[ART] Mijn zelf in elkaar gezette sidepull - met uitleg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

[ART] Mijn zelf in elkaar gezette sidepull - met uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 13:54

Aangezien ik graag wil overstappen naar bitloos, en niet alleen buitenritjes en rustig hobbelen (wat ik met mijn crb doe) maar ook dressuur en springen wil gaan rijden, had ik besloten om met een sidepull te gaan rijden. Maar nu had ik nog een oud hoofdstel hangen, die al meer dan 2 jaar hing uit te drogen, en die heb ik maar eens gepakt, en eerst heel vaak ingevet, en toen ik de riempjes eindelijk los had gekregen heb ik hem nog een keer helemaal ingevet en vannochtend heb ik hem officieel omgeboud tot side pull!
Het is heel erg makkelijk, en het werk heel erg goed. Ik heb hem vannochtend nog uiteprobeerd. Ik kon er prima mee rondstruren, release was ook prima en hij is erg vriendelijk door mijn dikke onderlegde neusriem.

Ik heb hierdoor veel geld bespaard, en als het echt heel erg goed werkt wil ik misschien een "echte" kopen, maar met deze ging het ook perfect! :D

Nouja, wil je zelf ook bitloos gaan rijden en wil je graag proberen hoe het is, of niet veel geld uitgeven, dan is dit een hele fijne oplossing die heel erg stevig is. Ik zag dat iemand anders ook al een keer een sidepull had gemaakt van haar hoofdstel maar die vond ik toch niet ideaal.

Dit heb je nodig:
-Een compleet bithoofdstel zonder bit, met een dikke neusriem (hoe dunner hoe scherper) met een gecombineerde neusriem.
-2 sleutenringen (geen fluttige, echt sterke) van een diameter van ongeveer 1,5 - 2 centimeter.
-2 teugels evt. met clips

Maak eerst je neusriem even aan allebei de kanten vast, zo kom je niet in de knoop. Dus gewoon even vastmaken hoe hij normaal om je pony-neus zit.

Stap 1:
Je haalt het bit los, en het riempje waar normaal het bit om zit maak je 2 tot 3 gaatjes korter en haal je door het ringetje die al om je neusriem heen zit door. Je zet hem dan vast. Je doet dit boven het riempje van de neusriem.
Stap 2:
Je maakt de sleutelringen onder het riempje waar normaal het bit omheen zit vast.
Stap 3: Je maakt de teugels aan de sleutelringen vast.

Nu is je sidepull klaar! :D Het enige waar je op moet letten is met het omdoen van het hoofdstel, dat je dan de neusriem altijd onder de teugel vastmaakt.
Zo moeten de riempjes zitten
Afbeelding
Van de zijkant:
Afbeelding
Afbeelding

Veel plezier met het maken en het bitloos rijden!

Je moet er op letten dat je neusriem niet te laag zit.

xxx
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 31-03-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd en daarom de titel een beetje ingekort.

SjorsJarig

Re: Mijn zelf in elkaar gezette sidepull - met foto's en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 13:58

knap gedaan!
ik ga een keer kijken of ik het ook kan maken :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:00

Netjes gedaan hoor. :j Ik zou zelf de sleutelringen weglaten en de teugels direct aan de neusriem klippen, dat 'rammelt' minder. :)

x_Heidi

Re: Mijn zelf in elkaar gezette sidepull - met foto's en uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 14:11

Dankje! :) Ik heb expres de sleutelringen gedaan omdat het anders zo krap werd en nu als je wat omhoog gaat met je handen is de druk ook weer iets anders, en ik heb geen last van gerammel gehad, je ziet op de 1e foto dat het best krapjes is. Misschien met een hoofdstel met grotere ringen aan de neusriem het wel gewoon kan :))

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 14:41

Nadeel aan de ringen zo laag op de kaak is dat je minder verfijnd kunt sturen, wat hoger is fijner. Maar als het voor jou zo goed werkt is het prima :) (Dit is trouwens al erg vaak genoemd en gedaan, sidepull van een aansnoerneusriem maken, maar oke :P)
Wel even voor de veiligheid... sleutelringen zijn niet sterk genoeg. Je kan dan beter kijken of je een lasser kan vinden die er van die dichte ringen aan wil maken.

Janine001

Re: [ART] Mijn zelf in elkaar gezette sidepull - met uitleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:58

Goed gemaakt! Leuk idee!

xliisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:37

inderdaad leuk idee :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:05

Erg leuk idee.

de lavendel kleurige nieuwsredactie geeft de tip om de voorhand en achterhand door dressuur, springen, western, longeren, grondwerk, piaffe, passage en pirouette met een cavaletti te verbeteren voor de wedstrijd. De bokt mods, moderator, beheer en mids verwijzen je naar de wiki

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 10:45

Ik heb de sleutelringen vervangen door de clipjes er aan de bovenkant tussen te proppen en nu werkt hij nog beter! :D

Sorry als dit al eerder uitgelegd is :o

Dribbel, wat bedoel je met je laatste zinnetje? :)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 16:18