[SONG] Ik zing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

[SONG] Ik zing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:56

Laatst bijgewerkt door xMarieke op 03-05-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [song] -> [SONG]

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:14

Wauw! wat een prachtige stem heb je. _/-\o_

MiReRe

Re: [SONG] Ik zing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:24

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:11

Wauw, wat knap dat je dit kan. Klinkt echt heel mooi :j
Dat tango stuk vond ik echt heel leuk trouwens, je stond daar zo heerlijk serious zo'n verhaal te vertellen, prachtig!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:09

Wauw, goed zeg! Je leeft je ook echt in in je tekst. :-)

Vraagje: zelf zing ik ook sinds 2 jaar en de laatste tijd ook meer klassieke stukken (Purcell) Ik vind het alleen lastig om te switchen tussen stijlen. Als ik bijvoorbeeld een rocknummer heb gezongen en daarbij heel ver door zing in mijn borststem, kom ik niet lekker meer in mijn kopstem.

Heb jij geen moeite om de verschillende stijlen af te wisselen?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:08

Bedankt weer! :D

@Saar4, wat leuk dat je ook zingt!
Waar je tegenaan loopt is heel normaal. Het grootste verschil met pop en klassiek is ook de plek van overgang van borst naar kopstem. Bij klassiek train je om die zo vroeg mogelijk en onhoorbaar te laten verlopen, bij pop mag je op zich best een verschil horen tussen borst en kop en zing je inderdaad verder door naar boven in borststem.

Eén van de twee stijlen goed beheersen is al best wel moeilijk en vergt vele uren oefenen. 2 stijlen beheersen, 2x of zelfs nog veel meer, zo lang oefenen.

Ik vergelijk het altijd met schaatsen.
Je hebt kunst schaatsen en snelheidsschaatsen.
Voor beiden het zelfde basismateriaal: Menselijk lichaam, ijzers en ijs.
Maar je traint je spieren, je lichaam, anders. Voor welk doel je het wil gebruiken.
En de snelschaatser zal best een aardig pirouetje kunnen draaien en een keer een zweefstand kunnen schaatsen, maar wordt daar zelden kampioen in.
En de kunstschaatser zal ook beschikken over een goede snelheid, maar zal daar weer niet in uitblinken.
Een enkeling kan wellicht aardig allebei. Een allrounder, en is dan misschien in beide geen kampioen maar scoort ogen door veelzijdigheid.

En zo beschouw ik mezelf ook min of meer.
Ik blink wel uit in vertelkunst en verbeeldingskracht. Wat dat betreft maakt de stijl niet uit. Maar als ik echt de beste operazangeres was stond ik nu wel in de Scala van Milaan en als ik echt de allerbeste tangozangeres was woonde ik in Buenos Aires en had ik een concert in Teatro Colón.

Om het bij je vraag te houden. Ja, ik heb soms ook last van het switchen tussen stijlen.
Alhoewel ik Zó lang klassiek geschoold cq getraind ben dat ik ook in Tango zingen vrij veel kopstem gebruik en die stijl dat ook toestaat. Als ik bijvoorbeeld rock zou gaan zingen, een nummer van ehm, Anouk ofzo, dan zou mijn stem daar stylistisch niet geschikt voor zijn, dat klinkt gewoon écht niet meer mooi met een stem die opera les heeft gehad. Het zou jaren van herscholing kosten om dat te leren. En dat kan wel, maar dat wil ik niet.
Een uitstap naar Tangomuziek ligt nog vrij dichtbij mijn klassieke manier van zingen. Alhoewel je denk ik op het allerlaatst wel hoort dat ik die noten er nog even uitschreeuw in borstregister.
Ik doe het gewoon lekker toch, ook al weet ik dat het voor mijn klassiek geschoolde stem niet helemaal verantwoord is.

Waarmee ik terdege rekening moet houden is dat ik niet in hetzelfde weekend een tango concert heb en daarna een klassiek concert. In die volgorde. Niet op zaterdag tango en op zondag bijvoorbeeld mozart.
Met tango zing ik toch rauwer en dan heeft mijn stem tussendoor voldoende rust nodig om er van te herstellen.
Eerst klassiek en daarna tango is geen probleem, dat kan zelfs binnen hetzelfde concert.

Nou, hopelijk heb ik je vraag beantwoord. Ik vind het zeer interessante materie en ik klets er graag over, dus als je meer wil weten, kom maar op!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:34

Dank je voor het uitgebreide antwoord! Eerst klassiek en dan een andere stijl werd mij ook aangeraden door mijn zangdocente. Ik heb overigens les van een klassiek zangeres maar zing zelf allerlei stijlen.

Ik vind zoveel leuk om te doen en wil eigenlijk helemaal niet kiezen maar merk dat het toch wel heel moeilijk is om naast elkaar te doen. Ik ben gek op klassieke muziek en vind het daarom leuk om naast de pop en rockmuziek ook klassieke stukken te zingen. Aan de andere kant ben ik ook zwaar fan van jaren '80 power ballads waarbij flink hoog doorgeknald wordt in borstregister. Over tegenstellingen gesproken.

Zingen is gewoon super leuk. Ik heb nu heel goed les en merk dat naarmate mijn techniek beter wordt, mijn bereik ook steeds groter wordt. Het gaat makkelijker en klinkt steeds beter. Ik had vroeger nooit kunnen dromen dat ik iets van Purcell zou kunnen zingen!

Ik raak ook nooit uitgepraat over muziek en kan er onwijs van genieten dus blijf vooral video's posten zou ik zeggen! :D

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:46

Haha, oke, zal ik doen. Als je er geen genoeg van krijgt kan je ook zelf op youtube kijken natuurlijk.
Purcell, ik heb ooit eens de heel rol van Dido gezongen in Frankrijk, maar daar heb ik geen opname van. pech.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:51

Wat heb jij een prachtige stem! Je straalt helemaal als je aan het zingen bent. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:52

Prachtig! Geef jij niet toevallig ook les bij Parnassos? :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 21:43

@elanor, ja toevallig wel! Heb ik je in een groep gehad? Misschien dat ik het nog weet met échte naam en foto. Pb?

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:40

Prachtig :j Je hebt echt een mooie heldere stem.
Dat spaanse lied brengt veel gevoel. Heel mooi.

Ik ben zelf mezzosopraan, ben nu bezig met Barcarolle van Offenbach, en met Das Eifersuchtsduett van Kurt Weill.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:49

Wooow....wat een stem heb jij.

Ik mocht echt bidden mocht ik zown mooie stem hebben....

Ik zing ook...Maar bij mij houd het al snel op met hogere noten.