[TEK] Diva voor de eerste keer in pastel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

missfries

[TEK] Diva voor de eerste keer in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:26

Hallo mede bokkers,

Sinds 2 weken ben ik aan het werk met pastel.
Ik kwam op bokt geweldig mooie tekeningen tegen en kon het niet laten om eens te kijken hoe het werkt.
Ik ben meteen de stad in gegaan om krijt te halen.
Helaas kwam ik thuis met het verkeerde krijt dus via internet het goede besteld.

Ik had verwacht dat het erg lastig en veel oefenen zou worden maar dat viel mij nog alles mee!
Het werkt geweldig en bevalt me heel goed.

Mijn aller eerste tekening van en kat en in pastel.

1:voorbeeld foto
Afbeelding

2:Schets
Afbeelding

3:Helemaal af
Afbeelding

formaat is ongeveer 18x23cm
Gemaakt met soft pastel in ongeveer 5 uur tijd.

Alle tips en commentaar zijn welkom zolang het opbouwend is.

Anoniem

Re: [TEK] Diva voor de eerste keer in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:44

Voor een eerste keer prima. Wat ik jammer vind is dat er in je schets al een aantal foutjes zitten. Probeer heel goed op verhoudingen te letten, bijvoorbeeld het witte streepje op het onderste ooglid. Op de voorbeeldfoto zit dat richting de binnenooghoek, op jouw schets in het midden van het oog.

Ook is de krul in de snorhaar op jouw schets heel anders dan op de voorbeeldfoto. Uiteraard heb je een stuk artistieke vrijheid maar als je voor gelijkenis gaat is dat wel iets om op te letten.

Probeer ook te letten op je overgangen tussen de kleuren. Op de voorbeeldfoto zie je een heleboel afzonderlijke haartjes terwijl jij veel met vlakken hebt gewerkt.

Als laatste twee tips zou ik proberen dekkender te werken en te proberen geen zwart te gebruiken.

Succes!

missfries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:56

Bedankt voor je bericht!
Er zijn inderdaad dingen die niet helemaal overeenkomen,
ik vind het erg lastig om kleine dingen op de goede plek te krijgen,
zo kwam ik er ook achter dat er vlekken net niet goed zitten.(ik moet meer leren kijken naar de foto)

Wat ik me alleen afvraag is hoe ik haren zwart krijg zonder zwart te gebruiken.(Door te mengen maar met welke kleuren?)
Helaas heb ik nog geen verstand van technieken en dat soort dingen.
Ik ben er wel achter dat gewoon a4 papier slechts 2 a 3 lagen op neemt en daarna is het al over.
Heb nu pastel papier gekocht en dat gaat voor lagen al een stuk beter.

Heb je misschien tips over boeken waar verschillende technieken voor pastel in uitgelegd worden?
Of iemand anders misschien?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 16:45

voor tips:

http://www.schilderenenzo.nl
http://www.wetcanvas.nl

Dat het niet helemaal lijkt zou ik me niet zo aan storen voor een oefening. Vaak als ik met een materiaal wil oefenen, gebruik ik het alleen als referentie voor de kleuren ed.

Hoeveel lagen je kwijt kan ligt inderdaad aan het papier, aan de dikte van je lagen, en ook aan je materiaal. Voor mijn gevoel moet je er veel meer kleur en meer lagen in gooien. Zo min mogelijk puur zwart en puur wit. Als wit gebruik je dan bijv heel licht blauw of heel licht geel. Puur wit alleen voor de echte highlights. In het oog zou je bijvoorbeeld veel meer groen en blauw kunnen gebruiken, ook in de pupil zelf. In de zwarte vacht hier zou ik ook blauw, paars en bruin gebruiken.

missfries

Re: [TEK] Diva voor de eerste keer in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 17:54

Dankje, ik ga is kijken op die sites.

Ik ben inderdaad maar met een paar kleuren aan de gang gegaan, ik heb puur gebruikt wat ik op de foto's zie,
daarbij is het matriaal wat ik heb nu nog beperkt!

Ik zal je tips gaan oefenen op pastel papier om te zien of het me lukt om met kleur te werken en toch vacht te krijgen.