[VER] Nog titelloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

[VER] Nog titelloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:37

Twee jaar geleden, toen ik 12 was begon ik aan dit verhaal: [UK] [VER] 2 vriendinnen, 1 pony en anorexia...
Ik wou het al een hele poos herschrijven en verbeteren maar het is er nooit van gekomen, maar nu dan toch wel.

Ik wil graag leren, dus tips en commentaar mag altijd, maar hou het wel netjes, en hou er rekening mee dat ik 14 ben.

Citaat:
Dat oude basisschoolleventje was nu niks meer, huiswerk, proefwerken, lange schooldagen en zware tassen. Het leek me geweldig om naar de middelbare school te gaan, maar zo geweldig is het eigenlijk niet. Op de basisschool kende iedereen je al acht jaar, en accepteerde je om hoe je was en hoe je deed. Hier werd je pas geaccepteerd als je een grote mond had en lef had. En dat had ik niet.
Ik heb drie leuke vriendinnen, die ik allemaal op de manege heb leren kennen. Stefanie en Anissa. Alle drie hebben we een eigen pony, en we rijden daarom ook vaak samen paard. Nu op de middelbare school zit ik bij Anissa in de klas, Stefanie doet een niveau lager. Ik ging niet met plezier naar school, maar ik zag er ook niet tegen op. Onder schooltijd keek ik altijd uit naar het moment dat de laatste bel ging, en ik weer naar Lola, mijn pony, kon.
Tot die ene pauze, die pauze veranderde mijn hele leven. Ik had eerder op de dag een onaardig antwoord gegeven op een meisje die ik niet mag, Lotte. Die pauze kwamen zij, en haar vrienden om mij heen staan. Ik besloot niet veel op ze uit te doen, tot dat een, een stomp tussen mijn ribben gaf. Ik haalde vol uit in haar gezicht, en toen begon het. Zes tegen drie, tegen mij, Anissa en Stefanie, maar vooral tegen mij. Na een klap in mijn gezicht werd het zwart voor mijn ogen, en vanaf dat moment wist ik niet meer wat er gebeurde.
Even later werd ik wakker, drie leraren stonden bezorgt om me heen. “Meisje, wat is er gebeurt?” Vroeg de bezorgde stem van de conciërge. Anissa en Stefanie stonden een stukje verderop, met een andere leraar. “I-ik ben gevallen denk ik…” Lieg ik, ik heb geen zin in meer problemen met diezelfde kinderen. “Ik zal je ouders wel even bellen of iemand je op kan halen.” Zei de conciërge.
Sinds die keer ben ik gaan twijfelen aan mezelf, aan wie ik ben, aan hoe ik doe… Ik ben verandert sinds die tijd, de enige plek waar ik mezelf nog kan zijn is bij Lola. Daar ben ik ook de meeste tijd te vinden. Elke dag ging ik met meer tegenzin naar school. Klasgenoten negeerde me, en dat negeren vind ik zelfs erger als het pesten. Ik twijfel aan mezelf, en kan het niet met mezelf eens zijn. Dat vrolijke meisje dat ik was, is nu helemaal weg, en dat merken mijn ouders ook. Vaak vragen ze wat er aan de hand is, maar ik wil niet dat zielige meisje lijken, dus ik houd mijn mond maar…
Woorden spoken door mijn hoofd, alles wat iedereen voor gemeens tegen mij heeft gezegd. “Je bent lelijk.” “Je kan niks.” “Je bent dik.” “Je bent nergens goed voor.” En die woorden ging ik geloven. Ik bén dik en ik bén lelijk. En daar moest verandering in komen. Ik dacht eens na. Ik eet veel te veel, daarom ben ik dik. En snel veranderde ik mijn eetpatroon. ’s Ochtends niks, op school mijn brood weg gooien, en ’s avonds een klein beetje avondeten. Alles wat niet hoeft, zou ik niet eten.
Op een dag besloot ik door het bos te gaan rijden met Lola, alle zorgen en stress vergeten. Terwijl we over de bospaden draafden stroomde de tranen over mijn wangen, tranen van pijn, verdriet en kwaadheid. Terwijl Lola een overgang maakte naar galop, liet ik haar maar gaan. Het kon me allemaal even niets meer schelen, dit was een moment van Lola en mij. Zo’n moment die niemand kan verbreken, mijn gedachtes waren even helemaal van de wereld, Ik zag en hoorde niks meer.
Ik voelde en hand die me aanraakte, ik schrok en keek om. De enige jongen van stal, Kai, reed achter mij, op zijn paard dat veel groter en sneller was als Lola. “Ik heb je twintig keer geroepen gek!” Riep Kai terwijl ik een overgang maakte naar draf en stap. Toen pas zag hij dat ik had gehuild, aan mijn rode ogen. “Wat is er?” Vroeg hij.
Daar zaten we dan, naast elkaar, terwijl de paarden een beetje aan het gras stonden te knabbelen in het bos. Tranen stroomde over mijn wangen. Ik kende Kai niet zo goed, ik heb hem wel eens gezien op school en op de manege, en we zeiden wel eens hoi tegen elkaar, maar nooit meer dan dat. En nu zat ze naast hem, op het punt om hem het hele verhaal te vertellen. Het voelde raar, ik zou het nooit zo aan Anissa of Stefanie kunnen vertellen, en nu vertelde ik het aan een bijna vreemde…
Toen ik het verhaal had verteld, gebeurde waar ik bang voor was. Die ene doodse stilte, die iedereen in zijn leven wel eens heeft meegemaakt. Het was duidelijk dat Kai niet wist wat hij moest zeggen. En ik zat daar maar, met de teugels van Lola in m’n hand en naar de grond te staren. Toen kwamen die vier woorden, die woorden die niks lijken maar op dat moment zoveel voor me betekende en dat was, “ik ben er voor je.” En zo zaten we nog een tijdje naast elkaar, zonder wat te zeggen.
Toen ik opstond om weer terug te rijden, stond Kai op. En toen kwam er een moment, een moment dat ik nooit verwachte maar me wel veel steun gaf, dat moment dat Kai me een knuffel gaf, en we zo een poosje op het pad stonden terwijl hij me stevig vast hield. Tot het moment dat Lola ongeduldig aan de teugels begon te trekken omdat ze weer verder wilde. Bijde stegen we op en reden terug, zonder ook maar een woord te zeggen…

Het is fijn om af en toe met Kai te praten, hierdoor zijn we ook heel goede vrienden gevonden, en vaak gaan we gewoon even op de hooibalen zitten praten op stal. Ook Anissa en Stefanie gingen meer met Kai om, maar nog steeds wisten zij niet wat er speelde. En dat hoefde ook niet van mij, ik wil niet dat zielige meisje lijken en ik hoef ook niet alle aandacht. Maar af en toe is het wel fijn dat iemand er van af weet, iemand waar je je hart kan luchtten en alles bij kwijt kan. En zo iemand heb ik lang gemist.
Op stal hebben ik en Kai nu een plekje gevonden, tussen de hooibalen zat achteraan een gat, waar niemand je zag zitten. Hier zaten Kai en ik steeds vaker, gewoon te praten over van alles, de paarden, school, vrienden, en ook over mij. Wanneer ik in tranen was wist Kai mij altijd te troosten, en als ik vrolijk was, was Kai dat ook. Ook reden ik, Stefanie, Anissa en Kai vaak met zijn vieren. Hij behoorde nu echt tot onze “club”, en daar was ik blij mee.
Op school ging het nog niet veel beter, het pesten ging door, en ik voelde me steeds slechter. En het afvallen bleef maar door gaan. Het ergste gevoel ooit was nu voor mij vol zitten. En als ik echt vol zat, dan spuugde ik mijn eten weer uit. Het klinkt verkeerd, het is verkeerd, maar ik wou het. En ik ging er voor. Binnen drie weken was ik al snel zeven kilo kwijt. Ik was goed op weg. Op die momenten dat ik op de weegschaal ging staan en hij gaf aan dat ik minder woog als de dag er voor, voelde dat goed. En dat gaf de motivatie om door te gaan.
Tijdens handvaardigheid was Anissa weg, en moest ik dus alleen zitten bij de meiden die ik niet echt mocht. Ik besloot maar gewoon antwoord te geven op hun vragen en hun verder te negeren. De ene banketstaaf opmerking volgde na de andere. Tot opeens een meisje zei, “hoe zouden jullie dat vinden als je haar was?” Ik voelde me opgelucht, maar dat duurde maar even. “Dan had ik al lang zelfmoord gepleegd.” Was het antwoord.
Na school fietste ik gelijk naar stal, het kon me niks schelen dat ik mijn goede kleren had maar ik moest er even uit. Ik haalde snel een borstel over Lola, zadelde haar op en draafde hard van het terrein van de manege af. Het kon me niks schelen dat ik Kai in de verte aan zag komen fietsen, ik draafde stug door, en in het bos zette ik een galopje in. Ik dreef haar wat aan en harder als normaal stuifte we over het zandpad. Tranen rolde over mijn wangen, ik ging weer in het zadel zitten en liet de teugels los, Lola ging over in een iets rustigere galop, en ik kon die ene zin niet uit mijn hoofd krijgen. “Dan had ik al lang zelfmoord gepleegd…” Ik maakte een klein rondje door het bos en draafde terug naar stal, het laatste moment ging ik in stap en stapte ik het terrein weer op. Ik had geen zin om met Kai te praten, ik wist zeker dat de tranen dan weer in m’n ogen schoten…

XNienke_

Re: [VER] Nog titelloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:47

goed verhaal! +:)+ komt er nog een vervolg?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:48

Bedankt, ja zeker komt er een vervolg. Ik heb nu vakantie dus ik kan er mooi mee bezig gaan :)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:55

leuk! mijn vakantie zit er alweer op ;(

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 21:56

Dat is jammer!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:18

nog meer mensen?

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:27

Ja,ik volg weer!!

Ik heb je eerdere verhaal van dit stuk ook gevolgd.
erg goed stuk en enorm verbeterd!!

Heb het ook nog een paar keer opgezocht om het te herlezen!
ik onthield het dus wel ;)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:36

haha :)
Verder nog tips ofzo :) ?

Word ik altijd weer blij van, positieve reactie's, haha!

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:28

super :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:30

dankje :o

Momo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:46

Je schrijft echt goed soof :D
Had dat andere verhaal ook van je gevolgd :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:55

Hihi dankje moo <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:11

Wauw, respect hoor, ben benieuwd naar het vervolg!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:37

volgende deel is bijna af :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 19:50

Citaat:
Toen ik klaar was met Lola te verzorgen besloot ik maar in de hooibalen te gaan zitten, misschien dacht Kai dan dat ik weg was. Toen ik net bovenin was geklommen hoorde ik Kai aankomen met zijn paard. Ik bleef zo stil mogelijk zitten, vijf minuten. Tien minuten. Een kwartier. Twintig minuten. En toen hoorde ik dat hij zijn paard in de stal zette en wegliep. Tenminste, dat dacht ik. Maar zijn voetstappen kwamen dichterbij. Ik hield mijn adem in om mezelf niet te verraden. Hij leek te twijfelen want hij ging stilstaan, maar toen hoorde ik hem toch de hooibalen opklimmen. Ik kroop zo ver mogelijk in de hoek waar ik zat, maar hij moest me wel hebben gezien. De tranen rolde weer over mijn wangen, maar ik keek niet op. Kai zei ook niks, hij kwam naar me toe gelopen en ging naast me zitten. En zo zaten we dan, een poos naast elkaar zonder dat een van ons nog een woord had gezegd. “Waarom ben je hier?” Vroeg ik met een trillende stem. “Ik dacht al dat je hier zou zitten.” Antwoordde Kai. En toen viel de stilte weer. Ik had geen idee wat ik moest zeggen. Ik wilde ook niks zeggen, ik wilde niet dat iedereen denkt dat ik me aanstel, ik wilde niet dat iedereen me zielig vind. En alweer kwamen die verschrikkelijke tranen, ik probeerde ze tegen te houden maar het lukte niet, dus snel veegde ik ze weg. Maar Kai had het al gezien, en hij sloeg een arm om me heen. “Ik weet niet wat er is, en ik weet niet of je het wil vertellen maar ik zal er altijd voor je zijn schat.”
Toen ik thuis was en onder de douche stond dacht ik na over alles. Waar was ik in godsnaam mee bezig? Ik wil er zo graag mee stoppen, maar ik kan het gewoon niet. Het neemt me over, die ene stem in mijn hoofd, die stem die alle negatieve dingen die iedereen tegen mij zegt herhaald. Ik wil het zo graag vergeten, maar ik kan het niet…
Dat moment dat je op de weegschaal staat, en ziet dat je weer een kilo lichter bent, dat zou geweldig moeten zijn. Maar dat was hier niet! Ik kan er niet meer tegen, ik ben er gewoon klaar mee, met dat afvallen. Maar ik wil het aan niemand vertellen, niemand wist het ook nog. Vaak vroegen kinderen op school aan mij, “ben je aan het lijnen? Je bent magerder geworden.” Dat waren eerst de woorden die ik wilde horen, maar dat zijn het niet meer. Anissa en Stefanie krijgen het ook door volgens mij, ze letten steeds meer op me. Maar ik ga door, het is een wedstrijd geworden met mezelf. Een wedstrijd die ik niet alleen aan kan. Maar toegeven wilde ik niet.
Onderweg naar de manege dacht ik na. Moet ik het Kai vertellen? Of Anissa en Stefanie? Pff ik weet het niet meer… Op stal liep ik gelijk door nar de box van Lola, en ging daar in het schone stro zitten. Lola snuffelde even bij mij, maar ging toen verder met haar hooi eten. Een lange poos zat ik daar, nadenkend. Langzaam zakte mijn ogen een beetje dicht. Tot ik opschrok van stemmen. Ik hoorde Stefanie praten tegen Anissa, maar even later hoorde ik Kai zijn stem ook. Snel stond ik op en deed ik alsof ik Lola aan het borstelen was, ze hoefden niet te weten dat ik hier al een hele poos zat. “Hee!” Riep Stefanie terwijl ze de box binnen kwamen. “Hoi.” Antwoordde ik. We stonden een tijdje te praten, toen ik klaar was met Lola liepen we naar de hooibalen en klommen achterin. Er waren wat hooibalen bij gezet, onze plek is kleiner geworden dus we zaten dicht op elkaar. Na een paar minuten praten over de paarden en school veranderde het onderwerp ineens naar mij. “Shannon, waar ben je mee bezig…” Vroeg Anissa. “Hoezo, wat doe ik dan?” “We weten het wel, je eet bijna niks meer, je word dunner en je bent niet meer wie je was…” Antwoord Stefanie. De enige die tot nu toe zijn mond hield was Kai, en daar was ik blij om. Ze wisten het dus… ik antwoordde niet, ik kon geen woord uit mijn keel krijgen en klemde mijn lippen stijf op elkaar. Stilte. Een heel lange stilte. Blijkbaar wist niemand iets te zeggen. “We laten jullie wel even alleen.” En Anissa en Stefanie liepen weg.
Een poosje zaten we naast elkaar. “Waarom doe je dit?” Vroeg Kai. “Ik weet het niet… Ik kan er niet mee stoppen… Het voelde goed, maar ik kan er niet af komen…” “Je moet hulp zoeken meid, hier kom je niet alleen af.” Antwoordde Kai. Ik zei niks, ik wist dat het waar was. Maar ik wilde geen hulp. Ik kan het alleen, het is al erg genoeg dat Kai, Stefanie en Anissa het weten.
Kai gaf me een knuffel en pakte mij hand vast. Mijn hart begon sneller te kloppen, en ik hield zijn hand stevig vast. Kai was leuk, maar ik was bang dat het nooit wat ging worden tussen ons. Daarom verwachtte ik er maar niet te veel van. Dit moment had wel eeuwig mogen duren, maar al snel hoorde ik Anissa en Stefanie aan komen lopen. Wat ik had verwacht, gebeurde niet. Kai hield mijn hand gewoon vast. Anissa en Stefanie zeiden er niks over, en zo zaten we er nog een poos over van alles te praten. Maar ik hield mijn mond vooral, ik dacht na over de dingen die Kai had gezegd…
’s Ochtends toen ik wakker werd en op mijn mobiel keek zag ik dat ik een sms’je had van Kai.

Heee <3
Heb je zin om vanmiddag samen wat te doen? De stad ingaan ofzo?
Xxx.

Gelijk sms’te ik terug.
Tuurlijk, hoe laat en waar?
Xkuss.

Snel sprong ik onder de douche en deed mijn haar en make-up. Normaal heb ik altijd mijn haren vast, maar nu besloot ik het een keer los te laten. Ik zag dat ik alweer een sms’je terug had.

Rond 1 uur bij de H&M schat?
Xxx.

Mijn hart klopt snel, terwijl ik terug sms’te.

Is helemaal goed, tot straks!
Xkuss.

Ik deed mijn leukste kleren aan, een witte broek met een zwart shirtje er op en nikes er onder. De tijd ging sloom, het was pas twaalf uur. Ik ging maar even met de hond naar buiten, maar mijn gedachtes over Kai gingen maar niet weg. Ik rende over het landweggetje met Lex, en buiten adem kwamen we aan de andere kant aan. Ik mocht nog wel oppassen dat ik niet in de modder zou stampen met deze broek, dat zou wel een actie voor mij zijn.
Toen ik thuis kwam was het nog pas half twee. Om kwart voor 2 zou ik weggaan, dus liep ik nog een kwartier rondjes te ijsberen op mijn kamer. Ik besloot maar even te gaan zitten tekenen, maar dat eindigde ook op een paar krassen op papier. Ik besloot maar vast te gaan, dan fiets ik maar wat langzamer en wacht ik maar iets langer,
Ik stond net een poosje voor de H&M toen ik Kai een zag komen lopen, en mijn hart maakte een sprongetje. Hij was nog knapper als normaal. Hij had een wijde spijkerbroek aan, met een zwart shirtje met V-hals en een kettinkje. Een ketting maakt jongens voor mij al een stuk interessanter. Hij begroette me met een knuffel en samen liepen we verder de stad in. Ik wist niet echt iets te zeggen maar gelukkig praatte hij genoeg. “En hoe gaat het met jou?”
We besloten naar het park te lopen, en gingen daar in de zon op het gras zitten. Ik keek naar een paar kinderen die op de glijbaan aan het spelen waren. Uittesten wie het hardst naar beneden kon. Ik wou dat ik nog kind was, zorgeloos spelen, niks moeten en een beetje plezier maken. Na school bij een vriendinnetje spelen en ’s avond tv kijken. Nu heb ik daar bijna geen tijd meer voor. Tegenwoordig zit je tot vier uur op school, en moet ja daarna verschrikkelijk veel huiswerk maken en leren. Af en toe tijd om naar Lola te gaan, maar met vriendinnen afspreken komt er bijna niet meer van, en daar baalde ik van. Ik mis die tijd dat ik nog op de basisschool zat. Ik merkte dat Kai naar me keek, maar ik durfde niet terug te kijken. Hij kwam dichter bij me zitten, en ik keek terug. Onze gezichten kwamen dichter bij elkaar en toen gebeurde het…
Laatst bijgewerkt door HappyBuddha op 27-02-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:00

leuk geschreven hoor!

Alleen, klopt het niet helemaal van het anorexia... spijtig genoeg...
Als je het eenmaal echt hebt (dus anorexia nervosa) dan denk je niet zomaar van de ene dag op de andere: inderdaad ik heb anorexia, maar ik kan er niet mee stoppen.'

Dat kan jaaaaren duren voordat ze het echt wel door hebben, zich niet dik voelen (en er iets willen aan doen)

Anorexia is gewoon een k*tziekte _-:( :x
Maar voor de rest leuk hoor!!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:04

Hmm oke, maar bedoel je dat met dit verhaal? of het vorige?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:04

Ohh, ik zie nu wat je bedoelt. Ík zal dit op word even veranderen :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:06

Ik heb dat stuk weggehaald. :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:21

ok leuk dat je er zo aan denkt :)
Ook totaal niet om belerend te doen ofzo.. Maar mijn zus heeft anorexia nu, en het gaat gewoon niet zo gemakkelijk als we zouden willen -O-

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 20:26

Begrijp ik, ik wist het zelf eigenlijk ook wel, maar was een stukje tekst die ik uit het vorige verhaal heb gehaald haha.
Sterkte!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:17

Sterkte Damned!

Fijn stukje om weg te lezen!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 06:56

bedankt :) En niet vergeten verder te schrijven he :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 10:02

haha :')
Nogsteeds vakantie, dus dat komt wel goed haha :D

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 17:32

Citaat:
Ik besloot maar niks te zeggen tegen Stefanie en Anissa. Dat zou nog wel een keer komen. Eigenlijk moest ik die avond nog heel veel leren, maar dat besloot ik een keer te laten zitten. Het was nog mooi weer dus ik besloot maar even met de hond te gaan wandelen.
Mijn hele week kon niet meer stuk. Kai en ik hadden elkaar een paar keer op school gezien maar niks tegen elkaar gezegd. Beide waren we druk met school en niet meer zo vaak op stal, waardoor we elkaar vaak misliepen.
Maar het afvallen ging door. En ook merkte mijn ouders het. “Shannon, je bent wel afgevallen de laatste tijd, of niet?” Vroeg mijn vader onder het eten. Snel nam ik nog een hap zodat ik nog niet meteen antwoord hoefde te geven. “Niet dat ik weet? Hoezo?” Antwoordde ik toen mijn mond leeg was.”Je eet weinig, en je bent dunner geworden. We houden je echt in de gaten vanaf nu hoor.”
Pff, dat had ik weer. Nu begonnen mijn ouders er ook nog eens over te zeuren. Alsof ik dit allemaal zo wil… ik dacht na terwijl ik op de fiets naar Lola zat. Ik nam een besluit. Ik woog nu 44 kilo, als ik 40 zou wegen zou ik stoppen. Ik wist het zeker,
Ik zag dat de stalhouder bezig was alle paarden weer binnen te zetten dus ik besloot hem even te helpen. Toen alle paarden op stal stonden zadelde ik Lola op en liep met haar naar de springwei. Ik had al zo lang niet gesprongen, dat ik het maar een keer weer probeerde. Lola had er blijkbaar zin in want ze begon al bijna te rennen toen ze de hindernissen zag. Ik draafde aan, en reed even een kwartiertje los, toen ik maar aangaloppeerde en over wat lage hindernisjes sprong. Lola was zo enthousiast dat we ook een paar hoge sprongen. Ik kon wel merken dat ik lang niet meer had gesprongen, mijn houding was flink achteruit gegaan. Als afsluiter sprongen we een hogere hindernis. Hij leek niet zo heel hoog, maar toen ik er op afgaloppeerde moest ik toch even slikken. Lola sprong er ruim overheen, dus ik vond het goed geweest en ging over in stap. Pas toen zag ik dat Kai, Stefanie en Anissa aan de kant stonden te kijken. Bij het zien van Kai ging mijn hart sneller kloppen. Ik stapte naar ze toe. “Hoi!” Riep Anissa.
Toen Kai en Stefanie aan het rijden waren zaten ik en Anissa bij de hooibalen, omdat Anissa haar paard kreupel is. “Shannon, je valt echt veel te veel af, je word veel te dun!” Begon Anissa. “Denk je dat ik dit leuk vind? Dat iedereen zo tegen me zeurt? Denk je dat ik er voor kies dat ik zoveel af val?” Ging ik tekeer tegen Anissa. Maar toen bedacht ik me. “Sorry… Jullie kunnen er ook niks aan doen. Iedereen zeurt zo tegen me… Ik wil dit gewoon niet meer zo…”
Ik heb een hele poos met Anissa gepraat, tot we Kai en Stefanie aan hoorde komen. Ik heb met Anissa afgesproken dat zij even met hun ging praten, dus ik liep naar de stal van Lola. Daar ging ik in het hoekje onder haar voerbak zitten, waar het stro nog schoon en droog was. Ik dacht na. Anissa had gelijk, ik kon hier niet alleen af komen. Maar ik wilde geen hulp, mensen hoefde dit niet te weten, vooral geen volwassenen. Ik weet zelf ook niet meer hoe het allemaal moest. Lola stak haar neus bij mij, en ze brieste zachtjes. Net alsof ze wilde zeggen “alles komt goed”. Kwam alles mar goed, dan was dit stukken makkelijker geweest.
Ik hoorde iemand aan komen lopen, en ik hoopte dat diegene voorbij zou lopen. Maar toen hoorde ik Lola’s stal open gaan. Ik keek niet op. Ik hoorde de staldeur van Lola zachtjes open en dicht gaan. Nog keek ik niet op. Er ging iemand naast me zitten, aan de schoenen zag ik dat het Kai was. “Als je komt om ook te zeuren hoeft dat niet hoor.” Zei ik bits. “Daarvoor kom ik niet, luister eens Shannon. Ik wil je helpen, dit gaat niet goed zo…” Het bleef stil, ik klemde mijn lippen stijf op elkaar, en probeerde tranen tegen te houden. Ik wilde niet toegeven maar het zou toch ooit moeten. Kai keek strak naar het stro. “Sorry, dat ik jullie dit aandoe…” Zei ik met een trillende stem. “Het geeft niet, maar wij doen dit ook alleen omdat we jou willen helpen.” Ik knikte. We zaten een tijdje naast elkaar zonder iets te zeggen. Kai stond op. “Ga je weer mee?” Ik stond op, en Kai gaf me een knuffel, “Ik ben er voor je, we willen je echt helpen…”
Na nog lang te hebben gepraat met Kai, Stefanie en Anissa besloot ik er nu helemaal mee te stoppen, dat afvallen. Ik kon het, en ze geloofde in mij. Ik zou er nu echt 100% voor gaan.
Een week ging het goed, totdat ik alleen thuis was en Stefanie en Anissa aten bij mij. Ik kon niet zoveel eten als hun, logisch. Ik probeerde zoveel mogelijk te eten om hun gerust te stellen, maar ineens raakte ik in paniek. Ik at veel te veel, dit kon niet! Ik begon te trillen en moest zo snel mogelijk naar de wc. Wat ik niet wist is dat Stefanie mij achtervolgde. Ik gooide alles er weer uit, maar toen kreeg ik spijt. Ik had het ze beloofd…
De volgende dag op school was een ramp. Wiskunde viel uit, en Stefanie en Anissa gingen even wat anders doen dus ik ging even achter de computers, mijn cijfers bekijken en die dingen. Na twintig minuten liep onze mentor langs. “Shannon, kan je even meekomen?”oliebol…
Ze wist alles, Anissa en Stefanie hadden alles verteld nadat ze doorhadden wat ik gisteravond heb gedaan. Ik was eerst boos, heel boos. Maar toen begreep ik dat ze me wilde helpen. Aan de ene kant was ik ook wel blij, nu kreeg ik hulp en hoefde ik niet meer alleen te vechten. Maar aan de andere kant, ik wou geen hulp, ik kan het alleen…
In totaal heb ik een half uur met haar gepraat. We zijn tot het besluit gekomen dat ik het voor volgende week mijn ouders zou vertellen, en anders deed zij het.
Toen de bel ging liep ik met rode ogen de lerarenkamer uit. Een paar brugklassers keken me aan maar het kon me niets schelen. Bij Stefanie en Anissa zakte ik op de grond. “Sorry, we konden het niet meer aanzien…” Zei Stefanie zachtjes. Er kwamen kinderen langsgelopen. Kai ook, maar Stefanie liep naar hem toe en nam hem mee. Ik besloot om ziek naar huis te gaan, ik wilde dat niemand mij zo zag en gingen vragen wat er was.
Ik fietste gelijk door naar Lola. Ik wilde weg, ik zadelde haar op en draafde het pad af, het bos in. Het maakte mij niet uit waarheen, ik wilde gewoon even weg van hier. Ik liet Lola’s teugels los en liet haar kiezen waar we heen gingen. Ze ging over in galop. Het boeide me allemaal niks meer, ik had ook geen idee hoe laat het was. Ik voelde mijn mobiel trillen maar ik deed er niks op uit. Pas toen we aan de andere kant van het bos waren ging Lola stappen, en ik keek op mijn mobiel. 4 sms’jes. Ik ging kijken. Een van mama, een van Anissa en twee van Kai. Allemaal hetzelfde sms’je: Waar ben je?”Toen viel mijn oog op de tweede van Kai. “Waar ben je? Ik maak me zorgen…” Ik besloot die als enige te antwoorden. “In het bos.” Ik had als enige behoefte aan om hem te spreken, dus ik hoop niet dat hij Stefanie of Anissa meenam.
Ik besloot om in stap terug te gaan naar stal, dat was nog wel een eindje en zo kwam ik Kai al een stukje tegemoet. Na een tijdje zag ik hem aankomen, in volle rengalop. Een stukje voor ons ging hij over in stap en bleef wachten tot wij bij hem waren, Stella, zijn paard, zat helemaal onder het zweet. “Iedereen is je aan het zoeken!” Riep hij. Ik antwoordde niet. Ik ging naast hem stappen, hij zou het ook vast allemaal hebben gehoord van Anissa en Stefanie. De hele weg zeiden we niks tegen elkaar.
En er werd ook echt niks gezegd. Maar nu was de stilte opzich best fijn. Ik had het gevoel dat ik Kai heb teleurgesteld met wat ik gisteren heb gedaan. En meer mensen. Ik had dit echt nooit moeten doen, ik wou dat ik die tijd terug kon draaien… Tot aan stal werd er niks gezegd. Stefanie en Anissa zagen onze bedrukte gezichten en besloten ook maar hun mond te houden. Ik bleef Lola zo lang mogelijk borstelen, maar blijkbaar had Kai datzelfde idee, dus ik zette Lola maar op stal en ging in het hooi zitten terwijl ik Kai tegen Stefanie en Anissa praten, maar wat ze zeiden kon ik niet verstaan, en misschien was dat beter ook. Was dit maar nooit gebeurd, dan was er nu ook niks aan de hand geweest…