Extreem onderbelicht nog goedkrijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Extreem onderbelicht nog goedkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:08

Dag iedereen!

Ik ben vandaag naar de veulenkeuring in Heikant geweest en heb héél wat mooie foto's getrokken.
Of dat dacht ik toch -zucht-

Kom ik thuis, pleur ik die geheugenkaart in m'n computer ...
Allemaal onderbelicht.
En dan extreem onderbelicht.
Ze zijn eigenlijk bijna zwart.

Dit dus:
Afbeelding

Met wat autoadjustments krijg ik ze nog redelijk deftig, MAAR
In plaats van egale kleurvlakken krijg ik dit
Afbeelding

Iemand enig idee hoe ik dit nog kan verbeteren?

Bedankt!
Optiwolk

Bagheera_206

Re: Extreem onderbelicht nog goedkrijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:14

Had jij je ISO niet veel hoger kunnen zetten en kortere sluitertijden kunnen nemen?

Heb jij in JPG of RAW gefotografeerd? Ik denk dat je de ruis er nog wel beetje uit kunt halen, maar echt veel meer zal wss niet echt meer gaan lukken vrees ik. :(

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:18

Hij stond op de kortste sluitertijd, ik geloof 1/3500.
Iso veel hoger was inderdaad een optie geweest (maar eigenlijk zou dit automatisch moeten gaan), maar toen ik doorhad dat mijn foto's allemaal PIEP waren, was de keuring al voorbij natuurlijk.
Voor een open brug gestaan en net op tijd binnengestormd, dus proeffoto's -iets wat ik anders altijd doe- waren er ook niet.

JPG-bestanden, trouwens.

Godverdikke :(
Was eigenlijk van plan ze voor een schoolopdracht te gebruiken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:20

Pffff. Dat is balen zeg! Misschien binnenkort gaan experimenteren met RAW ipv JPG? Je hebt achteraf meer mogelijkheden om foto te verbeteren, maar dat van jou is echt iets extreems. :( Dat ga je ook met RAW niet halen.

En nu? :=

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:20

Maar je kijkt toch af en toe even op je schermpje hoe je foto's eruit zien?

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:24

Ik denk dat het niks wordt met deze foto's, dit is wel heel erg onderbelicht.... Volgende keer inderdaad je iso sowieso omhoog, krijg je wel meer ruis, maar beter ruis dan zwaar onderbelichte foto's waar je echt niks meer mee kunt...

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:24

De sluitertijd hoeft toch ook helemaal niet zo snel? 1/3500 is wel héél erg kort. Zelfs met een hoge iso zou dat nog te kort zijn volgens mij. Balen, maar ik denk niet dat je er nog heel veel van kunt maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:25

Ik heb ook liever ruizige/pluizige foto's dan geen foto's. := Ik moest laatst zelfs op ISO6400 schieten. := Niet de allermooiste foto's, maar heb ze nu wel.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:25

Bagheera: die paar goede buiten-foto's gebruiken, denk ik.
Eigenlijk moet ik gewoon die vervelende kleur-vlekjes wegkrijgen, maar dat gaat niet zeker?

Marit: Nou nee, stom genoeg.
Ik kwam binnen en zag dat het direct aan "mijn" veulen was, dus ik ben gewoon beginnen trekken.
Had thuis wel al nagedacht over de beste stand. Maar ik moet een denkfout hebben gemaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:25

Als het donker is moet je de sluitertijd juist langzamer zetten, zodat er meer licht in kan vallen.
1/3500... dan is het niet heel gek dat alle foto's zwart zijn :=

Dit is wel een blunder van de week. :D

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:37

Kijk Air, lief dat je me tips geeft maar de piste was helemaal zo donker niet :n

Als je me wil helpen zal ik je alle info geven die je wil weten, maar gewoon even komen zeggen dat ik een blunder gemaakt heb hoeft niet.
Dat heb ik ondertussen ook al door.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
En anders moet je maar eens je eigen onderschrift lezen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:44

1/3500 heb ik nog nooit gebruikt... ook niet buiten als de zon schijnt.
De oplossing is heel simpel hoor, gewoon een lagere sluitertijd gebruiken de volgende keer. En tussendoor je foto's bekijken...
Maar van de sluitertijd afweten is gewoon basis.
Ik zou zeggen, maak eens nu een foto op 1/3500 en hoor hoe snel de sluiter gaat... maak daarna een foto op 1/200 en hoor het verschil. Misschien snap je dan dat 1/3500 heel snel is en dat er zeer weinig licht gevangen kan worden.

Je moet ook om je fouten kunnen lachen hoor :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 14:50

Kijk, dat is al een heel wat nuttigere post.
Dankjewel voor de tips.

Ohja, ik kan best om m'n eigen fouten lachen hoor.
Kan er alleen niet tegen dat iemand er direct van uitgaat dat ik een duts ben, zonder de achtergrond te weten.

Ik snap het principe sluitertijd, ik ben niet dom :Y)
Maar ik vertrouwde verkeerdelijk op m'n camera om de ISO te corrigeren - wat ook in z'n boekje staat, btw.
Daarom dat de vraag niet is: "Wat heb ik misdaan?" Maar "Hoe kan ik deze fout rechtzetten?"

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:56

Maar waarom gebruik je dan 1/3200? Dan snap je het principe sluitertijd toch nog niet helemaal.... Ik heb even getest en ik maak nu buiten een kwa belichting goede foto als ik sluitertijd 1/3200 neem icm. met ISO 1600..
Je kan nooit verwachten dat je met 1/3500 BINNEN een goede foto krijgt, sowieso is binnen al moeilijk, dan moet je al een hoge ISO hebben.... en daarbij een lage sluitertijd, en geen hele snelle.
Het is dus niet de fout van de camera, want ik gok zo dat die ook voor de hoogste ISO heeft gekozen.
Het is dan wel handig om je even beter in te lezen, om zo'n fout in de toekomst te voorkomen. :j

Nouja, ik vind het gewoon heel normaal dat als je een SLR hebt dat je de basis snapt, dus sluitertijd, diafragma en ISO. :)

Deze fout rechtzetten gaat dan nu, helaas, ook niet.. beter dan wat je al hebt bewerkt wordt het niet.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 15:03

Omdat ik maar babystapjes kan nemen in't leerproces.
Fotografie is iets waar ik zo ongeveer 4 keer per jaar tijd voor heb, als ik dan elke keer een grote les leer zoals ik nu geleerd heb, zal het al voldoende vlot gaan lijkt me.

Ik ben bovendien zo goed als opgegroeid in de fotografie met een SLR, dus voor mij is dit ergens een camera als een andere.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:42

Deze foto's kun je helaas als verloren beschouwen..zonde..

Probeer als je volgende keer in een binnenbak fotografeert je sluitertijd zo lang mogelijk te houden, begin tussen de 1/200 en 1/400 met een hogere ISO. Ik weet niet welke camera je hebt? Met de instapmodellen kunnen over het algemeen niet hoger als 800 voor je duidelijke ruis gaat zien, vaak is zelfs 400 het matje. Hierbij een zo groot mogelijk diafragma nemen (ligt aan de lens die je hebt) en dan op hoop van zege..
Fotograferen in een binnenbak met "slechte" verlichting is over het algemeen echt crime..

Succes, jammer van je foto's..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:08

Instappers van tegenwoordig kunnen makkelijk ISO800 en ISO1600 aan zonder dat de ruis storend wordt. Men weet dat je in een binnenbak niet op ISO100-ISO200 kunt fotograferen en wordt beetje ruis eerder geaccepteerd dan bij portretfoto's die buiten zijn genomen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:44

800 vind ik echt het matje met instapmodellen, bij 1600 ga ik storende ruis zien. Maar wat voor mij storend is hoeft natuurlijk voor een ander niet zo te zijn :)
Als ik mijn 60d neem, dan ga ik echt niet hoger dan 1600 ISO..daarboven ga ik ruis zien.
Pak ik mijn 5D MKII...pak ik gerust ISO 6400 bij een bruiloft die ik binnen moet fotograferen in het stadhuis, wil niet zeggen dat ik het vaak gebruik, sterker nog..liever niet, daar heb ik een lichtsterk objectief voor.

Neemt niet weg dat ik, en vele met mij met andere ogen naar een foto of de ruisprestaties kijken als menig ander.
Als je leuke foto's wilt maken van je veulen op de keuring en je bent geen (semi)professioneel fotograaf, dan zal die ruis je een zorg zijn..en groot gelijk, zolang je maar leuke foto's van je veulentje/paard hebt :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:20

Véél te hoge sluitertijd... als je m belicht krijg je veel ruis, zoals je nu ziet. Je kan misschien beter de volgende keer de foto in RAW schieten, dan kan je m nog aanpassen :j Ook zou ik even wat meer ervaring op doen qua sluitertijd, ISO en scherptediepte. Hoe hoger de sluitertijd, hoe donkerder. Hoe hoger de ISO, hoe lichter, maar meer ruis. Verder moet je maar gewoon proberen :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 14:05

Ik heb er ook nog niet zo heeeeeeeel veel verstand van. Ik probeer vaak wat, en bij de eerste foto's kijk ik bij elke foto even op het schermpje, tot ik de instellingen goed vind staan. Ik kijk meestal om de 10 foto's of zo naar het scherm? Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel foto's kunt maken znoder ook maar een keer op het scherm te kijken :+

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:46

Alles moet geleerd worden :-) Denk niet dat dit haar nog eens gaat overkomen en van lessen als deze leer je meestal het meeste.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:51

judithh schreef:
800 vind ik echt het matje met instapmodellen, bij 1600 ga ik storende ruis zien. Maar wat voor mij storend is hoeft natuurlijk voor een ander niet zo te zijn :)
Als ik mijn 60d neem, dan ga ik echt niet hoger dan 1600 ISO..daarboven ga ik ruis zien.
Pak ik mijn 5D MKII...pak ik gerust ISO 6400 bij een bruiloft die ik binnen moet fotograferen in het stadhuis, wil niet zeggen dat ik het vaak gebruik, sterker nog..liever niet, daar heb ik een lichtsterk objectief voor.

...maar wanneer wordt ruis storend en wat kan je er nog aan bewerken?

ik heb met een 550d/7d publicatiewaardige platen op ISO 6400 geschoten (sterker nog, gepubliceerd :+ ). Met de 5D Mk2 een poster op ISO 25600.

het blijft een spel tussen diafragma, sluitertijd en ISO-waarde.

aan de TS: je fotografeert NOOIT een stilstaand beeld, altijd beweging. de kunst is om je sluitertijd zo te kiezen dat je die beweging net binnen 1 pixel houdt (m.a.w.: in de tijd dat jouw sluiter open is moet het paard of veulen net niet van 1 naar het volgende pixel bewegen).

in de praktijk houd ik met paarden tussen de 1/500 en 1/1000 aan als het echt donker is, diafragma vol open en ISO zo laag mogelijk (als je een Nikon hebt: auto ISO rules!).
als het echt stikdonker is kan je met schieten op het juiste moment bij paarden soms nog een vrij strakke foto maken op 1/250 of zelfs 1/125, maar meestal zijn de benen dan wel ergens bewogen.

wat betreft deze foto's goed krijgen: je kan het bereik dat je van donker naar licht hebt opdelen in "stops". 1 "stop" meer licht betekent dat het 2x zo licht wordt.
nu is het bij JPEG (en ook bij RAW) zo dat je per "stop" ook meer gegevens vastlegt: tussen middengrijs en 1 "stop" donkerder zitten bijvoorbeeld (ik noem maar wat) 32 trapjes, dan zitten er in de stop bóven middengrijs 64.

Ga je nu je foto zoveel "verlichten" dat middengrijs bijv. wit wordt, en bijna zwart middengrijs, dan betekent het dat je die 32 "trapjes" ineens moet verdelen over laten we zeggen 256.
Daarnaast heb je dicht bij zwart ook ruis (zoals je ook wat ruis hoort wanneer je je stereo hard zet, maar de muziek op pauze), ook die "vergroot je uit" met dezelfde factor.

Kort gezegd, je foto's zoveel oplichten gaat iets beter als je RAW schiet, maar zelfs dan gaat het met zo'n groot verschil nooit mooi worden.