[TEK][WIP]Pluizebollen met aquarelpotlood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[TEK][WIP]Pluizebollen met aquarelpotlood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 18:43

Ik ben al een tijdje aan het oefenen met aquarelleren.. en om wat meer detail in de aquarellen te krijgen wilde ik eens wat oefenen met aquarelpotloden.

Ik ben er niet echt tevreden over, naar mijn mening lijkt het meer op een echte potloodtekening dan op een aquarel, maar misschien hebben jullie tips voor me!

Deze tekening is op A3 formaat, op aquarelpapier.

Stap 1:
Afbeelding

Stap 2:
Afbeelding

Stap 3:
Afbeelding

Alle commentaar en tips zijn welkom!

LeonieL

Re: [TEK][WIP]Pluizebollen met aquarelpotlood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:48

Erg leuk.
ik weet niet wat je doelen zijn, maar ik kan hier niet echt aan zien dat het aquarel is. Dat is natuurlijk ook niet altijd nodig.
Een klein puntje. in de bruine hond heb je hele sterke scheidingslijnen, dit maakt het juist wat hoekig. Verder gaat het erg goed :D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:53

Oh! :D Heb je ook een grotere versie? (voor details)

Ik vind juist wel dat je heel mooi het zachte van de aquarel erin hebt met de details van potlood! Ik vind het een heel geslaagde tekening, benieuwd hoe die is als hij af is! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:10

Bedankt allebei :)
LeonieL, dat vind ik dus ook :j Ik had er ook liever iets meer aquarel in gezien. Ik dacht dat aquarelpotloden toch best goed zouden uitlopen met flink wat water, maar dat valt toch tegen, je blijft dat korrelige pigment op het papier zien.. Al vind ik de details wel mooi, dat mis ik dan weer bij de echte aquarelschilderingen.
Welke scheidingslijnen bedoel je precies? Misschien kan ik het nog wat bijwerken met een paar extra laagjes verf :)

Patriciavt, ik heb de tekening even gescand, dus hier is de grotere versie:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... quarel.jpg

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:51

Op de grotere versie kun je wel heel duidelijk zien dat het aquarel is, je hebt het jezelf dan ook wel een héél moeilijk gemaakt met al die lange haren en details en ik denk dat je heel blij mag zijn met het resultaat. :)

Vooral de hond linksboven (kop) vind ik machtig mooi gelukt!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:57

wauw _/-\o_

Wat enorm gaaf!
Je hebt inderdaad niet het waterige effect wat vaak een aquarel zo typisch maakt, maar daarom vind ik het wel juist heel erg gaaf.

Het is een hele zachte tekening, maar wel met veel detail.
Super!

Vooral die hondenkop linksboven! +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:41

Bedankt allebei :D

Ik heb het mezelf inderdaad best lastig gemaakt met een hond met zo'n vacht, maar van de andere kant, ik hou ook wel van een uitdaging :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 10:29

Vraagje: hoe doen jullie de delen die te donker zijn geworden weer lichter maken? Met witte acrylverf? Of met zo'n speciale onderlaag zodat je de verf eraf kan halen? Of is er nog een andere, betere manier?

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 12:10

Ik heb totaal geen verstand van tekenen of schilderen, kan alleen zeggen of ik iets mooi of niet mooi vindt :-)
Misschien dat LeonieL de scheidingslijnen van de haren bedoelt? In mijn ogen is vooral de scheidingslijn op de rechter achterpoot en op de heup erg strak (van die blonde dan hè?). Vooral op de heup (dat donkere stuk) wordt mijn oog steeds naartoe getrokken. In stap 2 had je die nog niet zo erg aangezet als in stap 3.
Hoe dan ook, ik vind 'm sowieso prachtig (want ik heb 2 linkerhanden wat tekenen betreft) ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:36

Bedankt, en ik heb daar inderdaad ook al naar zitten kijken, hoe ik dat stukje nog wat pluiziger en zachter kan maken..

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:01

Pffft, wat een haar. :wow: Ik heb nog nooit gewerkt met aquarelpotlood, dus leuk om te zien hoe dat bij jou uitpakt. Je blijft inderdaad wel het 'korrelige' van het potlood zien, dat haalt het aquarel gevoel er een beetje uit. Ik denk dat je dit soort vachten ook wel met alleen aquarel kunt maken, maar dat je dan met héél veel héle dunne laagjes moet werken.

8nnemiek schreef:
Vraagje: hoe doen jullie de delen die te donker zijn geworden weer lichter maken? Met witte acrylverf? Of met zo'n speciale onderlaag zodat je de verf eraf kan halen? Of is er nog een andere, betere manier?

Als het goed is (maar hoe goed het gaat hangt af van je papier, je verf, en je kwasten), kun je een teveel aan pigment weer van het papier 'optrekken'. Als het nat is, zet je je drooggewreven kwast erop, en dan trekt het pigment van het papier af je kwast in. Kwast dan uitspoelen, druppel helder water laten vallen op de plek en dan nog een keer optrekken. Je blijft het wel een beetje zien (daarom is aquarel ook zulk rotspul eigenlijk :'), maar hiermee krijg ik kleine foutjes wel redelijk gecorrigeerd.

Het is een erg gave compositie trouwens, zo veel honden bij elkaar en mooi verdeeld! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:17

Haha grappig, moest meteen weer denken aan je vorige schilderij van de Afghaanse windhonden. Wederom prachtig gedaan! Mooi kleurgebruik, mooie compositie en mooie contrasten. Vind het stiekem wel een beetje raar ras maar dat ligt niet aan jouw tekenkunsten :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 19:47

Bedankt allebei!

Haha, het zijn inderdaad.. 'aparte' honden :)) Ik vond ze in het begin een beetje.. kakkerig :') Vooral als je die over-de-top showhonden ziet waarbij de verhoudingen ver te zoeken zijn. Ze hebben ook echt zo'n 'air' om zich heen, alsof ze zichzelf beter vinden dan andere honden :') Maar in het echt zijn het gewoon zo'n vrolijke, stoere honden he :D

Elanor, ik denk dat ik de volgende tekening inderdaad weer eens met alleen echte aquarel ga maken, en dan inderdaad met veel laagjes en een superklein kwastje voor de vacht :=
Dat optrekken van de kleur heb ik wel eens geprobeerd.. met een droge kwast, en met een wattenstaafje/puntje van tissue.. ik denk dat het aan mijn papier ligt dat dat niet lukt. Ik heb een 4art aquarelblock. En verder de van Gogh aquarelblokjes. En ook speciale aquarel-kwasten. Ik denk dat dat papier gewoon te hard zuigt (beetje dubbel :') ), maar ik heb al eens eraan gedacht om zo'n voorstrijk te halen waardoor de verf minder snel intrekt.
Nu bij de laatste hond heb ik een maskeervloeistof gebruikt (de grijze krulletjes), en als het goed is kan ik dat na het schilderen gewoon eraf wrijven en blijven die stukjes wit.. ik ben benieuwd!

Aquarel is eigenlijk de meest vreselijke verf waar ik ooit mee heb gewerkt :') Maar ach, ik hou van uitdagingen!

Ik ben nu zo ver gekomen met de laatste hond:
Afbeelding
Er moet nog wat meer kleur en contrast in de vacht..

Heeft iemand een idee voor de achtergrond?
Ik denk dat ik het niet te druk moet maken, en alleen de schaduwen moet schilderen, toch?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:42

Voor het optrekken moet je wel zorgen dat je kwast een beetje vochtig is, dus niet kurkdroog. Anders trekt de verf niet goed in je kwast. Met aquarelpapier van 4Art heb ik geen ervaring, maar op Fabriano en Arches gaat het in elk geval prima, misschien leuk om eens mee te experimenteren!

Ah, dat grijze is maskeervloeistof. Grappig, de mijne droogt juist lichtgeel op (in het 'tekentips topic' heb ik een tijdje terug daar nog een voorbeeldje van geplaatst). Is inderdaad heel erg leuk spul! Pas wel op dat je het niet te lang laat zitten, anders verkleurt je papier eronder.

Ik zou inderdaad een hele rustige achtergrond doen met alleen wat schaduw onder de staande honden, of hem hier misschien zelfs wel gewoon wit laten. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 14:05

Verf optrekken lukte me op ander papier vroeger wel altijd (maar dat was geen echt aquarelpapier), dus ik zal die merken die jij noemt eens proberen! Voordeel aan die 4art block is dat de randjes aan alle vier de kanten aan het block vast gelijmd zitten, dus je hoeft het papier niet op te spannen, het droogt altijd kaarsrecht op.

Kun je oostindische inkt eigenlijk ook goed gebruiken voor de zwarte kleur in een aquarel? Is dat goed te mengen met water bijvoorbeeld? Ik wil een paar delen wat dieper zwart hebben, maar ben bang dat ik meteen te platte, zwarte vlakken krijg, dat de inkt niet genoeg uitloopt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:21

Die 4-zijdig verlijmde blokken zijn inderdaad erg handig. Die van Fabriano zijn ook zo verlijmd! :j

Je kunt met OI-inkt prima verschillende tinten maken door er meer of minder water door te mengen (oud voorbeeldje, alleen met OI-inkt: http://fc07.deviantart.net/fs70/o/2010/050/4/2/426f9c85d3ecab9471cfe1c2149b3416.jpg). Inkt is wel wat 'onvergeeflijker' als je fouten maakt, optrekken lukte mij eigenlijk niet. Het reageert ook wel wat anders als je het bijvoorbeeld wilt laten uitlopen met extra water. Ik weet niet hoe het 'mengt' met aquarel, dus ik ben benieuwd naar jouw resultaten. :))

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:17

Nou kan ik niet meer editten. >;) Ik zou wel voorzichtig zijn met zwart, ik gebruik het nooit. Payne's Grey vind ik wel heel fijn, die neigt wat naar blauw en geeft dus meer diepte. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:44

De volgende stap:
Afbeelding
in het groot:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... nstap2.jpg

Elanor, bedankt voor de hulp!
Ik ga eens zo'n Fabriano blok halen :j
En op een nieuw vel maar eens met inkt gaan testen :7
Ik heb nu maar even met een kroontjespen met inkt wat donkere haartjes getekend, maar dat is ook niet helemaal het resultaat wat ik zoek..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:15

Jeetje, gaaf zeg! Ook mooi gedaan met de vacht, ik vind m erg goed gelukt :) Alleen bij de hondenkop rechtsboven lijkt het een beetje alsof ie een snor heeft? Hoort dit zo? Als ik de hond linksonder zie heeft ie dat namelijk niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 08:45

Dank je :)
De hond heeft inderdaad een flinke baard. Die foto was een stuk donkerder waardoor me dat waarschijnlijk meer is opgevallen, maar inderdaad, die links onder hoort dat ook een beetje te hebben. Ik ga het een beetje aanpassen, dank je!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:07

Wat zou ik met de achtergrond doen? Wat lijkt jullie het mooist? Zo laten? Alleen schaduw? Of heeft iemand een leuk idee voor een of ander effectje ofzo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:29

Mooie kleurtjes! Ik vind de achtergrond zo ook wel mooi, ik zou 'm zelf zo laten denk ik :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:57

Dank je!
Ik ben inderdaad een beetje bang dat het te druk wordt met achtergrond. Maar aan de andere kant vind ik het nu nog wat.. leeg ofzo :') lastig

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:13

hij wordt echt steeds leuker!
qua achtergrond is het misschien een idee om alleen rondom de honden licht kleur aan te geven, heel waterig, dat vind ik althans altijd een heel prettige tactiek. dan komen ze meteen (nog) meer naar voren :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 11:09

Bedankt!
Ik denk dat ik jouw idee bij mijn volgende aquarel eens ga proberen.. en dan schilder ik eerst het onderwerp helemaal met maskeervloeistof zodat ik de achtergrond mooi een geheel wordt en ik niet per ongeluk over de randjes heen schilder. Dat is vooral nu met al die uitstekende haartjes nogal lastig..