Hoe weer opdrachten binnen krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Hoe weer opdrachten binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:54

Het lijkt wel crisis, teminste wel in mijn portomonee :')
Ik heb nu al dik 2 maanden geen opdracht meer binnen gekregen terwijl ik normaal gesproken iedere maand wel 1 of twee had.
En ik met mijn grote mond tegen mijn vriendinnen zeggen dat ik geen baantje hoef te zoeken, omdat ik prima verdien zo met
opdracht tekenen. Maar nu, ik ben bang dat ik er aan moet geloven, sowieso voor na mijn examens en ik de tijd van de wereld heb :=

Ik heb mijn site helemaal opgekrikt, onderschrift in koeienletters gedaan en overal proberen te adverteren, zonder succes. :o
Hoe doen jullie dat nou, om op te vallen tussen de rest en opdrachten binnen te slepen? Of krijgen jullie op het moment ook
minder opdrachten binnen? Of ik moet gewoon beter mijn best doen en beter gaan tekenen :+
Hoe dan ook, ik denk dat ik ondertussen maar voor een ander baantje moet gaan solliciteren :=

Ben benieuwd naar jullie antwoord :)

Groetjes :D

C_Spirit

Re: Hoe weer opdrachten binnen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:08

Wat vraag je voor een opdracht??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:10

Ik ben toch bang dat het met de crisis te maken heeft. Veel mensen hebben minder te besteden en dan zijn dit soort 'luxe' toch het eerste waar je op bespaard!
Geloof zeker niet dat je aan je eigen kwaliteiten hoeft te twijfelen!!!

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:15

Tja, het gaat bij mij met vlagen. Soms heb ik een wachtlijst, en dan heb ik een opdracht per 3 weken. Heb altijd wel wat te doen eigenlijk. Denk ook dat je je wel heel erg moet onderscheiden als artiest zijnde. Of verzin is een leuke actie, bijvoorbeeld een dag lang neem je opdrachten aan voor zoveel euro. Noem maar even snel wat. Crowdfunding als het ware. Werkt altijd wel. En social media natuurlijk, maar dat is algemeen bekend haha.

Als ik een tekening van mijn paard zou willen zou ik m'n god niet weten bij wie, omdat er wel 10000en tekenaars zijn. En adverteren, adverteren advererteren. Ik adverteer eigenlijk amper moet ik zeggen, maar ik doe ook niet de 'standaard' tekeningen dus daar zal het dan wel aan liggen. :+

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:25

Je moet je inderdaad erg onderscheiden... Maar ook weer niet teveel. Ik teken geen portretten, af en toe een dier en voornamelijk fantasy. Heb tot nu toe maar een tekening of 3 verkocht en dat is al een aantal jaar geleden. Daar is dus gewoon totaal geen vraag naar (en toegegeven: ik ben ook geen geweldige tekenaar :o )

Ik denk dat adverteren veel doet, maar vooral mond-tot-mondreclame. En probeer eens of je kan exposeren in een bejaardentehuis, tandartsen/huisartsenpraktijk etc. Daar halen de mensen die ik ken de meeste opdrachten vandaan :j

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:21

Ik heb in een half jaar al geen nieuwe opdrachten meer gekregen. Ondanks adverteren.
Mijn naam begint wel steeds bekender te worden en ik krijg wel regelmatig aanvragen binnen. Maar het standaard antwoord dat ik nu krijg is inderdaad, ik moet ervoor sparen.
Ik ben ondertussen weer aan het werk en teken wat vrij werk. Ik heb nu nog een paar kleine opdrachten staan, maar deze stonden nog op de wachtlijst.
Ik hoop dat je straks weer wat werk heb. Het ligt iig niet aan de kwaliteit van je werk.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:35

Ik heb hetzelfde probleem, denk in het totaal een 15tal tekeningen in opdracht gemaakt en nu is er amper vraag.
Ik zag dat je in het resultaat topic veel tekeningen plaatste. Je onderscheid je wel qua stijl (vind ik toch). Stel je de mensen daarna ook voor dat ze indien ze willen te tekeningen kunnen kopen?
Ik vraag dan altijd enkel de verzendingskosten en een kleine vergoeding voor het materiaal, is vaak maar 1 of 2 euro. Dit had er voor mij gezorgd dat personen nog een tekening wouden en dat ze het verder vertelden. Natuurlijk komen bij opdrachten er dan nog 'uren' bij.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 12:08

Dankjulliewel voor jullie reacties! :)

C_Spirit : Ik vraag in verhouding tot andere opdrachttekenaars niet veel, nou ben ik ook nog maar 15 dus
houd ik de prijzen zo minimaal mogelijk, hoef er ook nog niet mijn brood mee te verdienen dus dan kan dat prima.
Zolang ik er maar wat verdien aan de gemaakte uren + nog die materiaalkosten :)
(Op mijn site staan de exacte kosten)

Daisyree: Echt niet? Dat had ik niet verwacht van jou en je meesterwerken :oo Dus dan ligt het echt aan die crisis..
Inderdaad, ik heb wel verschillende mailtjes en berichten gehad dat ze graag wel wat wouden aanvragen bij mij,
maar al snel word het, ik denk er zeker over na en ik moet nog even goed sparen. Nou is daar niks mis mee, maar
de laatste 2 maanden krijg ik alleen maar zulke berichten en daar schiet ik niet veel mee op natuurlijk :+
Fijn om te horen dat het volgens jou niet aan het kwaliteit ligt van mijn werk :o

Leen_: Heel veel zeggen inderdaad dat ik een herkenbare stijl heb, ondanks ik dat zelf dus niet zie maar goed :+
Wanneer ik tekeningen maak vanuit het aanvraag topic doe ik dat vooral om mijn eigen handtastelijke portfolio aan te vullen
voor mijn volgende opleiding. Als de eigenaar van de foto vervolgens vraagt of ie de tekening mag overnemen zeg ik eigenlijk
altijd ja en dan wil ik er gewoon mijn normale prijs voor hebben, alleen dan neem ik de verzendkosten op mijn rekening.
Ik gooi mijn gemaakte uren niet weg om het vervolgens gratis te doen, dat kan niet uit en omdat ik nu in mijn examens zit
en nu niet heel veel vrijetijd meer heb wil ik wel wat terug hebben voor mijn uren die ik in die tekening heb besteed. Anders
heb ik in mijn ogen gewoon uren 'verspilt' en kon ik die net zo goed besteden aan mijn paarden ,of huiswerk wat ik vaak
verwaarloos. :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:26

Leuke tekeningen met een eigen stijl maak je! Sommige zouden wel wat meer kleuren mogen hebben, maar dat is natuurlijk ook een smaak kwestie!

Heb je visitekaartjes? Dan kan je deze bij supermarkten in zo'n advertentiebord steken. Wel regelmatig kijken en bijvullen, is goedkoper dan steeds maar te moeten adverteren. Is je site goed te vinden? En misschien kan je ergens een demonstratie geven om op die manier bekendheid te krijgen?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 12:31

Ik denk dat het naast crisis ook een beetje ligt aan een enorm grote keuze in mensen die portretten tekenen. Met name op bokt zie je het heel veel aanbieders en idd door crisis minder aanvragers.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:02

Ik leg net de telefoon neer. Mijn eerste opdracht in al die maanden.
Gewoon vol blijven houden, ze zijn dus echt aan het sparen. Deze mvr heeft vorig jaar al om info gevraagd.

Ik vind het wel fijn dat je ook voor foto;s uit het aanvraagtopic je normale tarief rekent. Ik geef soms nog een kleine korting als ik het eindresultaat mag gebruiken voor prints, kalenders en ansichtkaarten. Maar meer ook niet.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:09

Ah dat is mooi zeg! Super :D
Nu ik nog :')

Ben wel benieuwd waarom je het fijn vind dat ik ook voor fotos uit t aanvraag topic het normale tarief reken ? :D
Ja ik heb dus ooit 1 keer een grote fout gemaakt om 2 schilderijen heel goedkoop te schilderen, omdat
ik die vrouw kende en durfde dus niet het normale tarief er voor te vragen. Maar het waren zulke
moeilijke fotos dat ik er in totaal wel 30 uren aan heb gewerkt, voor bijna niets. Dat doe ik dus nooit weer :+

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:14

Omdat je op die manier geen mensen voortrekt en de mond tot mond reclame die je krijgt zal ook voor het zelfde tarief zijn. Je prijst je dan niet de markt uit door dingen te goedkoop weg te doen. Dat vind ik zo zonde.
En omdat ik dus ook het normale tarief reken. Zo voel ik me niet zo vreemd meer :') Kreeg soms het idee dat ik de enige was.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:30

Nou.. Ik had voor het afscheid van mijn manager haar dochter nagetekend.. En toen kwamen de opdrachten. Ik werk op een groot kantoor, met veel ouders. Ik neem nu voorlopig ook niets meer aan, ik werk ook nog fulltime namelijk, en probeer mensen door te sturen. Dit is waarschijnlijk wel een 'tijdelijke' drukte. Maar mond op mond reclame werkt erg goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik max 2 opdrachten per maand doe, ik werk niet zo snel. :D

Het is natuurlijk een 'makkelijk' iets om op te besparen. Het gaat straks vast wel allemaal wel weer lopen. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:10

Vervelend zeg!

Is er misschien een hobby , kunstbeurs, trouw of babybeurs in de buurt? Misschien is dat een ingang? Of de plaatselijke krant eens een berichtje sturen dat ze een talent in hun buurt hebben? Over te weinig opdrachten kan ik niet meepraten gelukkig. Veel opdrachten komen bij mij via goede mond op mond reclame of via mijn WIPs op bokt. Ik heb sinds kort wel een website maar nog niet geadverteerd. Ik heb mazzel als ik het zo lees.

Over het aanvraagtopic; ik vraag ook gewoon mijn normale tarief met hetzelfde idee. Heb momenteel daar geen tijd voor, maar gaaf je groot gelijk en het is een goede manier om onder de aandacht te blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:17

poeh lastig , ik vindt zowieso de markt vrij groot. en er zit geweldig talent op bokt , kan je niet eens wat nieuws proberen? naambordjes ofzo of is dat te laag voor je?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:54

takkie_muis schreef:
poeh lastig , ik vindt zowieso de markt vrij groot. en er zit geweldig talent op bokt , kan je niet eens wat nieuws proberen? naambordjes ofzo of is dat te laag voor je?

Vind ik ook een goed punt. Sinds ik wat meer op het internet rondkijk merk ik hoeveel mensen er al in Nederland alleen zijn die 'ook kunnen tekenen' . Om het echt te laten blijven lopen denk ik dat je of naamsbekendheid nodig hebt, of inderdaad wat vernieuwends in moet brengen. Of zorgen dat je ergens terecht komt waar er niet zoveel mensen zijn die 'kunnen tekenen'. (Ouders op kantoor, kinderopvang oid? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:06

Recessie, recessie, recessie.
Ik denk dat het voor alle markten in de "luxe producten/diensten" geldt op dit moment.

Mensen met een modaal inkomen (of zelfs minder) hebben minder uit te geven.
Was voor mij de reden om over te stappen naar een totaal andere doelgroep: mensen met een boven modaal inkomen.

Dus ik heb m'n prijzen behoorlijk omhoog gedaan.
En hey, binnen een maand heb ik het ineens weer super druk.
Bovendien; deze klanten betalen me meer, bestellen meer na en waarderen m'n werk ook (over 't algemeen) meer dan ooit.

Je ergens in onderscheiden is dus inderdaad de truc.
Dat kan je prijs zijn (alleen is het tegenwoordig lastig om met een goedkope prijs onderscheidend te zijn, omdat er al heel veel anderen heel goedkoop werken), een bijzonder talent of stijl, een extra luxe service/behandeling van je klant, etc. etc.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 19:28

Dankjulliewel weer :)

Naambordjes zat ik ook al aan te denken, maar 3 verschillende materialen vind ik nu (en vooral in deze examenperiode) een beetje te veel van t goede :).
Prijs verlagen is gewoon bijna niet te doen, omdat ik volgens mij al 1 van de goedkoopste ben hier van bokt en de rest en aan de uren die ik er aan besteed
wil ik er toch wel een beetje wat leuks voor terug krijgen. :)

Aan de reacties te lezen ben ik dus 'gelukkig' niet de enige! Doet me wel wel een beetje goed omdat ik alweer begon te twijfelen aan mijn kunnen :o
Ik heb alweer een paar mailtjes gekregen nadat ik speurders helemaal heb platgegooit met mijn advertenties :') Hopelijk worden het ook echte opdrachten
en niet van die, 'ik zal even sparen en er over nadenken' berichtjes :)

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:49

Heey,

Misschien kun je proberen je publiek uit te breiden, ik had al gezien dat je op youtube zit maar ik heb ook wel eens mensen gehoord die opdrachten via deviantart.com binnen kregen. Het gaat vooral op mensentekeningen maar je kunt het altijd proberen. ;)

Ik heb gelukkig geen last van weinig opdrachten want ik heb het veels te druk met school en opdrachten van familie en vriendinnen dus ik neem eigenlijk gewoon geen opdracht aan. :P

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:07

moet zeggen dat ik niet mag klagen eigenlijk....heb toch iedere maand zo n 2 of soms meer opdrachten...
tegenwoordig vaak mensen die dan via via komen....dat is natuurlijk helemaal super.
of mensen die al eerder een portret hebben besteld bij mij en er nog een willen...

voor tekeningen uit het aanvraag topic geef ik wel een korting als ze het portret willen hebben.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:47

Ik denk dat een advertentie voor een tekenaar is om vrije werkjes te posten als het rustig is en opdrachtjes te posten als je die hebt.
Je kunt wel advertenties posten maar mensen willen juist werk zien, nieuw werk en zien hoe je jezelf ontwikkeld. Daarom zou ik in de tijd dat je minder opdrachten hebt gewoon zelf aan de slag gaan, dat kost je tijd en geld maar waarom denk je dat er bokkers zijn die overladen worden met opdrachten, puur omdat hun minimaal iedere week een tekening posten en de ene nog beter is dan de andere, bij iedere tekening groei je weer.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:27

Probeer trouwens niet te focussen op bokt. De aandacht ligt hier over het algemeen toch op paarden, het zou zonde zijn als je over 10 jaar alleen paarden getekend hebt, wederom, er zijn er zoveel die dat doen.

Ik denk dat het in eerste instantie voor TS ook een hobby is, en de opdrachten een leuk(e) bijkomstigheid/bijbaantje is. Dat zelf blijven tekenen en ontwikkelen zal wel goedkomen. :) Ik denk dat sommige tekenaars juist blijven hangen op een niveau omdat ze alleen maar opdrachten maken, dus alleen maar aan de wens van hun opdrachtgevers voldoen, en daardoor onvoldoende de tijd/mogelijkheid hebben om hun eigen 'ding' verder te ontwikkelen, of wat nieuws uit te proberen e.d.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:19

Ik krijg de meeste opdrachten van mensen van de stal waar mijn paard staat.
Zij zitten over het algemeen niet op bokt en weten dus waarschijnlijk ook niet dat er daar zo'n grote verscheidenheid aan tekenaars rondloopt en omdat ze mij toevallig kennen vinden ze het leuk bij mij een tekening te bestellen.
Ik merk heel erg dat als ik een tekening gemaakt heb en die op stal aan iemand af geef dat veel mensen de tekening willen bewonderen en dan zoiets hebben van, dat wil ik ook. Vervolgens spreken ze mij aan en heb ik er weer een opdracht bij. Op deze manier heb ik ondertussen al zo'n 12 opdrachten binnengehaald in korte tijd, terwijl ik via mijn site en bokt misschien 8 opdrachten gekregen heb in een relatief langere tijd.

Mond op mond reclame is dus de boodschap wat mij betreft!