Hoe zet ik mijn gevoelens op papier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Hoe zet ik mijn gevoelens op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:03

Hoi!
Ik zit ergens mee. Ik heb heel vaak problemen waardoor ik met mijzelf in de knoop kom te zitten. Vaak heb ik op zo'n moment dat ik er niet meer uit kom, heel veel zin om alles op papier te tekenen. Om zegmaar mijn gevoelens te tekenen. Ik weet van mezelf dat als ik eenmaal weet wat ik ga tekenen en hoe, dat het resultaat er goed uitziet, maar ik vind het heel moeilijk om mijn gevoel om te zetten in een afbeelding op papier.
Meer over mezelf wil ik er niet echt over los laten. Het punt is dus: hoe zet ik mijn gevoel om in een afbeelding op papier?

Zijn er mensen die weten hoe ik dit kan doen? Of zijn er mensen die dit zelf doen? Die me kunnen helpen? Alvast heel erg bedankt.
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 28-03-12 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [info] verwijderd

Joukje_04

Re: [info] hoe zet ik mijn gevoelens op papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:05

Kun je je gevoel niet omzetten in een bepaald beeld? Ik vergelijk mijn gevoelens vaak met iets, daar komt meestal vanzelf een beeld uit :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:07

Jawel. Dat lukt wel, maar t op papier zetten... Het word altijd anders dan ik in gedachten had.
Dan zie ik soms een van die kunstwerken hier op bokt.. Zo verschrikkelijk mooi! En op zo'n mement dat ik t op papier wil zetten stel ik me altijd iets veel te moois voor, en word het een drama..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:17

dat zou ik ook wel willen kunnen je gevoel zetten in een tekening.. jammer genoeg kan ik niet tekenen dus doe ik het in gedichtjes.. :)

Misschien wat er al gezegd is je gevoel.. waar gaat het over.? wat doet het met je? daar hb je een beeld bij.. probeer dat beeld vast te houden en te maken. mij helpt het met gedichtjes altijd om een liedje( of meerdere) die mijn gevoel beschrijven te luisteren om echt goed in de ''mood'' te blijven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 21:26

Ik heb er altijd wel een beeld bij, alleen is het beeld (nu nog) te moeilijk voor me om te tekenen..
Ik heb eigenlijk altijd alleen paarden getekend. Meestal ga ik als ik bijvoorbeeld boos ben, paarden tekenen met hele harde scherpe lijnen. En heel onrealistisch. Het ziet er uiteindelijk wel gaaf en spectaculair uit maar dan denk ik: pfff WEER een paard.

En het stomme is, ik heb er een beeld bij bij wat ik zou wille tekenen bij mijn gevoel en wat staat er een min of 10 later op papier? Een paardenhoofd...

Zit zelf op het grafisch lyceum rotterdam, en zijn nu gelukkig bezig met het tekenen van mensen in verhouding. (Wat ik overigens ontzettend leuk vind) dus ik hoop dat ik over een tijdje ook wat anders op papier kan krijgen dan een paard.. Maar vraag me toch af hgoe medebokkers dat doen.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:07

Ik begin altijd abstract met een paar goedkope potloden of een klodder aquarelverf. Kleuren door elkaar flikkeren en verder nergens naar kijken. Lijkt nooit ergens op, maar dat hoeft ook niet, dan ben ik na een poosje wel de eerste emotie kwijt en dan komt er meestal wel wat soort van zinnigs achteraan omdat er uit de abstractie uiteindelijk ook nog een concreet beeld uitkristalliseert. Gevoel op papier zetten gaat niet over "mooi" werk maken dus wat hier op Bokt langskomt dat jij "mooi" vindt is misschien wel helemaal geen aanknopingspunt?
Misschien moet je jezelf eerst bewust toestemming geven om het op niks te laten lijken? Ik heb er een dummy voor waarin "alles" mag. Maakt niet uit waar het op trekt, alles mag. Het woest krassen van boze teksten, een vel helemaal zwart maken, een vel vol rare druppeltjes zetten, weet ik veel, ALLES mag, gewoon omdat ik daar zin in heb. Ik was namelijk ook zo'n perfectionist die altijd pietepeuterig tekende, en pas toen ik mezelf toestond in die speciale dummy "prutswerk" te maken kwam het echte gevoel eruit in tekeningen :j Misschien heb je er wat aan?
Collages maken hielp mij vroeger ook, krantenkoppen verzamelen die me raakten in het onderwerp waar ik mee zat en die door elkaar plakken, hetzelfde met symbolische plaatjes, soms daar nog overheen schilderen.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:22

inderdaad wat licorne zegt. dat noemt men intuitief tekenen.
Je gevoelens op papier zetten hoeft niet meteen een afbeelding te zijn.

Ik zal een voorbeeld geven.
Je legt al je potloden voor je op tafel samen met je gewenste papier. Je denkt niet na over de kleuren maar neemt het eerste hte beste kleurtje waar je oog op valt. Daarmee kan je lijnen en schaduwen of andere figuren uit de losse pols beginnen tekenen. Als je een ander kleurtje erbij wil nemen doe je gewoon net hetzelfde.
Op deze manier kan je je gevoelenskwijt op papier en voel je je niet extra gefrustreerd omdat het niet gaat zoals je wil.
Acheraf kan je ook nog eens gaan opzoeken welke betekenis de kleuren die je genomen hebt hebben.

Echt de moeite waard om eens te proberen en je krijgt er ook nog eens mooie resultaten bij.

Een ander ding wat je kan doen is mandalas tekenen. (moet je maar eens opzoeken wat dat juist is)
Veel mandalas hebben betekenis of je kan er echt dingen in steken die ee betekenis hebben voor een gevoel of emotie, en dan kan je hetzelfde doen wat ik hierboven uitgelegd heb met de kleuren.

Succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:14

Herkenbaar, ik teken ook wel eens puur uit emotie of gevoel als t even niet goed gaat.
Dan krijg je bij mij dit als resultaat
Afbeelding
moet zeggen dat het echt wel helpt, gewoon tekenen wat je dwars zit, zonder na te denken over
verhoudingen of of het wel klopt. Daar moet je bij emotietekenen niet aan denken vind ik , daar zijn
de verhoudingen niet belangrijk, maar de kracht van je emotie die in je tekening naar voren komt het belangrijkst.