Ik ben al een tijdje bezig met fotoshoots te doen. Ik heb tot nu toe de foto's digitaal, op cd, aan de mensen bezorgd. Maar deze zomer ben ik van plan om op concour actief foto's te gaan maken. Nadien wil ik de foto's op mijn site zetten, zodat de mensen ze via mail kunnen betellen. Echter moet ik natuurlijk ook een beetje gaan flyeren op het evenement zelf. Nu zit ik met iets.. Normaal betaal je btw als je iets verkoop, het lijkt me dan ook logisch dat dit normaal ook bij de verkoop van foto's moet. Ik weet dat velen dit gewoon doen, maar omdat ik nu van plan ben te flyeren en me meer bekend te maken wil ik het risico toch niet lopen. (Zelf een klein bedrijfje opstarten is voor mij nog geen optie, omdat ik nog studeer.)
Ik dacht er aan mijn foto's via Oypo aan te bieden. Men neemt dan wel 20% van je winst af, waar de btw er dan ook nog eens afgaat. Ik hou dan nog wel 60% over. Ik geef dan een groot deel uit handen, in het begin zou dit wel handig zijn. Maar wat als er klachten komen over de kwaliteit of een fout met de levering. Dat maakt het een heel pak moeilijk om die problemen op te lossen.
Nu is mijn vraag wat jullie doen. Op de legale manier via Oypo of alles zelf regelen? Ik hoop op wat raad of tips!
Alvast bedankt!