[MOV] Suïcide kortfilm/tribute

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Raanii

[MOV] Suïcide kortfilm/tribute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 19:01

Hallo daar :)

Even geleden kregen we op school een opdracht om, met een Vlaams toneelstuk als basis/inspiratie, een onderzoek te maken (les cultuurwetenschappen).
Voor de verwerking kregen we carte blanche. We (mijn groepje van 4) besloten verder te borduren vanuit de 'miserie' die centraal stond in het stuk.
We zochten het dus wel tamelijk diep. (andere groepjes onderzochten het belang van decor in toneel ed).
Het stuk was overigens 'De Pijnders' door Arne Sierens (site voor de geïnteresseerden: http://www.compagnie-cecilia.be/nl-be/p ... e-pijnders).

Uit die miserie kwamen we bij het thema suïcide. In het begin van dit schooljaar heeft een jongen uit ons jaar op school ook zelfmoord gepleegd, en er is over dit thema (bedroevend) veel te horen op het nieuws tegenwoordig (vroeger natuurlijk ook al). We besloten dat we een schriftelijk deel zouden maken voor het concrete onderzoek, een filmpje als illustratie, toepassing, voorbeeld, inzicht,...

Het concept 'filmpje' is nogal uit de hand gelopen, het is, naar mijn mening, een mini-kortfilm geworden :p
Ziehier het resultaat :) http://www.youtube.com/watch?v=oFfvqu2txGs

Ik zou het erg leuk vinden als jullie je reactie erop hier achterlieten!
Ik ben benieuwd of m'n filmpje het gewenste effect heeft :) daarom geef ik niet veel uitleg bij de inhoud.
Ik zal, als al meerdere mensen het bekeken hebben/reacties/meningen/... de volledige uitleg wel eens doen, maar ik vind het beter als het dus zonder vooroordelen/voorkennis bekeken wordt :)

Noot: De leegte na de muziekvermelding is een foutje, wanneer titels/uivoerders van beide liedjes verschenen zijn, is het gedaan. Enkel het liedje loopt nogtot het einde, wat op zich niet slecht is voor de sfeer.. ^^

Alvast bedanktvoor het lezen, hopelijk bekijkje het even en laat je een reactie achter :D
Raani

Authorship:
- Alle filmmateriaal hebben we* zelf gemaakt en behoort enkel aan ons* toe.
- Het scenario is door ons* geschreven en behoort enkel aan ons* toe.
- Gebruikte quotes behoren niet aan ons* toe (behalve één), de schrijver wordt vermeld.
- Gebruikte muziek behoort niet aan ons* toe, maar is op legale wijze verkregen en makers worden vermeld.

*Lindsay Nemegeer, Wietse Vermeire, Anna Minne, Raani Budenaerts
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [MOV] toegevoegd.

Raanii

Re: Suïcide kortfilm/tribute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 17:18

Heb ik dit verkeerd geplaatst? anders, zou een mod het kunnen verplaatsen...? :s

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:00

Hmmm... nee sorry. Ik vind het te langdradig. Teveel teksten in het begin, pak liever drie pakkende citaten. Het filmpje geeft voor mij niet genoeg weer hoe ernstig dit onderwerp is. Hoeveel verdriet, woede en verwarring daarin meespeelt. Ik hoop dat je daar nog iets mee kan.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 11:45

@horsiegek; allereerst bedankt voor je reactie!
Over de teksten, dat is natuurlijk jouw persoonlijke mening, daar discussieer ik niet op ofzo :p
Over de ernst, ik denk (niet slecht bedoelt ofzo, enkel vaststelling) dat je dan de opzet van het filmpje niet 100 procent mee hebt.. die zet ik er later wel eens uitgebreid op :)

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:06

Goeie film :j. Ook ik vind dat er persoonlijk teveel citaten aan het begin zijn :o. Die had ik liever tussen sommige shot door gezien. De kind "baby" en kind opnames vond ik tof en ook die laatsten wel. Alleen het stuk met de gene die die een rode trui aan had vond ik niet zo toen raakte ik wat uit de sfeer want dit kwam bij mij niet echt over. Ook het laatste shot dat die handen over de muur gaan en vegen achter laten vind ik iets te gemaakt. Verder tof gemaakt en de doorspeel van de muziek en leegte vind ik wel tof want dat is het toch de leegte die overblijft als iemand zichzelf uit het leven wegneemt. Muziek is echt +:)+ !

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:14

@ Raani, hoe bedoel je? Dat ik niet goed snap wat suicide inhoudt of dat het filmpje voor mij niet goed overkomt? Want in het eerste geval zou je dat helaas mis hebben...:'(

Raanii

Re: [MOV] Suïcide kortfilm/tribute

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 19:43

Maysie, bedankt!

Horsiegek; ik bedoel natuurlijk de inhoud van het filmpje! Ik weet zelf ook wat het is, suïcide (jammergenoeg natuurlijk :( ) ben ervan overtuigd dat iedereen daar de ernst wel van inziet, heel velen zelfs van in de naaste omgeving...

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 18:33

Misschien even de volledige uitleg bij het filmpje:

Het 'verhaal' is overéén jongen die opgroeit. Je ziet hem in 4 belangrijke fases: baby, kleuter, puber en adolescent. Dit zijn de 'normaal' uitziende fragmenten (in het parkje, aan het schommelen, aan het schrijven, einde van relatie met vriendin).
De andere fragmenten (baby die verbaasd rondkijkt, jongen in een hoekje, frustratie bij de stoel, dwangbuis bij de stoel) geven weer wat er in de jongen z'n hoofd omgaat op dat moment (abstract dus).

Als baby is het verschil vaag, omdat het bij een baby ook minder uitgesproken ervaren wordt.
Bij de kleuter zie je vooral dat hij zich eenzaam voelt, anders.
De puber reageert veel heftiger, wat ook typisch is aan het veranderen van lichaam, gedachten en hormonen op die leeftijd.
Bij de adolescent zie je dat hij zich echt gevangen voelt, en geen uitweg meer ziet (dwangbuis).

In de laatste scènes zie je een omgevallen stoel, die natuurlijk het zichzelf ophangen insinueert, en de lege schommel.
Het is dus een open einde, aangezien de omgevallen stoel dezelfde is als in de 'mentale dwangbuisscène', die zich dus in z'n hoofd afspeelde. Stelt hij zichzelf voor dat hij suïcide pleegt, of doet hij het effectief?
De lege schommel geeft hetzelfde open einde; ís het jongetje er niet meer, of is hij van de schommel afgegaan om, letterlijk, met vriendjes te spelen (interpretatie; geeft hij niet op)?

Het filmpje wil vooral tonen dat suïcide geen 1-minuut-besluit is, maar er dikwijls jaren van aanleidingen aan vooraf gaan. Ook al ziet iemand er aan de buitenkant compleet 'normaal' uit, je kan niet weten wat er in zijn of haar hoofd omgaat.

Ik hoop dat dit wat duidelijk maakt, reacties zijn zeker nog altijd welkom, ook op het 'filmische' aspect ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:00

Ik vond persoonlijk ook de vele citaten in het begin te langdradig, een paar waren mooi maar naar een tijdje had ik zoiets van: Wanneer begint het nou eindelijk?

De baby en het kind fragment vond ik wel goed. Ik snapte meteen dat dit een terugblik moest zijn naar vroeger hoe hij geweest is. Je zag de eenzaamheid en hoe het geweest moest zijn als kind. Het dwangbuisfragment en dat de jongen stil in een gedoken in een hoekje zit vond ik ook goed. Dat kwam op me over, raakte me wel. De houding van de jongen met de rode trui raakte me niet echt, misschien omdat het te vaak kwam of dat hij er een beetje bijhing als ieder verveelde puber in een normale les.

Die zwarte vegen op de muur vond ik ook te gemaakt... Het heen en weer wiegen om zichzelf te troosten vond ik dan wel weer een goed aspect, omdat hij alleen is en zich eenzaam en niet begrepen voelt moet hij zichzelf wel troosten want er is gewoon niemand anders.. Met het omschoppen van die stoel had ik er niet achter gezocht dat hij zichzelf wou ophangen, meer dat hij vol met frustratie zat en dat wou afreageren.

Voor de rest vind ik het wel een goed beeld van iemand die met zelfmoordneigingen kampt. Goed om met het einde te eindigen met feitjes hoeveel mensen nou zelfmoord plegen per jaar. Behoorlijk hoog aantal wat me verbaasde, nooit bij stil gestaan, dus dat is ook alleen maar een positief punt. Ik zelf had het alleen nog wat rauwer willen zien, meer eenzaamheid, meer verdriet zodat het me nog meer raakte. Geen idee hoe je dit zou kunnen doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, al is het voornamelijk gewoon mijn mening :) Maar dan zie je wel hoe je filmpje overkomt op mensen zonder dat ze de achterliggende gedachte van jullie kennen :)

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 18:15

me_myself_I; Bedankt, daar heb ik inderdaad veel aan! Want al je jezelf uren blind staart op een filmpje zie je het op den duur niet meer, als je snapt wat ik bedoel..
(even over die stoel; als hij hem omver schopt is het inderdaar pure frustratie, de stoel die ophet einde omverligt is degene die ik bedoel)
Extremer was inderdaad goed geweest, maar in de tijd die we hadden voor de opdracht ben ik er simpelweg niet in geslaagd, jammergenoeg. Dankje voor je uitgebreide reactie!