[WIP][DIGI]Eerste portret mens (River van Firefly)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

[WIP][DIGI]Eerste portret mens (River van Firefly)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:02

Mijn eerste portret van een mens en dan ook nog eens digitaal. Waar ben ik aan begonnen :+ Voor de fans van Firefly/Serenity: het is River.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is pas de basislaag, dus perfect is het zeker niet :') Ben nu begonnen om het gezicht meer diepte te geven door kleuverschil en schaduwwerking, want eigenlijk is dit nog niet zo veel, maar voor mij is het al heel wat. Mensen zijn te ingewikkeld om te tekenen. :Y)

Ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en heb eigenlijk vooral wat steun nodig, want heb geen idee wat ik aan het doen ben en of het me gaat lukken...

Zal proberen snel weer een update te plaatsen.

Dribbel

Re: [WIP][DIGI]Eerste portret mens (River van Firefly)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 23:06

Stap 4: begonnen met schaduw (1e laag daarvan)

Afbeelding

Ben maar gewoon begonnen. Weet nog steeds niet wat ik nu precies aan het doen ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:52

Heel erg mooi ik doe het je niet na hoor!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:28

leuk dat je een mes tekent , heel moeilijk! ik weet niets van digitaal verder, maar ik zie wel dat de verhoudingen niet helemaal kloppen, de ogen zijn te klein en ook de mond klopt niet. ook de neus is volgens mij te klein.
verder ben je goed bezig, maar ik denk dat als je deze puntjes even aanpast het al veel echter lijkt!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:47

Doanique: Dank je wel!

jasz: Oog en mond kan nog wel veranderd worden in de loop van het proces, dan kan ik zien hoe en wat. Dat is het voordeel als je met verschillende lagen werkt. De lijnen die er op dit moment voor de neus staan zijn richtlijnen voor de kleur en niet de direct breedte. Dat zal in de loop van het proces wel goed komen.

Ben trouwens wel bang voor het haar. Moeilijk om te tekenen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 22:22

Udate (klein)

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:25

De vorm van het gezicht ziet er goed uit en de verhoudingen vind ik ook best oké worden al (ben niet bekend met de persoon), maar het lijkt alsof je nu probeert schaduw toe te voegen zonder rekening te houden met de onderliggende structuur van een gezicht. Dit zie je vooral goed bij de ogen. Het is niet zozeer een kwestie van twee amandelvormige ogen tekenen en daaromheen oogleden; nee, ogen zijn ronde bollen, die op hun beurt weer in twee ronde gaten zitten - even kort gezegd. Zo loopt die bolling door onder de oogleden, en steekt de holte van het been weer uit op de plek waar de wenkbrauwen zitten.

Het is misschien makkelijker om een paar stappen terug te gaan en voor jezelf aan te geven waar de schaduw- en lichtpartijen nu écht lopen. Hoe het bot, vlees en spier ervoor zorgt dat er hier en daar een bolling zit, daar juist weer een deuk, etc.
Als je weet hoe dit loopt, is het meteen ook al veel makkelijker om je licht/donker partijen in te vullen en het ziet er ook meteen realistischer uit. Ik zou dus eerst beginnen met die basisvormen, en vandaar uit verder opbouwen.
Ik weet niet hoe het precies zit met je lichtbron en waar die vandaan komt (ik neem aan van - voor ons - rechts), maar vaak is het zo dat de uitstekende plekken lichter zijn. Bij jouw laatste update bijv is de plek van het jukbeen, een bot wat meer uitsteekt in het gezicht, juist donkerder. Kan nu niet zo goed zeggen of je een afwijkende lichtbron hebt maar vaak ligt er in de wangen net wat meer schaduw.

Ik neem aan (gezien je titel) dat je nooit mensen tekent. Misschien is het een goed idee om er eens een anatomieboek bij te pakken en te bekijken hoe het nou allemaal in elkaar steekt. De basis (schedel) is niet zo lastig, maar als je ook beter weet hoe de spieren lopen, zul je merken dat je later ook gemakkelijker gezichtsuitdrukkingen zult kunnen weergeven (uit je hoofd, zonder referentie) omdat je weet hoe zo'n gezicht in elkaar steekt en wat wel en niet kan.
Dit kunnen ook gewoon kleine schetsen zijn, het hoeft niet per se heel uitgebreid.

Wat ook kan helpen is aan je eigen gezicht voelen. Zo voel je ook goed hoe de boel loopt.

Verder ziet het er al goed uit, zeker voor een eerste keer en digitaal! Ik ben benieuwd! :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:04

Lichtinval is van rechts (iets meer vanaf onderkant van het gezicht).

Snap dat er bij de ogen zelf nog veel moet gebeuren, dat is ook nog alleen de grondlaag. Jukbeen ga ik even naar kijken. Ze heeft van zichzelf een redelijk bol gezicht, dus geen holle wangen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 17:24

Schets en grondlaag zijn in principe het belangrijkste. De rest is uitwerking en detail. De basis moet dus kloppen, natuurlijk kun je later aanpassingen maken maar een tekening staat of valt bij de schets/basis.

Het hoeven ook geen ingevallen wangen te zijn hoor :P maar was meer een voorbeeld qua verhoudingen licht-donker. Natuurlijk is het per gezicht verschillend (ook afhankelijk van hoeveel vet d'r in het gezicht zit natuurlijk) maar er zijn gewoon een paar basisvormen, en uiteraard zie je dat bij de een sterk terug dan bij de ander.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 18:48

ja ik snap wat je bedoelt met lagen, dat is dan weer anders dan met potlood.
hier zie je niet gelijk hoe het echt wordt. maar ik vind het er al beter uitzien en al meer echt een gezicht worden.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:43

Dank voor de tips en complimenten. Ga morgen er nog wel wat aan doen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:41

Aan de neus begonnen:
Afbeelding

Wat een gepriegel. Wekelijk een uur per vierkante centimeter ofzo...
Neus is nog lang niet af, maar wilden jullie even een tussenstap van vlak naar een helemaal beschaduwde neus laten zien.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:45

Mini up van de neus, vooral een close up voor het beeld.

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:02

Begint er al goed uit te zien die neus! Ik vind alleen je kleurenpalet wat dof/grijs, dit geeft de huid een wat 'dode' uitstraling, vooral de schaduwpartijen. Wat voor kleuren gebruik je? Het toevoegen van kleuren zoals rood, blauw, groen etc geeft vaak een wat natuurlijker effect dan dat je alleen blijft hangen in één of twee kleuren en daarin verschillende tinten gebruikt. Je ziet vaak dat mensen beginnen met 'huidskleur roze' terwijl dat vaak heel erg doodslaat. In feite zitten er heel erg veel kleuren in de huid, en door het gebruik van 'onnatuurlijke' fellere kleuren wordt het eigenlijk realistischer.
Schaduw/licht mag nog wel wat sterker aangezet worden (bijv op het puntje van de neus, je kijkt er een beetje van onder tegenaan maar nu lijkt het wel erg een wipneusje) maar ik weet niet in hoeverre je daar al mee bezig was.

Even een paar tutorials mbt het tekenen van huid (digitaal) voor je opgezocht (ik kende ze zelf verder niet, maar heb er gewoon even een paar uitgeplukt)
http://shesta713.deviantart.com/art/Ski ... skin&qo=10
http://foxbane.deviantart.com/art/Tutor ... 0skin&qo=1
http://ranarh.deviantart.com/art/Tiny-t ... -144762492
http://navate.deviantart.com/art/SKIN-a ... -145159387

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:03

Dank voor de links. Ik ga eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:12

Goh hij ziet er al veel beter uit dan in het begin! Veel mooier nu, goed werk zeg!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:27

Ben voorzichtig aan met wat kleur begonnen:
Afbeelding

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:39

Ziet er gaaf uit Anna. Het lijkt me zo leuk om dat te kunnen, maar ik heb er echt de tijd niet voor.

Ik ga jouw topics zeker volgen, daar leer ik vast ook nog wel wat van.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:41

Dank. Zal er later nog wel een stappenplan van maken met wat tekst erbij van wat ik gedaan heb, maar dan moet hij eerst af zijn en daar ben ik nog lang niet.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:25

Update:
Even het hele gezicht om te laten zien. Ben begonnen met het rechteroog en heb hier en daar nog wat aanpassingen gedaan, vooral kleintjes.

Niet veel deze keer, ik weet het.

Afbeelding

to do: rechterkant gezicht en haar
aandachtspunt: neus bijwerken (rechterkant)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:45

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:43

Mooi begin! Ik zou alleen beginnen met het grof uitwerken van alles, zodat je misschien meer overzicht houd.
Persoonlijk vind ik dat echt het voordeel van photoshop, je veegt met je hand niets uit dus je kunt lekker overal tegelijk aan werken. Verhoudingen lijken prima, huidskleur is nog wat onnatuurlijk maar daar komen ook vast nog wat lagen overheen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 09:49

Defenitieve kleur wordt idd nog wat bijgesteld. Op deze manier werkt het fijn. Moet zeggen dat hij iets meer oranje lijkt hier, dan op het scherm waar ik normaal op zit.