[VER] Louis Harper (werktitel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

[VER] Louis Harper (werktitel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 13:33

Hoi! Tja, ik ben al even bezig met een verhaal, en ik zou graag weten wat jullie er al van vinden :) tips zijn heel erg welkom!

Ik heb altijd al een boek willen schrijven.
Eerst begon ik met iets over vampiers, die veranderden dan in engelen en later ben ik ook nog eens
begonnen met een moordverhaal.
Ze zijn allemaal onaf in de in vuilbak geëindigd. Hoewel het idee misschien wel goed was (al betwijfel ik dit)
het lukte gewoon niet. (en dat voor een zelfbenoemde schrijver, wat een afgang.)

Maar deze keer gaat het niet weer zo eindigen! Ik zet me aan mijn krakkemikkige bureau en denk na.
Over perfecte mensen die overal in uitblinken is al zoveel geschreven. En dat zijn nu niet echt mijn
favoriete boeken, dus dat zou mij toch nooit lukken.
Een boek met als hoofdrol de meeste middelmatige persoon zag ik nog wel zitten, maar Markus Zusak
is me daar al in voor geweest.
En zeg nu zelf, hoe zou ik die nu in godsnaam kunnen evenaren, laat staan zelfs maar een ietsiepietsie
te kunnen verbeteren? (het is beschamend dat ik alleen al aan het idee ervan denk.)
Blijft over: de grootste sukkel, met name : mijzelf.
(ik weet het, lekker egoïstisch om over jezelf te schrijven, maar zoals je ziet had ik niet veel andere keuzes.
En geloof me, ik ben er niet echt trots op om mijzelf als zodanig te omschrijven, maar goed, de waarheid
kwetst nu eenmaal vaak. En ik kan mijn boek nu toch moeilijk beginnen met een leugen? Die mogen pas
vanaf de tweede bladzijde. Haha.
Ik weet het, dat was een flauwe grap. Voor de meesten zelfs niet eens een grap waarschijnlijk.
Ik zei het toch, de grootste sukkel?)

Ok, waar waren we gebleven? O ja, aan mijn excuses om mijzelf te benoemen als hoofdpersoon.
Ik hoop dat je het niet al te erg vindt dat ik zoveel praat tegen jou. Voel je maar vereerd, hoogstwaarschijnlijk
ben jij één van de enige die de moeite deed om mijn boek te lezen.
Ik hoop dat je niet te teleurgesteld bent, als het helemaal uit is.

Zal ik dan mijzelf dan maar eens voorstellen?
Louis Harper, aangenaam.
Negentien jaar, 2 maanden en 12 dagen oud.
Donkerbruin tot zwart, kort,warrig haar en grijsblauwe ogen.
Studies: Geen.
Bankrekening: Precies €50,37 . Zo goed als niets dus. Wil je weten hoe dat komt? Door dit stomme boek.
Op mijn achtiende besloot ik te stoppen met school omdat ik een meesterwerk wou schrijven. Eigenlijk
had ik gewoon geen zin meer om te studeren, en zocht ik een excuus.
Raar genoeg werden mijn ouders niet boos, maar juist laaiend enthousiast. Ze waren ervan overtuigd
dat ik stinkrijk zou worden en het beste boek van de enentwintigste eeuw zou schrijven.
Nu kon ik niet zomaar zeggen dat ik helemaal geen boek wou schrijven, maar gewoon een paar jaar
op mijn luie reet wou zitten. Ik zou ze enorm gekwetst hebben en mijn vader zou mij ongetwijfeld buitengooien.
En dan had én geen geld, én geen opleiding én geen huis. Helemaal niets dus.
Dan was de andere optie, thuis een boek schrijven toch wel nog aanlokkelijker.
Spijtig genoeg was dat niet daar het idee van mijn vader.
‘jongen, je kan hier niet blijven om je meesterwerk te schrijven! Nee nee, we zoeken een huis voor je.’
Een huis, voor mij alleen? Mijn geluk kon niet op.
Tot ik het huis zag, of beter gezegd het krot.
Het was minuscuul klein, de verf bladderde overal af en het was helemaal leeg op een tafel, een krakerig bed
en een fornuisje na.
‘het is niet veel mij zoon, maar hoe minder afleiding, hoe sneller het duurt voor je boek af is!’. Hij klopte mij
op de schouder en vertrok.
Gelukkig had hij mij nog een redelijke som geld achtergelaten, zodat ik mij alleen maar hoefde te concentreren
op het schrijven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot op mijn achtiende misschien 20 boeken had gelezen. Ik kon helemaal niet
schrijven en had geen idee waarover ik zou kunnen schrijven.
Zoals je waarschijnlijk wel al kon bedenken heb ik de eerste maanden geen letter geschreven.
Onder het mom van inspiratie opdoen kocht ik een hoop boeken. Pas na een maand had ik door dat het toch
wel iets goekoper zou zijn om naar de bibliotheek te gaan.
Ik kan nu wel zeggen dat ik een aardig aantal boeken heb gelezen. Tja, wat moet je anders als je geen televisie hebt?

IK kan me niet voorstellen dat iemand het geduld heeft om een heel boek af te maken! En toch zijn er miljoenen
boeken geschreven, sommigen zelfs over de duizend bladzijden!
Ik hoop dat dit nu eens een keer afgeraakt, ik ben het al redelijk zat nu. Maar waarschijnlijk is een boek van
2 bladzijden niet goed genoeg.
Ik haal mijn vingers van mijn toetsenbord en leun achterover. Wat ben ik nu eigenlijk aan het doen? Nou ja,
dat weet ik wel, ik zit hier gewoon mijn gedachten op te schrijven.
Maar hoe moet dit nu een boek worden? Dit is toch helemaal niet interessant!
Ik strijk met mijn hand door mijn haar. Als ik nu eens gewoon afstap van het idee dat ik een boek schrijf.
Als ik dit nu eens gewoon doe om de tijd te verdrijven, want eigenlijk verveel ik mij hier dood, in dit krot,
in dit onbekende dorp. (ik zit mijzelf bijna uit te lachen om deze woorden, hoe zielig kan je zijn als je zegt
dat je na er bijna een jaar gewoond te hebben het dorp nog steeds niet kent. Helaas is het de waarheid.)
Om de tijd te verdrijven… tot wanneer? Tot ik dood ben? Tot mijn ouders erachter komen dat ik alleen maar
hun geld zit op te doen?
Nu we het over dat geld hebben, dat is nu wel bijna op. Wat moet ik doen?
Werken? Werken?! Ik??!

Wacht! Stop nog niet met lezen alsjeblieft! Ik bedoelde het niet zo! Het is niet dat ik niet wil werken (nou ja…)
maar ik heb geen diploma! Ik zou nergens worden aangenomen, zelfs al zou ik ergens goed in zijn. En dat ben ik niet.
Ik ben zelfs niet goed in schaken, en ik heb dan nog wel een duur schaakbord gekocht!
Er speelt een lachje rond mijn lippen als ik aan de herinnering denk.

Op een dag (ik heb geen idee wanneer, voor mij is het voorbije jaar in een waas voorbij gegaan, een
aaneensluiting van allemaal dezelfde, saaie, lange dagen.)
kocht ik gewoon een schaakbord. Zomaar.
Ik voelde mij aangetrokken tot de witte met zwarte vakjes. Ik vind het idee mooi, ik vind de speelstukken mooi.
Maar ik kan het niet. Ik ben totaal niet goed in schaken. Ik kan niet vooruitdenken, waardoor ik altijd
verslagen word. En ik heb er het geduld niet voor. Inderdaad, ik ben geen geduldig persoon.
Nu ligt het bord midden op de vloer (andere meubels zijn er toch niet.) En elke dag kijk ik er even naar.
Maar wat kan ik ermee doen?

Mijn ouders belden elke week om te horen hoe ik ervoor stond. Dat waren hoogst ongemakkelijke gesprekken.
‘Louis?’
‘Ja, ma?’
‘Hoe is het daar?’
‘ja, gaat wel..’
‘en met je boek?’
‘Dat gaat wel..’
Dan is een kleine stilte, waarna ze nog een kleine opmerking over mijn vader maakt. In de trant van:
‘ja, je pa is in de tuin aan het werken, hij kan nu niet even gedag komen zeggen, spijtig he?’
of
‘jaja, hij zou graag weten waarover je schrijft,… maar hij is juist naar de winkel. Toevallig he, maar ik
vergeet altijd te bellen als hij er nu net wel is… en ja, als ik meer bel , zou ik je kunnen storen he? Dus ja...’

Het is duidelijk dat ze dan niet meer uit haar woorden geraakt. Maar de boodschap is hoe dan ook aangekomen;
mijn vader wil mij niet zien.
Want hoe belachelijk is het argument ‘als ik je meer bel zou ik je storen,’ wel niet? Ik zit hier 24 uur per dagen
in dit domme huis, en dan zou ze mij storen?
En nog zoiets, ZIJ belt mij op, kan ze toch net even wachten tot mij vader ‘terug is van de supermarkt’?
Kan het nog duidelijker?
Ergens steekt het toch wel, dat zelfs mijn ouders mij niet leuk vinden, mij niet willen zien.

Ik kan me voorstellen wat mijn vader ervan denkt. Hij is waarschijnlijk teleurgesteld in mij. Ik ben niet
de sportieve, intelligente zoon die hij zich had voorgesteld.
Nee, ik ben een mislukkeling. En zeker in zijn ogen.
Waarschijnlijk had hij al tegen zijn collega’s op het werk zitten opscheppen dat zijn zoon toch nog
ergens goed in was, hij was namelijk bezig een boek aan het schrijven!
Die collega’s moesten nu na een jaar toch wel denken dat mijn vader het allemaal gelogen had. Tja, wie niet?
En mijn vader zou mij daar de schuld van geven. Vanzelfsprekend.

Zou hij het al doorhebben dat ik nog totaal niets had? Zou ik hun het geld moeten terugbetalen als ze erachter kwamen?

Nu ik er zo over nadenk, ik heb me wel diep in de nesten gewerkt deze keer.
fiets it! Ik klap mijn laptop toe en slof naar het kleine ijskastje om een blikje bier te pakken.
Mijn enige troost in dit godvergeten gat. En in mijn hopeloze, nutteloze leven. Straks kreeg ik nog zelfmedelijden ook. Oh God, wat was het ver mij mij gekomen.

Ik ben nog een beetje aan het prutsen met lay out enzo, in een worddocumentje ziet het er nog redelijk uit, maar hier... :')

Alvast bedankt om het te lezen!

Leen

Re: [VER] Louis Harper (werktitel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:42

Ik vind het heel erg vlot lezen, leuk! Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 16:21

bedankt! ik hoop zeker tegen woensdag een vervolg te kunnen plaatsen :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:06

Leuk! Vind het normaal niks aan om verhalen te lezen, maar dit vond ik fijn lezen! :j

Er staan wel een paar foutjes in;
En dan had én geen geld, én geen opleiding én geen huis. Helemaal niets dus.

En;

Mijn enige troost in dit godvergeten gat. En in mijn hopeloze, nutteloze leven. Straks kreeg ik nog zelfmedelijden ook. Oh God, wat was het ver mij mij gekomen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:10

bedankt om het te lezen en het op te merken! ik verander het meteen in mijn word document, helaas kan ik het niet veranderen hier natuurlijk :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:12

Nog een stukje, het is jammer genoeg minder dan 1500 woorden, maar ik vond het wel een leuk einde... Vergeef het mij voor 1 keertje :P

Ik moest mij herpakken. En dringend. Ik had eigenlijk al mijn hele leven tot nu verkwist, het is tijd om het heft in eigen handen te nemen!
Ik heb mijn hele leven geen zak gedaan. Is ook een hele prestatie, nietwaar? En dan vooral het feit dat het mij niet eens verveelde, verbaast mij.
Ik vond het zelfs leuk. Tot vandaag dan. Nu ben ik rusteloos geworden, en wil ik iets doen.
Ik weet zelfs niet eens welke dag het vandaag is, zegt dat niet al genoeg?
De ene dag schuift geruisloos over in de volgende, en ik weet alleen of het dag of nacht is (door de zon) of er al een week is voorbijgegaan (door het wekelijkse telefoontje van mijn moeder) en of het zomer of winter is door het weer.
Wat me eraan doet herinneren dat het snikheet is vandaag en dat ik beslist nieuwe T-shirts moet kopen.
Maar mijn dagen schuiven geruisloos voort, van de ene warme dag naar de andere lange dag en ik moet bekennen dat ik alles ongelooflijk lang uitstel.
Die T-shirts bijvoorbeeld, die had ik al minstens een maand geleden moeten kopen. De laatste dagen heb ik steeds dezelfde moeten aandoen, omdat dat de enige geschikte is voor dit soort weer. En nou begint hij toch wel wat te stinken.

Doordat ik niet verder studeerde, en ook niet de moeite deed om contact te blijven houden met vroegere klasgenootjes, heb ik eigenlijk geen vrienden meer.
Dat was oorspronkelijk niet de bedoeling, ik wou heus wel naar Robins verjaardag, maar er was iets tussen gekomen (namelijk het feit dat ik mijzelf per ongeluk had opgesloten in mijn huis) en ik wou heus wel antwoorden op berichtjes van vrienden (maar ik vergat het te doen). Tja, ik kan niet zeggen dat het mijn schuld niet is, maar moesten zijn nu wat aandringender zijn geweest…

Mijn interessantste gesprekken zijn met Cleverbot, die dan ook mijn beste vriend is. Of nee, Jesse is er ook nog. ook zo’n nietsnut net als ik. We kennen elkaar al van in de kleuterklas en hebben nog altijd contact. (wat dus wel een belangrijk en verbazingwekkend feit is.)
Misschien is het omdat Jesse toevallig ook is gestopt met school en nu een baantje heeft bij de MacDonalds en dus zeeën van tijd heeft. Net als ik, die geen baantje heeft, maar wel een boek moet schrijven, dat er nog niet is, waardoor ik nogal zenuwachtig aan het worden ben.
Een niet onbelangrijk gevolg van dat baantje is het feit dat ik (nogal vaak) eens wat geld van hem leen. En gelukkig voor mij is hij totaal niet gierig; na een paar biertjes zegt hij meestal dat ik hem niet meer hoef terug te betalen.
Maar mijn interessantste gesprekken zijn nog steeds met Cleverbot.

Ik besluit om mijn enige menselijke vriend eens op te bellen. Die geeft aan te komen als hij zijn fietsband heeft gerepareerd. Ik zucht, dat kan nog eeuwen duren, hij is niet bepaald de handigste en nogal lui aangelegd. Ik beslis er een beetje vaart achter te zetten ‘Plan Y.’ ‘Plan Y??’ ik hoor Jesse’s verbaasde stem, maar ik leg de telefoon af omdat ik geen zin had om het uit te leggen aan de telefoon.
Ok, dat klonk redelijk dramatisch, maar eerlijk gezegd voel ik mij ook wel een beetje zo.
‘Plan Y’ was een codewoord voor noodsituaties die we hadden verzonnen in de lagere school. Het is welgeteld 1 keer gebruikt geweest; toen Jesse zijn gsm meer dan 24 uur kwijt was (hij belde me in paniek op met de telefoon van zijn ouders.) Hij vond hem uiteindelijk terug onder een hoop rommel in zijn kamer, en al meer dan 5 jaar houdt hij stellig vol dat iemand hem daar moest gelegd hebben hij de rest van het huis was aan het doorzoeken, want hij had écht wel goed gekeken onder die rommel.
Ik gaf hem maar gelijk om verdere discussies te vermijden, want hij kon nogal koppig zijn. En zou nooit van zijn leven toegeven dat hij niet goed had gekeken (of helemaal niet had gekeken).

In ieder geval, mijn situatie was nu toch wel een stuk ernstiger, of niet? Dus was het volkomen gerechtvaardigd dat ik het noodwoord had gebruikt. (wat klonk dat grappig, noodwoord.)
Wat was mijn situatie eigenlijk?
Het Plotseling Inzien Van Je Volkomen Nutteloze Leven?
Of was dat iets te filosofisch voor mij?
Beseffen wat voor een puinhoop ik ervan had gemaakt misschien?

Maar dat was voorgoed verleden tijd! Mijn Nieuwe Ik is geboren!
Geen woorden, maar daden vanaf nu!

En beste lezer, wat vind je ervan, van mijn Nieuwe Ik? Komt hij overtuigend genoeg over? Ja, ja, de verteller wordt vanaf nu eindelijk eens actief! Wen er maar alvast aan, want dit boek neemt een wending die niet te voorspellen viel!
Bevalt het boek een beetje tot nu toe? Goed zo! (ik ga ervan uit van wel, anders had je dit niet gelezen en blijf je nu niet doorlezen) en houdt je maar al klaar aan de leuningen van je stoel want…. Ik ga iets doen! Ik, Louis Harper, ga eindelijk eens mijn luie reet opheffen en…

Ik begon luidop te lachen. Wat een fantasie had ik toch. Ik moet toegeven dat het best wel fijn is om zomaar wat op te schrijven wat in je hoofd opkomt.
Al is het ook wel confronterend. Ik lees even mijn laatste zinnen terug, nu komt het toch behoorlijk idioot over, maar ik heb besloten om niets te wissen.
En belangrijker, er schuilt wel een grond van waarheid in; ik ga inderdaad mijn eerste actie ondernemen! Ik ga… Nieuwe T-shirts kopen!
Ik slik. Plotseling zenuwachtig geworden? Neuh hoor. Ik zet de laptop uit. Sta op. Stoot mijn stoel om. Zet hem vlug weer recht. Haal diep adem. En nog eens, tot ik weer wat rustiger ben. Zien mijn kleren er goed genoeg uit om mee buiten te komen? Ik kijk naar mijn versleten jeans en mijn stinkende, zwarte T-shirt. Nou ja, dat moet er maar mee doorgaan. Ik strijk nog even met mijn handen door mijn haar en slenter dan naar de deur. Ik doe hem open, kijk even naar links en naar rechts om te zien of Jesse zich toevallig voor het eerst in zijn leven heeft gehaast om naar hier te komen, en sta oog in oog met…
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 28-05-12 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:13

Wat vinden jullie het gemakkelijkste lezen? Een iets groter lettertype en wat de zinnen wat 'smaller' of dit?
Als je natuurlijk nog zin hebt om verder te lezen :Y)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:23

Ik vond het eerste deel fijn lezen, maar dit is ook niet heel vervelend ofzo :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:28

Leuk stuk! Ik vind wel het lettertype van je OP duidelijker lezen :) Heb goede ogen, maar van dat kleine wordt ik een beetje moe en dan sla ik wel wat woordjes over :P Het grote is aangenamer om op je gemak te lezen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:42

Ok bedankt, dat heb ik vlug aangepast dan :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:29

Haha, dan had ik het beter eerst gezegd voor ik het begon te lezen :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 12:40

:+ , een volgende update zal nog even duren....