Wist helemaal niet hoe zo'n macrolens zou werken (ook niet na lezen op internet). Heb gemerkt dat hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe minder scherpte je hebt en dat je scherptepunt heen en weer vliegt. Uit de hand dus niet te doen. Iets meer scherpte krijgt je met een klein diafragma, maar dan nog.
Gisteren uit de hand bezig geweest en vandaag met statief. Geprobeerd op een lieveheersbeestje, maar is helemaal niks geworden. Allemaal onscherp met een diafragma van F22 en op statief ook nog.
Voor overige foto's zowel groot als klein diafragma geprobeerd, op een afstand van 10cm (handmatige scherpstelling) tot ong. 50cm. Helemaal niks was het. Ik plaats een paar foto's in de hoop dat iemand me kan helpen en tips heeft. Let niet op compositie oid, want dat had geen prioriteit. Het gaat mij om een scherpe close-up. Heb overigens al veel gegoogled en dacht toch echt de regels gevolgd te hebben, maar waarom worden mijn foto's dan niet scherp en kan ik ze niet zo dichtbij nemen als ik wil? Wat doe ik fout en wie kan me met tips helpen het beter te doen?
1. F22 - 1/40 - ISO200 - statief. Wit vel achter de knop gehouden. Kan niet terugvinden wat de afstand was, maar ik denk ong 30cm. Maar ik vind dit geen echte macro foto

2. F5.6 - 1/125 - ISO320 - uit de hand. Vindt het ook geen macro. Afstand was ook iets verder en heb 'm wat gekropt.

3. F9 - 1/320 - ISO200 - uit de hand. Deze vindt ik nog het beste, van een besje. Ong. vanaf 50cm en dus wel wat gecropt.

4. F20 - 1/100 - ISO3200 - statief. Te belabberd voor woorden. Heb met het kleine diafragma een hele hoge ISO moeten nemen, foto op redelijke afstand gemaakt (vlieg ging toevallig even zitten), contrast verhoogd en heel veel gecropt, waardoor de ruis ontstaat.
). Ik snap wat je bedoelt met 'een gezicht geven' en ik ga er aan werken.