[TEK][WIP] aquarel van een kleine meid.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

[TEK][WIP] aquarel van een kleine meid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 17:26

Wel een topic openen, geen topic openen, wel een topic, geen topic, wel,niet,wel,niet....

Wel een topic *\o/*
Je kan ook alle informatie overslaan en alleen de foto's bekijken :')

Sinds kort heb ik schilderles. Ik heb ervoor gekozen om te beginnen met aquarel. erg leerzaam. Ik heb in de paar lessen die ik gehad heb al veel geleerd. Dat probeer ik nu in de praktijk te brengen. Dit is m'n tweede aquarelportret sinds ik les heb. Daarvoor heb ik ook wel wat portretten geschilderd, maar daar gebruikte ik een andere 'techniek' (voor zover je dat een techniek kunt noemen :') )

Mijn doel is om een zacht kinderportret neer te zetten. de gelijkenis is nog niet écht van belang. (zou leuk zijn als het meisje wel herkent word door bokker in kwestie, maar het is geen must.

1.
Afbeelding
zonder schets het portret opgebouwd met gebrande sienna en gele oker. twee lagen er al opzitten. In de tweede laag heb ik de neus en mond erin geschetst. De ogen heb ik alvast omlijnt met een mengsel van ultramarijn blauw en gebrande sienna. maar het ene oog zit niet goed, die moet iets naar beneden.

achtergrond: ultramarijn blauw
bodywarmer: crimson red.
Ik twijfelde ontzettend over de achtergrond, maar uiteindelijk vind ik het kleurcontrast wel leuk!

2.
Afbeelding
de basiskleur van de ogen erin gezet. en in het gezicht twee lagen aangebracht met crimson red.

3.
Afbeelding
een vrij slechte foto. Dit komt omdat het buiten al donker is en ik dus met kunstlicht gefotografeert heb.. de ondergrond is in het echt nogsteeds wit xD
Ik heb de irissen getekend en een schaduwkant aan het gezicht gegeven. Helaas is dit een beetje mislukt, maar hopelijk trekt dat nog weer bij.

x Leonie

saskiakefie

Re: [TEK][WIP] aquarel van een kleine meid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:06

Wat leuk dat je schilderles neemt! :j
Goed begin al, ik ben benieuwd :) Tips heb ik zo even niet.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:58

Je bent al goed op weg!

tip: houten plaat pakken en het papier vochtig maken en er op de plaat plakken en laten drogen zoals hier:
http://mrkj.stuurhut.nl/index.php?menuid=3&pageid=46

Dan heb je straks geen gehobbelde tekening en kun je lekker werken!

edit: bij een nieuwe tekening bedoel ik he ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:01

Wat leuk, de site van Marieke. (Ken haar van ander forum.)
Zij is echt goed met aquarel. :D

Dat opspannen had ik ook aan gedacht idd. Maar ik heb het na gevraagd aan de kunstenares waar ik les van had en die zei dat het een achterhaald idee is. Zo lang je dik papier hebt zal het niet bobbelen. (als je een opgespannen tekening van het hout af haalt gaat het alsnog bobbelen geloof ik.)
Maar ik kan het wel een keer proberen idd. misschien schildert het wel heel fijn, dat weet ik niet.

Bedankt voor de tip :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:06

humm wist niet dat het achterhaald was :P
vind het zelf wel makkelijk werken en als je het goed laat drogen gaat het volgens mij niet meer bobbelen hoor als je het los snijd.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:07

Ik wacht op de volgende updates, ziet er al veelbelovend uit!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 21:09

Kaaren: Dat is ook maar wat zij ervaren heeft. ik heb het nooit uit geprobeerd. dat komt omdat het papier nu vrijwel allemaal veel dikker is geworden. (als je papier onder de 300 gram neemt geld het niet meer geloof ik.) Net als het idee dat je ook op actiondoeken nog gesso moet smeren. dat zit er allemaal al op. Je moet er wel altijd een laag acryl op smeren (als je acryl schilderij maakt.) maar je hoeft er geen weet ik veel hoeveel lagen gesso op te doen.

die komt er nu aan. even foto maken,.
helaas wel met kunstlicht.. maar ik hoop dat er nog wat op te zien is.

edit: een update zit er vandaag niet in,..te slechte kwaliteit, zou zonde zijn..

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:25

Oeh, hier zie ik al een mooie aquarel tevoorschijn komen! Ik zou alleen uitkijken dat je niet te donker gaat werken (met name de huid) omdat je dan, om het contrast realistisch te houden, andere delen zo donker moet maken dat het zachte weg valt.

Maar ben heel benieuwd, looks very promising! :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:18

Bedankt voor de reactie. Bedankt voor de tip. ik zal er op letten. Bij m'n vorige portret ging ik idd te donker, waardoor het zachte van het kind zijn weg viel idd.

Afbeelding

Ik moet er vooral op letten dat ik genoeg water 'neerleg' zodat de verf ook echt kan uitlopen en ik geen rare randen overhoud. Maar gelukkig zitten de lagen er heel dun op, waardoor ik het meeste van dat soort slordigheden makkelijk weer kan verhelpen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:34

besloten om al m'n 'doelen' opzij te zetten en maar te kijken waar het schip strand.
ik probeer nu niet meer zo krampachtig vast te houden aan 'Het MOET zo worden' en het wat meer los te laten. Iets wat meer bij mij past op dit moment :P Dus geen idee meer hoe het eindresultaat word xD

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:42

Ziet er goed uit hoor!
maar de mond is 'van binnen' wel een beetje donker imo. :)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:21

Hij wordt ontzettend mooi zeg! Ik zit alleen nog een beetje scheef tegen de mond aan te kijken, maar dat kan ook aan mij liggen. :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:22

dat ligt niet aan jouw hoor Leonie.
mond vind ik onwijs lastig. eigenlijk vind ik alleen de wangen goed gelukt tot nu toe :')

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:02

Wauw vind de diepte erg mooi weergegeven, vooral in de wangen. Goed zeg! :j

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 17:17

Eindelijk, de tentamenweek is bijna voorbij. (nog één tentamen, maar daarvoor hoef ik niet te leren.)
dus ik heb mijn portret er weer bij gepakt, en ik ga er weer even aan werken.

*mond lichter maken.
*overgangen wat vloeiender maken
* begin maken aan haar jasje.
Dat ga ik nu doen :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 14:43

Vrijdag weer naar les geweest. weer wat handige tips gehad waar ik weer mee verder kan met dit portret.
ik heb nu even geen camera. maar zal in de loop van de volgende week wel een foto plaatsen :D