[FOTO] "Studio" portretjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

[FOTO] "Studio" portretjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:48

Hallo! :)

Gisteren heb ik voor de allereerste keer een "studio" fotosessie gedaan met een ex school vriendin van mij. Alletwee zijn we totaal onbekend met studio fotografie, voor mij dus vooral een hoop abracadabra wat betreft de belichtingstechnieken, detail uitlichtingen, you name it.
Zelf heb ik ook totaal geen spullen om een studio in elkaar te flansen, dus we hebben een zwart velours gordijn gebruikt als achtergrond.
Ik heb wat moeten spelen met de belichting, want ondanks dat mijn lensje goed zijn werk doet in donkere omgevingen en de flits een hoop hielp moest ik het eerste halfuur gebruiken om de scherpte onder de knie te krijgen. Achteraf had ik de flits meer kunnen gebruiken, maar omdat ik bang was dat dit te nep zou worden ben ik voorzichtig gebleven. Voor de rest heb ik ook totaal geen kunstlicht gebruikt naast mijn flits, gewoon donkere kamer met een hobby lampje.

Ja, dus zoals ik al zei, dit is voor mij totaal onbekend terrein, dus ik neem graag tips in ontvangst, commentaar mag uiteraard, mits onderbouwd!

Ik heb gebruikt:
Nikon D7000
Nikkor 1,8 - 55mm lens
Nikon SB 600 speedlight

FOTO1
Afbeelding
Had meer focus op de ogen gemogen

FOTO2
Afbeelding

FOTO3
Afbeelding

FOTO4 even een linkje, omdat ik dit een hele mooie vind, maar de scherpte van haar ogen staat mij niet aan: http://i225.photobucket.com/albums/dd16 ... border.jpg

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:16

vindt de scherpte niet goed genoeg eerlijk gezegd, maar ik weet dat het ook heel moeilijk is met weinig licht. Toch werkt natuurlijk licht dan vaak mooier dan een flits. De huid blinkt ook nogal. De volgende keer poeder bij de hand om het mat af te poederen. Ik ben ook geen portretfotograaf hoor, maar dit is in ieder geval wat ik eraan zie, en verder:

1: te weinig scherpte diepte, blinkt te veel en ik vindt die hand erg storend. Te veel schaduw op de neus en in het linkeroog en schaduw te hard.
2: beter, zachter licht, nog steeds de storende arm en blinkende huid. Het zou zelfs de arm van iemand anders kunnen zijn, op de achtergrond.
3: Wel de meest sprekende foto voor mij, maar te harde/veel schaduw onder haar kin en in haar decolleté. Meer hand erop, zodat je kunt zien dat ze zichzelf aan het haar trekt, was mooier geweest denk ik.

Heb je niet toevallig een diffuser-scherm? Gebruik je je camera-flitser of een losse flitser? Met een diffuser scherm of reflectiescherm en spotlights zou je al veel zachter licht kunnen maken en krijg je een minder blinkende huid. Dit kun je nu evt ook nog in Photoshop wegwerken denk ik.
Misschien dat de foto's in z/w beter uitkomen. Heb je dat al geprobeerd?

Norway_girl

Re: [FOTO] "Studio" portretjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 13:32

Bedankt voor je tips! Ik heb geen diffuser scherm helaas. Heb wel een losse flitser gebruikt, wel aan de camera gemonteerd. Ik zal eens kijken wat ik in photoshop kan doen :)

Tooeet

Re: [FOTO] "Studio" portretjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:36

@Mabotje. Wat een fijne opbouwende kritiek!

@ Norway_girl. Ik mis op de foto's wat scherpte en het is jammer dat haar huid zo blinkt. De eerste foto zie je goed dat alleen het voorste oog scherp is, misschien toch je diafragma wat kleiner zetten. Wel knap dat je met zo weinig licht toch nog mooie foto's hebt kunnen maken. Misschien de volgende keer 2 hobbylampjes gebruiken. Haha

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 13:06

@LindaV: bedankt :-) Aan negatieve kritiek heb je meestal niet zo veel (en wat een mooi paard heb je trouwens!)
@Norway_girl: misschien kun je een 5in1 reflectiescherm eens overwegen, zijn niet abnormaal duur en in verschillende maten te verkrijgen.