[VER] geheimen voor het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

adaya_

[VER] geheimen voor het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 18:00

Ik heb een beetje een vage titel. Maar ik moest er 1 bedenken en weet er nog niet echt eentje.
Ik heb een stuk verhaal geschreven en voordat ik verder schrijf zou ik graag jullie meningen willen horen.
doorgaan of stoppen? eventueel verbeterpunten enz. spellingsfouten mogen natuurlijk ook gecorigeerd worden.
houd het wel vriendelijk

Personages

Caylee Kuier
Geboortedatum: 14-6-1993 (18)
geslacht: vrouw

Samantha Lavder-Kuier
zus Caylee Kuier
Geboortedatum: 8-3-1991 (20)
getrouwt met: David Lavder

Dennis Kuier
vader Caylee en Samatha
Geboortedatum: 3-8-1959 (52)
geslacht: man
getrouwt met: Karin Kuier-Sentar

Karin Kuier-Sentar
Moeder Caylee en Samantha
geboortedatum: 22-7-1974 (37)
getrouwt met: Dennis Kuier

David Lavder
Man van Samantha
Geboortedatum: 23-9-1980 (31)
geslacht: man
getrouwt met: Samantha Lavder-Kuier

Dagboek Caylee Kuier 18-2-2012

Ik weet het echt niet meer ik moet trouwen van mijn ouders. Dat kan toch niet? Ik ben te jong, vind ikzelf. Zij zijn ook getrouwt op jonge leeftijd en mijn zus ook. Maar ik wil het niet. Ik ben nog niet toe aan een man. En ook niet aan kinderen. Samantha is nu zwanger. Pap en mam willen ook een kind van mij zien. Ze willen dat ik volwassen word. Ik ben een schande voor de familie. Pap is aan het kijken of hij een man voor me kan vinden. Waarom luisteren ze nooit naar me? Ik wil geen man… als ze er maar niet teveel van verwachten. Het laatste wat ik doe is met hem het bed induiken… ik ga niet trouwen. Ik ontwijk de huwelijksnacht. Wat zal ik zeggen? Dat ik buikpijn heb? Misselijk ben? Ongesteld? Nee nonsens, geen sprake van. Het gaat niet zover komen. Ik heb meerdere geheimen waar hun niets mee te maken hebben. Ik weet wat ik wil en dat is in ieder geval niet dit. Mijn geheimen durf ik niet eens op te schrijven. Ik zal de familie uit getrapt worden als ik het ze vertel. Dit mag niet in ons geloof. Maar kan ik er wat aan doen? Ik vind het vreselijk. Ik kijk hoe de dag verloopt morgen. Ik zie wel weer. Nu maar eens gaan slapen. Trusten!
“Caylee, wakker worden nu!” Riep Dennis naar boven. “Ik word hier helemaal gek van. Dit is de laatste keer dat ik je wakker maak begrepen? Je moet naar school!” “Sorry papa, ik zal mijn wekker voortaan zetten.” zei Caylee schuldig tegen haar vader. “Ja goed, Samantha is nu naar het werk. Ik wil dat jij vanavond het eten kookt dus wees optijd thuis.” “Ja ben optijd thuis. Veel plezier op het werk, doei!”
Caylee stapte rustig haar bed uit, trok haar gitzwarte jeans aan en deed grijze sokken aan. Ze trok haar hakschoenen aan die ze van haar zus had gekregen. Ze waren zwart met gouden stiksels, en hadden allemaal riempjes aan de zijkanten. Caylee was er erg zuinig op, dit waren de mooiste schoenen die ze had. Ze trok een rood geruite blouse uit de kast met een zwart gevlochten riem erdoorheen. ze deed het blousje aan en maakte de knoopjes voorzichtig dicht. Ze liep naar de badkamer en kamde haar blonde lange haren zachtjes met een houten haarborstel. Ze stak dr haar op en deed mascara op haar lange wimpers. Toen ze eindelijk klaar was liep ze naar beneden. Ze pakte een wit bord en legde er 2 sneeen wit brood op. Ze pakte de boter en de hagelslag en smeerde haar brood. Ook pakte ze 2 pakjes drinken uit de kelder en een pakje koekjes. Ze deed alles in haar tas en trok haar grijze jas met bontkraag aan. Ze pakte haar sleutels en deed de deur open. “doei mam!” riep ze naar haar moeder die nog boven lag. “Doei lieverd, doe je voorzichtig?” Bam… de deur zat dicht. Caylee liep naar haar fiets, deed het sleuteltje in het slot en fietste naar school toe.

“Heey Caylee, hoe is het? Wat heb ik jou lang niet meer gezien!” Caylee schrok op. Ze was ergens ver weg en ineens fietste David naast haar. “sorry heb weinig tijd.” Zei Caylee. “Ik moet naar school en ik ben al laat.” “Ach , laat die school toch een keer gaan. Ik heb je hulp nodig! Samantha is bijna jarig en ik weet echt niet wat ik voor haar moet kopen.” “Kom op, doe normaal! Je bent haar man hallo! Ik weet het ook niet hoor ik moet naar school.” Zei Caylee lichtelijk geirriteerd. “Ja maar jij woont bij haar in huis!” schreeuwde David haar na, maar Caylee hoorde het al niet meer.

Een kwartier te laat kwam Caylee de les binnen. Gelukkig mocht ze van de leraar gaan zitten. Het was best een toffe gozer. Hij hete meneer Afermans en was rond de 20 jaar, net nieuw op de school. Hij was nog wat onwennig was overdreven aardig en probeerde de leukste leraar te zijn. Wil door iedereen aardig gevonden worden. Nog even en alles mag bij hem. Hij moet uitkijken. Anders gebruiken ze hem. Leraar Wiskunde, dat is dan weer minder. Wiskunde is zo saai. Meneer Afermans was knap en had altijd nette kleren aan. Ondanks dat Caylee daar van hield walgde ze van het idee met hem te moeten samenwonen. “Caylee… Caylee” fluisterde haar vriendin Julia in haar oor. “Caylee, waar zit je met je gedachten? je moet echt opletten dit is heel moeilijk. Jij wil toch ook slagen?” “Ja sorry, zit heel ergens anders met mijn gedachten.” Julia had kort bruin haar en een tongpiercing. Julia rookte en ze hield van broeken met gaten erin. Een heel ander typ dan Caylee dus. En toch konden ze het heel goed met elkaar vinden. “Ja jij zit zeker weer met Afertje in je hoofd of niet?” Grapte Julia. “Dames, letten jullie even op?” Onderbrak Meneer Afermans de meisjes.

Na de les liep Julia mee met Caylee naar haar kluisje. “Zeg nou eens eerlijk, jij hebt een oogje op Afertje of niet?” “Nee echt niet! Ik meen het je, ja hij is knap dat klopt. Maar daar is ook alles mee gezegt.” Zei Caylee. “Oke, oke. Je geeft dus al toe dat hij knap is.” Lachte Julia smakelijk. Caylee die nu zwaar geirriteerd was kon zich nog net inhouden. Ze zei: “Julia, ik ben vandaag niet zo in de stemming voor grapjes. Ik heb hele andere dingen aan mijn hoofd. Ik ben een beetje moe ook en heb hoofdpijn. Ik hoop dat je me begrijpt.” Julia keek haar vriendin verbijsterd aan. Zo’n reactie had ze niet verwacht. Normaal kon Caylee wel tegen dat soort grapjes. Ze liet het er maar bij en ze liepen naar het volgende lokaal.

Toen alle lessen voorbij waren wensten Julia en Caylee elkaar een fijn weekend toe en stapten ze op hun fiets naar huis. Caylee linksaf en Julia rechtsaf. Caylee dacht dat ze gek werd in haar hoofd. Er ging zoveel door haar heen en ze wist niet meer wat ze moest denken. Was het echt waar wat ze dacht? Was het dan echt zo? Dat kon toch niet? Waarom ik? Dacht ze… Plots was Caylee haar aandacht ergens anders bij. Ze naderde een punt die ze niet herkende. Ze was verkeerd gefietst. Overal waar ze keek zag ze weiland. Had ze dit eerder gezien? Ze dacht heel goed na. Maar ze kon niets voor de geest halen. Caylee voelde zich raar, hoe kon ze nou zomaar verkeerd fietsen? Ze keek nog een links en weer rechts. Ze ontdekte een oud boederijtje even verderop. Het zag er verlaten uit maar er blafte een hond haar richting op. Caylee dacht het boederijtje vaag te herinneren. Ze fietste naar het boederijtje toe. Toen ze daar aan kwam bleek het helemaal niet zo oud te zijn. Een oude man was in de stal bezig de koeien eten te geven. “uhhm hallo, ik ben uhh Caylee. Ik ben verdwaald, kan u me misschien helpen?” de man keek op van zijn werk, keek haar richting op en ging onverstoorbaar verder met zijn werk. “Uhhmm hallo meneer?” Probeerde Caylee nogmaals. Maar dit keer schonk de boer helemaal geen aandacht meer aan haar. “Sorry voor mijn man, hij is nogal uhhm ja, laten we zeggen eenkennig. Waarmee kan ik je helpen?” Caylee keek achterom. Daar stond een vrouw van rond de 60 met een blauwe overal aan en klompen aan haar voeten. Naast haar stond een grote pittbull. Caylee zette een stapje achteruit. “uhhm.. ja uhhm.. ik ben de weg kwijt. Ik ben verkeerd gefietst kan u mij helpen?” Caylee dacht goed na. Ze herkende de vrouw ergens van, maar ze wist niet meer zo snel waar nou precies van. De vrouw legde uit hoe ze moest fietsen. Caylee bedankte en stapte op haar fiets. Toen ze bijna thuis was schrok ze op. Natuurlijk! … Ze moest het even tot haar door laten dringen. Ze had al jaren geen contact meer gehad met haar opa en oma. Ze mocht er niet meer heen omdat haar opa een verkeerde invloed op Caylee haar leven zou moeten hebben. Ze was bij haar opa en oma thuis geweest. Ze was zo uit het niets naar de opa en oma gefietst. Haar oma had haar herkent het kon niet anders. Haar opa niet, tuurlijk niet. Die was niet zo. Hij wist niet eens dat hij een kleinkind had. Het speet haar, maar ze schonk er verder totaal geen aandacht aan. Ze dacht ook dat het beter zou zijn haar ouders nog maar even niets te vertellen, die hadden het nu toch al te druk met haar. Met tegenzin fietste Caylee het laatste stukje naar huis. Ze zetten haar fietst tegen het lage witte hekje die voor het huis stond. Ze liep naar de deur en net toen ze de sleutel in het slot wou steken ging de deur met een razende snelheid open. “En waar kom jij zo laat vandaan?” Schreeuwde haar vader naar Caylee. “Jij zou voor het eten zorgen! David komt zo en ik wil dat alles er tip top uitziet begrepen?” Caylee schrok, dat was waar ook. Ze moest koken. Bang stapte ze naar binnen. Ze kreeg een flinke klap tegen haar gezicht aan, en nog een, en nog een. Caylee deed alsof het haar niet deerde en ging snel naar de keuken om aan het avondeten te beginnen. Op de klok zag ze dat het al half 6 was. Caylee wreef over haar wang, het waren flinke klappen geweest. Het brande nog steeds op haar wang.

Die avond na het eten sloot Caylee zich op in haar kamer. Ze wou wat schrijven in haar dagboek maar ze wist niks te schrijven. Ze was helemaal op, ze wist het niet meer. Naar boven vluchten voor je eigen vader? Hoort dat dan gewoon normaal te zijn? Ze dacht na… Zou ze Julia bellen, en haar alles vertellen? Alles waar ze zo bang voor was. Nee, dat was een krankzinnig idee. Het kon zo erg veranderen. De vriendschap alles. Het kon allemaal kapot gaan.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:14

Leuk! Hier en daar verbeterpunten gezien (als je wil leg ik het een andere keer uit, las je verhaal even tussen het leren door :P ) ik ben benieuwt naar een nieuw deel!! :D

adaya_

Re: [VER] geheimen voor het leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:53

Dank je wel. ik ben al druk bezig met het nieuwe deel maarik heb begrepen dat er per nieuw deel 1500 woorden nodig zijn. en zit nu met het nieuwe deel op ongeveer 500 woorden. ik heb alleen het idee dat het verhaal wat cliche is. maar dat kan ook komen omdat ik al weet wat haar 'geheim' is. ik zou het super vinden als je mij verbeterpunten wil geven. daar leer ik alleen maar van en ga er ook zeker wat mee doen!

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:59

ik kan mijn openingspost niet meer veranderen maar na trusten. (wat nog in haar dagboek staat) hoort een spatie te komen. dan komt er een volgende alinea. dat is even fout gegaan bij het plaatsen.

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 15:58

(2e deel)

Caylee begon te huilen, tranen gleden langs haar mooie gezicht. Haar mascara liep over haar wangen mee. Alle stress kwam eruit. Na een half uurtje gehuild te hebben droogde ze haar tranen en deed opnieuw een beetje mascara op om het niet op te laten vallen. Een tijdje later klopte haar vader op de deur. “Mag ik binnen komen?” en zonder nog een verder antwoord af te wachten deed hij de deur open. Caylee lag op haar bed het plafond te bewonderen. Toen haar vader binnen kwam lopen ging ze rechtop zitten. “Caylee, ik heb een paar mannen voor je gevonden. Ik denk dat ze je wel bevallen. Ze zijn heel erg vriendelijk. Ik heb wat foto’s, wil je ze bekijken?” Caylee knikte met tegenzin. Wat moest ze anders? Nee zeggen? Dat zou haar vader kwaad maken en ze wou niet nog een beurse plek op haar wang. Haar vader gaf haar de foto’s. het waren in totaal 5 mannen. Allemaal boven de 30 jaar. Ze gruwelde van het idee om met zo’n oude man in bed te liggen. 1 van ze wel wat en met enig aarzeling in haar stem zei ze dat ook tegen haar vader. Haar vader keek haar aan. “Goede keus zei hij. Aardige man ziet er mooi uit. Ik dacht al dat je hem zou kiezen. Ik nodig hem binnenkort even uit.” Haar vader liep de kamer uit en deed de witte deur met een klap dicht. Caylee zakte in elkaar. Nog even en ze moest met die griezel samen lopen, hand in hand. Moest ze hem zoenen alsof ze van hem hield, en de liefde bedrijven. Caylee kreeg een brok in haar keel, ze kon dit niet. Ze kon niet met iemand trouwen waar ze geen gevoelens voor had. Ze moest het haar ouders vertellen. Maar ze wist niet hoe, ze zouden woedend worden. En haar klappen geven. Ze zouden gek worden en huilen. Ze had medelijden met haar ouders, hoe kon ze zo ontrouw zijn? Zij hadden haar opgevoed, haar eten gegeven en haar geholpen als het nodig was. En nu toonde ze alleen maar ondankbaarheid en geen respect. Ze moest haar excuses aanbieden en hun keuzes accepteren. Zij zijn verstandig ze maken vast de goede keuze en dan komt alles goed.
Ze wou opstaan om naar beneden te lopen en haar excuses aan te bieden voor haar gedrag. Maar toen ze op wou staan viel haar oog op een ongeopende envellop die op de grond lag. Ze raapte hem op en ging weer op haar bed zitten. Ze had haar vader de post niet mee zien nemen. Maar dan zat dit zeker bij die papieren en was dit eruit gevallen. Ze zou het zo dadelijk wel terug geven aan haar vader. Ze draaide de envellop om, voor Caylee Kuier stond erop. Geen postzegel, geen afzender en zelfs niet haar eigen adres. Ze maakte nieuwsgierig de envellop los. Voorzichtig haalde ze de brief eruit. Nouja brief, het was een klein los blaadje. Je zou nog net niet zeggen dat het van een ander blad was afgescheurd, om papier te sparen. Ze vouwde het briefje open en alles wat erin stond was: ‘Ik ken je beter dan je denkt Caylee, ik weet meer dan je denkt, kom met me praten bij het kanaal morgen om 4 uur. Je herkent me wel, dat weet ik zeker. Groetjes onbekend.’ Caylee las de brief nog een keer, en nog een keer maar ze kon er niets uithalen. Wie was die onbekende man/vrouw? Waarom kreeg zij een brief? Wat bedoelde hij of zij met ‘ik weet meer dan je denkt?’ Caylee vond het wel degelijk eng. Maar ze besloot dapper om morgen gewoon te gaan. Het paste precies in haar rooster aangezien ze om half 4 vrij was van school. Zou diegene het hebben uitgezocht? En hoe wist hij of zij dat ze hier woonde? Ook uitgezocht? Hoe s het in mijn kamer gekomen? Caylee haar hersenen maakte overuren, ze werd er helemaal gek van. Hoe kon dat dan toch? Een onbekend iemand die haar wil spreken? Ze dacht na, wie kon dat toch zijn? En waarom stond er geen naam onder?

Na behoorlijk wat gepiekerd te hebben over die mysterieuze brief besloot ze om zich om te kleden. Ze haalde een schone pyjama uit haar ladekast die doelde als kledingkast. Hij had 3 lades en was helemaal wit. Ze trok haar blauwe pyjama aan met kant aan de mouwen. Ze was erg moe en klom haar bed in. Haar bed was ook helemaal wit alleen er lag een baby roze dekbed overheen. Ze kroop onder de dekens en zette haar wekker zoals ze haar vader beloofd had te doen. Snel daarna viel ze in een diepe slaap.

Hoofdstuk 2

’s ochtends werd Caylee wakker van haar wekker. Ze stapte moeizaam haar bed uit en kleedde zich om. Zelfde als gister kon nog wel een keer aan. Caylee zat met hele andere dingen in haar hoofd dan school. Ze was heel erg zenuwachtig maar haar nieuwsgierigheid won het van haar zenuwen. Ze deed hetzelfde ochtendritueel zoals altijd en vertrok op haar fiets naar school. Ze had haar oortjes maar meegenomen zodat ze onderweg muziek kon luisteren, daar ontspande ze altijd van. Ze was keurig op tijd op school en pakte haar boeken uit haar kluisje. Julia kwam meteen naar haar toe gerend. Caylee had haar gedachte ook helemaal niet bij haar vriendin en negeerde Julia volledig toen die aan 1 stuk door aan het ratelen was over een vriend van een vriendin van een zus van die moeder en ga zo maar door. “Julia hoor eens” zei Caylee. “ik vind het allemaal niet zo interessant wat je me verteld. Het is allemaal leuk en aardig maar ik heb nu even andere dingen aan mijn hoofd.” Vlak nadat Caylee het gezegd had voelde ze zich schuldig. Altijd kon ze bij Julia terecht voor problemen en dan had zij iets te vertellen en dan reageerde ze zo. Julia was totaal verbijsterd. “Pardon?” Zei ze. “Wat heb jij de laatste tijd toch? Het is ook nooit goed met jou. Ik zeg al niets meer.” “Sorry Julia, ik heb mijn gedachte er helemaal niet bij. Ik luister graag naar je verhaal maar liever een andere keer.” Zei Caylee terwijl ze achter Julia aanliep. Maar die liep onverstoorbaar verder, ze was nu boos en had geen zin meer om met Caylee te praten. Toen ze bij het lokaal aan kwamen ging Julia aan de ene kant van de klas zitten en Caylee aan de andere kant. Caylee zuchtte diep, nog even en dan raak ik al mijn vrienden kwijt, dacht ze. Gelukkig was het bijna weekend en had ze tijd om even na te denken. Nog een paar uurtjes, dan naar het kanaal en dan was ze een heel weekend vrij. Bij de gedachte kanaal ging er een rilling door Caylee heen. Ze vond het erg spannend en ze begon te trillen. Haar handen begonnen althans te trillen. De les ging heel langzaam voorbij en toen ze eindelijk de bel hoorde was ze ook direct vertrokken. De rest van de dag liep zoals elke andere dag zou gaan. Er was alleen een dingetje wat haar dwars zat, en dat was die ‘brief’.

Na school fietste Caylee gelijk door naar het kanaal, het was helemaal uit de richting van huis maar dat scheelde haar vrij weinig. Alleen de kou was vreselijk. Haar hart bonkte als een razende, ze vond het heel eng en wou eigenlijk terug fietsen, toch zei iets in haar dat ze door moest fietsen. Totaal verkleumd kwam ze bij het kanaal aan. ze keek om zich heen maar zag helemaal niemand, behalve dan een grijze auto in de verte. Ze dacht eens goed na, ze had die auto al eens eerder gezien. Ze dacht op school. Voorzichtig liep Caylee op de auto af toen ze bijna bij de auto was herkende ze ook wie er bij de auto stond. Ze kon het niet geloven! Zou hij die brief geschreven hebben? Dat kon niet… dat was te gek voor woorden. “Hallo meneer Afermans, wat doet u hier?” vroeg Caylee twijfelachtig. “ah jou moest ik hebben, ik wist niet dat je er al was. Sorry!” Caylee dacht na, dit werd haar een beetje te veel. Hoezo wist hij nou veel over haar? Hij was net nieuw op school. Dit was te gek voor woorden, het was haar leraar. Was hij nou helemaal! Meneer Afermans onderbrak haar gedachte. “Sorry dat ik je hiermee zo overal. Ik ben net nieuw op school en je snapt nu waarschijnlijk niet hoe het kan dat ik zoveel over jou weet.” Alsof hij gedachten kan lezen dacht Caylee en ze knikte. “Ik wil je alleen zeggen dat ik weet dat je van je ouders moet trouwen. Ik weet dat want ik zie het aan je. Ik voel het en je kijkt angstig de laatste tijd. Ik weet ook wat je nog het meest tegenhoud maar daar praten we wel over als je eraan toe bent. En als je het wil natuurlijk. Je kan met problemen altijd naar me toe komen. Ik zal tegen niemand iets zeggen.” Caylee werd in zichzelf boos. hoe kon hij het in vredesnaam weten? Waar bemoeide hij zich mee? Dit was haar leven en haar probleem en ze had geen zin in hulp van een leraar. Zonder verder nog iets te zeggen pakte ze woest haar fiets van de grond en fietste snel naar huis. Was dit alles? Was ze hier de hele dag zo zenuwachtig voor geweest? Was ze voor die eikel helemaal naar het kanaal gefietst? Toen ze thuis was zette ze haar fiets weg en ging door naar boven. Ze kwam iets tot rust en probeerde rustig alles op een rijtje te zetten en na te denken. Zo verkeerd was het eigenlijk niet, gaf ze aan zichzelf toe. Hij probeerde haar alleen maar te helpen, en ook al wou Caylee dat niet, hij stak wel moeite in haar en ze dacht ook dat hij nog niet zou opgeven.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:11

Leuk, bijzonder verhaal, ik lees even mee!

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:20

SpecialBel schreef:
Leuk, bijzonder verhaal, ik lees even mee!

dank je! :D leuk dat je meeleest. ben al druk bezig met het 3e deel

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:20

Weer leuk stuk :j Onderwerp vind ik niet doorsnee, maar het past niet echt bij 'deze' tijd :j Ik ken in ieder geval geen ouders die hun kind zo jong al willen laten trouwen. Maar desondanks vind ik het een spannend verhaal en ben ik benieuwt naar de volgende.

Een tip is dat de leestekens verkeerd om staan, dat dus de '' staan verkeerd om, en dat leest niet echt fijn. Vergeet ook niet een nieuwe zin met een hoofdletter te beginnen, zoals het stukje 'ah jou moest ik hebben.' Ook moet je letten op de tijd, niet van tt naar vt gaan, of andersom. Kies of tt of vt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt :D

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:25

haha dank je wel. ik herken het wel heel erg. aan de leestekens probeer ik de hele tijd wat te doen maar mijn laptop is een beetje vaag. het speelt zich ook eigenlijk af in het buitenland maar ik weet nog niet echt een land waar je zo jong moet trouwen :o maar heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga op de hoofdletters letten. (meestal doet mn laptop zelf hoofdletters dus het is een stukje luiheid van mij)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:30

horsefan96 schreef:
het speelt zich ook eigenlijk af in het buitenland maar ik weet nog niet echt een land waar je zo jong moet trouwen :o

Europees land weet ik zo niet, misschien in Amerika in bepaalde staten. Je hebt ook bepaalde groepen gelovigen waar meisjes jong uitgehuwelijkt worden. Ben de naam kwijt hoe zulke groepen ook al weer heten..

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:59

(3e deel)

Ze zuchtte diep en pakte de envelop uit haar kastje waar ze hem in had gelegd. Ze haalde het briefje uit de envelop en keek er nog 1keer naar. Toen verscheurde ze de brief en gooide hem in haar kleine zwarte prullenbak. Niemand mocht weten dat ze die brief gehad had, haar ouders al helemaal niet, die zouden woest worden. Ze ging achter haar bureau zitten en zocht wat dingen op, op haar computer voor school. Toen ze net klaar was werd ze geroepen voor het eten. Ze ging zitten aan de lange berkenhouten tafel met aan elke lange zijde 2 zwarte stoelen. Haar moeder zette de pannen op tafel. Ze hoorden de voordeur opengaan. “U bent precies op tijd pap!” zei Caylee. Samantha kwam ook aan tafel zitten en Dennis schoof ook aan. Dennis zei een gebedje op en schepte voor iedereen een vol bord boerenkool op. Caylee had geen honger maar durfde niet tegen haar vader in te gaan. Ze at met tegenzin haar bord leeg en na het eten ruimde ze de tafel af en spoelde de borden om. Ze liep naar boven en kleedde zich om. Ze moest goed uitgerust zijn van haar vader. Morgen kwam die man kijken voor haar. Ze gruwelde maar ze kon niets anders dan luisteren. Ze stapte in haar bed en sloot haar ogen. Maar een uur later sliep ze nog steeds niet. Eindelijk viel ze in slaap.

De volgende dag was ze al heel vroeg op en ze pakte haar mooiste jurk uit de kast. Het was een mooie zwarte jurk met zilveren bedels eraan. Het was een koude jurk voor deze tijd van het jaar, maar haar vader wou dat ze er goed uit zag. Ze liep naar de badkamer en deed mascara op haar wimpers, ze borstelde ook haar lange haren en stak deze vervolgens op. Ze deed haar oorbellen in en wat roze lipgloss op haar lippen. Ze dacht dat dat hem misschien zou weerhouden haar te kussen. Ze wist niet eens hoe hij heette, erger kan het niet zijn toch? Hoe oud hij is wist ze net zo min. Het was gewoon een krankzinnig idee. 12 uur was het zo ver, dan zou de griezel voor haar staan. Zou ze moeten doen alsof hij de enige was op de wereld waarvan ze hield en zou ze alles van hem moeten pikken. Nou ja, dat moest dan van haar ouders. Caylee zat er vreselijk tegenop, wat moest ze zeggen? Moest ze wel iets zeggen? Wat nou als ze iets verkeerds zou zeggen? Al die vragen maakte haar helemaal gek. Wat moest ze nu? Hulp aan haar ouders vragen had geen zin, die zouden haar toch voor gek verklaren. Caylee liep naar beneden. Er stond al een broodje ham klaar op tafel voor haar. Ze had geen trek maar at haar broodje toch maar op. “Hee Caylee, spannend he vandaag?” riep haar vader over enthousiast. Caylee keek haar vader aan en probeerde een glimlach op haar gezicht te toveren wat haar aardig lukte. “Ja heel spannend pap, ik kan niet wachten!” Kreeg Caylee nog net over haar lippen. Het sarcasme was duidelijk in haar stem te horen maar haar vader was te vrolijk om dat te horen. Caylee liep naar de keuken en pakte een glas uit het witte kastje boven het aanrecht. Ze vulde het glas met water en dronk hem in 1 teug op, ze had een droge mond gekregen van het brood. Ze zuchtte, ze had er totaal geen zin in en ze had het ijs koud, het kippenvel stond op haar armen. Ze keek naar de klok, half 12 al… nog een half uurtje en dan zou hij er zijn. Caylee haar hart begon sneller te kloppen. Zou ze dan toch van hem houden? Nee dat kon niet, ze had hem nog nooit gezien, ja op een plaatje, maar als je dat zien noemt? Ze was gewoon op en top zenuwachtig, is ook niet zo gek vond ze zelf. Die griezel die zomaar haar leven in kwam stappen en een keertje hoi zei en dan maar begon over trouwen. De klok klonk 12 keer. 12 uur was het al. Wat ging die tijd toch snel. 1 minuut later werd er aangebeld, Caylee voelde hoe haar hart nog sneller begon te kloppen en hoe ze een stoel vast greep om niet om te vallen. Ze voelde zich zo duizelig ineens. Er stapte een mooie man binnen met bruine haren. Ja, ze gaf toe, hij is wel knap. “Hoi” zei Caylee zo droog als ze maar kon klinken. “Heey, ik ben Romar.” Zei de jonge man. Oh, lekker interessant, dacht Caylee in zichzelf. “Wat zei je?” vroeg Romar aan haar. Even schrok Caylee op en dacht dat ze het echt had gezegd. Maar Romar begon te lachten. “Grapje,” zei hij. “Je was zo in gedachten verzonken.” “Ja sorry, ik ben er niet helemaal bij vandaag.” Verontschuldigde Caylee zich, ook al meende ze er niet erg veel van. Ze bekeek Romar van top tot teen. Hij had zwarte lak schoenen aan, een echte afknapper volgens Caylee. Hij had verder een zwarte spijkerbroek aan en een blauwe blouse, geen oorbellen, ringen, kettingen enz. Ook zag ze geen tatoeages maar die kon hij natuurlijk wel hebben. Hij had helderblauwe ogen en volgens haar een vriendelijk karakter. Maar alles kon veranderen als je eenmaal getrouwd was. Ze dacht namelijk ook altijd dat David vriendelijk en aardig was. Maar sinds dat David en Samantha getrouwd waren sloeg hij haar regelmatig als ze iets niet wou doen. Ze hoorde haar zus vaak genoeg huilen en kwam met hele striemen op haar gezicht naar buiten, en dan zeggen dat ze was gevallen. Caylee wist wel beter. Maar zo ver zou het bij haar en Romar niet komen, ze wou niet met hem trouwen en dat zou dan ook zeker niet gebeuren. Ze stelde zich haar bruiloft voor.
Er klinken geluiden van muziek in mijn oren, vreselijk, het moment van de waarheid. Het moment waar ik mijn hele leven al tegenaan zit te hikken. Het is zo ver. Ik hoor dat ik moet lopen. Stram loop ik naar voren, vermoeit van de drukke dag. Ik zie hem staan, mijn toekomstige man, Romar. Hij kijkt erg vrolijk, vrolijker dan anders. Het is vreselijk om aan te zien dat hij het zo naar zijn zin heeft. Naar mij kijkt niemand om, niemand ziet dat ik niet gelukkig ben. Romar komt naast me staan en de ambtenaar begint te spreken. Ik hoor niet wat hij zegt en het maakt me ook niet uit. Romar tikt me aan en ik schrik op, de ambtenaar kijkt me afwachtend aan en ik stommel een ja. De ambtenaar begint weer te spreken en dit keer zegt Romar ook ja. Ik besef me dat ik getrouwd ben en kan wel janken, ik doe het niet. Misschien denken ze dat ik huil van geluk, dat wil ik niet. Ik hoor nog net dat de Ambtenaar zegt, “u mag nu de bruid kussen.” Ik zie zijn lippen mijn kant op komen.
Dan schrikt Caylee weer op, Romar vroeg of ze een stukje zouden wandelen. “Ja, is goed.” stamelde Caylee, die nog een beetje in de war was. Ineens flitste er een andere gedachte door Caylee haar hoofd, maar voordat ze kon bedenken wat ze dacht was het alweer verdwenen. “Waar zit je met je gedachte?” vroeg Romar aan Caylee. “Je bent zo afwezig.” “Ja sorry, ik uhh weet het niet.” Caylee liep de gang op en trok haar jas aan. Romar volgde haar, en trok ook zijn jas aan. Zwijgend gingen ze door de voordeur naar buiten. Caylee deed haar jas nog wat verder dicht en huiverde, het was kouder dan dat ze dacht. “Heerlijk he?” Zei Romar. “Door die kou kan ik goed nadenken.” Super dacht Caylee, hopelijk is hij nu dan slim genoeg om na te denken over het feit dat ik niet met hem wil trouwen. Ze liepen een tijdje zonder wat te zeggen. Caylee had hoofdpijn gekregen van de kou maar durfde niet te vragen om weer terug naar binnen te gaan. “Ik ben trouwens 31 jaar.” Zei Romar zomaar uit zichzelf. Stiekem vond Caylee hem wel aardig, maar ze deed kortaf in de hoop dat hij af zou haken. Maar ze moest oppassen. Ze kon het natuurlijk slechter treffen. Ze moest er in ieder geval voor zorgen dat ze niet met hem moest trouwen. Ze kon het niet, hoe aardig ze hem ook zou vinden, hoe lief hij ook voor haar zou zijn. Ze kon het niet. Ze had geheimen die ze niemand kon vertellen en het zou voor hem oneerlijk zijn, heel oneerlijk zelfs. Ze kon gewoon niet van hem houden, ze kon het niet. “Okee, ik ben 18 jaar.” Onderbrak Caylee haar eigen gedachten. “Mooie leeftijd, was ik nog maar zo jong, heerlijk vrij.” Zei Romar. Zo vrij vond Caylee haar leven niet, maar commentaar leveren durfde ze niet. In plaats van commentaar gaf ze een kort knikje. Romar zag het knikje maar zei niks. Een hele tijd was het doodstil tussen hun. Caylee vond het een ongemakkelijke stilte en probeerde gespreksstof te vinden. Alleen steeds als ze iets in gedachte had klonk het heel stom en bedacht dat ze beter niets kon zeggen, ze zou wel wachten totdat hij iets zinnigs te vertellen zou hebben.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:33

horsefan96 schreef:
(3e deel)

Ze zuchtte diep en pakte de envelop uit haar kastje waar ze hem in had gelegd. Ze haalde het briefje uit de envelop en keek er nog een keer naar. Toen verscheurde ze de brief en gooide hem in haar kleine zwarte prullenbak. Niemand mocht weten dat ze die brief gehad had, haar ouders al helemaal niet, die zouden woest worden. Ze ging achter haar bureau zitten en zocht wat dingen op haar computer voor school. Toen ze net klaar was werd ze geroepen voor het eten. Ze ging zitten aan de lange berkenhouten tafel met aan elke lange zijde twee zwarte stoelen. Haar moeder zette de pannen op tafel. Ze hoorden de voordeur opengaan. “U bent precies op tijd pap!” zei Caylee. Samantha kwam ook aan tafel zitten en Dennis schoof ook aan. Dennis zei een gebedje op en schepte voor iedereen een vol bord boerenkool op. Caylee had geen honger maar durfde niet tegen haar vader in te gaan. Ze at met tegenzin haar bord leeg en na het eten ruimde ze de tafel af en spoelde de borden om. Ze liep naar boven en kleedde zich om. Ze moest goed uitgerust zijn van haar vader. Morgen kwam die man kijken voor haar. Ze gruwelde maar ze kon niets anders dan luisteren. Ze stapte in haar bed en sloot haar ogen. Een uur later sliep ze nog steeds niet. Uiteindelijk viel ze in slaap.

De volgende dag was ze al heel vroeg op en ze pakte haar mooiste jurk uit de kast. Het was een mooie zwarte jurk met zilveren bedels eraan. Het was een koude jurk voor deze tijd van het jaar, maar haar vader wou dat ze er goed uit zag. Ze liep naar de badkamer en deed mascara op haar wimpers, ze borstelde ook haar lange haren en stak deze vervolgens op. Ze deed haar oorbellen in en wat roze lipgloss op haar lippen. Ze dacht dat dat hem misschien zou weerhouden haar te kussen. Ze wist niet eens hoe hij heette, erger kan het niet zijn toch? Hoe oud hij is wist ze net zo min. Het was gewoon een krankzinnig idee. Twaalf uur was het zo ver, dan zou de griezel voor haar staan. Zou ze moeten doen alsof hij de enige was op de wereld waarvan ze hield en zou ze alles van hem moeten pikken. Nou ja, dat moest dan van haar ouders. Caylee zat er vreselijk tegenop, wat moest ze zeggen? Moest ze wel iets zeggen? Wat nou als ze iets verkeerds zou zeggen? Al die vragen maakte haar helemaal gek. Wat moest ze nu? Hulp aan haar ouders vragen had geen zin, die zouden haar toch voor gek verklaren. Caylee liep naar beneden. Er stond al een broodje ham klaar op tafel voor haar. Ze had geen trek maar at haar broodje toch maar op. “Hee Caylee, spannend he vandaag?” riep haar vader overenthousiast. Caylee keek haar vader aan en probeerde een glimlach op haar gezicht te toveren wat haar aardig lukte. “Ja heel spannend pap, ik kan niet wachten!” kreeg Caylee nog net over haar lippen. Het sarcasme was duidelijk in haar stem te horen maar haar vader was te vrolijk om dat te horen. Caylee liep naar de keuken en pakte een glas uit het witte kastje boven het aanrecht. Ze vulde het glas met water en dronk hem in één teug op, ze had een droge mond gekregen van het brood. Ze zuchtte, ze had er totaal geen zin in en ze had het ijs koud, het kippenvel stond op haar armen. Ze keek naar de klok, half twaalf al… nog een half uurtje en dan zou hij er zijn. Caylee haar hart begon sneller te kloppen. Zou ze dan van hem kunnen houden? Nee dat kon niet, ze had hem nog nooit gezien, ja op een plaatje, maar als je dat zien noemt? Ze was gewoon op en top zenuwachtig, is niet zo gek vond ze zelf. Die griezel die zomaar haar leven in kwam stappen en een keertje 'hoi' zei en dan maar begon over trouwen.

De klok klonk twaalf keer. Twaalf uur was het al. Wat ging die tijd toch snel. Eén minuut later werd er aangebeld. Caylee voelde hoe haar hart nog sneller begon te kloppen en hoe ze een stoel vast greep om niet om te vallen. Ze voelde zich zo duizelig ineens. Er stapte een mooie man binnen met bruine haren. Ja, ze gaf toe, hij is wel knap. “Hoi” zei Caylee zo droog als ze maar kon klinken. “Heey, ik ben Romar,” zei de jonge man. Oh, lekker interessant, dacht Caylee in zichzelf. “Wat zei je?” vroeg Romar aan haar. Even schrok Caylee op en dacht dat ze het echt had gezegd. Maar Romar begon te lachten. “Grapje,” zei hij. “Je was zo in gedachten verzonken.” “Ja sorry, ik ben er niet helemaal bij vandaag,” verontschuldigde Caylee zich, ook al meende ze er niet erg veel van. Ze bekeek Romar van top tot teen. Hij had zwarte lak schoenen aan, een echte afknapper volgens Caylee. Hij had verder een zwarte spijkerbroek aan en een blauwe blouse, geen oorbellen, ringen, kettingen enz. Ook zag ze geen tatoeages maar die kon hij natuurlijk wel hebben. Hij had helderblauwe ogen en volgens haar een vriendelijk karakter. Maar alles kon veranderen als je eenmaal getrouwd was. Ze dacht namelijk ook altijd dat David vriendelijk en aardig was. Maar sinds dat David en Samantha getrouwd waren sloeg hij haar regelmatig als ze iets niet wou doen. Ze hoorde haar zus vaak genoeg huilen en kwam met hele striemen op haar gezicht naar buiten, en dan zeggen dat ze was gevallen. Caylee wist wel beter. Maar zo ver zou het bij haar en Romar niet komen, ze wou niet met hem trouwen en dat zou dan ook zeker niet gebeuren. Ze stelde zich haar bruiloft voor.

Er klinken geluiden van muziek in mijn oren, vreselijk, het moment van de waarheid. Het moment waar ik mijn hele leven al tegenaan zit te hikken. Het is zo ver. Ik hoor dat ik moet lopen. Stram loop ik naar voren, vermoeit van de drukke dag. Ik zie hem staan, mijn toekomstige man, Romar. Hij kijkt erg vrolijk, vrolijker dan anders. Het is vreselijk om aan te zien dat hij het zo naar zijn zin heeft. Naar mij kijkt niemand om, niemand ziet dat ik niet gelukkig ben. Romar komt naast me staan en de ambtenaar begint te spreken. Ik hoor niet wat hij zegt en het maakt me ook niet uit. Romar tikt me aan en ik schrik op, de ambtenaar kijkt me afwachtend aan en ik stommel een ja. De ambtenaar begint weer te spreken en dit keer zegt Romar ook ja. Ik besef me dat ik getrouwd ben en kan wel janken, ik doe het niet. Misschien denken ze dat ik huil van geluk, dat wil ik niet. Ik hoor nog net dat de Ambtenaar zegt: “u mag nu de bruid kussen.” Ik zie zijn lippen mijn kant op komen.

Dan schrikt Caylee weer op, Romar vroeg of ze een stukje zouden wandelen. “Ja, is goed,” stamelde Caylee, die nog een beetje in de war was. Ineens flitste er een andere gedachte door Caylee haar hoofd, maar voordat ze kon bedenken wat ze dacht was het alweer verdwenen. “Waar zit je met je gedachte?” vroeg Romar aan Caylee. “Je bent zo afwezig.” “Ja sorry, ik uhh weet het niet.” Caylee liep de gang op en trok haar jas aan. Romar volgde haar, en trok ook zijn jas aan. Zwijgend gingen ze door de voordeur naar buiten. Caylee deed haar jas nog wat verder dicht en huiverde, het was kouder dan dat ze dacht. “Heerlijk he?” zei Romar. “Door die kou kan ik goed nadenken.” Super dacht Caylee, hopelijk is hij nu dan slim genoeg om na te denken over het feit dat ik niet met hem wil trouwen. Ze liepen een tijdje zonder wat te zeggen. Caylee had hoofdpijn gekregen van de kou maar durfde niet te vragen om weer terug naar binnen te gaan. “Ik ben trouwens eenendertig jaar,” zei Romar zomaar uit zichzelf. Stiekem vond Caylee hem wel aardig, maar ze deed kortaf in de hoop dat hij af zou haken. Maar ze moest oppassen. Ze kon het natuurlijk slechter treffen. Ze moest er in ieder geval voor zorgen dat ze niet met hem moest trouwen. Ze kon het niet, hoe aardig ze hem ook zou vinden, hoe lief hij ook voor haar zou zijn. Ze kon het niet. Ze had geheimen die ze niemand kon vertellen en het zou voor hem oneerlijk zijn, heel oneerlijk zelfs. Ze kon gewoon niet van hem houden, ze kon het niet. “Oké, ik ben achttien jaar,” onderbrak Caylee haar eigen gedachten. “Mooie leeftijd, was ik nog maar zo jong, heerlijk vrij,” zei Romar. Zo vrij vond Caylee haar leven niet, maar commentaar leveren durfde ze niet. In plaats van commentaar gaf ze een kort knikje. Romar zag het knikje maar zei niks. Een hele tijd was het doodstil tussen hun. Caylee vond het een ongemakkelijke stilte en probeerde gespreksstof te vinden. Alleen steeds als ze iets in gedachte had klonk het heel stom en bedacht dat ze beter niets kon zeggen, ze zou wel wachten totdat hij iets zinnigs te vertellen zou hebben.

Goed stuk weer :j . Ik heb je stuk even overgenomen en een paar zinnen veranderd en spellingsfouten eruit gehaald. Het viel me op dat je al een stuk netter schrijft dan de vorige keer. Let op je leestekens, nadat iemand iets zegt, komt achter de zin een ,'' en dan een kleine letter, geen hoofdletter. Voorbeeld:

''Oké, ik ben achttien jaar,'' onderbrak Caylee haar eigen gedachten.

Als het een zin is met een '!' of een '?' gebruik je ook geen hoofdletter.

''Ja heel spannend pap, ik kan niet wachten!'' kreeg Caylee nog net over haar lippen.

Ik zag dat je het met de uitroeptekens en vraagtekens bij de meeste zinnen al goed deed, let vooral op dat je wanneer je erachter zet dat 'zei Caylee' een komma komt, geen punt.

Daarnaast vind ik het fijner lezen als je cijfers als letter schrijft, dus niet '1 minuut' maar 'één minuut.' Maar dat is persoonlijk wat je fijn vind lezen.

Wat je verhaal ook makkelijker te maakt om te lezen, is door meer alinea's erin te stoppen. Dan kan je zien waar je gebleven bent als je aan het lezen bent, en het ziet er aantrekkelijker uit om te lezen dan een hele lap tekst.

De dagdroom over het trouwen, zou ik om duidelijk te maken dat het een 'droom' is, schuin neerzetten. Maar ook dat is een keuze uit persoonlijke voorkeur.

Voor de rest was het goed, je mag nog iets meer tijd rekken bij het derde stukje, wanneer ze wacht op Romar.
Voorbeeld:

Citaat:
De klok klonk twaalf keer. Twaalf uur was het al. Wat ging die tijd toch snel. Over een paar seconden kon haar toekomstige man er al zijn. Hoe zou hij zijn? Hoe moest Caylee hem begroeten? Een kus op de wang was wat te intiem, maar een hand was weer zo voormeel. Om helemaal niks te doen en alleen 'hoi' te zeggen was weer heel koud, alsof hij niet welkom was. Hij was wel welkom, niet in mijn ogen, maar in die van mijn ouders. Welke optie bleef er dan nog over? Caylee schudde haar hoofd, ze zou wel kijken hoe hij haar begroette. Ze wierp een blik op de klok. Het was al vijf over twaalf en hij was er nog steeds niet. Zou hij het vergeten zijn? Caylee hoopte van wel, maar ook weer van niet. Aan de ene kant zou ze dan naar haar kamer kunnen gaan, ontspannen, aan iets anders denken. Aan de andere kant zou het alleen maar uitstel zijn, haar vader zou binnen een paar dagen een andere man hebben gevonden. En misschien was die wel velen malen erger dan deze man. Maar als deze man niet kwam opdagen, had ze een paar dagen had om na te denken hoe ze haar ouders kon vertellen dat ze niet wilde trouwen. Ja, dat zou ze doen. 'Kom alsjeblieft niet opdagen,' fluisterde Caylee in biddend. Maar helaas klonk een paar seconden later de deurbel al.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, ik verheug me op het volgende stuk! :D

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 16:49

wat goed! Komt er nog een nieuw deel?

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:22

heb net alles gelezen :) tips weet ik zo niet maar ben benieuw na meer :P

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:50

Leuk stuk, ben je weer met een nieuwe bezig? :D

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 02:03

Dank jullie wel. Er komt zeker meer. K hoop dat ik morgen weer een stuk heb.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:07

en??? :D

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:33

hoihoi, sorry jongens! het kwam er een hele tijd niet van om te schrijven, en is was een beetje inspiratieloos. maar ik moet nog een paar honderd woorden en dan komt er weer een update!

adaya_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:46

Na weer 10 minuten in stilte te hebben gelopen ging Romar stil staan. Caylee ging ook stil staan en keek Romar vragend aan. Romar zei niets en gebaarde dat Caylee dichter bij moest komen. Caylee voelde zichzelf nerveuzer worden en deed twijfelachtig een stapje naar voren. Romar gebaarde nogmaals en Caylee deed nog een stapje in zijn richting. Caylee was bang dat Romar het gebonk van haar hart zou horen, zo hard ging hij te keer. Romar kwam dichterbij met zijn lippen. Caylee verstarde. Romar kwam nog wat dichterbij en vlak voordat hij bij haar lippen was draaide hij zijn hoofd naar haar oor toe. “Grapje.” Fluisterde Romar in haar oor. “Op mijn eerste date zoen ik niet.” Romar begon heel hard te lachen, blijkbaar vond hij zijn grap super leuk. Caylee kon er niet om lachen en begon chagrijnig verder te lopen. Romar liep als een hondje weer achter haar aan. “Pas maar op,” zei hij, “ik heb niks gezegd over mijn 2e date.” Romar grinnikte. Caylee keek hem aan en probeerde te glimlachen wat met heel veel moeite een beetje lukte. Het zag er weliswaar een beetje mislukt uit maar het kon ermee door. Ze liepen terug naar Caylee haar huis. Caylee zag er vermoeid uit en toen ze eindelijk terug waren was Romar na een kopje koffie alweer snel verdwenen. Caylee vond het wel mee vallen. Romar was best aardig en hij kon ermee door.
Hoofdstuk 3
Caylee werd gek, ze moest het aan iemand kwijt. Ze moest er met iemand over kunnen praten. Maar met wie? Ze wou niet met haar leraar praten, daar had ze geen band mee en ze wou niet dat ze meer dingen zou zeggen dan dat hij wist. Caylee begon in haar dagboek te schrijven.
Er zijn genoeg redenen waarom ik niet wil trouwen, maar een ding houd me nog wel het meest tegen. Niet alleen mijn leeftijd had er dus mee te maken. Ik draag een geheim met mij mee, diep in mijn hart. Ik word er zo onzeker van, zo bang, en ook al wil ik het aan iemand vertellen, wie zou ik het kunnen vertellen? Wie is te vertrouwen? Is er wel iemand te vertrouwen nu? Aan mijn ouders kan ik het niet vertellen natuurlijk. Die zullen het me nooit vergeven, ze zullen verdrietig en boos zijn, en in het ergste geval me niet meer als dochter willen hebben, me verstoten. Papa zou woedend zijn, me zo hard slaan dat ik geen gevoel meer in mijn wangen zou hebben. Ik zou niet de dochter zijn die ze willen dat ik ben. Aan wie kan ik het vertellen?
Caylee stopte even met schrijven, ze wist niets meer. Inderdaad aan wie kon ze het vertellen, dat was de grote vraag. Ineens wist ik het, en schreef verder.

Mijn zus! Natuurlijk mijn zus. Die kan dingen best geheim houden en ze houd meer van me dan wie dan ook. Zij begrijpt me vast, bij haar is mijn geheim veilig. Hoe ga ik het haar vertellen? Gewoon maar een keer haar kamer binnen lopen en zeggen dat ik haar wat moet vertellen?

Het besluit van Caylee stond nu vast. Ze zou het haar zus vertellen. Wanneer wist Caylee nog niet. Binnenkort ergens. Ze zou het doen als David er niet zou zijn, en Samantha gewoon rustig op haar kamer een boekje zat te lezen. Misschien zou ze haar overvallen met dit, maar het kon niet anders. Samantha moest het weten, ze bespraken alles met elkaar, tot de dag van het huwelijk. Voorheen konden ze zo leuk praten over kleding, schoenen en natuurlijk jongens. Caylee zuchtte, waarom had zij dit nou weer? Waarom niet iemand anders? Caylee zuchtte nogmaals, dit keer dieper. Caylee hoorde de deur open gaan, en na enkele seconde viel de deur weer dicht. Samantha was er. Caylee voelde hoe haar hart sneller begon te kloppen. Ze zou het vertellen, ze kon het. “Samantha,” riep Caylee vanaf boven naar beneden. Terwijl ze het zei had ze spijt en meteen daarachter volgde een “nee laat maar zitten.” Caylee kon zichzelf wel voor het hoofd slaan. Maar Samantha merkte dat er wat was en kwam rustig naar boven. “Wat is er lief zusje?” vroeg Samantha. Caylee haar hart begon sneller en sneller te kloppen en haar hele lichaam begon te trillen. “Zou je even mee kunnen komen naar mijn kamer? Dat uhm vind ik wat fijner,” zei Caylee. Samantha liep braaf mee naar de kamer van haar zusje. Zwijgend gingen ze zitten op de bruin leren stoelen die in Samantha haar kamer stonden. Caylee slikte en zei niks. Samantha die een beetje ongerust begon te worden zei, “uhm, je zei dat je me iets moest vertellen.” Caylee zei niks en knikte alleen, ze richtte haar blik op de houten vloer. Samantha pakte Caylee bemoedigend beet. “Je weet dat je me kan vertrouwen Caylee,” zei Samantha, “je bent zo belangrijk voor me, zonder jou zou mijn leven niets meer waard zijn.” Haar woorden ontroerden Caylee en de tranen liepen over Caylee haar wangen. Ze wou zeggen dat ze ook super veel van Samantha hield maar ze kreeg de woorden niet uit haar mond. Het enige wat ze kon doen was een verdrietige glimlach schenken aan Samantha. “Er is iets wat ik je moet vertellen, maar ik wil eerst dat je beloofd dat je niet boos word. Ik vind dit heel erg moeilijk Sam.” Zei Caylee snikkend. “Ik beloof het je,” zei Samantha. “Vertel het aan niemand oke? Niet aan pap en mam, niet aan David aan niemand.” “Ik beloof het je,” zei Samantha weer. Caylee schraapte haar keel en begon te vertellen.

Hoofdstuk 4
Maandag, was het toen meneer Afermans weer naar me toe kwam, gewoon midden in de les. “Caylee, zou je na de les even kunnen blijven zitten?” had hij gevraagd. Wat moet hij toch van mij? Na de les was ik wel gewoon blijven zitten. Ik had hem vragend aan gekeken. Hij zei dat ik volgens hem ergens mee rond liep. Tja, dat kan je wel zeggen, maar wat gaat hem dat aan? Hij vroeg aan me of ik het hem wou vertellen. Wat dacht hij wel niet? Ik heb maar gezegd dat ik het er niet over wou hebben, hij weet het, daar ben ik bijna zeker van, volgens mij heeft hij hetzelfde alleen dan anders. Maar het is niet zeker, niet voor de volle honderd procent. Hij zei dat hij wist wat ik doormaakte. Ik ben maar weggelopen, ik werd gek. Mijn zus weet nu trouwens ook wat er is. Ik heb het haar verteld.

Caylee sloeg haar dagboek dicht. Genoeg geschreven, ze wist niets meer. Caylee probeerde na te denken maar haar hoofd stond daar helemaal niet naar. Ze probeerde Romar te bellen maar hij nam niet op. Ze had hem even nodig. Ze belde nog een keer en weer geen reactie. Later die dag belde Romar terug. “hee lieverd,” zei Romar, en Caylee walgde er al meteen weer van. “Hee schat, waarom nam je vanmiddag niet op?” zei Caylee op haar liefst. “Ja ik was bij een vriend van mij, Sjoert Afermans.” Sjoert Afermans? Dacht Caylee, maar dat is mijn leraar! “Oh uh, wat heb je samen met hem gedaan?” vroeg Caylee voorzichtig. “Ik heb gepraat over het huwelijk enz., en hij zei dat hij jou kende.” Caylee verbrak de verbinding onmiddellijk. Dit kon niet waar zijn! Ze vroeg zich af wat hij allemaal wist. Zowel haar leraar als Romar. Straks vertelde Afermans haar geheim, en tja, Romar had al verteld dat ze ging trouwen. Ze zou morgen wel weer de volle laag krijgen, maar het was niet anders. Caylee probeerde na te denken maar haar hersens werkte niet mee. Caylee haar moeder riep haar naar beneden. Caylee zei dat ze eraan kwam, trok een trui aan en slofte naar beneden.
''Caylee, waarom? Waarom?!'' schreeuwde haar vader boos. ''Waarom jij, mijn dochter?! Waarom niet iemand anders? Waarom verdomme mijn bloedeigen dochter?!'' Haar vader sloeg met beide vuisten op de tafel. Haar moeder keek haar verdrietig en beschuldigend aan. ''Geef antwoord op je vaders vraag Caylee,'' zei ze met een trilling in haar stem. Caylee wist niet wat ze moest doen, hoe ze moest antwoorden. Ze kon niet antwoorden. Ze wat in shock. Ze wisten haar geheim. Dat moest wel. Wat zouden ze met haar doen? Zouden ze haar verstoten? Zou haar vader haar weer gaan slaan? Ze had geen idee. Ze wilde niet nadenken. Ze wilde weg, weg van haar ouders, weg van haar leven. Maar waar moest ze naartoe? Haar vriendin had ze al boos gemaakt met haar humeur de laatste tijd. Ze kon niet verwachten dat ze haar met open armen zou ontvangen na wat ze haar had aangedaan. Haar zus kon ze niet onder ogen komen. Zij was de enige die haar geheim wist. Zij was de enige die het aan haar ouders verteld kon hebben. Waarom zou ze het hun ouders verteld hebben? Hoe kon ze Caylees leven zo verpesten? Caylee trok haar schouders op en probeerde niet te huilen. “Ik, ik snap het niet mam, pap waar heeft u het over?” Haar vader had zich alweer omgedraait. “Dat weet je dondersgoed,” had hij over zijn schouder geroepen.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:11

Leuk stuk! :))

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:35

Mooi stuk!
Ben beniwued!