vraag aan fotografen onder ons

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

vraag aan fotografen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 16:21

Hallo bokkers,
Over klein poosje mijn eerste echte shoot (eerder wel altijd met vriendinnen,kennisen en wedstrijden en puppycursus := ) ,maar nu met redelijk onbekend iemand (Ooit 1 x gezien op wedstrijd)

Nu wil ik graag antwoord op een paar vragen (als mensen die geven natuurlijk :') )

Hoe doen jullie het qua wat de klant krijgt.
CD /DVD: Zo ja,waar koop ik die?
Site uploaden en link ervan geven: Zo ja,welke site.
Andere manieren?

Foto's afdrukken bij welk bedrijf/winkel?
1) 2) 3 )

Ik weet wel qua canvas :HerinneringOpLinnen ,zijn hier goede ervaringen mee?

Verder nog tips :) ?

Groetjes Elin!

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:25

Ik geef ze de foto's altijd op CD. De foto's die je geeft zijn niet van grote resolutie (bij mij althans) en staat een watermerk/copyright op. Een DVD heeft veel meer ruimte, wat niet nodig is voor een niet al te hoge resolutie. Daarnaast kunnen een aantal computers niet zomaar een DVD lezen (slechte ervaringen mee). CD's kan je gewoon bij 't kruidvat oid kopen.
Nabestellingen doe ik nu alleen nog digitaal, hier zijn verschillende resoluties in mogelijk. De foto op groot formaat houd ik de rechten van, maar de koper mag hem wel gratis afdrukken. Dit is natuurlijk niet 100% controleerbaar, maar vaak is een waarschuwing met een verwijzing naar de politie al genoeg. (Het is namelijk wettelijk vastgelegd dat de fotograaf auteursrecht heeft)
Foto's nabestellen om af te drukken kan ook, dit doe ik alleen nog niet, omdat ik nog steeds ga uitvinden hoe het met die site werkt :') www.profotonet.nl

Lara

Re: vraag aan fotografen onder ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:13

Picasa voor de foto's op webformaat met copyright, voor nabestellingen gebruik ik Oypo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:16

Nog even een toevoeging, ik kies de mooiste foto's zelf uit. Nou bied ik ook een ruimte aan van 20-40 foto's, dus er zit altijd wel wat tussen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:26

Elin_ schreef:
Andere manieren?

1) 2) 3 )

Bij mij krijgen klanten alleen "voorbeeld foto's" te zien.
Ze betalen voor de shoot + een foto tegoed van 50,- euro waar ze nabestellingen mee uit kunnen kiezen.
Overige foto's zijn extra bij te bestellen, zowel als afdruk als digitaal.

Ik heb nooit gratis foto's op hoge resolutie meegegeven, en daar ben ik blij om. Want zelfs uit 2004 krijg ik nu nog wel eens nabestellingen, als een paard is overleden of verkocht. Als ik destijds alles weggegeven had, had ik daarna nooit meer inkomsten uit die reportages gehad, dus dan zou je het alleen van de shoot prijs zelf moeten hebben (als je dat dus zó berekend, zou die prijs ontzettend hoog moeten zijn om dat verschil te compenseren).

Dus wanneer je alles op cd of dvd mee geeft, hou er dan rekening mee (zelf, maar ook in je prijsberekening) dat je daar nooit meer een nabestelling van hoeft te verwachten. En dat men daar waarschijnlijk mee naar goedkope afdrukcentrales zoals Hema en Kruidvat gaat, waar je foto's op slechte kwaliteit gedrukt worden (maar jouw naam wordt er wel bij genoemd als die foto's rondgaan onder de kennissen).
En het nadeel is dat je bijna geen zicht hebt op wat er met de foto's gebeurd (ingezonden voor fotowedstrijden waardoor je geen rechten kun claimen als bijv. een groot bedrijf die foto's gaat gebruiken als reclame materiaal, om maar een voorbeeld te noemen).

ALS je toch wil gaan werken met foto's op cd/dvd, koop dan van zeer hoge kwaliteit. Bespaar er niet op. Want cd's/dvd's kunnen nogal eens "fouten" geven, zeker na een aantal maanden.

Ik zet alle voorbeeldfoto's op mijn eigen website. Ik heb gewoon een eigen domein + webhosting, waardoor ik zelf mapjes kan aanmaken en een gallerij, waar mijn klanten de foto's kunnen bekijken.
Wil je liever alles uit handen geven, dan is bijv. Oypo ook een oplossing. Maar zij pikken een stukje winst in en het nadeel is dat je alle foto's al op hoge resolutie volledig bewerkt moet uploaden. Veel werk dus, en het kost je een stukje van je winst.

Afdrukken doe ik altijd bij Profotonet.
Canvassen doe ik uitsluitend bij Canvas en Co (www.canvasenco.nl). De kwaliteit van Herinneringen op linnen is minder mooi en zij gebruiken ook goedkoop linnen ipv kwaliteits canvas.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 20:39

Femke schreef:
Elin_ schreef:
Andere manieren?

1) 2) 3 )

Bij mij krijgen klanten alleen "voorbeeld foto's" te zien.
Ze betalen voor de shoot + een foto tegoed van 50,- euro waar ze nabestellingen mee uit kunnen kiezen.
Overige foto's zijn extra bij te bestellen, zowel als afdruk als digitaal.

Ik heb nooit gratis foto's op hoge resolutie meegegeven, en daar ben ik blij om. Want zelfs uit 2004 krijg ik nu nog wel eens nabestellingen, als een paard is overleden of verkocht. Als ik destijds alles weggegeven had, had ik daarna nooit meer inkomsten uit die reportages gehad, dus dan zou je het alleen van de shoot prijs zelf moeten hebben (als je dat dus zó berekend, zou die prijs ontzettend hoog moeten zijn om dat verschil te compenseren).

Dus wanneer je alles op cd of dvd mee geeft, hou er dan rekening mee (zelf, maar ook in je prijsberekening) dat je daar nooit meer een nabestelling van hoeft te verwachten. En dat men daar waarschijnlijk mee naar goedkope afdrukcentrales zoals Hema en Kruidvat gaat, waar je foto's op slechte kwaliteit gedrukt worden (maar jouw naam wordt er wel bij genoemd als die foto's rondgaan onder de kennissen).
En het nadeel is dat je bijna geen zicht hebt op wat er met de foto's gebeurd (ingezonden voor fotowedstrijden waardoor je geen rechten kun claimen als bijv. een groot bedrijf die foto's gaat gebruiken als reclame materiaal, om maar een voorbeeld te noemen).

ALS je toch wil gaan werken met foto's op cd/dvd, koop dan van zeer hoge kwaliteit. Bespaar er niet op. Want cd's/dvd's kunnen nogal eens "fouten" geven, zeker na een aantal maanden.

Ik zet alle voorbeeldfoto's op mijn eigen website. Ik heb gewoon een eigen domein + webhosting, waardoor ik zelf mapjes kan aanmaken en een gallerij, waar mijn klanten de foto's kunnen bekijken.
Wil je liever alles uit handen geven, dan is bijv. Oypo ook een oplossing. Maar zij pikken een stukje winst in en het nadeel is dat je alle foto's al op hoge resolutie volledig bewerkt moet uploaden. Veel werk dus, en het kost je een stukje van je winst.

Afdrukken doe ik altijd bij Profotonet.
Canvassen doe ik uitsluitend bij Canvas en Co (http://www.canvasenco.nl). De kwaliteit van Herinneringen op linnen is minder mooi en zij gebruiken ook goedkoop linnen ipv kwaliteits canvas.

Top femke bedankt!!

Afdrukken dan bij Profonet (alleen snap ik er nog weinig van :+ ) en canvas bij Canvasenco!
Top!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:24

Ik ben benieuwd naar meer reacties van Oypo of profonet

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:27

Profotonet gebruikten wij ook voor de opleiding fotografie, bleken meer mensen last van te hebben dat hun foto's donker uit vielen, zelf geen last gehad gelukkig.
Zijn wel snel besteld en binnen :j

Oypo vind ik 10x niks, kwaliteit is niet al te best, foto's worden niet mooi weergeven op internet. :n

Voor foto's uploaden met copyright gebruik ik photobucket (heb ook een account dus ongelimiteerd uploaden), erg fijn en snel.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:34

MelanieB schreef:
Profotonet gebruikten wij ook voor de opleiding fotografie, bleken meer mensen last van te hebben dat hun foto's donker uit vielen, zelf geen last gehad gelukkig.
Zijn wel snel besteld en binnen :j

Oypo vind ik 10x niks, kwaliteit is niet al te best, foto's worden niet mooi weergeven op internet. :n

Voor foto's uploaden met copyright gebruik ik photobucket (heb ook een account dus ongelimiteerd uploaden), erg fijn en snel.

Bedankt! Ik moet iets instaleren voor profonet ?
Oypo dan maar niet denk ik :=

Ik upload momenteel met picasa ,denk dat ik overstap op photobucket (al langer over aan het nadenken) ,maar is het dan ook zo dat je foto's kan afschermen , openbaar maken ,of alleen voor mensen met de link ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:36

Ja dat kan ook bij photobucket :j

Picasa gebruik ik ook wel, maar vind photobucket toch fijner (gewenning denk ik..)

Ja je moet wat downloaden bij profotonet, zo kun je heel makkelijk en snel foto's selecteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:03

Nee, voor profotonet kun je tegenwoordig gewoon gebruik maken van de bestelprocedure op hun eigen website. Dus daar hoef je geen programma meer voor te downloaden.
Dat was vroeger wel zo.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:04

Oh haha, ik had het toen iig wel gedownload :j fijn dat nu ook gewoon kan :j

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:56

MelanieB schreef:
Ja dat kan ook bij photobucket :j

Picasa gebruik ik ook wel, maar vind photobucket toch fijner (gewenning denk ik..)

Ja je moet wat downloaden bij profotonet, zo kun je heel makkelijk en snel foto's selecteren :j

photobucket vind ik vooral mooier .. Picasa hapt net wat in de kwaliteit heb ik het idee!

Femke schreef:
Nee, voor profotonet kun je tegenwoordig gewoon gebruik maken van de bestelprocedure op hun eigen website. Dus daar hoef je geen programma meer voor te downloaden.
Dat was vroeger wel zo.

Oké dus ik kan gewoon stappenplan volgen ,foto selecteren en betalen en hij komt paar dagen later aan?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:59

Ik gebruik voor het delen van foto's Dropbox, werkt echt prima.

www.dropbox.com
Even een accountje maken en de software downloaden. Het is heel makkelijk; jij uploadt de foto's, deelt de link vervolgens met degene in kwestie (die dan ook Dropbox moet downloaden) en de foto's komen in grote resolutie direct binnen op de pc van de ander.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:21

Ik werk zelf ook met Profotonet. Prima bedrijf.

Als foto's donker uitvallen kan dat liggen aan je papierkeuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:10

Profotonet is inderdaad zeer aan te raden, gebruik het zelf ook altijd. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 23:37

Elin_ schreef:
Oké dus ik kan gewoon stappenplan volgen ,foto selecteren en betalen en hij komt paar dagen later aan?

:j
Sterker nog, je hoeft pas achteraf te betalen, en als je voor een bepaalde tijd besteld (weet niet precies uit m'n hoofd hoe laat), dan liggen ze de vólgende dag al bij je op de mat :) _/-\o_