[TEK] Roos van AniekR

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK] Roos van AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:49

Na mijn eerste oefening wilde ik vaker proberen te tekenen. Toevallig kwam het in een HK-topic op het natekenen van paarden en AniekR heeft me toen een aantal foto's van haar mooie paardjes gestuurd.

Ik heb er eentje uitgekozen en ben ermee aan de slag gegaan.

Mijn eerste oefening was vrij klein (10x10 cm) en ik wilde nu wat groter. Mijn schetsblok (jaja, beginner he?) is echter maar A5 formaat. Ik heb geprobeerd het bladvullend te maken maar ik vind inschatten nog erg moeilijk. Zo vind ik de tekening te hoog op het papier geplaatst en had ik het érg krap bij de neus waardoor die in mijn ogen te klein is geworden.

Ik werk overigens heel bewust zonder raster. Het kijken naar hoe dingen lopen vind ik namelijk heel belangrijk en zonder hulpraster kijk ik beter. Mijn motto is dan ook; 'Teken wat je ziet, niet wat je denkt te zien.' en dat is niet altijd even makkelijk.

Genoeg gekletst!

Formaat: A5
Potloden: Bruynzeel design artist soft, HB, B, 2B, 3B, 5B, 7B, 8B, 9B
Papier: 170 grams, zuurvrij goedkoop blokje van de tekenwinkel.
Uren werk: 4 of zo?

Voorbeeldfoto:

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Commentaar is enorm welkom, ook als dat commentaar is 'berg alsjeblieft die potloden op' :))

Puckenires

Re: [TEK] Roos van AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:51

WOW mooi gemaakt!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:51

Wauw! Hij is echt mooi geworden! :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:53

Len :oo

Verborgen talenten :))
Wist helemaal niet dat jij zo van het tekenen was!!
*anders had ik vorige keer mijn tekendoos wel even open getrokken* :P

Ziet er heel goed uit, knap gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 13:59

Misschien dat je de overgangen nog wat vloeiender kan maken, nu is het nog wat "hoekig" in overgangen, beetje harde overgangen. Verder ben je goed bezig! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:01

Wow! :oo
Wat een talent heb je toch. :D
Heel mooi gemaakt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:03

Jemig Len verborgen talentje!! :D
Ziet er goed uit!! Al oogt het inderdaad wat hoekerig, geen idee hoe je dat moet verbeteren want kan zelf helemaal niet tekenen :') Vind hem echt prachtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:05

Jans, je bedoelt dat het nogal 'vlakkerig' is?

Ik vind het eigenlijk wel fijn om op die manier te tekenen maar ik snap de kritiek. Ga eens proberen of ik dat een volgende tekening anders kan doen (voorbeeldmateriaal op zeer groot formaat is welkom :)) ).

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:07

Niet slecht Len, niet slecht :)
Ben het eens vwb de overgangen en inderdaad is de neus in verhouding met de rest niet helemaal kloppend.
Overigens ben ik wel heel erg een fan van 'teken ook wat je niet ziet' :D Als in: als ik bijv een mooie foto heb, maar net dat ene oor staat er half op, dan zorg ik er wel voor dat ik dat er oor er wél op zet.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:08

Lente! Die is prachtig! Lijkt zeker op de tekening!
Alleen zie ik iets aan de mond, geen idee wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:09

Ik snap wat je bedoelt Mies :j

Maar ik weet niet of ik dat al aandurf hoor :')

LD: De mond... ik denk dat dat komt doordat op de foto de bovenlip iets verder naar voren komt? Ik ga er nog even naar kijken. :)

Oh, nee, ik zie het al! Ik heb niet met de vorm van de huid meegekleurd als je snapt wat ik bedoel. Dus in plaats van de bovenlip met dit soort strepen te tekenen: ))))))))))) heb ik het \\\\\\\\\\\ getekend. Daardoor mist het diepte.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:11

Nee ik vind de lijn iets te donker en te recht denk ik. Maar hij lijkt in elk geval heel goed!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:27

Len wat gaaaaaaf... talent zeg!!!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:29

Ik vond de lip in eerste instantie ook wat teveel uitstulpen, maar dat heeft het paard op de foto ook. Is dus wel natuurgetrouw. Wel vind ik het oog nog ietsje zachtheid missen. Paard op de foto heeft een heel warme, trouwe blik en dat mis ik nog enigszins op de foto. Hoe je dat kunt doen: geen flauw idee!

Maar deze tekening vind ik al zoveel mooier dan de vorige! Als je deze stappen kunt vasthouden ga je nog een gewild tekenaar worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:31

Help, mandarijntjesinvasie! :))

Klopt wat je zegt Rije. Gek genoeg is de glans in het oog veel sterker op de foto dan op de daadwerkelijke tekening :?

Maar die uitdrukking, dat is denk ik het moeilijkste (is het voor mij tenminste).

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:34

Glans lijkt me ook verschrikkelijk moeilijk om echt duidelijk in een potloodtekening te verwerken...

Tsja een paard enigszins natekenen zodat iemand ziet dat het een paard is, dat kan iedereen wel. Maar de uitdrukking op papier 'vatten', dat is misschien wel het moeilijkste van het hele tekenen. Zeker als je levende wezens met een karakter tekent. Ik vind dat je het nu al heel knap gedaan hebt hoor :j

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:34

Ik denk dat dat van de uitdrukking te maken heeft met de vorm van de mond :) Op de foto is de mond ietsje gebogen als een glimlach, terwijl hij bij jouw tekening iets sipper kijkt. Denk dat het daardoor komt.

Maar :j mee eens, ik vind 'm prachtig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:39

Je hebt gelijk Eline :)*

Maar ik zit te kijken waar het nou precies is dat ik de afbuiging verkeerd maak... *peinst*

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45

Iets minder diepe knik in het midden, maar iets geleidelijker laten buigen :) en dat einde naar beneden iets minder naar beneden doen :j
Gewoon de plaatjes vlak naast elkaar leggen (uitprinten als je dat nog niet gedaan hebt) en dan goed kijken. Lukt vast wel :]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:53

Ben printerloos haha dus ik werk vanaf beeldscherm :=

Ik ga eens kijken of ik kan regelen dat ik het uitprint.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:55

STEEN! It's you! :D
Gaaf gedaan hoor! :j

Denk dat de meeste tips al wel gegeven zijn, dus dat ga ik niet nog een keer doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:55

Lente schreef:
Jans, je bedoelt dat het nogal 'vlakkerig' is?

Ik vind het eigenlijk wel fijn om op die manier te tekenen maar ik snap de kritiek. Ga eens proberen of ik dat een volgende tekening anders kan doen (voorbeeldmateriaal op zeer groot formaat is welkom :)) ).

ik vind het juist heel gaaf en ' eigen' dat het wat vlakkerige is, en niet zo heel zacht.
Ja, ik vind je stijl echt heel tof en deze ook heel goed gelukt :D

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:23

Jeeeej ik ben er super blij mee hoor! Vind hem echt mooi geworden.
Op de tekening is het gewoon echt de pony die ik zo juist in handen had ondanks dat ze momenteel dan een harig monster is. Maar de uitdrukking klopt gewoon, inclussief de uitstekende lipjes.

Het enige wat ik inderdaad zie is wat Aleeneh zegt -maar ook enkel omdat zij het zei en ik er naar ging kijken- dat de mondhoek op de foto misschien iets verder/omhoog door loopt. Maar in eerste instantie had ik het niet eens gezien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:26

Dank jullie wel, ik heb echt veel aan alles wat jullie zeggen :j

Aniek, fijn dat je er zo blij mee bent. Hij komt zo snel mogelijk naar je toe (en ik ga nog even kijken of ik die mondhoek kan fixen).

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:27

Lenneke hij is prachtig. Het enige wat mij dan 'stoort' is het oog. Eerst dacht ik dat hij te groot is. Maar na nogmaals kijken denk ik dat hij te hoog zit.
De lip is inderdaad een beetje sip. Maar dat trok mijn aandacht pas toen ik er hier over las.