[SCH/TEK] Ogen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

[SCH/TEK] Ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:35

:wave:

In het kleine beetje tijd wat ik heb naast mijn studie heb, probeer ik alsnog wat te tekenen en te schilderen. Vanwege tijdgebrek kom ik nooit verder dan halve tekeningen of snelle kriebeltjes.

Toch wil ik graag blijven leren, dus ik kan tips gebruiken. Uit mijn snelle werkjes tussendoor merk ik dat ik graag doelloos ogen teken, en schilder. Nu zit ik te denken om hier een heel werkstuk van te maken. Ik weet alleen nog niet precies hoe en wat. Maar dit lijkt me een leuke stap tussendoor om te laten zien.
Misschien een groot schilderij of iets dergelijks.

Voor ik daaraan begin kan ik alle tips en ideen gebruiken. :)

Waterverf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pastelpotlood:
Afbeelding

Afbeelding

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Ziet er heel interessant uit! :D Gewoon lekker blijven door schilderen & tekenen. ;) Neem gewoon een groot doek en begin gewoon. Kijk wat er uit komt, het hoeft niet meteen een Rembrandt te zijn hé! Hij maakte ook eindeloos studies (schetsen).

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:41

Wauw! Weer eens wat anders dan normaal, vind je kleurgebruik erg leuk en je pastel is ook echt netjes!
Vind het tof dat je in je eerste platen alle ogen een andere opslag hebben, mooi gedaan!

Red_Savage

Re: [SCH/TEK] Ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:42

Dankjewel! Ik twijfel zelf nog erg over het materiaal dat ik ga gebruiken. Ik denk dat het of waterverf of pastel gaat worden. Al zit ik nu te ook aan acryl te denken.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:53

acrylverf kun je ook goed verdunnen met water, kan bijna fungeren als waterverf en droogt lekker snel op! :j Kan je ook spelen met pasteus (onverdund) en transparant.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 21:15

Ja klopt. Ik heb voorheen eigenlijk alleen maar met acrylverf gewerkt, dus misschien dat ik toch voor de afwissling ga. :D

Noukie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:18

Erg mooi! Ik zou voor waterverf gaan, die vind ik net ietsje mooier en strakker. Maar met pastel is ook erg mooi.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:26

ik vind het erg mooi, leuk al die kleurtjes! Toch stoor ik me een beetje aan de witte vlek die in elk oog is aangebracht. Voor mijn gevoel wordt het diepte geven aan de ogen zo een beetje een trucje. Zo van, oja, een oog, dan doe ik ergens links of rechts van de pupil een wit vlekje. Er zijn vast andere manieren om een oog wat meer diepte te geven.
En worden bij pastel of waterverf de kleuren niet snel minder fel dan ze nu zijn? Vind dat juist wel mooi :o

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 15:48

Pastel kan inderdaad wat doffer worden maar met waterverf kan ik heerlijk fel werken, dus dat scheelt wel weer. :j (zie de bovenste werken).
Over die witte vlek snap ik je punt. In dat geval zou ik graag tips willen om het beter te doen? :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:42

Daar heb ik al heel hard over na gedacht en eigenlijk weet ik het niet. Als ik ogen google dan spot ik inderdaad een reflectie, voor mijn gevoel is dat ook iets wat een foto creëert, je hebt ze ook zonder, maar dat wordt vlakker. Er zijn ook ogen met een echte reflectie (een raam bijvoorbeeld), maar dat is misschien te subtiel voor in een 'klein' oog. Misschien zitten ze soms teveel tegen de ronding van het oog in, of zijn ze te eenzijdig wit. Maar goed, ik kan helemaal geen ogen tekenen. Ik zou het als ik jou was ook vooral nog uitproberen, want misschien heb ik ongelijk.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:08

Leuk - het idee en de uitwerking!

Ook de pastel ogen zijn erg mooi geworden vind ik, vooral de irissen en de wimperaanzet is heel natuurlijk, wat altijd lastig is. Het enige wat ik jammer vind is dat je met de pastel ogen alle "natuurlijke" kleuren van de ogen hebt gebruikt, bv ook een roze traanklier, maar dan de huid rondom met zwart hebt gedaan. Misschien mooier als je daarvoor ook "natuurlijke" kleuren had gebruikt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:16

Erg leuke vingeroefeningen. Wel heb ik het idee dat je nog enorm vasthoudt aan lijnen die de vorm moeten bepalen. Schaduw en licht 'hangt' er maar wat omheen. Ook mag je qua techniek in het neerzetten van texturen wat meer durven. Ik mis het gevoel van water en luchtbellen wederom omdat je te zeer vasthoudt aan lijnen die de vorm bepalen en je kleurgebruik wat arm en veilig is. Durf wat meer schaduw en lichtcontrasten op te zoeken in je kleurgebruik; begin desnoods terug bij de basis in zwartwit. Misschien is het gebruiken van een andere kleur dan een zwarttint ook nuttig, zeker bij waterverf. Ik heb het idee dat je je bij een droog medium als pastel zekerder voelt; misschien kun je vanuit dat materiaal beginnen met uitwerken en experimenteren.

De compositie is ook wat rommelig, maar bij een schets of vingeroefening mag dat wel. Je plaatst de bellen in een lijn, maar over het algemeen leidt de lijn nergens naar en dat maakt het werk wat rommelig. Plaats ze bewust en leid de ogen van de kijker ergens specifiek naar wat de aandacht ook vast kan houden, desnoods circulair, zodat de kijker rond blijft gaan, zeg maar.

Ik gooi maar een balletje op, hoor. Misschien kun je er wat mee.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 11:22

Dankjullie voor de behulpzame reacties. :)

Misschien dat ik inderdaad weer eens helemaal terug ga naar zwart wit. Even back to the basics. Ik denk dat het inderdaad ook zou schelen als ik wat contrastrijker ga werken. Pastelpotlood vind ik heel fijn, maar voelt niet per se veiliger. Ik heb namelijk met waterverf ook behoorlijk droog gewerkt waardoor de detailwerking eigenlijk nog beter ging dan bij waterverf.
Maar het blijven allebei favorieten.

Bedankt voor de compositie tip! Bij de bovenste tekeningen is daar inderdaad geen aandacht aangeschonken. Toevallig was dit een therapeutische opdracht van mijn opleiding waarbij juist geen sprake mocht zijn van het van te voren vastleggen van een compositie, of überhaupt een werkplan.
Wanneer ik hier wel aan ga beginnen zijn dit erg fijne tips! :)