[DIGI] [WIP] Ik zal eens verrassend doen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

[DIGI] [WIP] Ik zal eens verrassend doen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:18

...Mijn droomstal met SketchUp

Jaja ik ben er ook mee aangestoken door de velen andere bokkers.
Ik was al eerder begonnen met een stal, maar na twijfelen opnieuw begonnen.
Heb me gericht op de sport, maar ook op de recreatieve ruiters.

Hier een lijstje met wat er allemaal is en komt:
* Binnenbaan 80 x 50 Meter met 2 juryhokken en kantine (met klein restaurant voor lange-dagen-makers), van alle kanten kan je in de bak kijken. (opsplitsbaar in 2 rijbanen)
* Binnenbaan 60 x 20 Meter met juryhok, alleen te bekijken aan één zijde.
* Buitenbaan 80 x 50 Meter met juryhok en springmateriaal
* Buitenbaan 60 x 20 Meter met juryhok
* Overdekte longeercirkel, 20 Meter diameter
* Longeercirkel buiten, 20 Meter diameter
* 15 Paddocks, 15 x 15 Meter
* 3 Weides met verschillende afmetingen, voor paarden die het hele jaar de hele dag buiten zijn, 's winters 's avonds naar binnengaan en 's zomers én 's winters naar binnengaan (minimaal 6 uren per dag op weide)
* Zwembad voor therapieën
* Kleine praktijk met quarantaine stallen
* +/- 40 Binnenstallen, 5 x 3,5 Meter, met toilet en zadelkamer achterin de stal
* 10 Uitloopstallen, Stallen 5 x 3,5, Uitloop 5 x 10 Meter, met toilet en zadelkamer aan de rechterkant van de stal
* Poetsplaats, Solarium, Spuitplaats op het "binnenhof" van de binnenstallen
* Poetsplaats, Solarium, Spuitplaats bij de uitloopstallen
* Algemene douche- en toiletruimte
* Opslag voor hooi, stro, voer, enz. (los van het gehele gebouw vanwege brandgevaar)
* Eventueel een ruiterwinkeltje

Waarschijnlijk komen er nog wel ideeën naar boven tijdens het bouwen.
Ik heb expres voor al die luxe gekozen, maar het voor de paarden ideaal gehouden.
De paarden krijgen voldoende beweging en kunnen genoeg contact met elkaar houden.

Ideeën zijn welkom

Ik ben al zo ver:
Afbeelding

Groetjes,
Naömi

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:31

Mijn tip: probeer de lijnen zo kort mogelijk te houden voor het personeel, als ze van stal naar stal moeten ben je heel veel tijd kwijt met wandelen, of je moet een glofkarretje of een fiets gebruiken.
Een grote stal, met makkelijk te mesten boxen (dus tussenwanden die je kunt verplaatsen en dan met tractor uit kunt mesten) is beter dan meerdere kleine stallen waar je toch weer met de kruiwagen in de weer moet.

En ik denk dat je op het perceel wat jij hebt niet alles kwijt kunt wat je wilt neerzetten. Voor hoeveel paarden had je dit willen maken? En hoeveel weiland heb je tot je beschikking! Niet iedereen wil zijn paard in een grote weide hebben, paddocks moeten er ook zijn.
En met grote weides en 6 uur per dag buiten, hoeveel personeel denk je nodig te hebben om de paarden binnen en buiten te zetten?

Wat de indeling van het terrein betreft zou ik een soort stervorm hanteren. Dito voor de weilanden. Zo worden de looproutes kleiner, scheelt weer tijd.
Plan ook plek in voor een mesthoop, en het stallen van gereedschap zoals tractoren, slepen, bobcats, trailers, kleine vrachtwagens.

Er is een boekje dat je aan kunt schaffen bij het plannen van een stal. Komt uit Amerika en kan je helpen bij het plannen van een accomodatie op klein terrein.

http://www.horsekeeping.com/horse_books ... creage.htm

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:40

Cassidy schreef:
Mijn tip: probeer de lijnen zo kort mogelijk te houden voor het personeel, als ze van stal naar stal moeten ben je heel veel tijd kwijt met wandelen, of je moet een glofkarretje of een fiets gebruiken.
Een grote stal, met makkelijk te mesten boxen (dus tussenwanden die je kunt verplaatsen en dan met tractor uit kunt mesten) is beter dan meerdere kleine stallen waar je toch weer met de kruiwagen in de weer moet.

En ik denk dat je op het perceel wat jij hebt niet alles kwijt kunt wat je wilt neerzetten. Voor hoeveel paarden had je dit willen maken? En hoeveel weiland heb je tot je beschikking! Niet iedereen wil zijn paard in een grote weide hebben, paddocks moeten er ook zijn.
En met grote weides en 6 uur per dag buiten, hoeveel personeel denk je nodig te hebben om de paarden binnen en buiten te zetten?

Wat de indeling van het terrein betreft zou ik een soort stervorm hanteren. Dito voor de weilanden. Zo worden de looproutes kleiner, scheelt weer tijd.
Plan ook plek in voor een mesthoop, en het stallen van gereedschap zoals tractoren, slepen, bobcats, trailers, kleine vrachtwagens.

Er is een boekje dat je aan kunt schaffen bij het plannen van een stal. Komt uit Amerika en kan je helpen bij het plannen van een accomodatie op klein terrein.

http://www.horsekeeping.com/horse_books ... creage.htm

Het is echt een droomstal dus niet alles is realistisch neergezet
Schuifbare wanden vind ik een goed idee, voor de uitloopstallen dan een klapbare achterwand.
Ik zal alle deuren wel tractor toegankelijk maken.

En er komen inderdaad paddocks (staat ook in de OP :=)
Over het perceel, ik breid per onderdeel uit, dus dit is niet het definitieve perceel
Het was voor zo rond de 50/60 paarden
En personeel: denk voor beide binnenstal hallen zo'n 2/3 personen en voor de uitloopstallen 1 of 2

Ben trouwens wel de parkeerplaats vergeten,

Edit: de tweede qoute in de post gezet
Laatst bijgewerkt door xNK op 17-03-12 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: [DIGI] [WIP] Ik zal eens verrassend doen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:41

Het is maar goed dat het een fictieve stal is.
Want met 50-60 paarden en 3 a 5 man personeel ben je al snel failliet.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:43

Cassidy schreef:
Het is maar goed dat het een fictieve stal is.
Want met 50-60 paarden en 3 a 5 man personeel ben je al snel failliet.

Ik zou niet weten hoeveel anders, heb daar nog niet zo'n goede zicht over, wat denk jij voor aantal personeel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 15:44

In een fictieve stal is alles mogelijk en hoef je niet op geld te letten.

In het echte leven kun je toe met 1 man personeel per 80 paarden, als je zelf meehelpt.
Wil je er een persoon bij, moet je haast 2x zoveel paarden hebben wil dat rendabel worden.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 15:49

Cassidy schreef:
In een fictieve stal is alles mogelijk en hoef je niet op geld te letten.

In het echte leven kun je toe met 1 man personeel per 80 paarden, als je zelf meehelpt.
Wil je er een persoon bij, moet je haast 2x zoveel paarden hebben wil dat rendabel worden.

Oké, dacht juist dat dat weinig personeel was :=
Als dit realistisch geweest zou zijn, dan zal het stalgeld ook wel aardig zijn, maar ik zal de looplijnen korter maken

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:01

deze inrichting van stallen realistischer? heb ook de hal minder breed gemaakt waardoor er minder ruimte tussenzit, kwam erachter dat die 30 (!) meter was :=
(de bak en longeercirkel moeten nog geplaatst worden hoor, die liggen er maar bij :P)

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:04

Berekend de maten van de stal naar het aantal boxen wat je er in kwijtwilt, plus dingen als zadelkamer, kleine voeropslag en spuitplaatsen/quarantainestallen.
Uitklapbare achterwand bij de inloopstallen houdt al in dat je ze niet aan de andere stallen vast kunt maken, want hoe wil je er anders met de tractor in? Via de binnenstal?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:08

De rechterwand (als je zo tegen de tekening kijkt) is de achterwand, die zit nergens aan vast, of begrijp ik het verkeerd? :o

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:13

ben benieuwd hoe t eruit komt te zien! dus ik ga je eventjes volgen :P
misschien een tipje voor het tekenen (zo heb ik het tenminste gedaan!) bouw je stal lijn voor lijn op (dus ook stal voor stal) zodat je realistische maten heb en wat het dus uiteindelijk gemakkelijker voor jezelf maakt. je kan gewoon je muis ergens klikken (als je t potlood geselecteerd hebt) en dan bijvoorbeeld 20,1m intypen en vervolgens enter. dan maakt de computer er een lijn van van 20,1 meter. als je zorgt dat alle lijnen loodrecht op elkaar staan en parallel aan elkaar lopen en de lijnen die de hoogte in gaan ook echt op de blauwe as zitten dan maakt je het opzetten van je stal straks een stuk gemakkelijker! als je wat meer wilt weten kan je ook de filmpjes van google zelf kijken ;)
succes met je stal! en als je vragen hebt roep je maar :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:13

Jij wilt dus van de zijkant alle inloopboxen leeghalen? Hoeveel had je er willen maken dan? Eentje maar? En hoeveel paarden had je in die ene inloopstal willen zetten?

Als je meerdere paarden in een kleine ruimte bij elkaar zet, dan moet je er wel rekening mee houden dat niet alle paarden met elkaar op kunnen schieten, dus dat het soms knokken wordt. Daar is niets mis mee, mits degene die het haasje is, weg kan komen. Dat kan op een weiland, dat kan minder in een paddock en al helemaal niet in een loopstal.

Dus zorg voor meerdere loopstallen, waar eigenaren hun paard desnoods alleen in kunnen zetten, of per groepjes paarden die wel goed met elkaar op kunnen schieten. Het worden er dus al per definitie meer dan 1. Toch?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 16:31

Cassidy schreef:
Jij wilt dus van de zijkant alle inloopboxen leeghalen? Hoeveel had je er willen maken dan? Eentje maar? En hoeveel paarden had je in die ene inloopstal willen zetten?

Als je meerdere paarden in een kleine ruimte bij elkaar zet, dan moet je er wel rekening mee houden dat niet alle paarden met elkaar op kunnen schieten, dus dat het soms knokken wordt. Daar is niets mis mee, mits degene die het haasje is, weg kan komen. Dat kan op een weiland, dat kan minder in een paddock en al helemaal niet in een loopstal.

Dus zorg voor meerdere loopstallen, waar eigenaren hun paard desnoods alleen in kunnen zetten, of per groepjes paarden die wel goed met elkaar op kunnen schieten. Het worden er dus al per definitie meer dan 1. Toch?

Ja en het worden er 10 :j, wou die van de eerste schets draaien en plaatsen maar dat ging niet helemaal goed dus moest opnieuw beginnen.

celine14 schreef:
misschien een tipje voor het tekenen (zo heb ik het tenminste gedaan!) bouw je stal lijn voor lijn op (dus ook stal voor stal) zodat je realistische maten heb en wat het dus uiteindelijk gemakkelijker voor jezelf maakt. je kan gewoon je muis ergens klikken (als je t potlood geselecteerd hebt) en dan bijvoorbeeld 20,1m intypen en vervolgens enter. dan maakt de computer er een lijn van van 20,1 meter. als je zorgt dat alle lijnen loodrecht op elkaar staan en parallel aan elkaar lopen en de lijnen die de hoogte in gaan ook echt op de blauwe as zitten dan maakt je het opzetten van je stal straks een stuk gemakkelijker! als je wat meer wilt weten kan je ook de filmpjes van google zelf kijken ;)

Ja dat deed ik sowieso al, bedankt voor de handige tip, dat begreep ik nog niet helemaal :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:36

xNK schreef:
Ja en het worden er 10 :j, wou die van de eerste schets draaien en plaatsen maar dat ging niet helemaal goed dus moest opnieuw beginnen.

Wat je ook kunt doen is twee groepen van 5 maken, en dan tegenover elkaar plaatsen zodat je er aan de achterkant met de tractor bijkunt, en de paddocks aan elkaar grenzen.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:37

xNK schreef:
Cassidy schreef:

celine14 schreef:

Ja dat deed ik sowieso al, bedankt voor de handige tip, dat begreep ik nog niet helemaal :=

haha oke ;) omdat je net zei per ongeluk gangpad van 30 meter ;) dacht ik we gooien dr een tipje tegenaan haha
wat snap je nog niet helemaal? of begrijp je t inmiddels wel?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:37

Cassidy schreef:
xNK schreef:

Wat je ook kunt doen is twee groepen van 5 maken, en dan tegenover elkaar plaatsen zodat je er aan de achterkant met de tractor bijkunt, en de paddocks aan elkaar grenzen.

O je bedoeld dus met tracker de paddock in en dan uitmesten?

@celine14 tot nu begrijp ik het wel :)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:38

oké mooi!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:39

Wat ik bedoel is met een kleine bobcat of sjofel idd uitmesten. Gaat sneller, en bespaart een hoop versleten ruggen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 17:40

Cassidy schreef:
Wat ik bedoel is met een kleine bobcat of sjofel idd uitmesten. Gaat sneller, en bespaart een hoop versleten ruggen.

Ja dat had ik onderhand begrepen :j

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:40

Hier een update van tot hoe ver ik nu ben :)
Ben er tot nu toe nog tevreden over en heb er toch maar realistische looplijnen ingebracht, of mogen ze nóg korter?

Algemeen - Dat getekende is bedoeling van de weides, 3 hekken bij elkaar, zodat je niet kilometers hoef te lopen naar een hek helemaal achterin
Afbeelding

Close up van de stallen, bij de hoekstal zijn de wanden klapbaar, want dat komt bij het uitschuiven niet helemaal uit, het is de bedoeling om een deur te maken aan de linkerkant van de stal, zodat je daar met de uitmesttractor in en uit kunt (Dat aan alle kanten, want in het midden staan de zadelkamers).
Afbeelding

Hoe de uitloopstallen er tot nu toe voor staan, hier is de bedoeling dat de wanden naar de binnenkant van de hal geschoven kunnen worden, zodat je bij de bovenste stal naar binnen kan.
Afbeelding

Het verzorghof tot nu toe
Afbeelding

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:53

begint al echt een stalletje te worden! ziet er erg leuk uit! alleen heb je wel bedacht dat die schuine stallen erg leuk eruit zien maar met het uitmesten met een sjovel/bobcat wel lastiger zijn?? en met vegen ook ;) dus dat is iets waar ik als ik jou was nog even over na zou denken, je kunt namelijk niet met een veegmachine bijvoorbeeld in de hoekjes komen. een aangezien je een best grote stal hebt zal dit een stuk meer tijd gaan kosten, verder blijft die vorm natuurlijk wel echt prachtig :P

en nog een vraagje. wat komt er aan de andere zijdes? ook stallen? anders zou ik eerder de voorkeur eraan geven om wat poetsplaatsen aan de zijkant te plaatsen zodat deze niet dicht op elkaar zitten, het looppad komt namelijk op mij vrij krap over maar printscreens kunnen soms erg vertekend overkomen ;)
gewoon wat tips om over na te denken uiteindelijk lekker je eigen beslissing maken :P

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:49

celine14 schreef:
begint al echt een stalletje te worden! ziet er erg leuk uit! alleen heb je wel bedacht dat die schuine stallen erg leuk eruit zien maar met het uitmesten met een sjovel/bobcat wel lastiger zijn?? en met vegen ook ;) dus dat is iets waar ik als ik jou was nog even over na zou denken, je kunt namelijk niet met een veegmachine bijvoorbeeld in de hoekjes komen. een aangezien je een best grote stal hebt zal dit een stuk meer tijd gaan kosten, verder blijft die vorm natuurlijk wel echt prachtig :P

en nog een vraagje. wat komt er aan de andere zijdes? ook stallen? anders zou ik eerder de voorkeur eraan geven om wat poetsplaatsen aan de zijkant te plaatsen zodat deze niet dicht op elkaar zitten, het looppad komt namelijk op mij vrij krap over maar printscreens kunnen soms erg vertekend overkomen ;)
gewoon wat tips om over na te denken uiteindelijk lekker je eigen beslissing maken :P

Die hoekjes worden dan naar voor geschoven en dan kan je dat er in één keer eruit halen.
En ja er komen daar nog stallen :j
De poetsplaatsen zijn 1,75 m breed, 3 m lang, de spuitplaatsen zijn 1,75 m x 4 m en de solariums zijn 2m x 3,5
Allemaal heel groot, maar anders kan ik de binnenkant niet opvullen :=

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:33

xNK schreef:
celine14 schreef:

Die hoekjes worden dan naar voor geschoven en dan kan je dat er in één keer eruit halen.
En ja er komen daar nog stallen :j
De poetsplaatsen zijn 1,75 m breed, 3 m lang, de spuitplaatsen zijn 1,75 m x 4 m en de solariums zijn 2m x 3,5
Allemaal heel groot, maar anders kan ik de binnenkant niet opvullen :=

hoe zie je dat voor je die hoekjes? (ben benieuwd omdat ik t nog nooit gezien heb ;)
haha zie je! gewoon allemaal heel groot! t vertekend zooo! das soms wel irritant!
ik vind de opzet van je stal wel echt lekker! gewoon lekker ruim en ik vind t altijd mooi zo die paarden helemaal om het centrale gedeelte heen. Je kan ook in het midden een zadelkamer oid maken? (als je de ruimte nog op moet vullen ;))

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 17:53

de zadelkamers komen per 4 stallen,

over die hoekjes; met een schep het spul op het ''rechte'' stuk

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:29

xNK schreef:
de zadelkamers komen per 4 stallen,

over die hoekjes; met een schep het spul op het ''rechte'' stuk

oow haha ik zag een heel moeilijk ingewikkeld systeem voor me met schuifsystemen en klap systemen en weet ik wat allemaal nog meer :P
hoe moeilijk kan je denken als t ook gewoon makkelijk kan haha