[TEK] Portret Lori

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

[TEK] Portret Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:03

Heb weer eens een poging gewaagd om te gaan tekenen nu de toetsweek voorbij is.
Ik had een tijdje terug al een begin gemaakt van deze tekening en wilde er nu toch wel eens mee verder! :)

Deze tekening is voor mijn vriendin Carolijn, Nirvaantje @ bokt, het is haar pony!

De foto's zijn niet al te best, het is al donker en de neus komt op een of andere manier erg groot/ naar voren over naar mijn idee op de foto terwijl dat in het echt wel meevalt..
Maar alle tips zijn welkom om nog te verbeteren want ik wel graag leren echt meer diepte en goede schaduwen in een tekening krijgen! :)

Afbeelding Afbeelding

Deze tekening is naar aanleiding van deze foto:
Afbeelding

De tekening is gewoon op een stevig A4 vel en met een gewoon vulpotlood en nog wat H / HB / B potloden getekend :)

Ier

Re: [TEK] Portret Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:12

Ik vind de uitstraling van het oog niet helemaal kloppen. Op de tekening lijkt de pony erg opgewekt, terwijl als ik de voorbeeldfoto zie ik juist een betrouwbare uitstraling zie. Lastig om uit te leggen, maar valt mij in ieder geval op. Daarnaast mis je denk ik wat kleur- en diepteverschil in de vacht, de pony lijkt een aantal witte haren te hebben op o.a. zijn hals, die zie ik niet echt terug in de tekening. Ik zou daarnaast persoonlijk de tekening graag doorgetekend zien tot de onderkant van het papier (incl benen van het paard dus).

Verder vind ik het wel een erg sterke tekening - verhoudingen e.d. kloppen prima! :)

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:35

Ik ben het helemaal met Ier eens. Het hoogste punt zit nu in het midden van het oog. Ik denk dat wanneer je dit hoogste punt meer naar voren plaatst, de blik van de pony opgewekter wordt. De pony lijkt op de tekening een zwarte vacht te hebben, terwijl dit niet het geval is. Probeer dus meer kleurverschil te creëren in de vacht en de manen. Ook valt me op dat het hoofdstel vrij hard getekend is, terwijl de pony juist zacht en daardoor wat vaag overkomt, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder vind ook ik de verhoudingen prima kloppen :j Vooral de neus/mond vind ik erg netjes!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:23

Heel erg bedankt voor jullie commentaar! In het oog kan ik me geheel vinden en ga daar nog eens een wat mee proberen!
Over de manen snap ik ook goed, maar ze zijn wel donkerder dan hier op de foto, is met slecht licht gemaakt, maar denk dat ik ze nog wat donkerder moet om inderdaad een duidelijk kleurverschil weer te geven.. :j
En oja over die -wit lijkende- haren op de hals, dit komt door het licht, de pony heeft geen witte haren :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:28

Hij klopt qua verhouding. Je bent heel goed op weg. Ik vind het wel jammer dat je hoofdstel bestaat uit lijnen. Het hoofdstel bestaat ook uit kleuren en contrasten. Die lijnen kun je in het begin nog aanhouden, maar moeten vervolgens wel weggewerkt worden. Verder lijkt het oog net iets te klein en zou je misschien meer met toonverschillen kunnen doen (dat zijn verschillende tussentinten tussen bijvoorbeeld wit en zwart). Zo creëer je ook meer contrasten. Let op de stofuitdrukking als je eventueel verder gaat met het hoofdstel: Het hoofdstel heeft een gladde textuur en het paard een "harige".

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:30

Volgensmij wordt de tekening al veel gelijkender als je met meer contrast gaat werken. Nu is de pony net een vos ondat er bijna geen verschil in kleur zit bij bijvoorbeeld de manen op de tekening. Ook is het oog op de voorbeeld foto veel groter dan op de tekening. Terwijl het oog op de tekening eigenlijk wel de goede grote heeft, alleen moet er nog meer contrast in en rond het oog. Veel succes, want als je die kleine aanpassingetjes maakt gaat de tekening al veel meer leven. :)
De post van Adamoontje is ook een handige tip, probeer nog meer op de structuren te letten.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:59

Adamootje schreef:
Hij klopt qua verhouding. Je bent heel goed op weg. Ik vind het wel jammer dat je hoofdstel bestaat uit lijnen. Het hoofdstel bestaat ook uit kleuren en contrasten. Die lijnen kun je in het begin nog aanhouden, maar moeten vervolgens wel weggewerkt worden. Verder lijkt het oog net iets te klein en zou je misschien meer met toonverschillen kunnen doen (dat zijn verschillende tussentinten tussen bijvoorbeeld wit en zwart). Zo creëer je ook meer contrasten. Let op de stofuitdrukking als je eventueel verder gaat met het hoofdstel: Het hoofdstel heeft een gladde textuur en het paard een "harige".

Moet ik dan bijvoorbeeld voor meer toonverschillen de donkerdere stukken gewoon echt donkerder durven te maken etc om op die manier meer contrast te creëren of snap ik het verkeerd? :)
En die textuurverschillen, het hoofdstel moet gladder denk ik dan inderdaad he,? :)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:03

Odette_ schreef:
Adamootje schreef:

Moet ik dan bijvoorbeeld voor meer toonverschillen de donkerdere stukken gewoon echt donkerder durven te maken etc om op die manier meer contrast te creëren of snap ik het verkeerd? :)
En die textuurverschillen, het hoofdstel moet gladder denk ik dan inderdaad he,? :)

Ja en Ja! Het is meer een kwestie van durven. Je zult zien dat door middel van contrasten te versterken, de tekening ook wat plastischer wordt. Vlakke contrasten zorgen voor een 2D effect, en dit wil je niet. Hoofdstel moet glad en wellicht wat donkerder. Vind je het nog eng, probeer dan op een ander blad een stukje hoofdstel opnieuw te tekenen. Zo kun je dat ook doen bij bijvoorbeeld de haren van je paard. Ben je tevreden, dan kan je dit toepassen in je tekening.

Succes:)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:20

Ik sluit mij bij DiekeC aan.
Zelf zie ik iets meer donkere stukken. Verder vind ik wel dat je de verhoudingen goed te pakken hebt ! :)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:54

Oke, ik ga zeker meer proberen met meer contrasten, denk dat ik het eerst ergens anders op ga proberen en als dat me goed lukt, dan ga ik weer meer contrast in deze proberen te leggen! :)

Zijn er dan misschien ook tips op welke plekken het echt donkerder moet worden op deze tekening? Ik dacht misschien boven het oog, maar twijfel dus wieweet wel tips hiervoor.. :)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:35

Probeer vooral te durven met contrast! Dan overdrijf je het maar lekker een keer.
Dus alle stukken waarvan je denkt: "Hmm... daar zit best een beetje schaduw..." gewoon donker maken. En daarin dus wel veel afwisseling maken van Licht, licht donker, donker, heeel donker...
Succes!