[TEK] Wilson

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TEK] Wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:40

Al tijden kriebelde het weer, maar aangezien ik nogal onzeker ben over mijn tekenkunsten en tegelijk nogal perfectionistisch pakte ik m'n potloden steeds maar niet op.

Dit is eigenlijk mijn eerste échte serieuze poging tot het tekenen van een paard. Ik heb ooit eens eerder een paard getekend met pastel, maar daar ben ik niet met een schets begonnen en bovendien had ik niet genoeg kleuren tot m'n beschikking.

Inmiddels nog steeds niet meer kleuren, dus besloten om met potlood aan de slag te gaan en te oefenen op licht- en schaduwwerking.

Helaas is de foto niet van geweldige kwaliteit, details zijn niet zo scherp als op de tekening en het contrast is in werkelijkheid ook wat sterker. Ik heb juist met opzet met veel contrast gewerkt om niet te 'flauw' te zijn. Vond het best spannend, maar ik heb eigenlijk de tekening steeds wat donkerder gemaakt. Eerst schaduwen ingevuld met HB en de rest wit gelaten. Toen schaduwen gevuld met 2B en de rest langzaam opgevuld met HB, etc.

Formaat:

10x10cm
Potloden: Bruynzeel design artist soft, HB, 2B, 5B, 8B, 9B
Papier: 170 grams, zuurvrij goedkoop blokje van de tekenwinkel.

Afbeelding

Zelf ben ik ondanks mijn perfectionisme best tevreden. Met het oog heb ik wat lopen vechten maar uiteindelijk is dat er nog best goed uitgekomen.

Tips zijn zeer welkom! :)
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 02-11-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [TEK] toegevoegd

Keet

Re: Wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:48

Knap gedaan hoor, is al meer als mijn harkpoppetjes :)

Vind alleen zijn kaak een beetje vreemd. Net alsof ie een voetbal heeft opgegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:49

Ik snap wat je bedoelt :') Het is rechter- en linkerkaak, hij had z'n hoofd wat schuin. Maar op de tekening komt het er nog niet helemaal uit denk ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:50

Jeetje Len! :oo Ik wist helemaal niet dat je ook zo goed kan tekenen!! :oo
Ik kan het dus helemaal niet dus vind het zeker knap. :j

Alleen het oog vind ik nog niet zo...die misschien nog wat uitwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:53

Ik hoop dat ik vanavond de voorbeeldfoto kan plaatsen. En dat ik ook een wat betere foto van de tekening nog krijg. Het vriendinnetje waarvoor hij is heeft een SLR dus dat komt vast goed :')

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:54

Mooie tekening! Ik doe het je niet na ;)
Ik vind de oren en het halster erg mooi gelukt, mijn complimenten daarvoor! De kaak lijkt inderdaad wat te rond, maar dat kan ook komen door de schaduwen die boven en onder het oog zitten. Het oog is volgens mij iets te groot, en had iets lager moeten zitten.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:04

ik vind het hoofd juist erg mooi gelukt. ik stoor me een beetje aan de dunne hals.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:30

Wauw mooie tekening Len! Ik doe het je niet na!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:46

De musketon is niet helemaal dicht :D

Maar wat een veelbelovende poging! Prachtig! Ook ik vind de hals wat iel en de manen ook, maar dat kan ie prima in het echt ook hebben... Ben wel benieuwd naar de foto :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:49

Klopt, dat is hij op de foto ook niet _O-

Zodra ik toestemming heb komt de foto hier te staan, hij heeft weinig volle manen en ook een vrij slank halsje, maar ik denk dat ik hem inderdaad nog dunner heb getekend.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:53

Ja, dat wilde ik ook noemen: de hals lijkt wat iel. Het oog wat groot. Maar wel knap gedaan verder! Je hebt potentie, Len!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:01

Ik moet zeggen dat ik bang was voor het oog. Ik heb het tot het allerlaatste bewaard.

Ik heb er nog weinig structuur in. Meeste goede tekenaars die ik hier heb gezien gaan van een hoek naar de andere. Ik ben 'all over the place' :')

Maar ik vond het uiteindelijk best 'meevallen'. Tijd voor groter papier dan A5 en oefenen :j

Duke

Re: [TEK] Wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:20

Als ik eerlijk bent, vind ik 'all over the place' ook een betere benadering dan van hoek tot hoek werken. Dus als je het mij vraagt, is dat de beste manier. En krijg je het mooiste resultaat. Verder zou ik juist beginnen met het oog en daarom heen werken. Als je het voor het laatst bewaart, krijg je juist dat het sneller niet klopt. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:49

In de schets was het oog ook mijn beginpunt, maar toen de schets af was zat het oog veel te hoog. En omdat ik bleef twijfelen was dat uiteindelijk mijn eindpunt. Als ik een grotere tekening ga maken (deze is erg klein, ongeveer net zo groot als op de foto hier) denk ik dat ik eerst het hele oog uitwerk en dan inderdaad verder ga.

Maar misschien is oefenen met details zo'n slecht idee nog niet.

Wat ik het moeilijkste vind is; kijken naar wat je ziet, niet naar wat je denkt te zien.

Maar eens even spitten in het aanvraagtopic naar oefenmateriaal.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:29

De kaak is idd wat rond, maar toch vind ik het niet storend en er juist prima uitzien. Komt door de rondlopende schaduw aan de bovenkant. De hals vind ik juist wel erg mooi gelukt, net als de neus. Alleen het oog vind ik ook wat minder. De positie lijkt niet helemaal correct.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:28

Ik vind het hoofd juist erg realistisch. Ook de kaak.
Nu heb ik niet heel veel verstand van tekenen, maar ik denk dat de kaak ook ronder lijkt doordat het oog te hoog zit. De kaak lijkt nu een erg op zichzelf staand deel binnen de tekening. Als het oog wat lager komt te liggen dan 'breekt' dat het oppervlak van de kaak wat denk ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:41

Ik snap wat je bedoelt Jits, en ik denk inderdaad dat dat hem is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:50

Leuke tekening,
stoor mij aan de hals, imo te dun :)
Maar dat zal de foto wel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:38

Ik heb hem inmiddels laten zien aan het vriendinnetje waarvoor hij bedoeld was en die zei dat ze hem er heel erg in herkent. Altijd leuk om te horen. :D

Wat ik zei over de nek deed zij af met 'hij heeft ook heel hele iele nek', maar toch...

Helaas heeft ze liever niet dat ik de originele foto hier plaats.