[FOTO] Eerste serieuze foto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes

[FOTO] Eerste serieuze foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:12

Hoi Bokkers!

Sinds een paar weken hebben wij een spiegelreflex camera, en kon het toch niet laten om er wat mee te gaan spelen. Heb een paar foto's gemaakt, en ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Ze zijn nog lang niet zoals ik ze zou willen hebben, maar ben erg benieuwd naar jullie commentaar en verbeterpunten :)

1. Beetje vanuit een rare hoek genomen...
Afbeelding

2. Jammer van het gedraaide halster
Afbeelding
Andere versie

3. Geprobeerd een foto in de binnenbak te maken
Afbeelding
http://i626.photobucket.com/albums/tt34 ... G_0166.jpg

4. Max, papa en Sanne. De kleuren zijn raar, iemand een idee hoe je die scherper/duidelijker kan krijgen?
Afbeelding

5. Ik vind z'n ogen hier wel erg onscherp, hadden van mij iets scherper gemogen
Afbeelding

6. Max nog een keer
Afbeelding
http://i626.photobucket.com/albums/tt34 ... G_0352.jpg

7. Foto van mn broertje, vind 'm zelf wat licht
Afbeelding
http://i626.photobucket.com/albums/tt34 ... G_0502.jpg Beter wat betreft kleur en belichting (heb ik zelf het idee) maar verder niet echt een leuke foto helaas.
http://i626.photobucket.com/albums/tt34 ... G_0506.jpg

8. Beetje een standaard foto, zonsondergang.
Afbeelding

Het zijn er nog al veel geworden, ik hoop op nuttig en bruikbaar commentaar!

Groetjes,
Marloes

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:27

Iedereen kijkt vanuit zijn of haar invalshoek naar foto's dus ik kan je alleen meegeven wat ik er van vindt en dan is het aan jou de taak wat jij er mee doet. :)

1. Technisch gezien vindt ik het best een leuke foto, qua compositie is het alleen jammer dat het andere paard er achter staat maar dat heb je niet altijd voor het zeggen;
2. De compositie is mooi, technisch had het oog scherper gemogen. Dit geldt ook voor de andere versie.;
3. Net als 2, een mooie compositie maar het mist aan scherpte;
4. De kleuren vindt ik juist mooi, qua compositie buigt het wat naar rechts toe dus het had wat meer naar het midden gemogen en ook hier ontbreekt het iets aan scherpte;
5. Klopt, door een wat groter diafragma en snellere sluitertijd te nemen was het hele kopje mooi scherp geweest (wat een prachtige hond trouwens);
6. Het oog is net niet helemaal scherp, een snellere sluitertijd en de foto was perfect;
7. De horizon is scheef en inderdaad die scherpte weer (sluitertijd). Die andere twee spreken mij niet aan;
8. Hoewel standaard is het wel mooi, probeer de volgende keer de sluitertijd wat sneller te krijgen zodat het net wat scherper wordt;

Het zijn op zich een mooie reeks foto's maar als je wat speelt met je sluitertijd dan worden ze ook wat scherper, succes!

Marloes

Re: [FOTO] Eerste serieuze foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:35

Super, bedankt voor je tips en commentaar! :) Vooral gaan kijken naar de sluitertijd dus, dan zouden de foto's ook scherper worden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:19

Klopt, ik denk dat je met 1 á 2 stops sneller al scherper resultaat boekt. :j Graag gedaan. :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:14

Marloes, probeer in diafragma en sluitertijd te gaan denken als je foto's maakt.

Sluitertijd is hoe snel de foto wordt genomen in simpele taal. Met een snelle sluitertijd kan je bewegingen beter (scherper) vastleggen. Voor een paard / hond wat stap / loop of harder dan dat gaat is dan een sluitertijd van minimaal 1/500 vereist wil je een scherpe foto kunnen maken. 1/400 wil ook nog wel lukken maar is echt op het randje. Dus probeer de sluitertijd zo hoog mogelijk te zetten. Richting de 1/1000 of hoger is altijd mooi meegenomen. Bij minder bewegende voorwerpen / dier kan soms 1/300 ook wel of zelfs lager.
Je denk nu, dat is makkelijk. Ik zet dan in de M (handmatige) of S (sluitertijd) stand mijn sluitertijd lekker hoog. Maar daar zit dus een beperking in wat op dat moment kan.
Dan komt dus het diafragma om de hoek kijken. Een diafragma van 4 is heel erg open. Een diafragma van 6 is meer gesloten en een diafragma van 14 is bijna dicht om maar even een idee te geven. Het diafragma bepaald de scherpte-diepte. Een diafragma van ongeveer 4,5 of lager geeft dat wazige achtergrond effect. Dit effect is ook anders te behalen maar dat even ter zijde. Het diafragma bepaald dus hoeveel van de foto qua diepte dus scherp wordt.
De hoeveelheid licht in de omgeving bepaald dus hoeveel ruimte je hebt om te spelen met het diafragma en de sluitertijd. In een binnenbak die wat donker is, kan je dus het beste het diafragma zover open zetten zodat er veel licht in de lens valt (laag diafragma getal) en proberen of je nog een redelijk snelle sluitertijd kan behalen zodat de boel nog wel scherp wordt. Maar bij een laag diafragma getal is het ook weer lastig om een paard met mensen enzo er omheen scherp te krijgen, een veel minder groot gebied qua diepte wordt scherp.
Dan heb je de ISO nog waar je mee kan spelen. Die moet je zo laag mogelijk zien te houden. Een hogere ISO geeft meer licht in de foto maar ook meer ruis en dat laatste is niet mooi.. Maar soms wel nodig in een foto.
Je moet de ISO, de sluitertijd en het diafragma zo op elkaar af stellen dat je foto mooi belicht wordt. Dit is ervaring op doen maar er zit ook een handigheidje op je camera, de lichtmeter. Die geeft aan of je onder aan het belichten bent of aan het over belichten.

Ik heb even naar je exif gekeken..
Foto 1: Sluitertijd 1/80 > deze zou ik op 1/200 zetten. f 3.2 (diafragma) > op zich wel oke maar ik had hem met deze compositie wel iets hoger gezet, maar dat is mijn eigen gevoel. En de ISO op 100 zie ik. Ik denk dat het niet zo zonnig was gezien de foto? Ik had denk de ISO op 200 of misschien 400 gezet. Daardoor kan je dan de sluitertijd wat hoger zetten.
Foto 2: Prima foto. Instellingen zijn ook oke. :)
Foto 3: Dit is dus in de binnenbak. Sluitertijd is weer heel laag, daarom je onscherpte. En je diafragma is ook wat aan de lage kant voor mijn gevoel. Je had denk je ISO nog wat hoger moeten zetten, dan had je nog meer ruimte gekregen in je sluitertijd mogelijkheid.
Foto 4: Zelfde verhaal als bij foto 3. Al hoewel, ik vind foto 3 en foto 4 beide niet verkeerd voor binnenbak foto's.
Foto 5: Je ziet dan maar een heel klein gedeelte scherp is. Eigenlijk alleen het puntje van zijn neus. Dit zie je ook terug in je instellingen. Diafragma getal is héél laag (f/1.8) daarom dus ook maar een klein gedeelte scherp, gezien er veel diepte zit in je foto. Verder staat je sluitertijd heel laag (1/60) wat nog extra voor onscherpte zorgt.
Foto 6: Grappige foto! Als je de neus zo onscherp bedoeld had en de achtergrond ook, dan is hij geslaagd! Leuke foto!
Foto 7: Deze heb je op portret-modus geschoten zie ik. Die kiest opzich wel prima instellingen maar zou dat persoonlijk anders doen. Maar ik weet niet wat voor je lens je erop hebt en of dat wel kan. ;)
Foto 8: Zelfde verhaal als bij foto 6, maar hier heb je de landscape-modus gebruikt. Ik vind het wel een mooie sfeer foto trouwens! :D

En na zo'n lap tekst (ik hoop dat je er wat aan hebt? en dat je het snapt.. :+), mag ik vast wel even off topic zijn. :P
Echt leuke foto's van je vakantie! Sanne ziet er blij uit! Die foto van je pa, Max en Sanne is erg leuk! :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:21

Jeetje Roos, je hebt er een hoop werk van gemaakt met zo'n lap tekst, maar hier heb ik zeker wat aan! Ga dit morgen nog een keer rustig doorlezen en eens kijken of ik dan weer wat kan maken.
Super bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga morgen weer even spelen! Hoe kan je die instellingen vanaf hier trouwens zien?
Hoe hoog/laag je het diafragma zet is ook voor een groot gedeelte gevoel wat je ontwikkelt? :)

Sanne is inderdaad erg blij, verhuizing heeft ons goed gedaan! Alle foto's die ik in de binnenbak heb geschoten had ze d'r oortjes naar voren, dat is wel eens anders geweest, haha :+

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:46

Ik heb een gratis programma waarmee in dat kan zien als ik de foto daarin open. Dat programma heet Opanda. Met dat programma heb ik veel foto's bekeken qua instellingen van anderen, is super leerzaam.

Standfoto's doe ik altijd of f/4. Soms iets lager, 3.5 ofzo. En heeeel soms 2.8, maar dat doe ik vaak alleen bij een oogfoto ofzo. Want als je bij 2.8 op de verkeerde plek scherpstelt kan je foto verpest zijn (echte goede fotografen zullen dit misschien tegen spreken :P).
Maar als er iemand bij een paard op de foto staat dan zet in het diafragma getal nog wel eens wat hoger. Dit omdat de persoon soms iets meer naar achteren staat dan het paard. Dit kan er voor zorgen dat de persoon onscherp wordt. Maar met foto's naast het paard valt het vaak wel mee. Gewoon goed op de positie van de persoon letten.
Maar als de persoon op het paard zit en je neemt een foto recht van voren dan mag je wel naar f/5 of f/6. Aangezien de persoon dan echt ver achter het paard zit. Maar je kan er ook voor kiezen om de persoon wel onscherp te laten worden, kan mooi zijn. Zoals op deze foto vind ik het wel mooi:

Afbeelding