[VER] Manege op de hoefslag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

[VER] Manege op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 15:50

Hallo, ik ben begonnen aan een verhaal en dacht, hé, waarom zet ik het niet op bokt?Je mag commentaar geven ,maar het liefst opbouwend.Veel leesplezier.
ps:die namen:Sence dat betekent dat vanaf dan het verhaal vanuit sence' standpunt word verteld.Als er dan Tacha staat aan het begin betekent dat dat het vanaf dan vanuit tacha' standpunt word verteld.
ik hoop dat het duidelijk is zo.

HOOFDSTUK 1
Sence
“Veel plezier op school!” roept mama nog.Plezier?We zijn pas verhuist en ik moet naar een heel nieuwe school.hoe kan dat nu leuk zijn?We zijn verhuist omdat mama een hele goede job hier aangeboden kreeg en we moesten meteen verhuizen!Op het einde van het schooljaar!!Ik snap natuurlijk wel dat dit voor haar super is…Maar ik heb mijn vrienden,school en de enige kans om Dawn nog eens terug te zien achter moeten laten. . .Dat alleen maar omdat mijn stomme broer en mijn papa er mee akoord gingen(Mama heeft ze natuurlijk overgehaald.)Nu vind bijna heel het gezin de verhuis fantastisch.Maar ik dus niet.’Het valt best wel mee,hoor.’ Had ze gezegd.’Pfffff’ Jhaa ja.Ik pak mijn boekentas,niet zwaar.Tja er zit ook bijna niks in. Soepel gooi ik hem op mijn rug.Ik doe de deur open en roep nog “daaaaaaag!”Dan doe ik de deur achter mij dicht en zet een paar stappen naar buiten.Het moet dan maar…Ik pak mijn fiets en roep nog dag tegen mijn broer die al weg fietst.De weg naar school heb ik al een paar keer doorgenomen.dat moet dus wel gaan lukken.Ik fiets naar rechts,eens een andere weg.
om de hoek een paar huizen verder is er ook een meisje klaar om te vertrekken.
Tacha
“Niet zo zenuwachtig, liefie.” Liefie ,brrrrr…Ik ril bij de woorden.Zij is dan ook de enigste die dat zeggen mag.”Zo erg kan het toch niet zijn.”Praat mama verder.Jha zij heeft makkelijk praten,zij moet niet naar die nieuwe school.”Jha hoor,mama.”Zeg ik dan maar.Ik pak mijn blauwe boekentas en zwaai hem over mijn rug.Hij is licht vandaag.Veel meer dan een pennenzak en agenda zit er dan ook niet in.Dat zal wel gauw veranderen.”Dag Tach!”Ik kijk op.Mijn zus,Selina loopt langs mij door en gooit de voordeur open.”Dag mamaa!” Roept ze nog en kijkt dan naar mij.Ze wacht op een ‘Veel plezier op school!’ van mij.”Eh daag,Sel sel!” roep ik dan maar snel.”Het is Selina !Niet Selsel!” Roept ze nog en dan pakt ze haar fiets en vertrekt.Mijn zus had al een heleboel vrienden gemaakt hier in die week dat we hier waren.Ze was naar het pleintje in de stad gefietst want ze had daar al verschillende jongeren zien rondhangen.Ze was ernaartoe gegaan en had direct vrienden gemaakt,een deel die in haar klas zouden zitten.Ze is 2 jaar ouder dan mij,16 dus.We waren dus een week geleden naar hier verhuist.Helaas.Daar had ik tenminste vrienden,mijn oude school en een manege redelijk dichtbij.Oké ik geef toe dat ik de meeste van mijn zogezegde vrienden wou killen en dat die school ook niet zo heel leuk was,maar toch.Hier kende ik nog niemand.”Daaaaag!” roep ik nog.Dan pak ik mijn fiets en vertrek.
Terug naar Sence, het meisje van om de hoek een paar huizen terug.
Sence
“Pfff…”Ik kijk op mijn horloge, nog 15 minuten .Rustig fiets ik verder.Ik zie een houten plaat staan bij aan afslaggetje.Ik stop even om te kijken.Héé.Manege Hoefslag kan ik lezen.Super om de hoek bij mij ligt een manege.Dat is geweldig!Hopelijk is het een goede manege waar ze door elkaar rijden.Dat zou helemaal geweldig zijn.Na school moet ik absoluut een kijkje gaan nemen.Ik sta al een paar minuten te kijken.’Hoe laat is het ?’denk ik innens.Verrast kijk ik op mijn horloge.”ooh nee!” Zeg ik hardop.Ik vloek stilletjes terwijl ik snel op mijn fiets kruip.Nog maar 5 minuten!

tacha
Nog 2 minuutjes, maar net op tijd.Ik loop naar de fietsenstalling.Een meisje op een geel oranje fiets komt razendsnel om de hoek gefietst.Ze had me niet gezien en pas op het laatste moment probeert ze uit te wijken,wat dus niet lukt.Het meisje knalt recht tegen mijn wiel en we vallen allebei op de grond.Mijn been ligt onder mijn fiets.Het meisje staat op en schud haar hoofd.”Ooh, sorry!”Zegt ze terwijl ze mijn fiets van mijn been afhaalt en me helpt recht te staan.”Echt sorry ,dat was niet de bedoeling.Ik had je pas op het laatste moment gezien!Gaat het?”Ik knik dat alles met me ok is.Het meisje haalt haar fiets van de mijne af.Het meisje is erg geschrokken ik zie dat ze het echt meent,dat sorry.Ze is een beetje groter als ik en heeft mooie bruine krullende haren.”Het spijt me echt!”Zegt ze nog eens.”Is niks hoor.” Zeg ik geruststellend.”Kan gebeuren.” “Is er iets kapot?” vraagt ze.Ik kijk naar mijn fiets en naar het wiel waar ze is tegen gebotst.Niks is kapot.”Nee hoor, mijn fiets is in orde.Ben jij ok?” vraag ik.Het meisje ademt 2 keer diep in en uit.Ze kalmeert.”Wees gerust je bent niet de enige die zenuwachtig is.”fluister ik heel zacht.”Ja dat is het vast.”zegt het meisje.Ik had niet verwacht dat ze mij had gehoord.”Eh, sorry ik bedoelde het niet slecht hoor!” Zeg ik snel.”Nee hoor,weet ik toch.” Het meisje glimlacht.”Ik ben Tacha.”Zeg ik dan maar op hoop dat ze me toch aardig vind.”Leuke naam.Ik ben Sence maar op mijn vorige school noemde ze me vaak Senny.” “Ben je nieuw dan??”Vraag ik nieuwschierig.”Ja,ik ben niet zo lang geleden verhuist.”Ze kijkt nu ook nieuwschierig.Waarschijnlijk wil ze weten waarom ik dat vraag.”Ik ben ook nieuw!” Zeg ik verast.”Ik ben een week geleden naar hier verhuist.” “dat is toevalig !In welke klas zit je?”vraagt ze.”2dpt staat op mijn blad.”
“Dat meen je niet ,ik ook!” lacht ze blij.Ik lach terug.Ze is aardig,haar mag ik wel. Ik hoop dat we vriendinnen worden.”wandel je mee naar de speelplaats?” vraag ik terwijl we de fietsen in de stalling vast zetten.”Triiiiiiiiiiiiiiinggg” luid de bel ineens. Sence knikt nog en we lopen samen naar de speelplaats.”Moet je ook nog even langs de directrice?”vraag ik.Sence knikt.”Ja,wat raar trouwens dat je ook nu nog naar een andere school gaat,en wat toevallig dat dat juist rond dezelvde tijd valt als bij mij!”
”ja dat is wel heel toevallig!Komt omdat we echt nu moesten verhuizen…Wegens het huis enzo…”vertel ik.”Ja,wij omdat mama een job hier aangeboden kreeg en ze moest al over een maand beginnen…”zegt Sence.Ik knik,ik begrijp het.Samen stappen we het kantoor van de derectrice binnen.”Goedemorgend meisjes!belijkbaar hebben jullie elkaar al leren kennen!”zegt ze vriendelijk.De directrice is een kleine roodharige vrouw van ergens in de 40.Met haar vriendelijke bruine ogen ziet ze er erg lief uit.”Wel en hoe bevalt jullie de school tot nu toe?Alles goed met jullie?””Wel mooi”zeg ik eerlijk.Sence knikt”Ja het is hier erg mooi,veel meer groen hier.”zegt ze.Ik knik instemmend.”En Tacha,is jullie verhuis goed gelopen?”vraagt ze.Ik knik”ja hoor!” “Die van jou ook Sence?”vraagt de directrice.”Ja,bij mij ook.”zegt Sence.”Leuk om te horen!Nu goed,jullie zitten toevallig allebij in 2 dpt.Ik hoop dat jullie de leerstof snel oppikken en binnekort van jullie grote vakantie kunnen genieten.Jullie mogen altijd bijlessen vragen voor moeilijke vakken en we eten hier geen mensenvlees.”Lacht de vrouw.”Nu ga ik jullie begeleiden naar jullie klas.Ze zitten in de B-blok.Jullie hebben geluk want je klastitularis heeft dit uurtje speciaal genomen om jullie voor te stellen en dingen uit te leggen.Kom maar mee.”De directrice staat op en wij volgen.

“Zo dat was onze klastitularis,ik mag hem wel.”zegt Sence.”Ja,ik ook.De bij-klas titu is ook wel leuk.” Zeg ik.Sence knikt.We lopen met de hele klas naar een ander klaslokaal.Het eerste uur was kennismaking voor ons,de rest zit hier al 3/4de jaar,Nu hebben we Po.
“Zo,jullie zijn de twee nieuwe?vraagt iemand achter ons.”Eh,ja”zeg ik.”Leuk ,ik ben Jens.” “Weten we,je hebt je al voorgesteld.”Eeh,ja”Hij glimlacht.We gaan een klas binnen.”hallo allemaal!”begint de mevrouw die ons al verwachtte.”Ga allemaal maar zitten.”zegt ze vriendelijk.De vrouw komt naar ons toe.”Hallo,jullie zullen De twee nieuwe meisjes zijn.Welkom op onze school.Ik ben mvr.Lapoint.Rare naam hé?Past erbij dat ik po geef.”zegt ze lachend.”Zo ga maar zitten en pak maar een kladpapier.Dan kunnen jullie opschrijven wat jullie nog nodig hebben voor mijn les.”We gaan zitten en schrijven alles op.Gelukkig staan er maar 1 of 2 dingen op want het meeste hebben we al bij ons.Enkel een witte gom en lange lat ontbreken.Iedereen krijgt een blad en we moeten beginnen te tekenen.

Ik heb net de boom die ik getekend heb afgewerkt,de tekening is nu klaar.Een paard probeert een appel uit de boom te pakken.het is een mooi zwart paard met een maanvormige bles en hoge witte sokken.(sokken zijn aftekeningen op de benen,een bles is een aftekening op het voorhoofd) Ik kijk tevreden.De tekening is goed gelukt.Ik kijk wat Sence getekend heeft.”Whauw!Die is mooi!”Sence heeft een mooie vos kleurige merrie getekend,naast de merrie staat een palomino kleurig veulen.Het is echt mooi getekend en ingekleurd.Sence kijkt op van haar tekening.”Echt?Bedankt!”ze kleurt het gras nog wat bij en legt haar potlood dan neer en kijkt naar mijn tekening.”En jij noemt mijn tekening mooi?! De jouwe is veel mooier!”zegt Sence enthousiast.”Dankje.”zeg ik.”maar dat is niet waar, ik kan niet eens een veulen tekenen.” “Dat betekent niet dat je niet mooi kunt tekenen!We houden het op even mooi.” “Oké “ lach ik.”Als je wilt leer ik je wel een veulen tekenen!Als jij me leert hoe je dat gezicht tekent.Stelt Sence voor.”Dat is afgesproken.” Sence wil nog net iets zeggen als de mevrouw het woord neemt:“Oké als iedereen klaar is leg dan al je spullen neer.Ik heb zo wat rondgekeken en er zit weer heel wat moois bij.Ik ga vooral eens kijken wat onze twee nieuwe dames ervan hebben gemaakt.Jullie hebben nog even tijd om af te werken.” Ik ben klaar dus leg al mijn kleurtjes terug in mijn pennenzak.”Hey,” vraag ik aan Sence.”Rij je paard?” Sence kijkt me aan “Ja,ik hou van paarden en pony’s!Ik rij al 7 jaar paard. Binnekort is dat 8 jaar. ” Ik ben verrast”Echt waar?Ik ook!Alleen rij ik nog maar 6 jaar paard” ”Leuk!Daarmee dat je ook een paard tekende.” Knikt Sence.” En hoe is het bij de nieuwkomers gelukt?” vraagt mevrouw Lepainte.”Goed .” zeggen ik en Sence tegelijkertijd.Mevr.Lepainte knikt en kijkt naar mijn tekening.”Mooi gedaan!je tekent mooi!.”dan kijkt ze naar Sence tekening”prachtig!Jullie kunnen mooi tekenen.Gek van paarden zeker?” we lachen en mevr.Lepainte loopt verder...

xxrossiexx

Re: [VER] Manege op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:53

Leuk verhaal! Heb vroeger ook vaak van zulke verhalen geschreven! Ben benieuwd naar vervolg!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 12:28

bedankt. ik heb al een heel deel bijgeschreven, het word wat spannender en interesanter, vind ik toch :D
Nu is ht nog zo simpel :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:33

Let wel op de interpunctie. Na een "punt" hoort een spatie en een hoofdletter. na een "vraagteken" hoort ook een spatie.
Er staan best wel veel fouten wat dat betreft ;) (in de eerste allinea al meer dan 25 ;) )
Ik wil je ook adviseren om het gewoon in het Nederlands te houden en geen engelse woorden er tussen te zetten.

Citaat:
omdat mama een hele goede job hier aangeboden kreeg

een goede baan ;)

even later zet je Mama weer met een hoofdletter. Probeer hier concequent in te zijn.

Citaat:
Nu vind bijna heel het gezin de verhuis fantastisch

Klopt niet ;)

Mijn advies is eigenlijk dat je het stuk nog is goed moet nalezen, daar leer je zelf het meeste van.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 16:57

Ik heb het stuk idd nog eens goed nagelezen en een paar dingen verwijderd of bijgevoegd.Er stonden toch wel een deel schrijffouten in...
Ik had het nog niet nagelezen :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:10

heb je ook naar de leestekens, spaties en hoofdletters gekeken? of alleen naar spelfouten?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 19:07

Nee, naar alles.De leestekens zijn ook verbeterd.Ik had dit stukje al een hele tijd geleden geschreven en nooit echt na gekeken... Het was erg nodig :)