Fotoreportages op een legale manier ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

stefaniepje

Fotoreportages op een legale manier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:47

Hey ! :)

Ik ben al een tijdje bezig met fotoshoots te doen. Ik heb tot nu toe de foto's digitaal, op cd, aan de mensen bezorgd. Maar deze zomer ben ik van plan om op concour actief foto's te gaan maken. Nadien wil ik de foto's op mijn site zetten, zodat de mensen ze via mail kunnen betellen. Echter moet ik natuurlijk ook een beetje gaan flyeren op het evenement zelf. Nu zit ik met iets.. Normaal betaal je btw als je iets verkoop, het lijkt me dan ook logisch dat dit normaal ook bij de verkoop van foto's moet. Ik weet dat velen dit gewoon doen, maar omdat ik nu van plan ben te flyeren en me meer bekend te maken wil ik het risico toch niet lopen. (Zelf een klein bedrijfje opstarten is voor mij nog geen optie, omdat ik nog studeer.)
Ik dacht er aan mijn foto's via Oypo aan te bieden. Men neemt dan wel 20% van je winst af, waar de btw er dan ook nog eens afgaat. Ik hou dan nog wel 60% over. Ik geef dan een groot deel uit handen, in het begin zou dit wel handig zijn. Maar wat als er klachten komen over de kwaliteit of een fout met de levering. Dat maakt het een heel pak moeilijk om die problemen op te lossen.

Nu is mijn vraag wat jullie doen. Op de legale manier via Oypo of alles zelf regelen? Ik hoop op wat raad of tips!

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 01-03-12 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [INFO] verwijderd

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:05

Ik denk dat dit genoeg zegt van Oypo:

Wij mogen alleen BTW uitbetalen aan Nederlandse bedrijven. Aan particulieren en bedrijven van buiten Nederland mogen we geen BTW uitbetalen, voor deze deelnemers gelden de tarieven exclusief BTW. Wij zorgen dan voor de BTW-afdracht.

Voorbeeld:

10*15 kost 1.50 euro voor de klant. Dit is excl. BTW. Jouw kosten zijn 0.30 euro. Dan houd je 1.20 euro over. Daar gaat 20% vanaf en het resterende is voor jou.

De BTW zit dus niet in jouw bedrag. Dit betaals de klant nog extra over haar 1.50 euro heen. En dat draagt Oypo af aan de belasting.

Dit houd in dat er alleen 20% van je winst afgaat. En dat je zelf niet de BTW hoeft af te staan want dat doen zijn. Ik vind het makkelijk met Oypo, goede kwaliteit en geen romslomp. Zit zelfs te denken aan een PRO account want dan zie je de gegevens van je klanten.

stefaniepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 13:21

Oh dit maakt het me al veel duidelijker! Dankje! :)

Maar dan zit ik nog met één probleem waar ik nu pas aan denk. Ik ben van België en in de uitleg staat vermeld:
Aan particulieren en bedrijven van buiten Nederland mogen we geen BTW uitbetalen, voor deze deelnemers gelden de tarieven exclusief BTW.
Als ik dan even op mijn account met het voorbeeld van 1,50 euro. Dan staat er bij 'verdiensten excl. BTW' 0,79 euro. Is dit het bedrag wat ik dan krijg?

Verosjaak

Re: [INFO] Fotoreportages op een legale manier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:03

Das goeie, daar had ik niet naar gekeken, maar ik heb dit rekensommetje aangehouden:

1.50 - 0.32 = 1.18
80% van 1.18 = 0.94
19% btw van 0.94 = 0.17
0.94-0.17 = 0.77

Wat verdien je volgens de lijst 0.79 dus ik denk dan ook dat er naast de 20% ook nog de 19% btw afgaat.

stefaniepje

Re: Fotoreportages op een legale manier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 12:34

Ik geloof ook dat de btw er dan wel af gaat. Het komt er dus om neer dat ik de helft zal verdienen aan de prijs die ik zal vragen. Daar kan ik wel mee leven! Ik ga wel overwegen om mijn foto's dan toch bij Oypo aan te bieden! Bedankt voor je uitleg! :)