hulp/ideeën gezocht voor muurschildering

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Loran_Nolen

hulp/ideeën gezocht voor muurschildering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:15

Hallo,

Ik weet niet of het hier de juiste plek voor is anders graag even verplaatsen.

Ik ben nu (bijna) 2 weken zwanger van ons 3de wondertje,
En willen graag een muurschildering op de wand hebben.

Nu is onze keuze gevallen op deze afbeelding:
Afbeelding

Echter we weten (en willen) het geslacht NIET weten, dus zal de muurschldering 'neutraal' blijven in zijn geheel.

Nu echter het twistpunt:

Hoe begin je, en waar??
Heeft iemand ervaring hiermee ( of wil op doen), en kan evt helpen of tips geven?
Het is (vanwege smalle kamer) niet echt mogelijk om het middels projectie te doen..

Vragen kan je gewoon stellen :) :j .
Wil er echter geen discussietpic van hebben,ik vraag op hulp/tips/ideeën.

Groetjes :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:17

Als eerste is het handig om een schets te maken op papier. Daarna werk je de schets uit op de muur waar je het hebben wil. Misschien handig om dit eerst met houtskool, of gewoon potlood te doen, zodat het er niet meteen permanent op staat. Daarna is het eigenlijk een kwestie van inkleuren die hap. Wil je het trouwens zelf gaan doen? Je kan er ook voor kiezen om het door iemand te laten doen hé? :D

Het paard wat je op de afbeelding ziet is trouwens Spirit.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:19

ja klopt, alleen is het budget beperkt ;) , dus zal het ws. zelf moeten gaan doen ;)
Vandaar dat ik hier eens probeer met hulp/tips/ideeën ;)

Spirit klopt ;)
Al zou de kleur evt. wel andes ingedeeld kunnen/moen worden (dat het bv. op 1 van onze eigen paarden/pony's lijken;) )

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:22

Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je hebt met schilderen, maar je kan voor de zekerheid een proefmodelletje (al doe je het op a3) maken, zodat je een beetje weet hoe je de juiste kleur krijgt en een beetje leert hoe de verhoudingen zijn.

Myou

Re: hulp/ideeën gezocht voor muurschildering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:41

Ik zou een schets maken op A3 papier, dan de maten er ook precies bij zetten. Zo kun je op schaal een tekening op je muur maken, waardoor de verhoudingen altijd zullen kloppen. :)
Zo te zien is het niet de meest moeilijke beschildering dus ik hoop dat je eruit komt! :)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 20:47

ik hoop het ook ;)

dacht zelf wellicht op 'blokjes' schetsen, en met potlood ofzo op de muur ook (vergrote) blokken nerzetten..
Wel wat meer 'werk' maar denk voor iemand die amper tekent het wel makkelijker is..

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:51

je bedoelt een raster maken? Ja dat zou eventueel ook kunnen helpen! Voor de mooiste verhoudingen dan wel een liniaal gebruiken hé! :D
Veel succes!

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:15

uiteraard een liniaal, en anders een hoekliniaal ;)...
niet op de gok.. dan heb je snel gezichtsbedog..

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 00:32

zoals hij op deze foto staat is hij wel ideaal voor jongen of meisje, de bloemetjes zijn wat meer voor de meisjes maar het sterke en directe houding van spirit is toch stoer genoeg voor jongens. voor de rest ken ik er niks van. :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:01

Prachtige afbeelding! Alleen zou ik er voor kiezen om het paard iets minder boos te laten kijken.

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:48

Nou, voor iemand die amper tekent vind ik dit wel een uitdaging hoor. Als je de verhoudingen goed wilt hebben zou je het ook op ware grootte uit kunnen printen (op verschillende A4tjes) vervolgens A4tjes aan elkaar plakken, op de achterkant de lijnen met potlood overtrekken, vervolgens op de muur plakken en over de lijnen heen krassen (bv weer met potlood) om het grafiet aan de achterkant door te laten drukken op de muur. Ben ik zo duidelijk?
De 1e tweeenhalve minuut van deze video laat zien wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=Q_AtzNWF ... ure=relmfu

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:50

ToCa10 schreef:
Nou, voor iemand die amper tekent vind ik dit wel een uitdaging hoor. Als je de verhoudingen goed wilt hebben zou je het ook op ware grootte uit kunnen printen (op verschillende A4tjes) vervolgens A4tjes aan elkaar plakken, op de achterkant de lijnen met potlood overtrekken, vervolgens op de muur plakken en over de lijnen heen krassen (bv weer met potlood) om het grafiet aan de achterkant door te laten drukken op de muur. Ben ik zo duidelijk?
De 1e tweeenhalve minuut van deze video laat zien wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=Q_AtzNWF ... ure=relmfu

Of gewoon Carbonpapier gebruiken. :+

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:09

Vriendinnen van me doen dit beroepsmatig, ze gebruiken er zo'n projectiescherm voor, dat ze op scholen ook hebben.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:11

zoals al in de OP staat is dat voor de TS niet mogelijk. ;)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:04

spirit gaat op de kamers van de andere 2.

Mijn schoonmoeder heeft wat ui5getekend van nijntje, slaapkamer idee, en die gaat het op de kuur zetten..

Spirtit gaat dus naar de andere 2 kamers. Want ze gaven. Beide aan spirit op de muur te hebben.

Ik wil proberen via raster.
Gezien we stucwanden hebben, en niet glad, werkt het kras-manier niet.

Wil het echt niet middels raster dan eens kijken voor iets anders..

Dank jullie wel voor meedenken!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:46

Hoe grof is die stucwand? Als hij een erg grove korrel heeft, wordt elke lijn direct heel bobbelig denk ik...

Mocht je in de buurt zitten en hulp nodig hebben, dan lijkt het me wel leuk! :D

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 10:40

Ik woon in Westerlee (vlak bij Winschoten, gr)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:44

Oef, da's helaas een tikkeltje te ver!

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:19

Vergroten is inderdaad lastig, maar al eeuwenoud. Michelangelo deed het ook ;-).
Michelangelo's manier was als volgt:
Eerst een kleine schets met de hand. (Dat zou in jou geval natuurlijk ook gewoon een printje van de desbetreffende afbeelding kunnen zijn, als Michelangelo de mogelijkheid had gehad had ie het ook gedaan.)
Deze vergroot je op een stuk karton of dikker papier door middel van een raster. Of als je het geld erover over hebt zou ik gewoon je afbeelding lekker op A0 formaat in zwart wit bij een copyshop laten printen. (Immers waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;-).)
Vervolgens maak je overal op de hoofdlijnen kleine gaatjes. Gewoon zoals vroeger met een prikpen zeg maar.
Je patroon leg/hang je vervolgens voor de plek waar je h'm wilt hebben en met houtskoolpoeder wrijf je over de gaatjes en voilá je hebt een stippenpatroon op de muur die je zo kan invullen.

(Én je hebt een cool verhaal dat je nét zoals Michelangelo hebt gewerkt; joh die kinderkamer wordt gewoon de sixtijnse kapel versie no. 2!)

Uiteraard zou je ook een raster op de muur kunnen zetten en daar je tekening in maken. Het nadeel is wel dat je vervolgens de hele tijd bezig bent om dat raster weer weg te werken.

Een andere optie zou kunnen zijn dat je een mooie grote stevige drager koopt en daar je hele werk op gaat maken en deze vervolgens in de kamer ophangt. Het voordeel is dan wel dat als de kleine jongen of meid een grote jongen of meid is geworden en wat anders wil, het kunstwerk niet overgeschilderd hoeft te worden, maar op zolder gezet kan worden om bij een volgende telg weer van dienst te zijn.

Een groot stuk triplex bijvoorbeeld zou hier goed werken. Even dezelfde kleur muursaus erop zodat ie niet zo opvalt en dan netjes ophangen; volgens mij lijkt dat heel hip.

Vergeet trouwens niet om je muur voor te bewerken voordat je gaat schilderen. Ik heb niet veel ervaring met direct op de muur schilderen, maar weet wel dat sommige ondergronden erg kunnen zuigen. Dan blijf je er maar verf op smeren en werkt het niet. Ik denk dat een beetje voorstrijk van de bouwmarkt al een hoop scheelt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:58

Ligt er inderdaad aan hoe creatief je zelf bent.. Ik kan met een afbeelding op a5 (de helft van A4 :+ ) een muurschildering maken, zie onze babykamer:
Afbeelding
Zo heb ik ook een levensgrote Tweety op m'n oude slaapkamer gemaakt, die was 2.5 meter hoog en ook zo breed. Maar tja, das minder gedetailleerd als Spirit...
Dus zonder projector, zonder raster, onze babykamer. Echter is het wel op ooghoogte, waardoor de verhoudingen goed te doen zijn. Ik heb verschillende lagen over elkaar gedaan met ''amsterdam'' verf.
Wij hebben ook stucwerk, de lijnen zijn inderdaad niet super strak, maar ik heb daar geen moeite mee, geeft mijn leeuw net een wolligere uitstraling.
Wel is het niet makkelijk (misschien onmogelijk?) om potloot uit stucwerk te gummen, dat blijf je lang zien. Dus die lijnen die niet met verf bedekt waren, hebben we aangetipt met een restje stucwerk wat we 2 jaar geleden van de stuccers in een potje gekregen hebben.
Ow, en we wisten het geslacht ook niet, de roze bloemetjes vond ik gewoon leuk van kleur (en ja, nu blijkt het een meisje te zijn, net een geinig detail)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 12:05

ziet er leuk uit!!

Hier nog gen vorderingen..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:40

Je moet een raster maken dmv touwtjes spannen. Dat is het makkelijkst, want dan hoef je geen rechte lijnen te trekken en deze later ook niet weg te halen.

Verder gewoon muurverf gebruiken, bij de praxis kan je flessen met kleurtjes halen de je door latex kan mengen.
Succes

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:36

Wat slim! Dat zal ik zelf ook onthouden ;-)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:28

Je kunt inderdaad met een raster werken, maar zoals al is gezegd, is het misschien slim om carbon-papier te gebruiken. Dan kan je eventueel de buitenste lijnen overtrekken zodat de verhoudingen kloppen, en de rest zelf uitwerken :)