[FOTO] Flink aan het oefenen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ikkuh15

[FOTO] Flink aan het oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:37

Hallo allemaal,

Vorige week zaterdag heb ik een basis cursus fotografie gevolgd. Veel aspecten zijn mij duidelijk geworden en nu is het natuurlijk de bedoeling om flink te gaan oefenen om het ook onder de duim te krijgen. Ik schiet met een Nikon 3100 en de standaard 18 - 55 lens.
Gisteren scheen heerlijk de zon en ben ik naar de bossen gegaan om mij daar lekker uit te leven :D Ik heb mij specifiek gericht op de scherptediepte. Foto's gelieve niet te kopiëren!

Opbouwende feedback is erg welkom, houd er wel rekening mee dat ik nog een beginner ben.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding

Ook werd er mij geadviseerd om in zowel jpg als raw te schieten. Ik krijg de raw bestanden helaas niet geopend in mij Photoshop. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 21-02-12 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Foto] -> [FOTO]

Maureen_M

Re: [FOTO] Flink aan het oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:32

als eerste vraag :) heb je een nikon D3100 of een 3100 ?
anders als je een D3100 hebben we dezelfde camera en lens.

ik krijg nog niet echt een wow gevoel bij je foto's, wel vind ik ze mooi. Maar oke! je bent nog aan het oefenen. de eerste foto vind ik wel erg mooi!

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 12:15

Bedankt voor je reactie! Ik heb de D3100.
Ik kan me er in vinden dat ze inderdaad het Wow effect missen. Ik heb nog erg veel te leren. Ik probeer ook te spelen met de belichting en compositie maar dat valt nog niet mee.
Iemand anders verder nog tips?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:41

Ik zie er niet het nut van in om in jpeg en raw te schieten. Waarom is je dat aangeraden? Het neemt alleen maar extra geheugen in beslag. In moeilijke lichtomstandigheden schiet ik vaak alleen in raw, zodat ik de foto's nog wat beter kan aanpassen. Zijn de omstandigheden goed, dan fotografeer ik in jpeg.
Welke versie van photoshop heb je? Ik heb cs2 en daar doet Raw het prima in.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:29

ikkuh15 schreef:
Bedankt voor je reactie! Ik heb de D3100.
Ik kan me er in vinden dat ze inderdaad het Wow effect missen. Ik heb nog erg veel te leren. Ik probeer ook te spelen met de belichting en compositie maar dat valt nog niet mee.
Iemand anders verder nog tips?

Dan hebben we inderdaad dezelfde, wat ik als ervaring in de camera heb gezien is dat je er wel wat mee kan, maar echt super resultaten zal je nooit hebben. Mij is door al vele aangeraden een telelens te kopen, en dan moet je je resultaten eens zien! Ik vind aan je foto's te zien dat je het zeker goed kan, alleen door de lens word het beeld iets minder

Durf te wedden wanneer je een betere lens hebt, de foto's meteen mooier zijn :) heel veel succes verder met fotograferen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:50

Ik vind het geen bijzondere foto's, maar wel een leuke oefening natuurlijk :j
Ik zie hierboven dat je aangeraden wordt een telelens te kopen, maar ook die heb je in slechte kwaliteit, het bereik van de lens heeft niks te maken met de kwaliteit en ik zie ook niet direct hoe deze foto's met telelens ineens een WOW factor zouden moeten hebben :) Telelens heeft gewoon een ander bereik, dus ligt er maar net aan wat je ermee wil doen of dat handig is voor je :)

Wat je raw bestanden betreft, je moet de plugin Cameraraw van Adobe downloaden, dan kan photoshop wel cr2 bestanden openen. Ik vind het geen onzin om in raw te schieten, maar ik doe het zelf zelden omdat ik het teveel werk vind met nabewerken. Maar dat is een keuze die je voor jezelf moet gaan maken en dat kan alleen door uit te proberen wat jou goed bevalt natuurlijk :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:58

Er was mij aangeraden om in jpg en raw te schieten omdat je dan de compactheid van je jpg hebt en voor wanneer je ze meer wilt nabewerken dat je dan het beste de raw versie kon gebruiken.

Ik gebruik CS5, goede tip Alwiene! Dan ga ik dat doen.

Ik zat er wel al over na te denken om een Telelens aan te schaffen omdat ik niet genoeg bereik heb voor wat ik wil gaan doen. Maar ik vind dat ik eerst beter de basis onder de knie moet krijgen voordat ik een hoop geld uit ga geven. De wow factor zit hem denk ik in de combinatie van vele aspecten waaronder de basis aspecten en die wil ik eerst goed leren.

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik heb er in ieder geval een hoop van geleerd, en ga weer door met oefenen :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:52

Leuk, ik herken mijn stijl in jou! :D
Vind het leuke foto's, hele mooie probeerseltjes al en je bent leuk aan het spelen met het licht.
Denk dat jij best overweg kan met een telelens :j Wil er zelf binnenkort ook eentje gaan aanschaffen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:51

Het begin mag er zeker zijn, als tip kan ik je meegeven door veel te kijken in natuurtijdschriften bijvoorbeeld. Dat heeft mij geholpen bewust te worden van de mogelijkheden die je allemaal voor handen hebt. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. :j

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:03

Mag ik vragen waar je die cursus gevolgd heb?
De foto's zien er al netjes uit! :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:24

@Marit; ik heb je portfolio bekeken! Je maakt mooie foto's!

@Magda; goede tip, ik ga even thuis wat tijdschriften doorspitten. Enkele weken geleden heb ik een boek gekregen puur alleen over composities en daar staan ook veel nuttige tips in!

@Gina; bedankt voor je compliment :) ik heb via groupon een introductie les gekocht bij de fotoschool in Eindhoven. Dit was een cursus van 3 uur. Ik wilde graag een vervolg cursus gaan volgen omdat de stijl van lesgeven mij erg goed beviel maar helaas is het prijskaartje een beetje te hoog. I

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:35

Goed begin!

Dat het "wauw effect" mist ben ik het wel mee eens. Als ik kijk naar tekenen en compositie denk ik dat je daarin een deel van het probleem kunt vinden. Op dit moment is er qua compositie en focus point weinig boeiends aan de hand. Waar je naar moet kijken is of heel duidelijk (1,2,5,6) of juist onduidelijk.

Neem bijvoorbeeld foto 3 hierop is een hele boel te zien maar de kijker wordt naar verschillende plekken gestuurd. Het oog van de kijker zal naar het lichte gedeelte getrokken worden maar ook naar het deel dat scherp is. Op dit moment is het lichte deel in jouw foto onscherp. Hierdoor geeft dit een onrustig beeld. Bedenk dus goed wat je wilt laten zien en waar je je kijker naar toe wilt sturen.

Bij foto 1 bestaat je compositie eigenlijk uit 2 verticale vlakken. Links het gedeelte dat onscherp en donker is, rechts het gedeelte waar het blad zich in bevind. Dit kun je op lossen door in plaats van verticale lijnen diagonale lijnen in je compositie te gebruiken. Voorbeeld kan je vinden via deze link: http://www.johnharveyphoto.com/LearnComposition/

Verder weet ik weinig van fotografie omdat ik zelf eigenlijk alleen bezig ben met tekenen maar waarschijnlijk gelden dezelfde regels :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 14:26

@MyDominique; heel erg bedankt voor je feedback. Hier kan ik wat mee :) . Zo had ik de foto's zelf nog niet bekeken, interessant!