[SITE] Waar een site helemaal zelf ontwerpen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

[SITE] Waar een site helemaal zelf ontwerpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:03

Hallo bokkers,
Ik ben opzoek naar iets om een site mee te maken ,waar gewoon geen reclame bij staat zoals: create you free site with ....
Etc..

Domeinnnaam maak ik via dot.tk en later neem ik .nl ,maar nu een websitemaker..
of een programma'tje

EDIT! ik bedoel echt helemaal tot in de puntjes ZELF maken ;) dus geen voorgeprogrammeerde lay out's etc ;) gewoon blanco alles!

Heeft iemand de goude tip ? _/-\o_ _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 17-10-11 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Imaginaerum

Re: [SITE] Welke site maker ZONDER enige reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:08

Waarom maak je het niet zelf? Code kun je schrijven in Notepad++ (Windows), Gedit (Linux) of zelfs kladblok. Domein kun je kopen voor een tientje per jaar. Ik heb mijne weg bij PCextreme.

Elin_

Re: [SITE] Welke site maker ZONDER enige reclame?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:14

Ja gewoon alles zelf maken bedoel ik idd ;)
Maar hoe ? met wat? :S

Imaginaerum

Re: [SITE] Waar een site helemaal zelf ontwerpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:29

Een site springt helaas niet uit zichzelf uit de grond. :D

Je moet een domein huren en hosting regelen. Of zelf een server draaien, maar dat lijkt me niet echt handig voor iemand die begint. Alles op je site doe je met code. Elke site is opgebouwd uit HTML en voor de structuur gebruik je meestal CSS. HTML/CSS wordt meestal in één adem genoemd omdat dit voor de opmaak wordt gebruikt (front-end) en voor de back-end gebruik je PHP (niet zichtbaar voor een gebruiker). Dit zijn allemaal programmeertalen en die dien je dus te beheersen.
De code die je schrijft moet ook op je site terechtkomen, daarvoor heb je dus een boodschapper nodig.
FTP is zo'n boodschapper, een protocol waarbij je bestanden op een server komen. Daarvoor heb je hosting nodig. Hosting is een stukje ruimte op een server dat je kan huren (vaak met een FTP account erbij).

Tot zover een heel oppervlakkige uitleg. Een site maken is niet makkelijk als je het zelf wilt doen, je moet veel beheersen. Je kunt het ook uitbesteden, maar dat is nou niet bepaald gratis. Mijn vriend heeft een server en wil misschien wel voor je hosten als ik hem lief aankijk. Je kunt altijd een PB sturen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:36

En als je geen codeschrijver bent (dat kan namelijk nog knap lastig zijn) kan je ook in muse (adobe) een website designen en dat omzetten naar HTML. Werkt super. Dat programma is voorlopig nog gratis. Mijn website heb ik ook met Muse gemaakt.

Suc6.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 08:41

verography schreef:
En als je geen codeschrijver bent (dat kan namelijk nog knap lastig zijn) kan je ook in muse (adobe) een website designen en dat omzetten naar HTML. Werkt super. Dat programma is voorlopig nog gratis. Mijn website heb ik ook met Muse gemaakt.

Suc6.

oke dat klinkt goed! maar hoe kun je dat dan html omzetten ? :+

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:49

als je muse heb gedownload kan je een master maken en koppelen aan verschillende pagina's. Je kan verschillende masters hebben. Je hoeft dus dan alleen je master aan te passen en niet alle pagina's als het om bijv een menu gaat.

Daarna kan je naar bestand gaan en dan exporteren als html bestand. En muse doet dan de rest. Uploaden met FTP (ik gebruik Fetch). en viola.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:21

Adobe Dreamweaver zorgt ook voor HTML code. Beetje noob om dat te gebruiken, maarja, je moet ergens beginnen.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:49

Hoezo nou weer noob? Ieder zijn eigen ding ;) Ik ben ook begonnen met dreamweaver maar vond het niet prettig werken. Ik ben gewoonweg nog geen code schrijver (vind het wel reuze interessant) en weet niet hoe ik zelf een design idee moet vertalen naar codec. En daarom kies ik voor een designprogramma ipv schrijfprogramma.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:43

Zeg nou zelf, het is toch veel leuker om zelf iets te maken? ;) Als je zelf een website wilt maken, dan ben je vast wel geïnteresseerd in code, anders kun je ook wel met zo'n gratis sitebouwprogramma aan de slag. Ik vind het een beetje amateuristisch om dan de code alsnog te laten genereren in plaats van het zelf te maken. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:47

Er zijn vast zat websites waar je makkelijk een website kan maken.

Maar mocht je een geheel gecostumeerde website willen dan zal je toch dieper moeten gaan zoeken in het webprogramering codes.

een begin kan je in elk geval hier maken.
www.w3schools.com
Ze geven je de basissen door en de syntaxes hoe je ze ongeveer kan maken.

En voor google;
http://www.google.nl/#hl=nl&sugexp=kjrm ... 70&bih=805

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:17

Puissance schreef:
Zeg nou zelf, het is toch veel leuker om zelf iets te maken? ;) Als je zelf een website wilt maken, dan ben je vast wel geïnteresseerd in code, anders kun je ook wel met zo'n gratis sitebouwprogramma aan de slag. Ik vind het een beetje amateuristisch om dan de code alsnog te laten genereren in plaats van het zelf te maken. :)

Ben ik niet met je eens.

Code schrijven en een design maken heeft niets te maken met professioneel zijn of amateuristisch te maken.

Ik heb het dan niet over de voorgemaakte templates overigens. Als ik over design praat heb ik het over een leeg vel helemaal zelf ingevuld met artwork en copy. En dan het programma je code laten schrijven. Zoals muse dus :) .

Design en programmeren zijn 2 verschillende onderdelen van websites maken. En als je beiden kan alleen maar goed.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:22

Gewoon inlezen over HTML en CSS en dan klooien in kladblok.
De layout maken in een of ander fotoshop programma en klutselen maar.
Ik vond het leuk om te doen, en het resultaat is niet heel slecht. (als zeg ik het zelf)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:26

En dat is juist het grappige. Muse is een soort photoshop alleen als je klaar bent hoef je niet te gaan kloten met codes. Het word voor je gemaakt ;) En uiteraard als je tijd en de interesse heb kan je die nog gewoon inlezen in Textedit. Maar ik snap best dat als je iets verkoopt (een dienst bijvoorbeeld) en niet onwijs interesse heb ik codes maar wel zelf een website wil maken (lekker goedkoop) dat je het op zo'n manier oplost. Minder tijdrovend.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:31

webklik.nl

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:39

Gewoon googlen op beginners cursus/tutorial over HTML/CSS en dan bij het begin beginnen!
Daar kun je uiteindelijk het meeste mee!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:00

waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan??

Kijk gratis is weinig te vinden wat echt goed geschikt is...

Een .nl domeinnaam heb je voor zo n 20 euro per jaar en dan heb je er ook nog eens een host bij...
Een leuk programmaatje voor de beginner zonder kennis van HTML nodig te hebben is bijvoorbeeld
Studio websdesign....als je met word kunt werken kun je ook met webdesign werken, het is eenvoudig een stukje knippen en plakken, invoegen en schuiven...makkelijker kan het niet.
een programmaatje als dit heb je voor zo n 40 a 50 euro...
Ik heb zelf de PRO variant en die ligt wat duurder...via de officiele weg...
maar wellicht is er iemand die hem 2e hands verkoopt...

Nadat je een sit ein elkaar hebt gezet si het een kwestie van eenmaal de toegangsgegevens invoeren opslaan en op de knop verzenden klikken....

Ik heb er de afgelopen 3 jaar al hele wat site s mee gemaakt...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:09

verography schreef:
als je muse heb gedownload kan je een master maken en koppelen aan verschillende pagina's. Je kan verschillende masters hebben. Je hoeft dus dan alleen je master aan te passen en niet alle pagina's als het om bijv een menu gaat.

Daarna kan je naar bestand gaan en dan exporteren als html bestand. En muse doet dan de rest. Uploaden met FTP (ik gebruik Fetch). en viola.

klinkt interessant en goed!

Dus ik kan gewoon een programma downloaden waar ik de tekst etc en vormgeving ,waar welke knoppen etc, en dan een lay out zelf maken met bijv. Gimp of photoshop en dan koppelen aan dot.tk ?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:13

verography schreef:
Puissance schreef:

Ben ik niet met je eens.

Code schrijven en een design maken heeft niets te maken met professioneel zijn of amateuristisch te maken.

Ik heb het dan niet over de voorgemaakte templates overigens. Als ik over design praat heb ik het over een leeg vel helemaal zelf ingevuld met artwork en copy. En dan het programma je code laten schrijven. Zoals muse dus :) .

Design en programmeren zijn 2 verschillende onderdelen van websites maken. En als je beiden kan alleen maar goed.

Jij hebt de klok horen luiden, maar je weet helaas niet waar de klepel hangt. :Y) Design is net zo goed code: front-end bestaat uit (voornamelijk) HTML en CSS. De back-end is even belangrijk en net zo goed code, (vrijwel altijd) PHP. Ik denk dat je je er meer in moet verdiepen voor je over code begint. Zolang je het niet goed snapt, is het helemaal niet gek dat je je code niet zelf maakt.

Kijk, je kunt een taart kopen in de winkel en zelf een taart maken. Een taart kopen in de winkel is het makkelijkst, maar zelfgemaakte taarten zijn vaak een stuk lekkerder en je kunt er een stuk trotser op zijn omdat je er zelf energie in hebt gestoken. Plus nog een toevoeging die ik niet zo simpel als taart kan maken: programma's als Dreamweaver geven vaak niet de meest efficiënte code.

Voor nu wil ik de discussie over zelf code maken of code door een programma laten maken even laten wat het is, het ziet er namelijk niet naar uit dat de TS zelf code gaat maken. Mocht je vragen hebben, dan kun je me gerust een PB sturen. :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:20

Ik wilde er bijna weer tegeningaan, maar dankzij de taart snap ik je visie op het feit of design wel of geen code is :) .

Zo kun je idd wel je taart ontwerpen maar niet zelf maken :) . Met design bedoelde ik dus het ontwerpen en vormgeven (heeft, vind ik, weinig te maken met een klok en klepel). Waar jij met design dus wel codes bedoeld. Een communicatiestoornis wegens, denk ik, idd een heel verschillende kennis over het onderwerpen (waar ik helaas het onderspit delf :D ).

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:07

Als je dan toch alles zelf wilt maken zou ik zeggen begin bij html. Ga je daar in verdiepen kijk hoe het werkt al doende leert men. Vervolgens kun je gaan kijken naar css en misschien zelfs wel php afhankelijk van het geen wat wil op je site wil hebben. Kortom start vanuit de basis en denk niet te groot.