[Sch] Mijn schilderijen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

[Sch] Mijn schilderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:07

Ik ben maar pas begonnen met schilderen en ben heeeel hard aan het oefenen met kleuren mengen enzo.

Dus vandaar, dat mijn koe niet zoooooo super is.

Voor het eerst maakte ik een koe, en voor het eerst ook nog met olieverf!

Afbeelding

En toen kreeg ik de opdracht van mijn vriend om boeba te maken.

Dit is dus de 2e keer dat ik schilder.

Afbeelding

Boeba voor de helft af

Afbeelding

Op HN waren er een paar mensen die zeiden dat ik schilderde als een kleuter, maar is dat ook zo?

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:23

Kleuters kunnen doorgaans nog geen verhoudingen tekenen, dat lukt jou al wel.
Je kleurgebruik is wel nog een beetje simpel, maar je moet ergens beginnen, en je bent iig niet bang voor kleurtjes! Je doet al pogingen tot schaduwgebruik bij de koe, en bij de hond vind ik je met de poten ook al goed bezig. Dus je niet laten ontmoedigen en gewoon doorgaan!

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:47

Wat licorne zegt, iedereen is ooit ergens begonnen. En ik heb nog nooit een kleuter gezien die al zoveel met schaduw en lichtinval probeerde te werken. Nee, het is nog niet perfect, maar als jij zegt dat dit je eerste keer is, dan hoeft dat ook helemaal niet. Ga gewoon lekker door, en je zult merken dat je bij elke tekening weer wat erbij zult leren en een stukje beter zal worden.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 12:54

Net zoals de bovenste mensen zeggen, je moet inderdaad ergens beginnen. Het feit dat je al speelt met schaduwen is al goed :))!

Wat ik kan zeggen: Als je begint te schilderen, zorg ervoor dat je alle kleuren op je paneel hebt liggen.
2 gelen, 2 roden, 2 blauwen en wit (citroengeel en donkergeel - of oker- , Vermiljoen en Magenta, Cyaan en ultramarijn).
Wij mogen van onze docente nooit zwart gebruiken, tenzij het er echt om vraagt (maar dat is zelden, zelf voor een donkere achtergrond te verkrijgen gebruik ik bijna nooit zwart, tenzij ik de achtergrond echt zwart zwart wil, wil ik een donker bruine achtergrond, dan ga ik m'n kleuren mengen tot het kleur heel donker wordt, maar ik ga daarvoor geen zwart gebruiken). Maar vb, bij de hond heb je in z'n kop zwarte delen. Gebruik hiervoor geen zwart, maar meng je kleuren zodat je een heel donker kleur bekomt (2 blauwen samen mengen met rood en geel, je zou normaal gezien donkerbruin/grijs moeten uitkomen, hangt natuurlijk af van de hoeveelheden die je gebruikt. Gebruik je meer geel, dan gaat je kleur bruiner worden, gebruik je meer rood, dan gaat je kleur paarser worden, gebruik je meer blauw dan gaat je kleur grijzer worden).
Sowieso is kleuren mengen in het begin niet makkelijk, je moet er naar op zoek gaan en je moet echt durven.
Als je mengt, zorg er ook voor dat niet heel je paneel een soepje wordt :+ Meng in kleine hoeveelheden en in plaats van de kleuren samen te roeren tot een ander kleur, 'dop' de kleuren door elkaar.
Als je je kleuren lichter wil maken kan je wel wit gebruiken. Zorg er alleen voor dat je kleuren wel nog mooi blijven. Als je teveel wit gebruikt, bekom je al snel van die zachte, krijtkleuren (persoonlijk zie ik dit niet zo graag). Tuurlijk gebruik ik wit, alleen in beperkte mate. Ik gebruik al veel sneller eens citroengeel en wit samen om m'n kleur lichter te maken.

Als ik schilder dan zorg ik ervoor dat ik zo snel mogelijk alle vlakken inkleur met een bepaald kleur die het vlak zou moeten krijgen. Vb, bij de koe zou het kleur die je daarop zet een goede opzet kunnen zijn om daarop verder te werken. Een keer dat ik alles in een goede 'onderlaag' heb gezet, begin ik met toetsen te werken. Wat mijn docente altijd zegt, geen enkele toets is hetzelfde. Elke toets heeft dus altijd wel een ander kleur. De plaats waar het vb donkerder is (schaduwkant), daar ga je meer rood of blauw gaan gebruiken. Wil je een kleur lichter, gebruik eerder geel dan wit.

http://i5.photobucket.com/albums/y165/B ... 4272_2.jpg
Dit zijn twee werken die ik heb gemaakt voor school.
Mijn docent vond (en ik ga akkoord) de rechtste beter. Waarom?
De linkse is veel platter geschilderd.
Hoe komt dat? Rechts heb ik veel meer in toetsen gewerkt dan links. Het hol/bol effect is ook meer aanwezig in de rechtse.
Ook hier heb ik in de achtergrond geen zwart gebruikt (door de foto lijkt het echt zwart, maar in het echt is het meer donkerpaars/blauw).
Bij deze schilderijen had ik eerst mijn doek een volledige onderlaag gegeven (die was een soort paars). Daarna heb ik mijn paprika's erop getekend en ben ik beginnen schilderen. Ik merkte zelf dat het moeilijker was om die felle, frisse kleuren te verkrijgen. Dit kwam gewoon door die onderlaag die al aanwezig was.

Ik hoop dat je met deze uitleg toch iets bent :+ Ik zie dat je op de goede weg bent dus ik dacht ik kan je nog maar meer tips geven? :)

Sorry dat ik mijn eigen werken hier zet, is niet om 'reclame' te maken ofzo :+ maar het is een duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel met 'in toetsen werken' of 'plat werken'.

maralyn

Re: [Sch] Mijn schilderijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 14:22

Ohh echt dankjewel!!!!

Hier kan ik echt wat mee!
Dus eigenlijk moet ik niet te bang zijn om kleuren te combineren als ik me er maar goed bij voel?

Ik ga vanavond meteen aan de slag met een ander gevoels portret van paarden.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:45

Kleuren mengen is iets waar je een gevoel voor moet hebben, je kan het natuurlijk leren. Maar een keer je het door hebt en er een gevoel bij hebt lukt het wel!
Maar maak je geen zorgen, ik kon het ook niet meteen :)
Ik doe lerarenopleiding Plastische opvoeding, vorig jaar was het de eerste keer dat ik echt met acryl ging schilderen... en mengen dus ook...
Je mag niet bang zijn om te durven mengen, maar ik vind het persoonlijk belangrijk dat je geen zwart gaat gebruiken om je kleuren donkerder te maken, want dan krijg je gewoon lelijke kleuren. Als je donkerder wil gaan doe je meer blauw of rood bij (ze noemen dit de schaduwkleuren).
Voor de rest is het ook oefenen en het gewoon zelf leren ontdekken hoor :))

Veel succes! ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:50

licorne schreef:
Kleuters kunnen doorgaans nog geen verhoudingen tekenen, dat lukt jou al wel.
Je kleurgebruik is wel nog een beetje simpel, maar je moet ergens beginnen, en je bent iig niet bang voor kleurtjes! Je doet al pogingen tot schaduwgebruik bij de koe, en bij de hond vind ik je met de poten ook al goed bezig. Dus je niet laten ontmoedigen en gewoon doorgaan!

Een kleuter van 17??? :D :D
Maar kleuter of niet, zoals al gezegd, het begin is er!
Je 2 de poging( de hond) is al een stuk beter dan de koe.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:32

hihi dankje.....

Ik ga deze week weer gewoon oefenen en die komt er ook zeker bij!!!