[FOTO] Sven blowing Dandelion

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Apollo

[FOTO] Sven blowing Dandelion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:13

Ik heb sinds februari een Canon1100d + kitlens 18-55. Uit een boek heb ik wat over theoretische zaken geleerd en binnenkort heb ik bij de fotoschool in eindhoven nog een korte workshop basis DSLR. Ik moet nog héél veel oefenen en wil in het najaar een cursus gaan volgen bij de volksuniversiteit of het kunstencentrum. Maar dat terzijde..

Mijn allerliefste neefje Sven heeft er gisteren een broertje bijgekregen. Om die reden is Sven gisteren bij mij blijven slapen en om de tijd te doden voordat we naar het nieuwe broertje mochten gaan kijken, ben ik met hem naar het 'natuurgebiedje' in de buurt geweest om heel veel paardenbloempluisjes weg te blazen. Sven was ontzettend lief en bleef braaf pluisjes blazen zodat ik kon oefenen met mijn camera. Hieronder een selectie van de 6 foto's waar ik het meest tevreden over ben. Doordat de zon scheen vond ik de belichting lastig; met flits wordt ie overbelicht, zonder flits krijg je weer schaduwzijden etc. Ook qua compositie kan het soms beter en had ik het wat gevarieerder mogen doen.

Ik zou graag feedback en verbeterpunten willen krijgen. De foto's zijn overigens niet bewerkt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Samen met oma
Afbeelding

4. Bij deze foto ben ik minder tevreden over de compositie; had hem graag wat groter/aanweziger in beeld gehad.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:09

Leuke foto's! Krijg er echt een glimlach van op mijn gezicht :)
Ik zou wel proberen wat meer 'buiten de lijnen' te denken. Je foto's zijn leuk, maar missen net dat beetje extra, zegmaar (vind ik). Ga wat meer spelen met je compositie, de hoek waaruit je fotografeert en de uitsnedes. :)

SIEMxFUNNY

Re: [FOTO] Sven blowing Dandelion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:38

Juist de 4e foto vind ik wat hebben. Je kijkt al het ware naar links met de pluisjes mee. Er zit echt bewegend beeld in deze foto.
Ik vind dat je het netjes hebt gedaan ! :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:31

Je foto's zijn qua kleuren en scherpte etc heel netjes.
Ik vind ze alleen heel saai. Ik had geprobeerd verder in te zoomen zodat de nadruk echt meer om de actie zelf gaat. Dus alleen gezicht en pluisjes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:56

Mijn tip voor buiten fotograferen met zon is: gebruik een losse flitser als je hier budget voor hebt..
Hiermee kun je de harde schaduwen van de zon mee verzachten. Ook denk ik dat je veel kunt verbeteren door andere composities te kiezen.
Goed dat je een cursus gaat volgen, dan zul je hier neem ik aan veel tips over krijgen. Ook veel foto's van anderen bekijken en goed kijken wat je er mooi aan vindt helpt om je eigen foto's beter te maken.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:25

Bedankt voor jullie reactie!

Foto 4 heb ik inmiddels een beetje bijgesneden waardoor Sven wat groter in beeld komt..hierdoor vind ik zelf de foto al een stuk leuker!

Verder ben ik het absoluut met jullie eens qua compositie en de hoek waar vanuit ik fotografeer..ik heb ze nu bijna constant vanuit hetzelfde idee genomen..daar moet ik meer mee gaan spelen.

@ Supervixen: op dit moment heb ik (nog) geen budget voor een losse flitser (net een zoomlens 55-250 aangeschaft).. maar hoe werkt dit precies: waarom haalt een losse flitser wel de harde schaduwen weg, maar wordt de foto overbelicht als ik de 'gewone' flits erop zet?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:15

Leuke foto's! :j
Zelf had ik foto 1-2 en 3 vierkant gemaakt. Want met zo'n guitig onderwerp is de omgeving niet zo belangrijk. Sorry oma, maar het gezicht van het kind vind ik zo leuk....dat oma niet nodig is op foto 3.
Vervolgens had ik de titel gewoon in het Nederlands gezet.
Jij als fotografe hebt er natuurlijk meer gevoel bij en als herinnering zijn de foto's helemaal top!

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 16:18

Bedankt voor je reactie! Neem aan dat je voor wat betreft het vierkant maken van foto 1-2-3 bedoelt; bijsnijden? Of is er een (door mij nog niet ontdekte) optie op de camera voor het maken van 'vierkantige foto's?

Op foto 3 vindt ik Sven ook geweldig leuk er op staan, heerlijk puur en zo zijn best aan het doen...en ja dan is het 'jammer' van oma (terwijl ikzelf oma en Sven op foto 5 wel weer leuk vindt) ;-). Maar voor oma zijn het sowieso zeker weten hele leuke kiekjes en een mooie herinnering (en voor mij ook) :).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 05:24

Apollo schreef:
Bedankt voor jullie reactie!

Foto 4 heb ik inmiddels een beetje bijgesneden waardoor Sven wat groter in beeld komt..hierdoor vind ik zelf de foto al een stuk leuker!

Verder ben ik het absoluut met jullie eens qua compositie en de hoek waar vanuit ik fotografeer..ik heb ze nu bijna constant vanuit hetzelfde idee genomen..daar moet ik meer mee gaan spelen.

@ Supervixen: op dit moment heb ik (nog) geen budget voor een losse flitser (net een zoomlens 55-250 aangeschaft).. maar hoe werkt dit precies: waarom haalt een losse flitser wel de harde schaduwen weg, maar wordt de foto overbelicht als ik de 'gewone' flits erop zet?

Omdat je met een losse flitser veel meer kunt doseren. Als je altijd op de handmatige stand fotografeert, kies je gewoon je sluitertijd en diafragma zo dat de foto goed belicht is. Daarna kun je de losse flitser handmatig wat laten bijflitsen. Dit heeft dan alleen effect op de harde schaduwen die de zon maakt, die worden dan wat lichter.
Mijn ervaring is wel dat je een tijd nodig hebt om dit goed onder de knie te krijgen, ik heb er heel veel mee geoefend.
Ik zal eens in mijn collectie kijken of ik het verschil kan laten zien.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 18:17

Thanks voor de toelichting. Mocht je tussen je collectie iets vinden waaruit het verschil blijkt, dan zie ik dat graag!