[DIGI][WIP] Haflinger Sita

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

[DIGI][WIP] Haflinger Sita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:37

Hallo bokkers! :wave:
Dat ik ooit nog van plan ben geweest een topic te plaatsen met een Digital Art... Het is inmiddels alweer 2 jaar geleden dat ik hier voor het laatst mee bezig ben geweest. Tussendoor teken ik erg veel (op een papiertje) dus dat is niet achteruit gegaan. Ik vond het 2 jaar geleden erg moeilijk om rechte lijnen te maken, wat tot mijn verbazing erg is verbeterd. :) Ik heb een foto van mijn haflinger Sita gepakt, de buitenste lijnen overgetrokken en verder zelf wat gaan schetsen. Waarom ik dat heb gedaan? Ik probeerde Sita eerst vanuit normale verhoudingen te tekenen, maarja, op bolle haflingers moet ik nog wat oefenen. :+ Dusja, geschetst en de Line Art gemaakt (schets rood, line art blauw (kleur wordt later aangepast!)) en vervolgens een basis kleur gegeven. En toen.... liep ik vast! IK KAN HET NIET MEER! Dan gaat het nu over de schaduw en lichtinval. Ik heb verschillende manieren geprobeerd, maar het lukt gewoon niet meer. Ben begonnen met de onderste basis laag, niet te uitgebreid, door middel van gausiaans vervagen, door middel van het blenden, maar het lukt gewoon niet! Dusja, als iemand tips heeft hoor ik het graag! Ik laat jullie even wat dingetjes zien.

2 jaar geleden, mijn mooiste Digi art... De Line Art vind ik niet mooi, maar de schaduw... Dat kan ik dus niet meer!
http://fc09.deviantart.net/fs71/f/2010/ ... 340100.png

En dan gaan we niet leuk op mijn deviantart zitten kijken, want dan schaam ik me kapot voor mijn vroegere werk.

Okee, dan nu naar mijn werk waar het over gaat. Het zijn print screens, en is niet de originele grootte. Manen, staart en sokken wil ik later zelf echt als haren gaan tekenen, dus die staan nog niet als Line Art getekend. Zelfde geldt voor de hoeven, hier komt gras overheen. Hier een voorbeeld waar ik het ongeveer over heb, niet mijn werk!

http://www.dreams-horses.deviantart.com ... 4#/d2d0ybz

Hier de kleine stapjes.

1. Afbeelding
De schets!

2. Afbeelding
Line Art er overheen getekend.

3. Afbeelding
De Line Art.

4. Afbeelding
Waar ik nu ben! (achtergrond is de kleur om te zien of ik geen beige ben vergeten weg te halen)

Ik ontvang graag tips, ik kom echt niet verder als het gaat om schaduw en lichtinval! Is alweer een poosje geleden voor me, dusja! Help!

Ik gebruik hierbij een pen tablet, en PhotoShop CS2 (op de apple)

Bedankt! Robin

Joey

Re: [DIGI][WIP] Haflinger Sita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:03

Ik snap digi-art nooit helemaal hoe het werkt etc, maar vind het er gaaf uit zien! :D

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:07

Ik snap er ook niks van, ben zowiezo geen fan van digitale tekeningen. Maar ziet er goed uit :)

duinmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:13

Super Robin!! Ziet er echt heel mooi uit!! :D
Als ik een paard wil tekenen lijkt het eerder een hond _O-

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:34

Thanks! :)
Jildou, misschien moet je dan maar een keer proberen honden te tekenen :)

iemand tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:12

Ik vind dat je een hele leuke stijl hebt :D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:25

Valt nu nog weinig over te zeggen, omdat je het alleen nog maar overgetrokken hebt en een basiskleur erover heen gedaan. Wel programma werk je TS? Met Gimp?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:24

DeMolenhoek; thanks! :)
thoraklover; ik gebruik PhotoShop CS2, en ik kom eigenlijk niet echt verder omdat de schaduw en licht inval niet helemaal lukt. Daar zocht ik juist tips / extra tutorials over :j

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:31

Van Adobe? Werk je al met lagen? Op youtube even zoeken op 'how to paint a horse digital' en je krijgt heel wat tutorials. Dat werkte bij mij goed :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:35

Ja, van Adobe :j Ik werk ook met lagen ja, anders kom je niet ver :')

Ik zal eventjes op YouTube zoeken, thanks!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:48

Als je zonder lagen niet ver komt heb je gewoon nog heel veel te leren, het kan ook prima zonder :D

Maar dit is het perfecte voorbeeld van waarom ik niet van overtrekken hou, de verhoudingen zijn compleet zoek. Je kunt niet zomaar iedere foto 1 op 1 overnemen, dat werkt gewoon niet, het kijkt niet lekker, je ogen zeggen al dat het niet klopt.
Daarom is écht schetsen zo belangrijk, je schetst onder andere om te zoeken naar de juiste verhoudingen en dat mis je nu heel duidelijk.

Kijk naar wat je nu hebt staan zonder de foto erbij, wat klopt er niet? De rug is te lang, de benen te kort, het hoofd te klein.
Onderdelen waar veel detail in komt ogen al snel kleiner, daarom gebruik ik zelf altijd het trucje om deze net iets groter te tekenen dan je eigenlijk zou doen (dus onder andere hoofd en benen wat groter tekenen dan ze in verhouding echt zijn). Je ziet het nu al in je lijntekeningen, groot massief lichaam en kleine gedetailleerde beentjes en hoofdje die nog kleiner lijken dan ze werkelijk zijn, dat effect zal versterkt worden als je het in gaat kleuren.

Bovendien is het juist zo leuk als je de foto kunt verbeteren, ik teken bijvoorbeeld vrijwel altijd het hoofd hoger dan anatomisch mogelijk, maar door het in te vullen met de juiste schaduwen is er niemand die dat opvalt en het paard oogt een stuk trotser en opvallender. Halster kun je makkelijk weglaten voor een vrijer gevoel, ontbrekende stukjes been zou ik er ook gewoon aantekenen, al is het maar heel grof, dan kun je straks het gras er veel willekeuriger overheen tekenen zodat je nog wel wat stukjes been erdoorheen ziet, anders lijken ze erg afgekapt.

Om je het verschil met je lijntekening even te laten zien heb ik je lijn wat aangepast, de verhoudingen kloppen nog steeds niet 100% omdat het met de overgetrokken lijnen is gedaan ipv vanuit een goede schets en anders ga ik er te lang mee bezig om de hele lijntekening te verbouwen :') maar het geeft iig een duidelijker beeld van wat ik bedoel wat een verschil het zelf tekenen en zoeken naar de goede verhouding kan maken:
Afbeelding
dus wat ik hier heb gedaan: romp korter, achterhand gekanteld, hoofd groter en hoger geplaatst en de borst wat minder breed.
Je gebruikt dan gewoon dezelfde foto maar verbetert hem om een imposantere houding te maken welke veel fijner in het oog ligt.
Maar vooral in het hoofd en de benen zitten zo nog wat verhoudingsfoutjes die je met het schetsen er zelf makkelijker uit kunt halen.

Wat betreft het inkleuren: weg met dat palet, veel te eentonige kleuren en te weinig contrast. Voor aan haflingerkleurtje gebruik ik bijvoorbeeld een heel erg oranje/bruin als basis, geel en oranje tinten voor de lichtere delen, rode tinten voor de donkere delen, een dieppaarse kleur voor de schaduwen en heel licht geel en licht blauw voor de highlights. Dat brengt veel meer leven en contrast in je tekening.

Ik gebruik zelf helemaal geen palet maar gebruik de color sliders en meng de kleuren gewoon wanneer ik ze nodig heb, meeste mensen gebruiken de rgb sliders maar ik vind de HSB sliders veel fijner werken, dus dat zijn ook dingen die je voor jezelf uit moet zoeken wat je het fijnst vind om mee te werken.
Voor blenden niet smudgen maar probeer met een gewone brush op lage opacity en flow te kleuren. Ik ben ooit begonnen met 10% geloof ik en inmiddels gaat het blenden me zo goed af dat ik het ook op 80/100% opacity kan. Het is gewoon een trucje wat je even onder de knie moet krijgen. Begin met grote kleurvlakken en werk die steeds fijner uit met meer kleuren en details.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 11:39

Iceprincess; Jeetje, wat n post! :) Ik heb er veel tips uit kunnen halen, dankjewel! Inderdaad, de verhoudingen klopten al niet helemaal. Bedankt dat je ook dmv een voorbeeld verbetering hebt laten zien, ik zal straks kijken of ik in PhotoShop wat aanpassingen kan doen. (Waar zie je trouwens verkeerde verhoudingen in de benen? Heb ze zelf niet kunnen vinden.)
Inderdaad, de kleuren zijn wat standaard. Ik zal kijken hoe het zal worden met wat diepere kleuren :)
Verder had ik ook geprobeerd de brush op 10% te zetten, maar ik kan er nog niet zo goed mee overweg := Ik zal straks even wat aanpassen, en zal laten zien waar mijn probleem een beetje ligt als het om schaduw gaat :j

Bedankt! :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:44

Ja jij wil tips en ik heb ze :P

Ik zou gewoon even helemaal opnieuw beginnen, ipv aanpassen is makkelijker voor jezelf en leer je meer van wat je de volgende keer weer kan gebruiken, zo loop je ook veel minder vast als je verder gaat :) .
De aanzet van de voorbenen zit niet helemaal lekker, er klopt iets niet bij de borst, vooral aan de linkerkant. En ik vind de pijpbeenderen van de vooorbenen wat kort vergeleken met de bovenbenen en de achterbenen maar kan zijn dat je paard dat ook echt heeft natuurlijk, maar zoiets moet je met inkleuren dan goed op letten dat het niet echt te klein gaat worden, maar vooral het voorbeen wat op de grond staat zit niet lekker in elkaar. Achterbenen zou ik zelf ook nog wel wat aanpassen omdat het naar binnen stappen van het achterbeen er wat gek uit kan gaan zien maar ik denk dat dat wat anatomie betreft nog te moeilijk voor je is omdat je dan ook de spieren en hoek ed. wat moet aanpassen.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:46

Bedankt! :) Ik ben momenteel bezig met een nieuwe schets, andere houding, en meer vanuit mezelf, ik zal m wel even laten zien zodra ie helemaal in elkaar zit.

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:47

duinmuis schreef:
Super Robin!! Ziet er echt heel mooi uit!! :D
Als ik een paard wil tekenen lijkt het eerder een hond _O-

_O_ Dat heb ik ook altijd Jildou hahaha!
Ziet er enorm gaaf uit Robin, respect :D

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:29

Iceprincess; heb eveb in je profiel en je site gekeken, maar wat een gave tekeningen! Waar leren jullie dag toch?? Hoe zijn jullie hiermee begonnen?? Als ik dadelijk over een paar maanden tijd heb zou ik mezelf hier ook wel in willen verdiepen.. Ik ben redelijk creatief dus t zou moeten kunnen!

Ts; echt gaaf hoor! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en wat daartussen komt!!