Gisteren heb ik een topic geopend met de vraag om hulp voor beeldmateriaal. Nu heb ik daar hele mooie reacties op gehad. Dus allemaal bedankt! Ik ben al lekker aan het schetsen gegaan, en wilde dus ook maar hier een Work In Progress-topic openen. Ik ben wel benieuwd wat jullie reactie eigenlijk is. Ik heb namelijk het vermoeden dat jullie nog wel eens hele andere dingen kunnen zeggen dan mijn leraren.
Even kort wat ik aan het doen ben:
Ik zit op de kunstacademie en mijn grote 'fascinatie' is geschiedenis. (En verhalen.) Op het moment ben ik bezig met het Twentse Ros, ja die van o.a. het logo van FC Twente. Ik vroeg me af waar dit 'Saksische' ros nu vandaan kwam. Het verhaal dat erachter zit is als volgt:
In de 8ste eeuw hadden we een hele goede Saksische strijder genaamd Widukind. Deze vocht tegen Karel de Grote en reed daarbij altijd op een zwart paard. Wat natuurlijk weer een link is naar Sleipnir, het paard van Wodan. Helaas was de overmacht op een gegeven moment te groot en besloot Widukind zich te laten dopen en zich op die manier te 'onderwerpen'. Sinds zijn kerstening zou hij ook altijd op een wit paard hebben gereden.
Prachtig verhaal toch? Nu ben ik vooral ingedoken op die wissel, dat moet toch apart zijn geweest. Zomaar die zwarte aan de kant gezet.. Hoe zou dat gegaan zijn?
Op de manier dat ik nu werk ben ik enerzijds heel erg gebonden en heb ik anderzijds gigantisch veel vrijheid.
Qua gebondenheid zit ik vast aan het 'historisch correcte'. Ik heb nu eenmaal die tic dat ik historische correctheid erg hoog acht.
De vrijheid zit h'm in het moment. Welke moment ik hoe afbeeld kan ik volledig zelf regisseren, lichtval, uitsnede, compositie. Noem maar op.
Hieronder dan maar een paar schetjes:

Hier nog een 'techniek'-oefening, een 'kopie' van het schilderij van Lady Godiva door John Collier.

Ik ben benieuwd wat jullie gaan roepen.
Foto's van wachtende zwarte of witte paarden, (of donker/licht) kan ik nog steeds goed gebruiken. Daarnaast zat ik nu ook te denken aan misschien foto's van iemand die aan het op of afzadelen is.
Jullie input is erg goed voor mijn werk-flow.