Welke kleine fotostudio?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Rudina

Welke kleine fotostudio?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:36

Hallo,

Ik ben zelf nog aardig onbekend met fotostudio's,
nu wil ik een kleine aanschaffen om over het algemeen chihuahua's, andere kleine hondjes en huisdieren te fotograferen.

Afentoe zie je van die prachtige foto's voorbij komen mooie twinkelende oogjes dier staat er mooi op geen schaduwen en kreukels op het doek.
Maar bij veel amateur/hobby fotografen zie je toch wel eens zo lelijke schaduw, kreukels in het doek en de kleur valt dan al helemaal vies tegen.
Deze kwaliteit wil ik dus niet leveren en ja oke je komt ver met photoshop maar om alle kreukels van het doek te gaan bewerken word me uit eindelijk ook teveel werk.

Nu ben ik via een site een complete mini studio tegen gekomen en zou graag willen weten of dit iets is, ik heb eerder via deze site een grote studio besteld de lampen en systeem vielen me vies tegen daarnaast was het doek doorschijnend en vol met kreukels kon achteraf nog beter een laken neer hangen haha.

http://www.koopgoedkoop.nl/vrije-tijd/f ... onden.html

Ik hoor graag ervaringen en zie evt graag foto's die er mee gemaakt zijn.
Wanneer dit ook complete prut is zou ik graag een tip willen krijgen van wat ideaal is voor mij, mijn budget ligt rond de 100 a 150 euro.

Rennie89

Re: Welke kleine fotostudio?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:40

ik heb een falcon eyes 150watt, was 200 euro dacht ik. Erg goed setje :) achtergronden zijn overigens ook niet goedkoop en een systeem ook niet. Ik heb 5 achtergronden a 32 euro per stuk, een achtergrondsysteem van 100 euro en dus de flitsset van 200 euro :) foto's kun je op mijn website bekijken onder huisdieren in mijn portfolio

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:49

Ik ben echt dol op je foto's Renee! <3
Mn achtergrond systeem heb ik helaas verkocht maar heb me twijfels ook of hij wel papier aan had gekund.
Heb jij de studio gewoon in een plekje thuis staan of kan je het mee nemen?

Dat zou mij ideaal lijken dat ik het gewoon mee kan nemen en dat kan dus bij zo setje heb alleen enorme twijfels aan de kwaliteit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:51

studio is meeneembaar :P ik kan hem ook nergens laten staan want wij hebben niet die luxe helaas :')

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:55

Haha daar zit ik dus ook mee, we hebben nog een mooie ruime kamer alleen vriendjelief heeft die helemaal ingepikt met zn reptielen en ben doods benauwd voor die beesten haha ;p
Denk dat vele klanten daar liever ook niet binnen stappen, dus in mn woonkamer of op locatie zou het ideaal zijn.

Ik kijk eerst nog even rustig rond, maar zo kleine tent zou me ideaal lijken maar wat ik al zei het moet goede kwaliteit zijn.
Me salaris is toch nog niet binnen dus kan gelukkig niet impulsief kopen. :)

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:29

Voor een witte achtergrond heb je 4 lampen nodig. En je kan (wat ik doe) gewoon stof gebruiken als achtergrond. Gewoon van de markt. En de spannen aan het achtergrondsysteem. Werkt makkelijk en is goedkoop. Ook gebruik ik papierrollen....maar zijn veel duurder. Helaas is niet alleen de lampen. Maar Lokeren trigger set om je lampen aan te sturen. Ga zo maar door.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 14:28

Voor een witte achtergrond heb je geen 4 lampen nodig, het zou wel handig zijn, dat absoluut, maar MOET niet. ik red het prima met mijn 2 flitsers, alleen een wit/lichtblond hondje of katje zou een probleem kunnen vormen.

Afbeelding
Ik zal wellicht meer nabewerking moeten verrichten dan iemand met 4 flitsers, maar ik kan er maar 2 kwijt, dus keuze i er niet :P

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:50

dvfotografie schreef:
Voor een witte achtergrond heb je 4 lampen nodig. En je kan (wat ik doe) gewoon stof gebruiken als achtergrond. Gewoon van de markt. En de spannen aan het achtergrondsysteem. Werkt makkelijk en is goedkoop. Ook gebruik ik papierrollen....maar zijn veel duurder. Helaas is niet alleen de lampen. Maar Lokeren trigger set om je lampen aan te sturen. Ga zo maar door.

Ik fotografeer met 3 lampen van 150 W en mijn achtergrond is heeeel wit..
Overgens fotografeer ik met papier veel minder shop werk, geen kreukels..
Ik bewerk niet tot nauwelijks na

Daarbij ehm wil je een hond in zo een kubusje douwen :P Vinden ze dat niet eng..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:16

@ renee.. die foto hierboven heeft een grote gum-streep.. :o

Met zo'n mini-studiootje ga je het niet redden.. je hebt ruimte nodig, ook kwa chihuahua's..

Ik heb ooit eens voor een paar honderd euro achtergrondrollen en 2 softboxen gehaald.
Maakte ik dit soort foto's mee:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:47

@TS: dat setje in de link zou ik absoluut NIET aanschaffen.
Dat is niet geschikt voor het fotograferen van dieren ;)

Als je een heel klein budget hebt, zou ik adviseren om de eenvoudigste flitsset te kopen die er te krijgen is.
Dat is bijvoorbeeld de instap set van Falcon Eyes.
De Falcon Eyes SS110F of SS150F.

Nieuw, rond de 150,- euro. Tweedehands kom je er soms iets goedkoper aan.

Zoek een witte muur en koop bij Ikea een LACK bijzettafeltje voor 4,99 euro.
Dan heb je een strakke witte achtergrond (de muur) en een strak witte ondergrond (het tafeltje).

Geen gedoe met doeken.
Doeken met witte achtergrond is niet ideaal. Omdat je wit juist wil overbelichten zodat het spier wit is. Terwijl doek juist licht absorbeert. Dus doek heeft extra veel licht nodig om helemaal wit te worden.
Bij de "ondergrond" (waar de hond op zit/ligt) krijg je dat met doek dus nooit goed, omdat je er dan zó veel licht op moet zetten om het wit te maken, dat de hond dan ook overbelicht is.

De strakke, glanzende ondergrond van het ikea tafeltje is ideaal. Geen gedoe met kreukels in stof, en het wordt mooi wit op je foto.

Zet 1 flitser op je achtergrond om de achtergrond mooi wit te krijgen. (zet deze bijv. schuin achter het model, richting de achtergrond).
En zet de andere flitser op het model, om je model correct te belichten.
Dan heb je aan 2 flitsers net genoeg, voor deze eenvoudige opstelling :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:02

Ik heb dat setje ook wel eens gezien in de winkel. Is echt 3x niks. Zakt van ellende al bijna in elkaar, allemaal goedkope troep en veel te weinig Watt :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:45

Dan word het, het setje sowieso niet! :)
Femke, fijne tip daar ga ik zeker wat mee doen! Heb toevallig boven 2 van die tafeltjes staan zijn alleen zwart..Als ik weer eens naar de ikea ga zal ik kijken maar wat ik me afvraag het lijkt mij het voornaamste om de tafel tegen een witte muur te zetten maar in de meeste gevallen zit er nog een plintje valt het stuk achter de tafel dan niet weg?

Ik denk dat ik sowieso maar even moet door sparen tot ik een "echte" studio kan kopen haha maar madam wil altijd alles zo snel :P
Krijg ook veel aanvragen van mensen die liever in een studio komen dan op locatie, dus zal sowieso aan een studio gaan moeten geloven :)

Wat vinden jullie trouwens van vinyl doeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 14:05

Ik heb mijn tafeltjes ongeveer 1,5 á 2 meter van de muur af staan!
Juist om te zorgen dat je de achtergrond lós van je model kunt belichten.

Als je het model direct op de achtergrond zet, kun je de achtergrond nooit mooi wit krijgen zonder dat je daarmee ook de belichting op het model beïnvloed ;)

De vloer of plintjes zie je niet, want je neemt zelf een relatief laag standpunt :)

Vinyl is fijn, maar duur.
Voor een goed stuk vinyl als achtergrond en ondergrond ben je al snel 500,- euro kwijt (kleinere stukken vinyl van matige kwaliteit zijn natuurlijk goedkoper)
Het is relatief goed schoon te maken, maar sommige vlekken blijven zitten. Dus het gaat niet eeuwig mee.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 14:34

Dat is inderdaad waar, dat van het tafeltje ga ik sowieso proberen.
Maar ik zal toch moeten gaan investeren, midden Juni verhuis ik richting Nijmegen en in de loop van de tijd wil ik er een pand gaan huren en een fotostudio in gaan bouwen maar dat zijn tot nu toe nog allemaal plannen maar probeer er nu al langzaam na toe te werken. :)