[SONG] Piano zonder 'iets' van muz te weten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

[SONG] Piano zonder 'iets' van muz te weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:03

Hoi. Toen ik 9 jaar was, schafte mijn stiefpapa zonder enige reden een piano aan.
Ik werd er niet direct door aangetrokken, speelde er ook niet veel aan sinds twee jaartjes geleden.
Ik merkte dat ik de piano écht een leuk instrument vond (;

Ik heb nooit notenleer gedaan, of iets van muziek, ik wist misschien alleen de noten staan
op de piano (nu nog altijd maar weet ik al iets meer van akkoorden ;p).

Dus het waren zowat van die gewone liedjes die ik zelfs nooit helemaal leerde spelen.
Tot ik fan werd van Titanic, (zo ongeveer een 2 jaar geleden) Ik 'moest' het gewoon kunnen.
Ik heb tutorials opgezocht op youtube en achter een jaar kon ik het spelen.

Nu mijn droom was altijd van toen ik 9 of 8 was 'Primavera' te kunnen van Ludovico Einaudi.
(na titanic kon ik nog wel een paar liedjes)
Maar dus ik ben daar aan begonnen en tot mijn grote verbazing kon ik heel het liedje op de piano
op één dag!

Ik heb het eens gefilmd en nu is dus mijn vraag wat jullie daar van vinden :o
Ik ben een amateur en heb op mezelf leren piano spelen he :p
(het geluid is wel een beetje voor of achter xd) : (
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 24-03-12 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [OV] -> [SONG]

MyLittleLove

Re: [OV] Piano zonder 'iets' van muz te weten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:08

Dat jij jezelf dat aan hebt geleerd, super zeg! :D

nenahdm

Re: [SONG] Piano zonder 'iets' van muz te weten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:32

Wel geleerd met een tutorial op youtube hé (:

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:34

Je maakt wel een paar foutjes en je aanslag zou iets 'zachter' mogen, maar echt supergoed dat je jezelf dit geleerd hebt hoor! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:36

Ik ga luisteren als ik thuis ben, ben benieuwd!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:38

Ja, die foutjes ik weet het O:)
Maar ik heb het wel al vaker gespeeld zonder fouten maar dan moet het juist lukken
dat ik het neit gefilmd heb he :o (en aangezien het een liedje is van 8 min ga ik het niet bij elk pietluttig foutje opnieuw spelen ;p)
En die aanslag weet ik al, nochtans heb ik het in dit filmpje proberen verminderen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:02

Klinkt zeker goed! Zeker voor iemand die nooit les heeft gevolgd doe je het erg goed :j Ben ook erg fan van Ludovico Einaudi, heb het boek Le Onde in de kast staan, en lichtelijk grijs gespeeld :D

Ik zou wel proberen nog iets meer harmonie in je linker en rechterhand te krijgen. Zeker links wil nog wel wat overheersen waardoor de melodie minder tot zn recht komt. En misschien proberen iets minder 'rechttoe-rechtaan' te spelen, het mist nog wat emotie. Probeer wat meer rusten in te lassen en op te bouwen van pp naar ff (pianissimo - forte)

Als je ook naar het nummer van Einaudi zelf luistert hoor je dat er heel veel variatie in zowel ritme, tempo als volume is. Het is een soort golfbeweging van losjes en zacht, naar sterk en indringend, dan weer terug naar zacht etc. etc. Dat mist bij jou nog. Om het stuk verder te perfectioneren zou ik daar zeker op letten :j Maar de basis heb je echt al supernetjes te pakken hoor :j absoluut +:)+

krijg gelijk zin om mn boek er weer bij te pakken :D Al staat deze er jammer genoeg niet in

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:06

gaaf! knap dat je t jezelf hebt aangeleerd, de foutjes hoor ik niet (maar ik ben ook echt niet musicaal :P)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:07

Ik ga met mijn voorganger mee, en voeg eraan toe dat als je wilt voorkomen dat je je onderarmen al te erg belast, dat je dan kan proberen je vingers gewoon op de toetsen te laten rusten ipv ze zo hoog op te trekken. Probeer je polsen laag te houden, lager dan je knokkels, dat is de minste belasting op je armen.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:42

Super dat je het jezelf hebt aangeleerd! Ik heb ook als tip om je polsen laat te houden. Probeer ook je vingers wat ronder te maken, zodat je een mooiere aanslag krijgt. Een goede oefening om de overheersende rechterhand wat meer naar de achtergrond te plaatsen, is deze een keer 'stom' spelen: je raakt met je vingers de toetsen wel aan, maar drukt ze niet in zodat er geen toon komt. Met je rechterhand blijf je wel normaal spelen. Als dit goed lukt, kan je weer eens heel zachtjes met je linkerhand gaan spelen. Als het goed is gaat dat nu een stuk makkelijker. Zo kan je het opbouwen tot de gewenste sterkte.
Verder kan je er misschien wat meer dynamiek in stoppen, wat meer contrasten.
Maar al met al top! :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:05

Dankje voor al jullie tips! Ik ga ze eens proberen toepassen en nog eens een filmpje maken!
Echt bedankt!
Maar het is ook al lang geleden dat ik dit heb gefilmd, het loopt nu wel wel wat vlotter.
Mijn mama zegt dat ik er ook meer gevoel in moet steken maar ik kan het precies alleen
als ik heel sad ben of boos.. dan uit ik mijn gevoel op de piano :o
Maar int algemeen denk ik dat dat puntje wel veel verbeterd is!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 09:36

Ik heb nog een filmpje (gisteren gemaakt) van het liedje
Requiem for a dream (':

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:57

Dat is toch lux aeterna?
Vind het heel knap dat je dit jezelf hebt aangeleerd :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:00

Ga niet op les! Als je eenmaal noten hebt geleerd en leren spelen van bladmuziek, gaat dit ten koste van het improviseren wat je nu kunt. Ik denk dat je heel veel aanleg hebt. Ga het uitbouwen.

Één tip: let op de melodielijn: deze moet boven de begeleiding uit komen. In het geval van dit filmpje speelt de rechterhand de melodie, de linkerhand begeleidt. Hou de begeleiding zachter, subtieler. De melodie moet er bovenuit komen. Doe iets meer met dynamiek, harder, zachter, meer nadruk, wegebben etc.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:40

Langcara schreef:
Ga niet op les! Als je eenmaal noten hebt geleerd en leren spelen van bladmuziek, gaat dit ten koste van het improviseren wat je nu kunt. Ik denk dat je heel veel aanleg hebt. Ga het uitbouwen.

Één tip: let op de melodielijn: deze moet boven de begeleiding uit komen. In het geval van dit filmpje speelt de rechterhand de melodie, de linkerhand begeleidt. Hou de begeleiding zachter, subtieler. De melodie moet er bovenuit komen. Doe iets meer met dynamiek, harder, zachter, meer nadruk, wegebben etc.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik raad je juist wel aan om op les te gaan. Je hebt zeker talent, en een goede leraar kan je technische tips geven om nog beter te worden. En dat hoeft helemaal niet af te doen aan je improvisatievaardigheden! Een goede pianoleraar helpt je daar juist mee. Hij of zij zou je ook aan nieuwe stukken kunnen helpen. Maar je moet het zelf weten, het gaat je nu ook prima af :) Qua tips ga ik mee met het voorgaande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:31

Op zich netjes... Je maakt wel gigantisch slordige fouten die steeds terugkomen, dus ik heb het idee dat je ergens wat verkeerd hebt ingestudeerd ;) Probeer een constanter ritme aan te houden. Het klinkt erg onrustig hierdoor. Daarnaast mag je er echt flink wat meer gevoel in leggen, pianospelen is zoveel meer dan enkel de toetsen indrukken! Daarnaast druk je ook regematig het pedaal veel te lang in waardoor het gaat 'nagalmen' en je allemaal verschillende akkoorden door elkaar gaat horen.

Ik raad je aan op les te gaan, want nu leer je jezelf enkel foute dingen aan zonder dat je het doorhebt en dat is natuurlijk heel jammer! Al is het maar om de basis echt goed onder de knie te krijgen. Deze liedjes (minimal music, dus Ludovico Einaudi, Yann Tiersen etc...) zijn in principe erg makkelijk te leren. Ook veel popmuziek kun je waarschijnlijk met twee vingers in je neus (naja, niet letterlijk :D ) spelen. Zogauw je echter 'echt' piano gaat spelen, dus nummers die constant anders zijn en waar je dus wél bladmuziek voor moet kunnen lezen, mis je de basis echt en dat is heel jammer. Want ik neem aan dat je niet voor altijd makkelijke dingen wil blijven spelen? Les kan heel goed zijn om bijvoorbeeld een goede techniek aan te leren wat je vingerzetting betreft (die is behoorlijk belangrijk), meer dynamiek, je complete muzikale gehoor trainen etc. etc.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:54

Langcara schreef:

Dit is echt hele grote onzin := Je kunt pas echt goed leren improviseren als je een basis en een techniek hebt aangeleerd waar je op terug kunt vallen. Andersom is echt onzin.

Niet dat TS nu met alle geweld op les moet, maar ik ga zeker met Redhorse en Bizzybijtje mee. Als je het echt verder wilt leren is les geen overbodig luxe en je kunt dan ineens zoveel meer met zo'n piano :j En daar leer je ook zeer belangrijke dingen als vingerzetting, waardoor je bepaalde fouten niet meer zult maken en ook stukken kunt gaan spelen die verder gaan dan links een toon aanslaan en rechts een toon aanslaan (al heeft Ludovico Einaudi daar ook al wel geschikte stukken voor, die wat verder gaan dan bijv. Primavera).

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:57

Bizzybijtje schreef:
Op zich netjes... Je maakt wel gigantisch slordige fouten die steeds terugkomen, dus ik heb het idee dat je ergens wat verkeerd hebt ingestudeerd ;) Probeer een constanter ritme aan te houden. Het klinkt erg onrustig hierdoor. Daarnaast mag je er echt flink wat meer gevoel in leggen, pianospelen is zoveel meer dan enkel de toetsen indrukken! Daarnaast druk je ook regematig het pedaal veel te lang in waardoor het gaat 'nagalmen' en je allemaal verschillende akkoorden door elkaar gaat horen.

Ik raad je aan op les te gaan, want nu leer je jezelf enkel foute dingen aan zonder dat je het doorhebt en dat is natuurlijk heel jammer! Al is het maar om de basis echt goed onder de knie te krijgen. Deze liedjes (minimal music, dus Ludovico Einaudi, Yann Tiersen etc...) zijn in principe erg makkelijk te leren. Ook veel popmuziek kun je waarschijnlijk met twee vingers in je neus (naja, niet letterlijk :D ) spelen. Zogauw je echter 'echt' piano gaat spelen, dus nummers die constant anders zijn en waar je dus wél bladmuziek voor moet kunnen lezen, mis je de basis echt en dat is heel jammer. Want ik neem aan dat je niet voor altijd makkelijke dingen wil blijven spelen? Les kan heel goed zijn om bijvoorbeeld een goede techniek aan te leren wat je vingerzetting betreft (die is behoorlijk belangrijk), meer dynamiek, je complete muzikale gehoor trainen etc. etc.

Oke nee, sorry maar ik ga echt geen moeite doen om nog eens piano les er bij te volgen, ik ben content me wat ik kan en ik kan er zélf van genieten.. En vind je het dan zo makkelijke liedjes? najah.. voor jou misschien.
Ik heb ook een paardje en veel werk voor school enzo en als ik piano les moet volgen moet ik notenleer doen en daar heb ik geen zin in.. ik leer zo wel op het gevoel, en dat ik er geen gevoel in steek is nu dikke zever ;) na twee drie maand is het volgens mij wel al verbeterd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:58

xTitanic schreef:
Bizzybijtje schreef:

Oke nee, sorry maar ik ga echt geen moeite doen om nog eens piano les er bij te volgen, ik ben content me wat ik kan en ik kan er zélf van genieten.. En vind je het dan zo makkelijke liedjes? najah.. voor jou misschien.
Ik heb ook een paardje en veel werk voor school enzo en als ik piano les moet volgen moet ik notenleer doen en daar heb ik geen zin in.. ik leer zo wel op het gevoel, en dat ik er geen gevoel in steek is nu dikke zever ;) na twee drie maand is het volgens mij wel al verbeterd

Oh sorry, voor zover ik weet wou ik enkel helpen, dan hoef je niet zo aanvallend te reageren. Het staat nou eenmaal op UK.
En jawel, minimal music valt echt wel onder makkelijk :') Dat speelde ik al op mijn tiende. Niet teveel uit de hoogte gaan doen aub, daar houd ik niet zo van, en al helemaal niet op muzikaal gebied. Ik geef je enkel tips!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:06

Eliine schreef:
Langcara schreef:

Dit is echt hele grote onzin := Je kunt pas echt goed leren improviseren als je een basis en een techniek hebt aangeleerd waar je op terug kunt vallen. Andersom is echt onzin.

Niet dat TS nu met alle geweld op les moet, maar ik ga zeker met Redhorse en Bizzybijtje mee. Als je het echt verder wilt leren is les geen overbodig luxe en je kunt dan ineens zoveel meer met zo'n piano :j En daar leer je ook zeer belangrijke dingen als vingerzetting, waardoor je bepaalde fouten niet meer zult maken en ook stukken kunt gaan spelen die verder gaan dan links een toon aanslaan en rechts een toon aanslaan (al heeft Ludovico Einaudi daar ook al wel geschikte stukken voor, die wat verder gaan dan bijv. Primavera).

Ik ben nu Nuvole Bianché aan het leren, is dat dan wel zo'n stuk van hem?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:09

Ik wist nooit iets van muziek af? sorry? weet je dat wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:10

Niet echt. Love is a Mystery is een goed voorbeeld. Erg mooi nummer ook :)

EDIT: Trouwens nee, die ook niet. De meeste nummers van hem vallen toch echt onder minimal music.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-12 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:12

xTitanic schreef:

Dus? :) Ik heb een jaar les gehad, daarvoor ook alles zelf gedaan vanaf mijn 6e en nu ook weer. Niet alleen met piano trouwens, ook met gitaar en basgitaar.
Maar ik vind het juist fijn als ik tips krijg, ik ga daar niet tegenin 'omdat ik zo knap ben omdat ik alles zelf geleerd heb'. Ach welnee, daar schiet je niets mee op!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:12

Bizzybijtje schreef:
Niet echt. Love is a Mystery is een goed voorbeeld. Erg mooi nummer ook :)

Ken ik, maar vind het niet zo mooi.. en dan ben ook niet gemotiveerd om iets te leren

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:14

Bizzybijtje schreef:
xTitanic schreef:

Dus? :) Ik heb een jaar les gehad, daarvoor ook alles zelf gedaan vanaf mijn 6e en nu ook weer. Niet alleen met piano trouwens, ook met gitaar en basgitaar.
Maar ik vind het juist fijn als ik tips krijg, ik ga daar niet tegenin 'omdat ik zo knap ben omdat ik alles zelf geleerd heb'. Ach welnee, daar schiet je niets mee op!

Sorry, ik ben geen wonderkind :o
Ik zeg dat toch ook niet dat ik mezelf 'knap' vind dat ik dat kan