(ik heb al gezocht maar kon niks bruikbaars vinden in de resultaten. Als er al iets over bestaat hoor ik het graag..)
Ik maak al jaren tekeningen met pastelkrijt. Na al dat oefenen merk ik dat ik behoefte heb aan meer details in mijn tekeningen. Ik heb besloten dat ik me wil gaan wagen aan het werken met pastelpotloden, als ondersteuning bij het krijt. (Ik gebruik Rembrandt krijt) Aangezien ik hier veel prachtige tekeningen voorbij zie komen waarbij pastelpotloden gebruikt worden ben ik heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen, aangezien ik er nog nooit mee gewerkt heb. Ik wil graag de volgende dingen weten: - Welk merk gebruik je het liefst? - Zit er nog verschil in per papiertype, wat is wel/niet fijn? - Gebruik je veel hulpmiddelen naast je krijt/potloden? - Wat is de optimale manier om het krijt en de potloden met elkaar te combineren?
Alvast bedankt voor de reacties! (p.s. ik heb overigens 80-100€ te besteden aan een set nieuwe potloden, daarover zijn tips uiteraard ook welkom)
Ik werk met een combinatie van potlood en krijt en werk op papier als velour en suede. Op dit papier zet ik dan eerst een basis van krijt en doe de afwerking in de details met potlood. Ik gebruik hiervoor verschillende merken aangezien ieder merk zijn eigen kenmerken heeft. Krijt heb ik merken als Rembrandt, Windsor en Newton, Smincke en KohInohr. Van potloden heb ik de merken Derwent, Bruynceel, Van Gogh en Conte. Ik gebruik geen hulpmiddelen alleen het krijt en potlood, op het papier waarop ik werk is meer ook niet nodig. Op gladder papier zoals Fabriano en Canson is het handig om eerst te fixeren voordat je begint met potlood over krijt, dit omdat dit papier sneller verzadigd is. Gebruik je ruwer papier zoals Colourfix, Pastelmatt (Clairfontaine), Sansfix of Pastelcard (Sennelier) dan kun je beide door elkaar gebruiken zonder fixeren (fixeren hoeft helemaal niet op dit papier). Ik hoop dat je vraag zo beantwoord is?
Ik heb niet heel veel verschillende dingen uitgeprobeerd, maar ik kan je wel zeggen wat ik gebruik Pastelpotloden van faber castell (70,- ong voor de hele set op www.martinbrinkhuis.nl) Ik heb alleen nog maar mi-teintes papier gebruikt, vind ik wel fijn Naast krijt van Rembrandt gebruik ik een klein borsteltje en een kneedgum, en een gum in een potlood. Ik doe meestal een basislaagje krijt en daarover met pastelpotloden details aanbrengen. Hoop dat je er wat aan hebt
Wendyoost
Geplaatst: 11-01-12 19:18
Ehm. Heb nog super weinig geprobeerd... Maar werk nu met pastelpotloden van Stabilo op Mi-teintes (canson) papier. En ook wel met krijt. Gebruik de gladde kant, en dat bevalt me eigenlijk wel hartstikke goed.
_Mas
Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-12 12:54
Bedankt!! Hier kan ik zeker mee uit de voeten Ga vanavond maar eens spieken bij de kunstenaars-benodigdheden winkel om de hoek (Handjes in de zakjes en portomonnee op de knip )