vast veel andere hobby fotografen heb ik de droom om een klein bedrijfje op te startte om mensen en dieren te fotograferen of misschien wel voor reclame voor het ea.?

Ik hoor van iedereen om me heen och meisje toch jij hebt echt talent wat een prachtige foto`s! Maarja.. tuurlijk zeggen vrienden en familie me dat ze mooi zijn, die vinden iedere foto mooi zolang als ik ze maak. Maar hoe kom ik er nou achter of mijn foto`s goed zijn? Op fotokunst foto`s plaatsen heeft na mijn idee ook weinig nut, veelal reageren er mensen die het gewoon leuke foto`s vinden maar er weinig verstand van hebben.

Hoe kan ik nu beter worden als ieder 'simpel' mens me verteld dat ik mooie foto`s maak? En hoe kom ik aan iemand die er wel verstand van heeft en me op pad kan sturen met tips waar ik aan kan gaan werken?

Op het moment ben ik bezig om een binnen te komen op een fotovakschool, dit zou waarschijnlijk een deel van mijn 'probleem' oplossen maar ik ben bang dat ik vanwege mijn dyscalculie toch vriendelijk verzocht zal worden om te vertrekken.

Ik hoop dat iemand me wat tips kan verschaffen want alleen ga ik er volgensmij nooit komen en wie niet waagt wie niet wint toch? :)

Rennie89

Re: Wanneer kun je jezelf nu 'goed' noemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 05:04

Hm moeilijk om te zeggen wanneer iemand goed is in de kunstwereld gezien het uiteindelijk toch een kwestie van smaak is en ook je doelgroep :) Wat de ene goed vind kan de andere niet goed vinden :P Ik heb dit bijvoorbeeld met wat "creatievere" foto';s van mij gemerkt, kreeg er heeeeeel positieve reacties op, maar ook een reactie als "bagger foto, was bij mij de prullebak in gegaan" . het blijft een smaak kwestie :) Natuurlijk is het wel belangrijk te weten wáárom je die foto zo neemt zoals je die neemt en je moet ook leren de touwtjes in eigen handen te nemen. Dus bijvoorbeeld aan je model duidelijk uitleggen hoe ze moet staan en hoe ze haar gezicht moet hebben etc :P

Wat betreft Dyscalcullie, heeft er in mijn ogen helemaal niets mee te maken. Zelf een analfabeet kan nog een topfotograaf worden :) Zolang je maar het gevoel hebt is het goed. Wat wel zo is, is dat als je Dyscalcullie hebt dat je dan wel wat ruimtelijk inzicht mist volgens mij? en dat is soms toch wel handig :) Maar het belangrijkste is toch echt het gevoel. Ik heb nog nooit een handleiding gelezen, begon feitelijk met het poedersuiker aan een camera en zelf leren hoe en wat, reken ook niks uit ofzo :') Ik weet wat ik het beste bij welke situatie kan gebruiken, dat wel :j

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:12

Als ik jou was zou ik me aanmelden op sites als DeviantArt, Flickr en Tumblr, via die sites kun je anderen gaan volgen en zo kun je door te kijken heel veel leren. Die sites zijn wat meer gericht op fotografie dan bokt en daar zul je dan ook veel meer tegenkomen. Als je veel kijkt naar foto's van anderen leer je zelf ook enorm veel en vaak krijg je vanzelf wel een beetje inzicht in wat jij goed vind en wat niet, na een tijdje kun je dan vaak ook wel een beetje inschatten of jij jezelf goed vind of niet. En dat is waar je een beetje vanuit moet gaan imo. Fotografie is een vorm van kunst en dat is inderdaad 'compleet' afhankelijk van smaak, wat jij goed en mooi vindt kan een ander inderdaad afschuwelijk vinden. Tips moet je dan imo ook zien als richtlijnen en meningen, je kan ermee doen wat je wilt.

En over je dyscalculie, ik leer het meeste door te kijken en gewoon een beetje aan te kloten, theorie is ook niet echt voor mij weggelegd en toch leer ik constant bij. Ik reken ook niets uit, zou niet weten wat :') en weet niet bagger veel te vertellen in vaktermen, maar dat houdt me eigenlijk helemaal niet tegen tijdens het leren. Fotografie is kijken en zien, je camera krijg je uiteindelijk echt wel door, of je nou in mooie woorden kunt vertellen wat je hebt gedaan of niet. Als jij maar weet hoe en wat en het volgende keer nog een keer kan doen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 09:16

Dat het een kwestie van smaak is zeker waar, ieder zo zijn ding he :Y)

Ik ga binnekort eens op deviantart ed. kijken, nog nooit van gehoord dus ben benieuwd! Bedankt voor de tip :)

Moet zeggen dat het fijn is om te horen dat er meer mensen zijn die 'aanmodderen' ipv zich puur met de theorie en de cijfertjes bezig te houden!

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:48

Op bokt bij FK toch proberen een topic te openen, er zijn hier mensen die je veel tips kunnen geven :) Verder op Deviantart, daar gaat het geheel om foto's en bewerkingen. Zijn ook leuke mensen :) Verder is het natuurlijk wat jij zelf mooi vind. De een houdt van natuur-fotografie, de ander van stillevens of abstracte dingen. :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:44

Anders plaats je nu wat fotootjes (±3)? dan kunnen we daar wat tips op geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:41

Ik heb zelf ook dyscalculie...
Nog nooit problemen mee ondervonden tijdens of rondom fotografie hoor :)

WildJes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:09

Ik ben al een tijdje opzoek naar een niet te dure camera maar wel eentje die goede foto's maakt, canon eos 1000D is deze camera een aanrader ?
Laatst bijgewerkt door WildJes op 30-05-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:15

@WildJes: dit topic is niet voor dat soort vragen... Daar is een apart topic voor: ;)
[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #3

En ik denk dat je een 1.000D bedoelde, ipv een 100D?
De 1000D is het instapmodel van Canon. Voor beginnende hobby fotografen.

Maar zoals met alle camera's het geval is: JIJ bent degene die goede of slechte foto's maakt, niet de camera ;)
Een goede fotograaf kan met íedere spiegelreflex camera goede foto's maken. En een slechte fotograaf kan zelfs met de allerduurste camera nog geen goede foto's maken.

Voor meer antwoorden kun je 't beste verder vragen in dat topic dat ik hierboven aangaf :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:26

Ik ga dit even volgen.
Heb nu een jaar en enkele maanden een spiegelreflex, eigenlijk vorig jaar niet veel mee gedaan, enkel op de automatische stand gefotografeerd. Vanaf dit jaar ben ik echt op manueel beginnen te oefenen, de ene keer lukt het aardig, de andere keer geef ik het op en ga ik terug naar automatisch (maar die keren beginnen te minderen).

Ook wil ik mezelf verbeteren, en door samen met mijn broer te gaan fotograferen en vragen hoe hij sommige dingen doet (bv: beide hetzelfde gefotografeerd, maar zijn kleuren zijn veel warmer dan de mijne). Ook leer ik zelf bij van veel foto's te bekijken, en zelf ook te proberen.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:00

dit vind ik werkelijk een hele goede vraag, want idd mensen n je omgeving zullen zeker niet zeggen 'goh das prut' (ff heel zwartwit)
want dagen heb ik zo van; 'goh zou ik me eerst is aanbiede voor oefenshoots' en dan later heb ik toch iets van; Nee compositie is nog niet goed en ik ben lang niet altijd tevreden.... ik hou het nog wel even bij mijn achtertuin :P

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 22:11

LisaDijk schreef:
Anders plaats je nu wat fotootjes (±3)? dan kunnen we daar wat tips op geven :)

[FK] Dagje bij het ven

Nu ik toch bezig was meteen maar even een topic gemaakt, ben er normaal een beetje te lui voor :')